استراتژی بازاریابی چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

15 دقیقه زمان مطالعه

استراتژی بازاریابی یکی از عناصر اساسی یک کسب و کار و عامل تعیین کننده موفقیت و شکست یک کسب و کار در دراز مدت است . استراتژی بازاریابی یک شرکت شامل تمامی اهداف بازاریابی است که در یک برنامه جامع قرار داده شده است. بازاریابان یک استراتژی بازاریابی موفق را از طریق تحقیقات بازار و تحلیل رقبا و … ایجاد می کنند. یک استراتژی مانند نقشه ای است که به شما کمک می کند با استفاده از یک مسیر از پیش تعیین شده به اهداف خود برسید.

در واقع استراتژی بازاریابی به منظور ارتقاء یک کالا یا خدمات و ایجاد سود بیشتر طراحی می شود. یک استراتژی بازاریابی خوب به کسب و کار ها کمک می کند تا مشتریان خود را شناسایی کرده و نیازهای آن ها را درک کنند. استراتژی های بازاریابی به کسب و کار شما کمک می کند تا با استفاده از کانال های مناسب، به مشتریان مورد نظر خود برسید و در بلند مدت تجارت خود را گسترش دهید. با داشتن یک استراتژی خوب، می توان موثر ترین روش های بازاریابی را پیاده سازی کرد. بنابراین با توجه به اهمیت آن در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که استراتژی بازاریابی چیست، چه انواعی دارد و چگونه می توان آن را به صورت اصولی ایجاد کرد.

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی ترکیبی از همه تصمیمات و اقدامات تجاری یک کسب و کار برای افزایش فروش و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. تمامی این موارد با درک و برآوردن نیازها و خواسته های مشتریان امکان پذیر است. استراتژی بازاریابی بر سه پایه اصلی استوار است و این عناصر شامل موارد زیر هستند:

  • استراتژی بازاریابی یک برنامه کلی یا نقشه راه است که بازاریابان برای دستیابی به اهداف بازاریابی یک کسب و کار استفاده می کنند.
  • هدف آن دستیابی به موقعیت منحصر به فرد در بازار و ایجاد مزیت رقابتی پایدار است که منجر به فروش و سود بیشتر برای تجارت می شود.
  • هر استراتژی بازاریابی به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای برآوردن نیازها و خواسته های مشتریان طراحی شده است.

یک استراتژی بازاریابی برای دستیابی به اهداف و تکامل هر سازمانی حیاتی است. در واقع استراتژی بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت برای اهداف تجاری است که شرکت می خواهد به آن برسد. برای دستیابی به این اهداف، مهم است که اقدامات خاصی را برای افزایش فروش در بازار انجام دهید. به عنوان سازمان یا بیزنس، بهتر است با بازاریابی B2B و استراتژی های آن آشنا شوید.

استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

انواع استراتژی های بازاریابی

استراتژی بازاریابی در حالت کلی انواع مختلفی دارد که ما آن ها را در 4 دسته زیر گروه بندی می کنیم:

  • آفلاین و سنتی.
  • دیجیتالی و آنلاین.
  • شبکه سازی
  • وابسته

کسب و کار های موفق از هر چهار نوع استراتژی بازاریابی استفاده می کنند. ما در ادامه هر یک از آن ها را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

  1. استراتژی های بازاریابی آفلاین و سنتی

این نوع استراتژی همان شکل سنتی بازاریابی است که اغلب قبل از به وجود آمدن بازاریابی اینترنتی و آنلاین مورد استفاده قرار می گرفت. جالب است بدانید که این تکنیک ها هنوز هم در کنار سایر روش ها موثر هستند و برای داشتن استراتژی بازاریابی کارآمد بسیار ضروری هستند. به عنوان مثال، مطالب تبلیغاتی هنوز یکی از راه های اصلی ایجاد آگاهی از برند است و حتی در سایر اشکال بازارایابی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از استراتژی های بازاریابی مورد استفاده عبارتند از:

کارت های ویزیت

کارت های ویزیت حرفه ای به نظر می رسند و به راحتی می توانید آن ها را همراه خود داشته باشید و به مشتریان احتمالی خود ارائه دهید. آن ها برای یک کسب و کار بسیار مقرون به صرفه هستند. این کارت ها باید شامل اطلاعات مربوط به کسب و کار مانند اطلاعات تماس باشد. در این خصوص بهتر است با بازاریابی دهان به دهان آشنا شوید.

آگهی ها

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی هر دو در حال حاضر رایج ترین نوع بازایابی سنتی است. همچنین تبلیغات در روزنامه های محلی، نشریات و سایر منابع مورد علاقه بازار هدفتان را می توانید در نظر بگیرید.

  1. بازاریابی دیجیتال و آنلاین

بازاریابی دیجیتال یک اصطلاحی است که به انواع تکنیک های بازاریابی اشاره دارد. برنامه های تلفن همراه، تلویزیون و پادکست ها همه انواع بازاریابی دیجیتال هستند. بازاریابی آنلاین به طور خاص به محتوای ارائه شده از طریق اینترنت مانند وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و سایر اشکال بازاریابی محتوا اشاره دارد. درباره مزایای بازاریابی محتوا بیشتر بدانید.

وب سایت

شما می توانید از وب سایت برای استراتژی های بازاریابی آنلاین مانند صفحات فرود، جذب لید، بازاریابی محتوا و سئو برای جذب بازدیدکنندگان استفاده کنید. یک وب سایت افراد را تشویق به تعامل می کند، به عنوان مثال از طریق تکمیل فرم یا نظرسنجی می توانید با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و این امر آن ها را با نام تجاری و محصولات شما آشنا می کند.

سئو

سئو همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو یک تکنیک بازاریابی است که بر استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات شما متمرکز است. افرادی که جستجوهای آنلاین را انجام می دهند، بر اساس کلمات کلیدی که در محتوای وب سایت خود استفاده می کنید، توسط موتورهای جستجو به وب سایت شما هدایت می شوند. زمانی که برای بهینه سازی محتوای خود سرمایه گذاری می کنید، می توانید رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود دهید. سئو یکی از اصلی ترین استراتژی های بازاریابی آنلاین برای افزایش ترافیک وب سایت شما است. پیشنهاد می کنیم آموزش سئوی ژاکت را از دست ندهید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی به ارسال پیام به لیستی از مشترکینی که ایمیل خود را ارائه داده اند، اشاره دارد. این یک روش آسان برای برقراری ارتباط با تعداد زیادی از مخاطبان است. اعضای لیست شما مطالب رایگان و سایر نکات مفید را در کنار پیام های بازاریابی دریافت می کنند. این یکی از راحت ترین روش ها برای مطلع کردن مخاطبان از فعالیت های تجاری کسب و کارتان است.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی با افزایش مخاطبان و بهبود محتوا در بسترهای رسانه های اجتماعی، باعث آگاهی از برند می شود. برای این کار بهتر است دو تا چهار پلتفرم را انتخاب کنید و شروع به انتشار محتوا و تعامل با مخاطبان خود کنید تا نتایج مطلوب را به دست آورید. بهتر است با استراتژی های محتوا در شبکه های اجتماعی آشنا شوید.

برخی از شبکه های اجتماعی محبوب عبارتند از:

  • فیس بوک
  • لینکدین
  • یوتیوب
  • اینستاگرام

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به ایجاد و توزیع محتوای با کیفیت در چندین کانال مربوط می شود. تولید محتوای خلاقانه و با کیفیت هدف اصلی بازاریابی محتوا است. یک استراتژی بازاریابی محتوا با هدف قرار دادن نیاز های مشتری و ارائه ارزش به آن ها منجر به ایجاد لید می شود. برخی از تکنیک های خاص برای بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • پست های وبلاگ
  • وبینارها
  • کتاب های الکترونیکی
  • خبرنامه ها.
  • نظرسنجی ها و مسابقات.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی نوع خاصی از بازاریابی است که در آن مشتریان احتمالی با دریافت پیام های متنی از شما مطلع می شوند. این تکنیک در اغلب موارد برای به اشتراک گذاشتن پیشنهادات، رویداد ها و یا به روزرسانی های مهم استفاده می شود.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

  1. استراتژی های بازاریابی حضوری

استراتژی های بازاریابی حضوری یک ابزار مهم برای بازاریابی هستند، زیرا شبکه سازی شما را تقویت کرده و ارتباطات واقعی را با مشتریان احتمالی ایجاد می کنند. برای مشاغل کوچک، بازاریابی حضوری می تواند یکی از موثرترین انواع بازاریابی باشد. این نوع از استراتژی های بازاریابی با ایجاد و تقویت روابط با مشتریان بالقوه و دیگر متخصصان به ساختن نام تجاری شما کمک می کند.

شبکه سازی

شبکه سازی یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار است که شامل توسعه روابط شخصی و ایجاد ارتباطات است. بهبود مهارت های بین فردی و ایجاد یک شبکه می تواند نتایج شما را با این تاکتیک بازاریابی بسیار بهبود بخشد. راه های زیادی برای شبکه سازی وجود دارد، از جمله پیوستن به رویداد ها و…

بازاریابی تعاملی

ایجاد و توسعه روابط بلندمدت با مشتریان در طول زمان برای یک شرکت ارزشمندتر از تلاش برای فروش چیزی است. چند نمونه از این نوع بازاریابی عبارتند از:

  • برنامه های وفاداری
  • مشتری مداری
  • بررسی و جمع آوری بازخورد.
  1. بازاریابی وابسته، مشارکت های مشترک و تبلیغات متقابل با افراد تأثیرگذار

مشارکت با مشاغل دیگر به شما این فرصت را می دهد که مخاطبان خود را گسترش دهید. انجام تبلیغات متقابل و یا همکاری با یک برند دیگر برای تبلیغ محصولات، می تواند بسیار مفید باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ را مطالعه کنید.

تفاوت برنامه بازاریابی با استراتژی بازاریابی چیست؟

وقتی در مورد چگونگی ایجاد یک استراتژی بازاریابی تحقیق می کنید، احتمالاً با اصطلاح برنامه بازاریابی نیز برخورد خواهید کرد. اغلب، این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، علیرغم ارتباط تنگاتنگ آن ها، این دو مفاهیم متفاوتی هستند که باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. تفاوت اصلی این دو می تواند موارد زیر باشد:

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی اساساً گسترش استراتژی کلی کسب و کار شما است. در واقع تصمیمات بازاریابی آینده شما بستگی به آن دارد. علاوه بر اینکه اهداف بازاریابی شما را مشخص می کند، شما جزئیات نحوه دستیابی به آن ها را هم توضیح می دهید. در اصل، این چارچوب سطح بالا است که نام تجاری شما را به اهداف کلی شرکت متصل می کند. استراتژی بازاریابی همچنین باید نقطه فروش منحصر به فرد شرکت شما و نحوه انتقال آن را در نظر بگیرد. یک استراتژی بازاریابی اغلب شامل بخش های زیر است:

  • چشم انداز/اهداف شرکت
  • تحلیل بازار
  • جزئیات مخاطب هدف
  • تجزیه و تحلیل رقبا
  • نام تجاری و شعار برند
  • کانال های مربوط به بازاریابی

برنامه ی بازاریابی

برنامه بازاریابی شما وسیله ای است که از طریق آن استراتژی بازاریابی خود را اجرا می کنید. این یک برنامه عملیاتی است که جزئیات نحوه اجرای فعالیت تبلیغاتی خود را توضیح می دهید و شامل مواردی مانند نحوه انجام تبلیغات، تجزیه و تحلیل کمپین های بازاریابی است. با استفاده از این نقشه راه، می توانید نحوه دسترسی به مشتریان خود را برنامه ریزی کنید. در برنامه ی بازاریابی اغلب بخش هایی مانند موارد زیر را قرار می دهید:

  • اهداف کمپین
  • زمان بندی
  • فعالیت های بازاریابی
  • مسئولیت ها
  • بودجه

چرا به یک استراتژی بازاریابی احتیاج دارم؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا کسب و کار شما به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارد. بدون صرف وقت برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی، میزان تأثیرگذاری تبلیغاتی و فروش شما کاهش پیدا می کند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که بسیاری از آن ها برای توسعه تجارت شما بسیار مهم هستند:

  • به شما کمک می کند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید.

یکی از دلایل اصلی ایجاد استراتژی بازاریابی، کمک به شما در برقراری ارتباط با افراد مناسب است. درک مخاطبان هدف برای موفقیت بسیار مهم است. با یک استراتژی بازاریابی، نه تنها مشخص می کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و از شرکت شما چه می خواهند، بلکه راه هایی که می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید نیز بررسی می کنید.

  • به شما کمک می کند از بودجه خود به طور مناسب استفاده کنید.

هنگامی که سعی می کنید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، می توانید کانال های مختلف بازاریابی را انتخاب کنید. علاوه بر روش های سنتی مانند تبلیغات چاپی و تلویزیونی، گزینه های بازاریابی دیجیتال مانند رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و ایمیل نیز وجود دارد. هنگامی که یک استراتژی بازاریابی ایجاد می کنید، بهتر می توانید بفهمید که هزینه بازاریابی خود را برای سرمایه گذاری در چه حوزه ای در نظر بگیرید.

  • به شما یک نتیجه قابل اندازه گیری ارائه می دهد.

ایجاد یک استراتژی برای بازاریابی به شما در تعیین اهداف کمک می کند. شما به راحتی می توانید اندازه گیری کنید که تلاش هایتان چقدر موثر بوده اند. داشتن معیارهایی مانند ROI ، مشارکت یا نرخ تبدیل، می تواند به شما در بهبود بازاریابی شما کمک کند.

  • به عنوان راهنما عمل می کند.

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی دارید، یک طرح کلی برای نحوه تعامل با مشتریان دارید. شما شخصیت های خریدار (پرسونا) و نقاط ضعف آن ها و همچنین نحوه دستیابی موثر به آن ها را درک می کنید. این برای هر تیم یا فردی در شرکت شما که می خواهد محصول یا خدمات شما را به بازار عرضه کند، می تواند مفید باشد و آن ها را به خوبی راهنمایی می کند.

این مقاله را حتما بخوانید
طراحی سایت مشابه دیوار با قالب وردپرس + فیلم اموزشی

تحلیل استراتژی

مراحل اساسی ایجاد استراتژی بازاریابی

همانطور که گفته شد، استراتژی بازاریابی را نباید با برنامه بازاریابی اشتباه گرفت. یک استراتژی بازاریابی جهت و اهداف کلی شما را تعریف می کند، در حالی که یک برنامه بازاریابی اقدامات خاصی را که باید برای دستیابی به استراتژی بازاریابی شما استفاده شود، مشخص می کند. استراتژی بازاریابی آینده نگر است و اهداف شما را در چند سال آینده مشخص می کند. در حالی که برنامه های بازاریابی اقداماتی هستند که در حال حاضر توسط کسب و کار شما به کار گرفته می شوند.

بازاریابی موثر با یک استراتژی بازاریابی حرفه ای شروع می شود. یک استراتژی بازاریابی که به خوبی اجرا شده است شما را قادر می سازد تا اهداف تجاری خود را مشخص کرده و برنامه ای برای دستیابی به این اهداف ایجاد کنید. استراتژی بازاریابی جهت کسب و کار شما را تعیین می کند و بر همه جنبه های عملکرد آن تأثیر می گذارد. استراتژی بازاریابی شما باید:

  • حاوی ارزش پیشنهادی خود باشد. (آنچه شما را از رقبا متمایز می کند)
  • محصولات و خدمات خود را به روشنی شرح دهد.
  • تجزیه و تحلیل رقبا و مشتریان را ارائه دهد.
  • استراتژی های مختلف بازاریابی مورد استفاده را تعریف کند.
  • مبنایی برای توسعه برنامه بازاریابی شما ایجاد کند.

برای ایجاد استراتژی بازاریابی خود مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: یک تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید.

SWOT نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها، تهدیدها را تجزیه و تحلیل می کند و یک ارزیابی اولیه از همه عواملی که می تواند تصمیم گیری کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد، ایجاد می کند. تجزیه و تحلیل SWOT باید به طور منظم انجام شود تا بتواند بررسی کند که آیا تمام فرایندهای تجاری شما به طور موثر کار می کنند و یا خیر. بنابراین شروع به ایجاد لیستی از نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود کنید و بررسی کنید که چگونه می توانید از آن ها به عنوان فرصت ها و تهدید ها استفاده کنید.

مرحله 2: ارزش پیشنهادی را تعیین کنید.

استراتژی بازاریابی شما باید بر اساس ارزش پیشنهادی شرکت شما باشد و بر اساس نقاط قوت شما ایجاد شده باشد. به عبارت ساده، ارزش پیشنهادی، مزایای منحصر به فردی را به کسب و کار شما ارائه می دهد و نحوه عملکرد آن را توصیف می کند. ارزش پیشنهادی شامل بازار هدف شما، مشکلی که حل می کند و آنچه شما را از رقبای شما متمایز می کند، می شود.  هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی، یک فاکتور اساسی که باید به آن توجه کنید، ارزش پیشنهادی شما خواهد بود. ایجاد استراتژی بازار بر اساس نقاط قوت، تمرکز بر منابع را برای شما آسان تر می کند و بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

مرحله 3: اهداف خود را مشخص کنید.

برای ایجاد استراتژی بازاریابی خود، تعیین اهداف تجاری بسیار مهم است. اهداف شما باید قابل اندازه گیری بوده و در بازه های زمانی مشخص تعیین شوند. این به شما این امکان را می دهد که موفقیت و اثربخشی استراتژی بازاریابی خود را به طور دقیق ارزیابی کنید. داشتن اهداف تجاری مشخص، ارزیابی موفقیت شما را راحت تر می کند. بررسی کنید که آیا تمامی تلاش هایتان نتایج مورد انتظار را ارائه می دهند یا خیر. هنگام ایجاد اهداف بازاریابی خود، حتماً 3 تا 5 هدف ایجاد کنید. نمونه ای از این اهداف تجاری عبارتند از:

  • محصولات بیشتری بفروشید.
  • دستیابی به بازار جدید
  • آگاهی از برند، محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

اهداف بازاریابی شما باید عملی و قابل اندازه گیری باشد. آن ها باید بر اساس منابع فعلی و ارزش پیشنهادی شما باشند. تعیین اهداف واقع بینانه باعث می شود استراتژی بازاریابی شما به راحتی پیش برود. مطمئن شوید که پیشرفت خود را به طور مرتب بررسی می کنید. یک استراتژی بازاریابی خوب باید انعطاف پذیر باشد.

مرحله 4: تحقیقات بازار انجام دهید.

تحقیقات نقش مهمی در توسعه استراتژی بازاریابی شما ایفا می کنند. تحقیقات باید به طور مداوم برای شناسایی هرگونه تغییر در بازار انجام شود. مشتریان منبع اصلی تجارت هستند. مشاغل موفق این را درک کرده و از استراتژی های بازاریابی استفاده می کنند که نیازهای آن ها را مشخص می کند. تحقیقات بازار شما را قادر می سازد محصولاتی را تولید کنید که نیازهای مشتری را برآورده کند و تکنیک های فروش را بر اساس اطلاعات دقیق و به موقع توسعه دهید.

ابزارهای تحقیقاتی اطلاعات عمیقی را ارائه می دهند و به شما در درک رفتار خرید و نگرش آن ها نسبت به برند شما و محصولات مختلف کمک می کند. تحقیقات مشتری به شما امکان می دهد:

  • رقابتی ترین قیمت را برای محصولات خود تعیین کنید.
  • ایجاد یک پیام بازاریابی جذاب
  • بهبود تعداد فروش
  • بهبود خدمات
  • بهبود کارایی کسب و کار
  • جذب مشتریان بیشتر
  • حفظ مشتری را بهبود بخشد.

بنابراین شروع به انجام تحقیقات در رابطه با بازار و مشتریان خود کنید و از آن ها در استراتژی خود استفاده کنید.

نمودار پیشرفت

مرحله 5: تحقیق در مورد رقبا

تجزیه و تحلیل و درک آنچه رقبای شما بهتر انجام می دهند، بسیار مهم است. به جای آزمایش بر روی چندین استراتژی بازاریابی، استفاده از برخی از استراتژی های بازاریابی آزمایش شده و اثبات شده، ایده بسیار خوبی است. همچنین می توانید این کار را یک سطح بالاتر برده و استراتژی بازاریابی آن ها را بهبود ببخشید.

پروفایل رقبا به شما یک نگاه عمیق درباره ی آنچه باعث می شود تجارت آن ها بهتر کار کند، ارائه می دهد. این نگاه عمیق شامل قیمت محصولات، مشتریان و نحوه بازاریابی محصولاتشان است. تحقیقات رقبا همچنین به توسعه محصولات شما کمک می کند. بنابراین شروع به انجام تحقیقات درباره ی رقبای خود کنید و بررسی کنید آن ها از چه تکنیک های بازاریابی استفاده می کنند و…

چگونه می توان تحقیقات درباره ی رقبا انجام داد؟

رقبای خود را شناسایی کنید؛ اگر شما یک کسب و کار کوچک هستید که به صورت محلی فعالیت می کند، احتمال دارد که قبلاً رقبای خود را شناسایی کرده باشید. همچنین برای کسانی که یک کسب و کار جدید ایجاد می کنند یا قصد دارند خدمات خود را به مناطق وسیعی ارائه دهند، بسیار حیاتی است. هنگام شناسایی رقبای خود، موارد زیر را باید لحاظ کنید:

  • مشتریان و بازار آن ها چه هستند؟
  • چرا مشتریان از آن ها خرید می کنند؟
  • مهم ترین مزیت رقابتی آن ها چیست؟
  • کجا تبلیغ می کنند؟ (کانال های بازاریابی)

ساده ترین راه برای جمع آوری اطلاعات در مورد رقبای خود، بازدید از فروشگاه و وب سایت آن ها است. این می تواند به شما ایده ای در مورد قیمت محصولات، کیفیت خدمات به مشتریان و تخفیفات، تبلیغات و … ارائه بدهد. همچنین می توانید نظرسنجی از مشتریان را انجام دهید تا دید دقیق تری از علت خرید محصولات از سوی مشتریان دریافت کنید. همچنین می توان اطلاعاتی که به آسانی در اختیار عموم قرار می دهند، جمع آوری کرد. منابع اطلاعاتی شامل مجلات، روزنامه ها و نشریات آنلاین است. همچنین می توانید در خبرنامه آن ها عضو شوید تا تمامی این اطلاعات مهم را به دست آورید. شما می توانید از ابزار آنالیز رقبا در فضای دیجیتال استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل رقبا مهم ترین مرحله است. این فرایند شامل بررسی داده های جمع آوری شده و استفاده از آن ها، در صورت مفید بودن آن برای اهداف تجاری است. هر اطلاعاتی را که از رقیب خود جمع آوری کرده اید، مطالعه کنید و از این اطلاعات برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی استفاده کنید که به شما امکان رقابت با آن ها را می دهد. مهم ترین بخش تحقیقات رقبا، شناسایی بازار و نحوه جذب مشتریان است. در انجام تجزیه و تحلیل رقبا موارد زیر را بررسی کنید:

  • آیا بخش خاصی از بازار وجود دارد که رقبای شما آن را از دست داده اند؟
  • آیا محصول یا خدماتی وجود دارد که رقیب شما ارائه نمی دهد و مشتریانش در حال جستجو هستند؟

فراموش نکنید که هدف از انجام تحقیقات رقبا، دستیابی به مزیت رقابتی با شناسایی فرصت هایی مانند ارائه محصولات و خدمات بهتر است.

مرحله 6: روش های بازاریابی خود را توسعه دهید.

روش های بازاریابی شما عمدتا به بازار هدف بستگی دارد. شما باید رسانه های بازاریابی را انتخاب کنید تا پیام های برند شما را به بهترین شکل ممکن منتقل کند. هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی خود، بسیار مهم است که تعیین کنید چقدر زمان و بودجه برای تبلیغات اختصاص می دهید. بازاریابی محتوا، سئو، روابط عمومی، رویدادها و رسانه های چاپی تنها برخی از روش های بازاریابی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید. برای دستیابی به حداکثر نتایج، استفاده ترکیبی از چندین روش بازاریابی را در نظر بگیرید.

جمع بندی

استراتژی های بازاریابی ارزش نام تجاری را بهبود می بخشد، مزیت رقابتی به شما می دهد، تعداد فروش را افزایش می دهد، سهم بازار را افزایش می دهد و مهم تر از همه سود را افزایش می دهد. مزایای آن طیف وسیعی از عملیات تجاری را در بر می گیرد و شما را برای آینده آماده می کند. استراتژی بازاریابی مزیت رقابتی به شما می دهد که این باعث می شود که در بازار جایگاهی برای خود ایجاد کنید. استراتژی بازار به شما امکان می دهد نام تجاری خود را بسازید و به محصولات و خدمات خود کمک کنید تا از رقبا متمایز شوند.

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

445,000 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

133,500 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه