بازاریابی کلیکی چیست؟ بررسی مزایا و معایب PPC

دیجیتال مارکتینگ

11 دقیقه زمان مطالعه

در دنیای امروزی اینترنت یک بستر بسیار مهم برای بازاریابی مدرن می باشد و به طور روزانه معاملات تجاری بی شماری به صورت آنلاین انجام می شوند. هر کسب و کاری با حضور آنلاین خود قصد دارد که تأثیر دیجیتالی خود را به حداکثر برساند و در فضای کسب و کار الکترونیکی این موتورهای جستجو هستند که تعیین می کنند چه کسی رتبه اول را دارد. در این میان تنها کسانی که هزینه ای را برای پیشرفت کسب و کار خود پرداخت می کنند می توانند در نتایج جستجو رتبه بالاتری را کسب کنند. این پرداخت های انجام شده توسط کسب و کارها برای بازاریابی خود PPC و یا بازاریابی کلیکی نامیده می شود.

اگرچه در مورد بازاریابی کلیکی نکات زیادی برای دانستن وجود دارد، اما در این مقاله ما به مفهوم PPC میپردازیم و می گوییم بازاریابی کلیکی چیست و نکات کلیدی آن را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی کلیکی چیست؟

بازاریابی کلیکی چیست

بازاریابی کلیکی یا PPC به معنای پرداخت هزینه ای برای استفاده از تبلیغات حمایت شده در یک موتور جستجو و یا یک وب سایت است. صرف نظر از نحوه قیمت گذاری ها و یا ارائه دهنده خدمات، در بازاریابی کلیکی (پرداخت به ازای هر کلیک) مشتریان برای نتایج جستجوی هدفمند هزینه ای را پرداخت می کنند.

به عنوان مثال، اگر کسی کلمه و عبارتی را در گوگل جستجو کند صفحه نتایج لیستی از صفحات وب مرتبط را نشان خواهد داد. اغلب صفحات موجود در این لیست ها نتایج “ارگانیک” تلقی می شوند، بدین ترتیب که الگوریتم موتور های جستجو بهترین نتیجه را صفحه شما می داند.

در برخی موارد در قسمت بالای صفحه نتایج، یک دسته از صفحات وب را مشاهده خواهید کرد که اندکی از سایر وب سایت ها متمایز خواهد شد و در ابتدای آن نشانه Ad وجود خواهد داشت. این صفحات وب سایت های تبلیغاتی است و این رتبه تنها به کسانی که هزینه آن را پرداخت می کنند داده می شود.

این دسته از رتبه های برتر همان چیزی هستند که اغلب کسب و کارها به دنبال آن هستند و کسانی که بیشترین هزینه را صرف آن  کنند در رتبه های اول قرار می گیرند. از آن جا که این صفحات در اولین و آخرین قسمت هایی که در صفحه نتایج دیده می شوند، قرار دارند کاربران روی آن ها بیشتر کلیک خواهند کرد. کسب و کارها برای جلب مشتری های بیشتر همیشه می خواهند که وب سایت هایشان کانون توجه باشد و رتبه بالایی در نتایج جستجو داشته باشند.

موتورهای جستجوی مختلف قالب ها و الگوریتم های خاص خود را برای نتایج خود دارند، اما تمامی این الگوریتم ها ویژگی های مشابهی دارند. به عنوان مثال زمانی که شما یک عبارت یکسان را در موتورهای جستجوی مختلف جستجو می کنید ممکن است نتایج مختلفی را به شما ارائه دهند و یا نتایج مشابه را به ترتیب متفاوت ارائه دهند. تمامی این موارد به بازاریابی پرداختی شما بستگی دارد.

قیمت گذاری ها

بازاریابی کلیکی چیست

در ادامه بحث بازاریابی کلیکی چیست به روند قیمت گذاری و هزینه ها می پردازیم. وقتی صحبت از بازاریابی کلیکی می شود، اغلب افراد به مبلغ و هزینه ای که باید در ازای این خدمات پرداخت کنند فکر می کنند. در حالت کلی سازوکار اساسی برای این تبلیغات به این گونه است که تبلیغ کنندگان ابتدا بودجه ای را در نظر می کنند و سپس پیشنهادات خود را ارائه می دهند و این بودجه، به طور طبیعی، حداکثر هزینه ای است که مشاغل برای فعالیت های بازاریابی خود اختصاص می دهند.

هزینه های بازاریابی پرداخت شده در حالت کلی به تبلیغ کننده و ارائه دهنده تبلیغات بستگی دارد و همانطور که می دانید هرچه تجارت و کسب و کار شما بزرگ تر و یا موفق تر باشد، توانایی خرید شما بیشتر است. بازاریابی کلیکی در حالت کلی به یکی از دو روش زیر انجام می شود:

CPC یا Cost Per Click

CPC و یا هزینه به ازای هر کلیک به این معنی است که تبلیغ کنندگان برای هر کلیک روی تبلیغات خود هزینه می کنند. به عبارت دیگر، وقتی کاربری عبارتی را جستجو می کند تبلیغ شما را می بیند و روی آن کلیک می کند و تبلیغ کننده به موتور جستجو هزینه ای را پرداخت می کند. این نوع طرح قیمت بیشتر منجر به فروش می شود و مشاغلی که خدمات و محصولاتی برای فروش دارند، تنها در صورتی که این تبلیغات منجر به فروش محصول شوند، هزینه یک کلیک را پرداخت کنند. با انتخاب قیمت گذاری CPC، شما می توانید اطمینان حاصل کنید که هزینه ی تبلیغاتی خود را به حداکثر سود برسانید.

CPM یا cost per thousand impressions

CPM و یا هزینه در هر هزار بار نمایش، متفاوت از CPC است. در این روش شما باید به ازای هر 1000 بار نمایش تبلیغاتی در نتایج جستجو، هزینه پرداخت کنید. معمولا مشاغل برای این روش تنها هزینه ای را پرداخت می کنند تا کاربران از وجود وب سایت ها آگاه شوند و با آن چه ارائه می دهند بر کاربران تأثیر بگذارند. این نوع برنامه قیمت گذاری بیشتر برای مشاغل جدید و یا کمتر شناخته شده مفید می باشد و در حالت کلی در روش CPM، کسب و کار ها اولویت خود را افزایش آگاهی افراد از برندشان و ایجاد شهرت قرار می دهند.

تبلیغ کنندگان خواه CPC یا CPM را انتخاب می کنند، روند مناقصه یکسان است. پس از تشریح بودجه، مشتریان تعیین می کنند که برای هر کلیک / 1000 بازدید چقدر می خواهند پیشنهاد دهند. پس از تنظیم این مورد، موتور جستجو اطلاعات را می گیرد، پیشنهادات را با هم مقایسه می کند و جستجوها را بر اساس آن ترتیب می دهد. این کار تا زمان مصرف بودجه بازاریابی یا تا زمانی که تبلیغ کننده بودجه را افزایش دهد ادامه می یابد. آن دسته از مشاغل با بودجه بیشتر برای تبلیغات دارای مزیت هستند.

چه افرادی از بازاریابی کلیکی استفاده می کنند؟

حال که میدانید بازاریابی کلیکی چیست ممکن است تصور کنید که فقط مشاغل بزرگ و شرکت های چند میلیون دلاری از تبلیغات پولی استفاده می کنند، اما جالب است بدانید که مشاغل با بودجه تبلیغاتی بیشتری هیچ مانعی برای مشاغل کوچک تر نمی شوند. مشاغلی که بازار خوبی را پوشش می دهند به عنوان مثال یک محصول یا خدمات منحصر به فردی را ارائه می دهند، می توانند با بودجه کمتری از تبلیغات پشتیبانی شده استفاده کنند و این گونه شرکت ها رقبای کمتری دارند.

اما مشاغل و کسب و کار های گسترده تنها کسانی نیستند که از بازاریابی کلیکی استفاده می کنند و بسیاری از دانشگاه ها، کالج ها و مدارس فنی و …. می توانند جهت بهبود بازاریابی، برای لیست های تبلیغاتی اقدام کنند. به همین ترتیب، تمامی کسانی که خدمات تخصصی مانند کلینیک های پزشکی یا دندانپزشکی یا متخصصان تغذیه و … می توانند از جستجوی پولی استفاده کنند.

خدمات ارائه شده توسط موتورهای جستجو

خدمات ارائه شده توسط موتورهای جستجو

چندین موتور جستجو وجود دارد که خدمات متمایزی را ارائه می دهند و شاید یکی از بهترین خدمات مربوط به Google AdWords می باشد، زیرا بزرگترین منبع الکترونیکی گوگل برای تبلیغات است و خدمات گسترده ای را در این زمینه ارائه می دهد.

علاوه بر CPC و CPM، سرویس گوگل ادوردز تبلیغات خود را بر روی بنرهای وب سایت ها و همچنین تبلیغات متنی و رسانه ای اجرا می کند. افرادی که از این سرویس استفاده می کنند، می توانند تبلیغات خود را در جستجوی Google  و Google Display Networks مشاهده کنند.

همانطور که می دانید شبکه جستجوی گوگل خدمات مختلفی را ارائه می دهد و با وب سایت های محبوبی مانند Blogger و یا YouTube شریک هستند و این موضوع به شما کمک می کند تا مخاطبان گسترده ای را جذب کسب و کار خود کنید و محصولات خود را به فروش برسانید.

برای هر دو روش قیمت  گذاری یعنی CPC و CPM، تبلیغ کنندگان حداکثر مبلغ را تعیین می کنند. برای کسانی که CPC را انتخاب می کنند، گزینه دیگری نیز وجود دارد و روند مناقصه را برای شما ساده تر می کند.

تبلیغ کنندگان با استفاده از گوگل ادورز می توانند نحوه اجرای تبلیغات خود را مشخص کنند به عنوان مثال بر اساس زمان روز، مکان، نوع دستگاه موردنظر و … را تعیین کنند. این امر بسیار مفید است و در صورتی که تبلیغ کنندگان شناخت خوبی از کاربران و مخاطبان مورد نظر خود را داشته باشند بسیار کاربردی تر خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر مشتریان ایده آل آن ها خرید از طریق تلفن های هوشمند را ترجیح می دهند، می توانند تبلیغات خود را برای بیشتر برای تلفن های همراه ارائه دهند و یا اگر مشتریان تنها در روزهای معین می توانند خرید کنند، می توانند بیشتر برای آن روزها هزینه کنند و تبلیغات خود را در آن روزهای به خصوص ارائه دهند.

این مقاله را حتما بخوانید
مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مزایای بازارایابی کلیکی چیست؟

همانطور که می توان تصور کرد، استفاده از سرویس بازاریابی جستجوی پرداخت شده مزایای بسیاری را به همراه دارد و ما در ادامه مقاله بازاریابی کلیکی چیست آن ها را ارائه خواهیم داد.

تحت تاثیر قرار دادن مشتریان در نگاه اول

بارزترین مزیت استفاده از بازاریابی کلیکی این است که وب سایت شما رتبه بالایی را در نتایج جستجو کسب خواهند کرد و همانطور که می دانید برای هر کسب و کاری که به صورت آنلاین تبلیغات خود را انجام می دهند، مورد توجه قرار گرفتن توسط کاربران بسیار مهم است. برای بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی خود مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.

هنگامی که یک کاربر عبارتی را جستجو می کند، تبلیغات شما توجه آنها را جلب می کند و به همین دلیل است که تبلیغات حمایت شده در بالا و پایین نتایج جستجو قرار می گیرند. از این طریق تبلیغات شما اولین و آخرین مواردی هستند که کاربران مشاهده می کنند و این موضوع می تواند برای مشاغل تازه وارد و کوچکتر تجارت الکترونیکی اهمیت دو چندانی داشته باشد.

ردیابی و پیگیری تبلیغات

در حالی که تبلیغات از طریق رسانه های متعارف بیشتر می تواند یک کلاهبرداری باشد، بازارابی کلیکی به شما اجازه می دهد تا تبلیغ کنندگان میزان سرمایه گذاری خود را پیگیری و بررسی کنند. از آنجایی که موتورهای جستجو مبالغ قابل توجهی از طریق بازاریابی آنلاین دریافت می کنند، تمایل دارند در نحوه ارائه خدمات دقیق باشند. مشتریان تبلیغاتی می توانند کل تبلیغات تبلیغاتی خود را تا به طور دقیق پیگیری کنند. این نوع ردیابی برای تبلیغ دهندگانی که نیاز به آزمایش کمپین های جدید دارند نیز مفید است.

با داشتن بودجه کافی، تبلیغ کنندگان می توانند چندین کمپین را به طور همزمان انجام دهند تا ببینند که کدام یک بیشترین بازده سرمایه گذاری را ارائه می دهد. در صورتی که یک کمپین تبلیغاتی بازده خوبی نداشته باشد، بازاریابی جستجوی پولی این فرصت را به مشتری می دهد تا قرارداد خود را فسخ کند و یا کمپین خود را دوباره طراحی کند. با ردیابی جزئیات یک کمپین تبلیغاتی، تبلیغ کنندگان کنترل بیشتری بر نحوه هزینه های تبلیغی خود دارند.

سرعت

مزایای بازارایابی کلیکی چیست؟

در  ادامه مقاله بازاریابی کلیکی چیست به سرعت آن خواهیم پرداخت. بازاریابی کلیکی سرعت بالایی را نیز ارائه می دهد. برای کسانی که با بهینه سازی موتور جستجو (SEO) آشنا هستند، دستیابی به نتایج ارگانیک ممکن است کمی طولانی شود. شما با استفاده از جستجوی پولی برای افزایش رتبه بندی جستجو می توانید به میزان قابل توجهی در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید. اگر کسی نمی داند چگونه سئو سایت خود را انجام دهد، دستیابی به این مهارت به زمان و هزینه نیاز دارد و حتی با آموزش دیدن نیز فرد باید وقت زیادی را به طراحی محتوای تبلیغاتی خوداختصاص دهد.

البته برای مشاغل جدید، این زمان ممکن است آن قدری لطمه وارد نکند اما برای آن ها نیز گزینه مقرون به صرفه تر می تواند جستجوی پرداخت شده باشد. با سرمایه گذاری نقدی، مشاغل می توانند در مدت زمان یک ساعت یا حتی کمتر تبلیغات حرفه ای خود دریافت کنند و ان ها را در مکان های بالایی از نتایج جستجو ارائه دهند و در این صورت زمان قابل توجهی ذخیره می کنند.

ایجاد و یا حفظ اعتبار

ایجاد و یا حفظ اعتبار

برای حفظ یکپارچگی خدمات، موتورهای جستجو باید اطمینان حاصل کنند که تبلیغاتی که ارائه می دهند قابل اعتماد باشند. آن ها باید مطمئن شوند که تبلیغاتشان محتوای خوبی داشته باشند و به صفحات هرزنامه یا سایت های حاوی بدافزار منجر نشود. موتورهای جستجو برای حفظ صداقت در تبلیغات خود، کیفیت تبلیغات را بررسی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که یک تبلیغ با پارامترهای جستجوی کاربر مرتبط باشد. با داشتن یک کمپین جستجوی پرداخت شده و اطمینان از معتبر بودن محتوای آن، مشاغل می توانند اعتبار را برای خود را ایجاد کنند.

شناخت مشتریان

مشاغلی که به صورت آنلاین تبلیغ می کنند باید از قبل در مورد مشتری هدف خود اطلاعات خوبی در دسترس داشته باشند. اگر کسب و کاری در رابطه با مخاطبان خود تحقیقات خود را انجام داده باشد، تبلیغات کلیکی این اطمینان را می دهند که هر فردی که روی آن کلیک می کند، قصد خرید محصولات شما را دارند.

سرویس های جستجوی پولی می توانند اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان مانند مکان، زمان صرف شده، نوع دستگاه و صفحات خاص بازدید شده ارائه دهند و به این ترتیب، تبلیغ کنندگان می توانند روند کاری و فعایلت های خود را بررسی کنند. به عنوان مثال، اگر در یک مکان مشتری های بیشتری نسبت به مکان دیگر وجود داشته باشد، منطقی است که در آن مکان بیشتر تبلیغ کند.

اگر مشتریانی که کالای تبلیغاتی می خرند تمایل به خرید کالای دیگری نیز داشته باشند، تبلیغ آن کالای دوم می تواند سودمند باشد. به این ترتیب، تبلیغ کنندگان می توانند به طور مداوم کمپین های بازاریابی خود را اصلاح کنند تا موقعیت خود را حفظ کنند. تبلیغ کنندگان با مشاهده روندهای جدید و همچنین روندهای موجود، اطمینان حاصل می کنند که بودجه آنها با حداکثر کارایی استفاده می شود و یا خیر.

پرسونای مشتری که در واقع شخصیت خریداران می باشد به شما کمک می کند که مشتریان خود را بهتر بشناسید تا بتوانید در نهایت اعتماد آن ها جلب کنید.

نقاط ضعف بازاریابی کلیکی چیست؟

اگرچه بازاریابی کلیکی مزایای بسیاری را به همراه دارد، اما هیچ سیستمی کامل و بی نقص نیست و پیش از آن که استفاده از یک کمپین جستجوی پولی را انتخاب کنید، چندین فاکتور دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. اگر هر یک از موارد زیر مشکلی ایجاد کند، ممکن است تبلیغ کنندگان بخواهند گزینه دیگری را در نظر بگیرند. در ادامه می گوییم که نقاط ضعف بازاریابی کلیکی چیست .

هزینه

هزینه ها می تواند یکی از عوامل محدود کننده برای بازاریابی کلیکی باشد، به خصوص اگر جزء کسب و کار هایی که به تازگی تاسیس شده اند باشید. همانطور که قبلاً هم ذکر شد، یک کسب و کار می تواند با بودجه کمی در جستجوی پولی شروع به کار کند، اما این یک فرآیند طولانی است.

مشاغل جدید ممکن است در مقابل شرکت های معتبر به مرور زمان رده خارج شوند و دیگر جایگاه بالایی نداشته باشند، زیرا آن ها نبلغ کمتری را پرداخت کرده اند. اگر تبلیغ کنندگان با مشاغل با بودجه بیشتر رقابت می کنند، باید میزان نیازها و درآمدهای خود را نیز بررسی کنند.

نبود شفافیت

در حالی که مشاغل می توانند هزینه تبلیغات خود را ردیابی کنند، گزینه ای برای مقایسه پیشنهادات مختلف وجود ندارد. این می تواند برخی از تبلیغ کنندگان را در مورد شفافیت روند مناقصه دچار شک و تردید کند. اگر اینگونه امکانی وجود داشت مشاغل می توانستند بررسی کنند که آیا مبلغ پیشنهادی معقول هستند و یا خیر. همچنین تبلیغات در تأثیرگذاری در نتایج جستجو تأثیر کمی داشته باشند، ممکن است یک تجارت بخواهد گزینه های دیگری را انتخاب کند.

کلاهبرداری و تخلف

بازاریابی کلیکی یک فرآیند پیشنهادی است و ماهیت آن رقابتی می باشد و مثال بارز آن تخلف در کلیک کردن است. این موضوع به آن معنی است که رقیب شما بدون خرید محصول شما روی تبلیغ کلیک می کند و باعث می شود هزینه تبلیغات افزایش پیدا کند. همچنین می تواند تبلیغات شما را بی فایده کند ، و به تجارت شما ضرر وارد می کند. متاسفانه برای مقابله با کلاهبرداری و تخلف در کلیک کردن نمی توان کاری انجام داد. شما تنها می توانید به دنبال مکان های دیگر بازاریابی کلیکی خود باشید.

جمع بندی

بازاریابی کلیکی راهی عالی برای تجارت الکترونیک است و شما می توانید با استفاده از آن پیشرفت زیادی کنید و شما با استفاده از آن می توانید محصولات و یا خدمات منحصر به فرد خود را ارائه داده و به یک جایگاه خوبی برسید. ما در این مقاله بررسی کردیم که بازاریابی کلیکی چیست به به بررسی برخی از نکات کلیدی پرداختیم و با در نظر داشتن این موارد، شما میتوانید کسب و کار خود را توسعه دهید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

311,500 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

445,000 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه