Retry

اپل شرکت موفقی است و محصولات آن برای سال‌ها‌ست که محبوب بسیاری از خریداران و مصرف کنندگان محسوب می‌شود. در حال حاضر اپل گران‌ترین برند جهان به شمار می‌رود. اما هر کسب و کاری از ابتدا تا کنون مسیرهای پرفراز و نشیبی را طی کرده است. بخش مهمی از این فرایندها در زمینه بازاریابی محصولاتی با کیفیت برای افراد محدودی از جامعه و البته با قیمت بالا نسبت به رقبا است. فرآیند بازاریابی شرکت اپل به گونه‌ای است که هیچ گاه وارد جنگ قیمت‌ها نشده است در واقع  به نوعی با محصول خود می‌گوید من همینم و اگر من را می‌خواهی باید هزینه‌اش را پرداخت کنی. این مفهوم ممکن است توام با غرور به نظر برسد اما درآمد سرشاری را برای اپل فراهم کرده است تا بتواند به نوآوری‌های خود ادامه دهد و برای فروش بیشتر و کیفیت بالاتر همواره در اوج باشد. به عبارت دیگر اپل می‌گوید که شما گوشی خود را احتمالا برای 3 سال حداقل خواهید داشت. اگر فرض کنیم یک گوشی اپل حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته باشد برای 1100 روز داشتن آن باید روزانه مبلغی برابر 5000 تومان یا تقریبا 1 دلار کنار بگذارید. 1 دلار برای همه امکاناتی که اپل در اختیار شما قرار می‌دهد و لذت استفاده از یک برند معروف مبلغ چندانی به نظر نمی‌رسد.

فرآیند بازاریابی شرکت اپل

با همه ی این اوصاف، محبوبیت و کیفیت آیا اپل از بازاریابی دست برداشته است؟ اگر فروشگاه های اپل را جستجو کنید خواهید دید که در گرانترین و بزرگترین مکان ها استقرار یافته اند و با کارمندانی مشتاق همواره در حال پاسخگویی و چشاندن لدت استفاده از محصولات برای کاربران جدید هستند. بنابراین اپل هیچگاه از بازاریابی دست نکشیده و نسبت به آن بی تفاوت نبوده است. در این مقاله از ژاکت بلاگ به بررسی ده درس از روش های بازاریابی اپل می پردازیم، این راهکار ها ممکن است بتواند برای بازاریابی محصولات دیگر نیز که در کسب و کار های اینترنتی به فروش می رسد کاربرد داشته باشد.

1- سادگی

اگر به آگهی های تبلیغاتی اپل دقت کنید به راحتی می‌توانید حجم سادگی را حس کنید. بدون جارو جنجال‌های مصنوعی فرآیند بازاریابی شرکت اپل عملا حتی شعاری را نیز برای محصول ارایه نمی‌کند. اپل در تبلیغات یا معرفی محصول بسیار ساده عمل می‌کند و در واقع اجازه می‌دهد تا کاربران یا مشتریان احتمالی ظاهر را تماشا کنند. با تصاویر گرافیکی با کیفیت سعی می‌کند تا مزیت‌های محصول را توضیح دهد. به عبارت دیگر چیدمان وکیفیت تصاویر را به نحوی به کار می‌برد که مخاطب خود بتواند محصول اپل را به زبان خود درک کند.

2 -محصول را به بازاریابان و افراد دور کار می‌دهد

این نیز روشی جالب است که فرآیند بازاریابی شرکت اپل برای معرفی محصولاتش به کار می‌گیرد. اپل محصول را برای تولیدکنندگان محتوا در زمینه فن‌آوری اطلاعات و گوشی‌های همراه می‌فرستد، جزییات تکنیکال را نیز در جداولی ارسال می‌کند و از نویسندگان مقالات در شبکه های اجتماعی و وبلاگ‌های تخصصی محصولات دیجیتال می‌خواهد تا درباره محصول به تولید محتوا بپردازند. بنابران با این کار در واقع اپل در عمق بازار جایگاه میابد و خوانندگان حرفه ای تر را مجذوب خود می‌کند.

 

apple-فرآیند بازاریابی شرکت اپل

3- اپل به دیدگاه‌های سازنده علاقمند است

روال به این صورت است که اپل برای دیدگاه هایی که در مرحله ی تامین محتوا ایجاد شده اند ارزش زیادی قایل است. لذا با هدیه یک دستگاه گوشی از افرادی که دیدگاه های با کیفیت ارایه کنند تشکر می‌کند. این روش باعث می‌شود که مخاطبان با دقت بیشر و همچنین جزییات دقیقتر به نقد گوشی اپل بپردازند. به همین دلیل هنگامی که درباره ی محصولات اپل دیدگاه می‌گذارید علاوه بر کیفیت مطلب به اینکه نشانی دسترسی خوبی از خود درسایت بگذارید نیز دقت کنید.

4- وارد جنگ قیمت نمی‌شود

یکی از راهکارهای موثر فرآیند بازاریابی شرکت اپل برای کسب درآمد بیشتر آن است که برای فروش بیشتر به قیمت کمتر راضی نمی‌شود. درواقع همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، سعی می‌کند با کیفیت برتر و خدمات بیشتر برای کاربران خود ارزش افزوده ایجاد کند نه با چند دلار قیمت کمتر و رقابت با سایر رقبای حاضر در صنعت گوشی همراه.

5- متعهد است

اپل به کیفیت و یکتایی عملکرد خود می‌بالد بنابراین با تمام وجود تلاش می‌کند که این دو اصل را همواره پاس بدارد. به کاربران خود همیشه کیفیتی بالاتر و همچنین کارایی بیشتری ارایه کند و بر همین منوال ادامه دهد. بنابراین با هر نسخه‌ی جدید از محصول سعی می‌کند رضایت بیشتری از کالا را برای کاربران ایجاد کند. در واقع اینطور باید گفت که اپل درجا نمیزند و تکراری عمل نمی‌کند

6 -اپل خاطره و احساس خوب می‌سازد

درست است آنچه که شما می‌خرید به عنوان یک گوشی همراه، یک کالا محسوب می‌شود اما در واقع مشتری در حال خرید احساس لذت از مصرف یک محصول است. بنابراین تجربه کاربری سطح بالایی که اپل برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند نیز از عوامل مهم در فروش بالای این محصول به شمار می‌رود.

7 -اپل به زبان مصرف کننده خود را بیان می‌کند

البته که علم استفاده شده در گوشی‌های اپل بسیار سطح بالاست و همواره در حال رشد اما توضیحاتی که اپل برای عموم مردم می‌دهد به زبان خود آن‌هاست بنابراین به جای اینکه بیشتر روی اجزای کمی تاکید کند بر کیفیت و ارزش افزوده‌ای که کاربر در استفاده از محصول اپل به آن نایل می‌شود تکیه دارد. به طور خلاصه فرآیند بازاریابی شرکت اپل به گونه‌ای است که به کاربران عمومی خود محصول نمی‌فروشد در واقع کارایی را به آن ها می‌فروشد. نیازی را مطرح می‌کند و راه‌حل خود را برای آن در قالب گوشی همراه برای مشتری بیان می‌کند.

8 -توسعه‌ی متوازن

یکی از راهکارهای اپل برای افزایش کاربران این بوده است که هنگام ارایه‌ی محصول جدید کارامدی آن را برای عموم مردم نیز افزایش داده است. به عبارت دیگر از یک متخصص وب تا یک فرد کارمند که با پس‌انداز محصول اپل را می‌خرد می‌توانند منتظر شگفتی‌های جدید در نسخه جدید باشند. در واقع اپل تلاش می‌کند قشر بزرگ‌تری از کاربران را با محصول جدید تحت تاثیر قرار دهد.

فرآیند بازاریابی شرکت اپل

9- بیان لذت استفاده در آگهی‌ها

اپل در آگهی‌ها به جای صحبت از حافظه بیشتر یا باطری با زمان شارژ طولانی‌تر به تصویر یا ویدئوهایی اشاره می‌کند که کاربران و مصرف کنندگان راضی را شامل می‌شود. مثلا حس لذت از زندگی در کنار رفاه و تجمل در کنار داشتن محصول لوکسی مثل اپل.

10- بازاریابی اپل مبتنی بر کلمات نیست

ویدیوها هر روز نقش پر رنگ‌تری را نسبت به گذشته در تامین محتوا به عهده گرفته‌اند. فرآیند بازاریابی شرکت اپل به گونه‌ای است که به همین دلیل به جای هزینه برای هر زبان و کشور سعی می‌کند ویدیوهایی را بسازد که برای همه‌ی مردم جهان قابل فهم باشد، بدون اینکه نیاز به استفاده از کلمات در آن حس شود. جهان‌شمول بودن تبلیغات اپل فرای از زبان‌ها و مکان‌های جغرافیایی یکی دیگر از عوامل رشد سهم بازار در سال‌های اخیر بوده است.

جمع‌بندی

فروش و بازاریابی نیز مانند هر علم دیگری در حال تحول روزمره است. کالاهای جدید را نمی‌توان به همان روش‌های گذشته فروخت. به تناسب آگاهی و دانش مردم توقع آن‌ها از محصول و خدمات پس از فروش نیز افزایش می‌یابد و بسیاری از خریدهای روز مره به واسطه مطالعه‌ی نتیجه‌ی استفاده از یک کالا صورت می‌پذیرد که لزوما به خاطر تبلیغات پر زرق و برق بیلبوردها، تلویزیون و  روزنامه‌ها نیست. مردم مایلند پیش از داشتن و هزینه کردن در مورد کالایی در مورد آن اطلاعات بیشتری بدست آورند و احساس لذت کنند. اپل با توجه این نکته‌ها توانسته بازار بزرگی را برای خود فراهم کند.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *