zhaket logo

هر آنچه که درباره سئو سایت خودرو باید بدانید

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

وب سایت های خودرویی، از رقابتی ترین کسب و کارهای آنلاین هستند. به دلیل همین رقابت تنگاتنگ هم بسیار مهم است که بتوانید وب سایت خود را در صدر نتایج جست و جوی گوگل نگه دارید. فاکتور لازم و کافی برای تحقق این هدف نیز تأمین سئوی خوب برای وب سایت های خودرویی است. هر چند که کلیات سئو در مورد همه وب سایت ها یکسان است؛ اما در سئوی کسب و کارهای مختلف، تفاوت هایی نیز وجود دارد. به همین جهت نیز در این راهنما از ژاکت تصمیم گرفتیم که اصول و قواعد سئو سایت خودرو را برای شما همراهان گرامی روشن کنیم.

این روزها در دنیای کسب و کارهای آنلاین جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت از گوگل یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب‌وکار است. یکی از بهترین دوره‌های آموزشی در حوزه بهینه سازی سایت دوره سئو ژاکت آکادمی است که به طور کامل به مباحثی از جمله On-Page SEO یا سئو داخلی، Off-page SEO یا سئو خارجی، سئو تکنیکال سایت و ابزارهای کاربردی سئو مانند سرچ کنسول و اسکریمینگ فراگ اشاره داشته و آموزش داده است.

با سئو سایت خودرو بیشتر آشنا شوید

منظور از سئو وب سایت های خودرویی، فرآیند بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و به ویژه گوگل است. به طوری که بخش های مختلف سایت به استانداردهای گوگل نزدیک شود. با این کار وقتی کاربران درباره خرید خودرو جست و جو می کنند، وب سایت شما جزو اولین سایت هایی است که در صفحه نتایج جست و جو (که به آن SERP می گویند) به کاربران نشان داده می شود.

چرا باید به فکر ارتقای سئو سایت خودرو باشیم؟

اگر بتوانید سئوی قابل قبولی را برای سایت خود فراهم کنید، مزایای بی نظیری را در دستان خود خواهید داشت. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ترافیک سایت
  • افزایش نرخ تبدیل (تبدیل کاربر به مشتری)
  • جلب هر چه بیشتر رضایت کاربران
  • شناخته شده تر شدن برند کسب و کار
  • افزایش درآمد سایت

در میان مزایای بالا به جلب رضایت کاربران نیز اشاره کردیم. شاید بپرسید که سئو سایت خودرو چطور می تواند رضایت کاربران را جلب کند؟ سئو در واقع تحقق استانداردهایی است که موتورهای جست و جو تعیین کرده اند. هدف همه این استانداردها نیز این است که سایت ها بتوانند خدمات بهتر و باکیفیت تری را به کاربران ارائه دهند. بنابراین وقتی سایت خود را به این استانداردها نزدیک کنید، به طور خودکار کاربران هم از شما راضی تر خواهند بود.

به عنوان مثال سرعت بالای سایت یکی از فاکتورهایی است که تأثیر فوق العاده ای در سئو سایت دارد. از طرفی این سرعت بالا باعث می شود که کاربران نیز تجربه خوبی را در آن سایت پشت سر بگذارند. روش های افزایش سرعت سایت می تواند به شما کمک کند.

چگونه سئو سایت خودرو را ارتقا دهیم؟

وقتی در هر زمینه تازه کار هستیم، بهترین تصمیمی که می توانیم برای پیشرفت خود بگیریم، الگو گرفتن از نمونه های موفق همان حوزه است. ما نیز در ادامه سعی می کنیم 5  گام مهم را به شما معرفی کنیم که وب سایت های موفق خودرویی از آنها برای ارتقای سئو سایت خود و در واقع موفقیت کسب و کار خود استفاده کرده اند.

لازم به ذکر است که اگر خدمات شما فقط شامل فروش خودروهای نو یا کارکرده است یا این امکان را به کاربران داده اید که بتوانند آگهی های خودروهای خود را برای خرید و فروش منتشر کنند، در هر صورت این روش ها می توانند رتبه سئوی سایت شما را به سکوی بالاتری ببرند.

1/ شناسایی کلمات کلیدی محبوب

کلمات کلیدی از مهم ترین عناصری هستند که در بخش های مختلف سایت استفاده می شوند. در واقع می توان گفت سئو سایت خودرو نیز بدون استفاده از کلمات کلیدی بی معنی است. چرا که موتورهای جست و جو به کمک همین کلمات کلیدی محتوای سایت و ارتباط بین محتواهای مختلف آن را درک می کنند. علاوه بر این تعیین کردن کلمات کلیدی می توانند مسیر تولید محتوا را که در ادامه به آن می پردازیم، روشن کنند. بنابراین در وب سایت های خودرویی که همواره در یک میدان رقابت تنگاتنگ هستند، تشخیص کلمات کلیدی مناسب می تواند یک سکوی پرتاب باشد.

برای شناسایی کلمات کلیدی محبوب، ابزارها و روش های زیادی وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین ابزارهای این زمینه، Google trends است. همچنین وب سایت Alexa نیز در بخش ” Competitor” کلمات کلیدی برتر حوزه مد نظر را معرفی می کند.

خرید و فروش خودرو

2/ تولید محتوای باکیفیت

بسیاری از مشتریانی که قرار است با وب سایت شما آشنا شوند، فقط در اینترنت به دنبال یک سری اطلاعات درباره خودروها هستند. بنابراین باید بتوانید از همین مسیر کاربران را به سایت خود دعوت کنید. و حالا کلید این دعوت چیست؟ بله؛ محتوا.

منظور از محتوای سایت هر آن چیزی است که در سایت شما به مخاطبان ارائه می شود. بنابراین می توان مهم ترین بخش های محتوای سایت را در بخش های زیر تقسیم بندی کرد:

محتوای بلاگ

تولید محتوا یکی از مهم ترین قطعات پازل سئو است که بدون آن به نتیجه قابل قبول نخواهید رسید. بنابراین در اولین قدم اگر هنوز در سایت خود بخش مجله یا بلاگ ندارید، آن را ایجاد کنید. سپس یک برنامه یا تقویم محتوایی را تعیین کنید. در این تقویم موضوعات محبوب مربوط به حوزه خودرو را قرار دهید و روز انتشار آنها را نیز تعیین کنید.

محتواها می توانند متنی، تصویری و ویدئویی باشند. هر چند که محتواهای متنی نیز به اندازه کافی محبوب هستند. اما اگر امکان تولید محتواهای ویدئویی را داشته باشید، چند قدم جلوتر خواهید بود. چرا که طبق بررسی های انجام شده، ویدئوها به شدت از متن ها محبوب تر هستند. به عنوان مثال می توانید در قالب یک ویدئو تفاوت بین دو مدل یک خودرو را شرح دهید.

اما نکته بسیار مهم و کلیدی این است که از نوع محتوایی که استفاده می کنید، کلمات کلیدی مرتبط و محبوب آن موضوع را به شکلی مناسب در محتوا قرار دهید. مهم ترین بخش هایی که باید از کلمات کلیدی استفاده کنید عنوان، توضیح متا و متن جایگزین تصویر (Alt texts) است. طبیعتاً در خود محتوا هم بنا به تعداد کلمات آن باید چند بار از کلمه کلیدی استفاده کنید.

محتوای بخش درباره ما

بخش درباره ما، عضوی جدانشدنی از هر وب سایت است. در نوشتن اطلاعات بخش درباره ما، نوع فعالیت و خدمات خود را به صورت کاملاً واضح بیان کنید. همینطور سعی کنید به مزایای فروشگاه خود تأکید کنید و اگر دارای جایزه، مدرکی معتبر، گواهی یا چنین چیزهایی هستید، حتماً به آن اشاره کنید. فراموش نکنید که کلمات کلیدی شاخص حوزه خود را ما بین متن این بخش نیز وارد کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
از کجا بفهمیم سایت‌ ما تا کنون چقدر موفق بوده است؟

محتوای خبرنامه

خبرنامه قسمتی است که اخبار روز دنیا پیرامون موضوعات مربوط به خودرو را در آن منتشر می کنید. وجود این بخش در سایت ها ضروری نیست؛ اما می تواند کاربران زیادی را به خود جلب کند.

یکی از بهترین محتواهایی که می توانید به عنوان خبرنامه منتشر کنید، قیمت روز خودروهاست. از آنجایی که قیمت خودرو اغلب اوقات دچار نوسانات زیادی است، بسیاری از کاربران حتی به صورت روزانه قیمت خودروها را بررسی می کنند. پس چرا شما این قیمت های به روز را به کاربران نشان ندهید تا کاربران دائمی خود را پیدا کنید؟

بخش پرسش و پاسخ

بخش دیگری که می توانید به عنوان وب سایت در اختیار کاربران قرار دهید، بخش پرسش و پاسخ است. این امکان هنوز هم در بسیاری از وب سایت های خودرویی در دسترس نیست. بنابراین با طراحی این بخش می توانید تا حد زیادی از رقبای خود پیشی بگیرید.

در طراحی بخش پرسش و پاسخ سعی کنید آن را در صفحه اصلی قرار دهید. سپس مباحثی که می توانید در آن زمینه ها به سؤالات کاربران پاسخ دهید را مشخص کنید. دقت کنید که این پرسش و پاسخ در وهله اول پیرامون ابهامات موجود درباره فرآیند جست و جو، خرید و به طور کلی خدمات سایت شماست. اما می توانید یک قدم بزرگ تر بردارید و دامنه سؤالات را گسترش دهید. به این ترتیب که به سؤالات و ابهامات کاربران درباره مدل خودروها پاسخ دهید، بهترین خودرو را با توجه به انتظارات مشتری و میزان بودجه او معرفی کنید و … .

سایت فروش خودرو

3/ دریافت بک لینک

یکی از طلایی ترین جنبه های سئو که اگر به دفعات تکرار شوند می توانند در ارتقای سئو سایت معجزه کنند، بک لینک ها هستند. منظور از بک لینک این است که یک سایت دیگر به وب سایت شما لینک بدهد. گوگل هر یک از این بک لینک ها را به عنوان یک نشان اعتبار در نظر می گیرد. بنابراین هر چه بک لینک بیشتری از سایت های دیگر دریافت کنید، رتبه بالاتری هم در صفحه نتایج جست و جوی گوگل خواهید داشت.

روش های متنوعی برای دریافت بک لینک وجود دارد. یکی از این روش ها، انتشار یک رپورتاژ در وب سایت هایی است که مختص این کار هستند. این سایت ها در ازای دریافت مبلغی مشخص، محتوای شما را به عنوان یک محتوای مهمان در سایت خود منتشر کرده و به سایت شما لینک می دهند.

به عنوان مثال می توانید محتوایی را تحت عنوان ” در خرید خودرو کارکرده باید به چه نکاتی دقت کنیم؟” بنویسید و در انتهای آن نیز به معرفی سایت و خدمات خود بپردازید.

روش دیگر برای دریافت بک لینک نیز کامنت مارکتینگ است. به این ترتیب که می توانید در سایت های دیگر با نوشتن کامنتی مرتبط و مفید، به سایت خود لینک بدهید. البته دقت کنید که در کامنت مارکتینگ برای سایت های خودرویی، باید به سراغ سایت هایی بروید که به نوعی با این حوزه در ارتباط اند؛ مثل سایت های آگهی خودرو، سایت های فروش لوازم جانبی خودرو و … . برای آشنایی بیشتر با این روش می توانید راهنمای کامنت مارکتینگ ژاکت را مطالعه بفرمایید.

4/ ارتقای تجربه کاربری سایت

وقتی یک سایت خودرویی دارید که قرار است کاربران در آن پیمایش کنند، خودروها را مقایسه کنند، خرید خود را انجام دهند، اطلاعات لازم را کسب کنند و … بدون شک باید تجربه کاربری خوبی را برای آنها فراهم کنید. تجربه کاربری شامل طراحی درست بخش های مختلف سایت است؛ به طوری که کاربران بتوانند هر چیزی که می خواهند را در همان جایی که انتظار دارند و به سریع ترین و راحت ترین شکل ممکن پیدا کنند.

تجربه کاربری از جمله عواملی است که می تواند کاربر را برای زمان طولانی تری در سایت نگه دارد و Engagement rate (نرخ تعامل) سایت را افزایش و Bounce rate (نرخ پرش) را کاهش می دهد. هر دوی این اتفاقات باعث می شود که گوگل سایت شما را یک سایت باکیفیت ببیند که توانسته رضایت کاربران را جلب کند.

5/ افزایش سرعت سایت

اگر سرعت لود شدن صفحات مختلف سایت کم باشد، سئو سایت با مشکلی جدی رو به رو می شود. چرا که سرعت سایت از مهم ترین فاکتورهایی است که توسط ربات های گوگل بررسی می شود. از طرفی در صورت کُند بودن سایت، کاربران در عرض چند ثانیه سایت را ترک خواهند کرد. تجربه کاربری سایت نیز وابسته به سرعت آن است.

برای اطمینان از سرعت بالای سایت، اول از همه باید کدهای بهینه ای در سایت خود داشته باشید. اگر وب سایتتان وردپرسی است، می توانید هنگام انتخاب قالب مد نظر به سراغ قالب های بهینه بروید.

بعد از راه اندازی وب سایت نیز اقداماتی هستند که می توانند سرعت سایت را افزایش دهند؛ مثل استفاده از هاست هایی که دارای CDN (شبکه توزیع محتوا) هستند، عدم استفاده از تصاویر حجیم و بهینه سازی آنها، عدم استفاده از افزونه های زیاد در سایت های وردپرسی و … .

نکته: می توانید به کمک ابزارهایی مانند GTmetrix سرعت سایت خود را ارزیابی کنید.

خرید و فروش سایت در خودرو

در آخر

اگر قصد ارتقای سئو سایت خودرو خود را دارید، باید بدانید که این یک فرآیند همیشگی است. بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشید که با انجام موقتی اقدامات بالا، همیشه سئوی خوبی داشته باشید و جزو رتبه های اول گوگل باشید. فراموش نکنید که رقبا هم مثل شما بیکار نمی نشینند و می توانند ظرف مدت کوتاهی جای شما را بگیرند. در واقع رسیدن به سئوی خوب شاید چند ماه طول بکشید؛ اما از دست دادن آن ممکن است در چند روز اتفاق بیفتد!

پس برنامه ای منظم و مستمر برای تولید محتوا، دریافت بک لینک، افزایش سرعت سایت و … داشته باشید. ضمناً هر چند وقت یک بار هم از ابزارهای آنالیز سئو مثل Google Search Console استفاده کنید تا از وضعیت مناسب سئو سایت خود مطمئن شوید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

138,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

197,500 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه