اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چگونه یک اینفلوئنسر شویم؟

کسب و کار

8 دقیقه زمان مطالعه

اینفلوئنسر مارکتینگ پدیده‌ای داغ و به‌روز در دنیای مارکتینگ است. همه در مورد آن صحبت می‌کنند و به یکی از تاکتیک‌های قدرتمند بازاریابی بدل شده است. حالا اکثر برندها می‌دانند که همکاری با اینفلوئنسرها چه سودی برای برند دارد. شاید برای شما هم سوال شده باشد که چگونه یک اینفلوئنسر شویم؟

تقریبا در همه حوزه‌‌‌های گسترده اینفلوئنسر داریم. حالا برندها با هر اینفلوئنسری کار نمی‌کنند. بلکه آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند و متناسب با حوزه‌ کاری‌ اینفلوئنسرها برای مارکتینگ با آن‌ها همکاری دارند. با این مقدمه قصد داریم در ادامه به شما بگوییم اینفلوئنسر کیست و در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران نکاتی را خواهیم گفت و اینکه چگونه یک اینفلوئنسر شویم و از این طریق درآمد کسب کنیم. با ما همراه باشید.

اینفلوئنسر کیست؟

تعریف اینفلوئنسر در طول این سال‌ها تغییر کرده است. قبلا فقط کسی که سلبریتی بود و در دنیای بیرون طرفدار داشت و در دنیای آنلاین هم فالورهای میلیونی داشت اینفلوئنسر محسوب می‌شد. اما حالا این تعریف‌ها تغییر کرده است. پس اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست

اینفلوئنسر کسی است که مجموعه‌ای از افراد علاقه‌مند به یک حوزه را دور خودش جمع کرده است و در شبکه‌های اجتماعی پیرامون این حوزه محتوا تولید می‌کند و فالور جذب می‌کند. بستگی به حوزه‌ای که یک اینفلوئنسر در آن فعالیت دارد حتی اگر بیش از 5000 نفر فالور هم داشته باشد در دسته‌بندی اینفلوئنسرها قرار می‌گیرد. اکثر اینفلوئنسر ها در ایران در اینستاگرام فعالیت دارند پس پیشنهاد می کنیم آموزش کسب و کار در اینستاگرام را هم بخوانید.

اینفلوئنسرها عمدتا در دسته‌های میکرواینفلوئنسر و ماکرو اینفلوئنسر دسته‌بندی می‌شوند. میکروها معمولا فالورهایی بین 10 هزار تا 100 هزار نفر دارند و غالبا در یک حوزه به خصوص مانند آشپزی، مد، ورزش و هر حوزه‌‌ای تخصصی دیگری فعالیت دارند. ماکروها بیش از 100 هزار فالور دارند. ممکن است در دنیای بیرون چندان شناخته شده نباشند و یا به اصطلاح سلبریتی نباشند اما چون توانسته‌اند تعداد زیادی از کاربران را دور خودشان جمع کنند توسط این کاربرها شناخته می‌شوند.

سلبریتی هم به نوعی اینفلوئنسر است. اما اینفلوئنسرها به دلیل حوزه تخصصی‌شان و اینکه مخاطبان علاقه‌مند به یک موضوع را جذب می‌کنند هدف مناسب‌تری برای اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها هستند. فالورهای سلبریتی‌ها معمولا تمام افراد در دامنه‌ سنی گسترده هستند. برای همین از سلبریتی‌ها بیشتر برای تبلیغات استفاده می‌شود. در حالی که اینفلوئنسرهای غیرسلبریتی بیشتر کار مارکتینگ انجام می‌دهند. یعنی هدف بهتری برای برندها و افزایش آگاهی از برند هستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

می‌توان گفت اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران هنوز در مرحله‌ی پیدایش قرار دارد. هنوز در اکثر حوزه‌ها اینفلوئنسر وجود ندارد یا تعدادشان خیلی کم است. هنوز قواعد خاصی برای همکاری وجود ندارد و این موارد باعث شده است تا سرعت رشد آن کم باشد. اما اخیرا آژانس‌های تبلیغاتی و مارکتینگ با اینفلوئنسرها همکاری دارند و این کار باعث شده است تا این حوزه نظم نسبی خاصی پیدا کند.اینفلوئنسر مارکتینگ

روز به روز تعداد اینفلوئنسرها بیشتر می‌شود و برندهای ایرانی هم به تاثیر و نفوذ اینفلوئنسرها بین فالورهایشان پی برده‌اند. اغلب برندهای بزرگ ایرانی از این تکنیک بازاریابی استفاده می‌کنند. با این حال اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران به جریانی پویا بدل شده است. اینفلوئنسرهایی که فالور زیاد دارند درآمد بسیار خوبی کسب می‌کنند و البته میکرواینفلوئنسرها هم با توجه به حوزه‌‌ای که در آن فعالیت دارند و به دلیل نفوذ بیشتری که روی فالورهایشان دارند درآمد نسبتا خوبی دارند.

اما چیزی که کمی سرعت رشد را کمی کندتر کرده است تجمع اینفلوئنسرها در حوزه مد و زیبایی و عکاسی و حوزه موفقیت است. زوج اینفلوئنسرها هم زیاد هستند. اما هنوز حوزه‌های خالی برای شما که دوست دارید اینفلوئنسر شوید بسیار زیاد است. حوزه تکنولوژی، خودرو، گردشگری، غذا، پت اینفلوئنسرینگ، حوزه مالی، مهاجرت، دانشگاه و … هنوز جالی کار زیادی دارند و فرصت‌های نابی در اختیار اینفلوئنسرها قرار دارند تا زود رشد کنند.

اما چگونه یک اینفلوئنسر شویم و از موج اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم تا هم شناخته شویم و هم درآمد کسب کنیم؟

چگونه یک اینفلوئنسر شویم؟

در ادامه 7 راهکار و یا مرحله مهم برای شروع کار اینفلوئنسرینگ و ورود به اینفلوئنسر مارکتینگ به شما خواهیم گفت.چگونه یک اینفلوئنسر شویم؟

  1. حوزه‌ کاری و محتوایی که باید منتشر کنید را مشخص کنید.

اینکه شما یک حوزه کاری مشخص انتخاب کنید بسیار مهم است. فرض کنید شما یک اینفلوئنسر حوزه سفر هستید. عکسی زیبا از سفرهایتان پست می‌کنید. یک نفر عکس شما را در صفحه اکسپلورر اینستاگرام می‌بیند. روی عکس کلیک می‌کند و وارد پروفایل شما می‌شود. می‌بیند که شما همه نوع عکسی دارید. عکس از یک سگ، خانواده، سلفی‌ها، محصولات زیبایی، گل‌ها، پوشاک و … حالا این کاربر که به سفر و گردشگری علاقه‌مند است چرا باید شما را فالو کند؟

اما اگر شما تمرکز اصلی‌ محتوایتان را روی سفر و گردشگری بگذارید. این کاربر وارد صفحه شما می‌شود و می‌بیند که دقیقا محتوا و عکس‌ها و فیلم‌هایی در مورد سفر در پیج شما وجود دارد. حالا او می‌داند که با فالو کردن شما قرار است چه نوع محتوایی در صفحه اینستاگرامش ببیند. انتخاب یک حوزه خاص در ابتدای کار بسیار مهم است.

از خودتان بپرسید:

  • من به چیزی علاقه دارم؟
  • در مورد چه چیزی اطلاعات بیشتری دارم و یا محتوای بیشتری می‌توانم تولید کنم؟

تجربه نشان داده است اینفلوئنسرهایی که علایق‌شان در یک حوزه را منتشر می‌کنند در اینفلوئنسر مارکتینگ موفق‌ترند. پس ببینید به چه چیزی علاقه دارید و سعی کنید در این حوزه یک متخصص شوید. مثلا اگر در حوزه لباس فعالیت دارید سعی کنید در مورد استایل‌های مختلف تحقیق کنید. یاد بگیرید. محتوای جدید و جذاب تولید کنید و مخاطب‌تان را شگفت‌زده کنید.

  1. رها نکنید.

وقتی یک نفر می‌پرسد که چگونه یک اینفلوئنسر شویم اولین چیزی که می‌شنود این است که  آیا می‌توانید مثلا یک سال محتوا منتشر کنید بدون اینکه درآمد داشته باشید؟ این سوال مهمی است. چون اینفلوئنسر شدن به زمان نیاز دارد. یعنی باید بتوانید فالور جذب کنید تا به عنوان یک اینفلوئنسر شناخته شوید.

این مقاله را حتما بخوانید
معرفی افزونه Head & Footer و آموزش نحوه استفاده از آن

باید به صورت منظم پست و استوری منتشر کنید. لایو بگذارید و هر محتوایی که فکر می‌کنید برای مخاطب شما جذاب‌تر است را منتشر کنید. حتی پیشنهاد می‌شود که یک برنامه منظم داشته باشید. مثلا اگر در حوزه لباس فعال هستید می‌توانید شنبه را به استایل خیابانی اختصاص دهید. یک‌شنبه استایل لباس مهمانی، دوشنبه لباس خواب و … تا مخاطب شما به این برنامه عادت کند. می‌توانید یک روز در هفته را برای عکس گرفتن و آماده کردن محتوای کل هفته اختصاص دهید و در یک ساعت مشخص پست بگذارید.

  1. کپشن‌های پرمغز و با لحن و استایل خاص‌ خودتان بنویسید.

تحقیقات نشان می‌دهد عکس‌هایی که کپشن‌های کامل و پرمغز دارند و مقصود کاربر را به خوبی می‌رسانند مخاطب بیشتری دارد. یعنی از سال 2016 تاکنون میانگین طول کپشن دو برابر شده است. یعنی در حدود 400 کاراکتر و یا بیشتر.

می‌دانید چرا کپشن در اینفلوئنسر مارکتینگ مهم است؟ چون کاربران دوست دارند اینفلوئنسر با آن‌ها صحبت کند. پیامی بدهد. نکته بامزه‌ای بگوید و آن‌ها بخوانند. بسیاری از کاربران محتوای متنی را دوست دارند و نوشتن یک متن نسبتا طولانی مزیت خوبی است. هر کسی که دوست داشته باشد می‌خواند و هر کس دوست نداشته باشد از آن رد می‌شود.

اخیرا میکروبلاگینگ هم وارد جریان شده است. یعنی یک پست وبلاگ کوتاه یا اصطلاحا مینی‌پست که می‌تواند اطلاعات کاملی در اختیار کاربر قرار دهد. سعی کنید یک استایل و لحن خاص خودتان هم برای نوشتن کپشن داشته باشید.

  1. روی ساختن یک گروه یا کامیونیتی تمرکز کنید.

بعضی اینفلوئنسرها معمولا به همه چیز می‌پردازند. مثلا در حوزه سرگرمی که اصطلاحا آن‌ها را با نام واینر می‌شناسیم تقریبا همه چیز وجود دارد. این‌ها دنبال محتوای متفاوت هستند و معمولا هم در گذر زمان فالورهای زیادی می‌گیرند. به این استراتژی رشد فالور از پهنا می‌گویند. فالورهای آن‌ها چندان خاص نیستند. اما اینفلوئنسرهایی که استراتژی عمقی را انتخاب می‌کنند یعنی فقط در یک موضوع و یک حوزه فعالیت دارند و زیاد پراکنده کار نمی‌کنند مخاطبان مشخصی دارند. مخاطبان به آن‌ها اعتماد می‌کنند و اگر چیزی را توصیه کنند نفوذ بیشتری در ذهن مخاطب دارند.

مثلا یک میکرواینفلوئنسر که 15000 نفر مخاطب و علاقه‌مند به حوزه فشن جذب کرده است می‌داند که تمام مخاطبانش به این حوزه علاقه دارند. تمام آن 15000 نفر هم می‌دانند که این اینفلوئنسر از نظر اطلاعات و تخصص و تسلط به حوزه‌ی مد و زیبایی در سطح بالایی قرار دارد. در نتیجه اگر اینفلوئنسر محصولی معرفی کند احتمال خرید آن توسط فالورها بسیار بیشتر است.

این سبک از ساختن کامیونیتی و گروه‌های علاقه‌مند به یک موضوع نقطه شروع شما برای رشد بیشتر در اینفلوئنسر مارکتینگ است. برای این منظور باید بیشتر با مخاطبان صحبت کنید. جواب کامنت‌ها را بدهید. اگر کسی شما را تگ کرد حتما پاسخ مناسب را بدهید یا پست او را استوری کنید. از مخاطب سوال بپرسید و سعی کنید با آن‌ها ارتباط داشته باشید.

  1. در مورد مخاطب‌تان بیشتر یاد بگیرید.

در این مسیر باید اطلاعات مهمی را کسب کنید. مخصوصا اطلاعاتی در مورد مخاطبان‌تان. ببینید به چه چیزهایی علاقه دارند. چه چیزی بیشتر توجه‌شان را جلب می‌کند و از این اطلاعات برای تولید محتوای بهتر و قدرتمند‌تر استفاده کنید. اگر مخاطبان‌تان را بهتر بشناسید و محتوای شما متناسب با خواسته‌های آ‌ن‌ها باشد خیلی زودتر رشد می‌کنید.

  1. راه ارتباطی برای تماس برندها قرار دهید.

برندها باید بتوانند شما را پیدا کند. شما باید دو کار مهم انجام دهید. اول اینکه بهتر است حساب شما از نوع تجاری یا بیزینس باشد. خیلی‌ها دوست ندارند چنین کاری بکنند. اما شما برای لینک دادن نیاز دارید تا صفحات بیزینسی داشته باشید. از طرفی حتما باید یک راه ارتباطی برای همکاری برندها اعلام کنید. مثل یک ایمیل. چون ایمیل‌ها عمدتا موضوع محور هستند. اگر شماره تماس یا آی‌دی و … قرار دهید امکان دارد افراد زیادی برای شما مزاحمت ایجاد کنند. اما در ایمیل به دلیل فرمت رسمی‌اش معمولا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

  1. شبکه، شبکه، شبکه

حالا شما محتوا تولید می‌کنید و مخاطبان زیادی دارید. برندها باید از کجا شما را پیدا کنند؟ این سوال سختی است. چون شما برای برندها محتوا تولید نکرده‌اید که شما را پیدا کنند. بلکه برای مخاطبان محتوا تولید می‌کنید. شما باید خودتان را به برندها نشان دهید. برای این کار چند راه‌حل وجود دارد.

  • با آژانس‌های مارکتینگ و تبلیغات که در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ فعالند همکاری کنید.
  • سعی کنید با برندها مکاتبه کنید و از مزایایی که شما می‌توانید برای آن‌ها داشته باشید بگویید.
  • یک کیت کامل از خودتان به برندها ارائه کنید. مثلا بگویید مخاطبان شما چه کسانی هستند. دامنه سنی آن‌ها در چه حدی است. در کجا ساکن هستند و یا لیست برندهایی که قبلا با آن‌ها کار کرده‌اید را در ارائه خودتان برای برندها ارسال کنید. چیزی شبیه رزومه اما با اطلاعات کامل‌تر.
  • سعی کنید با سایر اینفلوئنسرها همکاری کنید و یکدیگر را معرفی و پروموت کنید. با این کار زودتر رشد می‌کنید.

جمع بندی

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران رو به رشد است. هم برندها و هم اینفلوئنسرها منافع زیادی از این سبک از مارکتینگ می‌برند. حالا می‌دانیم که چگونه یک اینفلوئنسر شویم. می‌دانیم که چه مراحلی را باید طی کنیم. تنها چیزی که باقی مانده است اجرای درست این مراحل، تلاش و خلاقیت شماست. برای موفقیت در این راه بهتر است با الگوریتم های اینستاگرام هم اشنا شوید. چرا از همین امروز شروع نکنیم؟

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه