ایمیل مارکتینگ چیست؟ مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

دیجیتال مارکتینگ

7 دقیقه زمان مطالعه

ایمیل مارکتینگ فرآیند بازاریابی دیجیتال برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق پیام‌های پست الکترونیکی (ایمیل) است. پیام‌های ایمیل معمولاً دارای هدف تجاری هستند، اما از آن‌ها برای آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد موضوعات مورد علاقه گیرنده نیز استفاده می‌شود. به زبان ساده، بازاریابی ایمیلی فرآیند استفاده از ایمیل به عنوان کانال فروش است. برای انجام این کار، باید یک لیست ایمیل بزرگ از افرادی داشته باشید که داوطلبانه برای دریافت پیام‌های شما ثبت نام کرده‌اند. این لیست می‌تواند به طور خودکار خرید لیست‌های ایمیل را حذف مکند، حتی اگر شامل ایمیل‌های افرادی باشد که به نوعی با جایگاه شما مرتبط هستند.

زمانی که بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، می‌تواند به کسب و کار کمک کند تا فروش، ترافیک و حداکثر سود را افزایش دهد. در این راهنما، می‌آموزید که بازاریابی ایمیلی چیست، چگونه کار می‌کند و چرا می‌تواند برای موفقیت کسب و کار شما مهم باشد.

قبل از شروع مقاله بهتر است چرایی ایمیل مارکتینگ و نکات مربوط به آن را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

مزایای ایمیل مارکتینگ

همانطور که گفتیم ایمیل مارکتینگ یکی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال است بنابراین یادگیری آن می‌تواند از کاربردی‌ترین آموزش دیجیتال مارکتینگ باشد. امروزه ایمیل داشتن یکی از ارکان زندگی ما در دنیای دیجیتال است.چراکه امروزه ساخت ایمیل رایگان باعث شده است هرکس به یک یا چند ایمیل دسترسی داشته باشد. مهمترین مزایای ایمیل مارکتینگ برای هر نوع کسب و کار آنلاین عبارتند از:

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از شیوه های مهم دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 بود که بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

بازاریابی در زمان واقعی

بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد که با مشتریان هدف خود در زمان واقعی ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از نقاط ماشه‌ای برای نزدیک شدن به مخاطب مناسب استفاده کنید. مانند رها کردن سبد حمل و نقل، خریدهای اخیر، فعالیت‌های وب و سایر عناصر محرک این فرصت را به شما می‌دهد تا مخاطبان مناسب را در زمان مناسب، در مکان مناسب هدف قرار دهید و پیشنهاد مناسب را به آن‌ها ارائه دهید.

 

صرفه جویی در زمان

ابزارهای خودکار به شما این امکان را می‌دهند که برای مشتریان مرتبط با هر یک از فعالیت‌هایی که در وب سایت شما انجام داده‌اند ایمیل ارسال کنید. ایمیل خودکار می‌تواند شامل مواردی مانند یادداشت خوش‌آمدگویی برای ثبت‌نام، پیشنهادات تخفیف یا پیشنهاد خرید در صورتی که سبد خرید را رها کرده باشند، باشد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک الگو را توسعه دهید، سپس می‌توانید از آن برای اهداف مختلف استفاده کنید.

 

سازگار با محیط زیست

بازاریابی ایمیلی نسبت به سایر انواع بازاریابی دوستدار محیط زیست است. در اینجا لازم نیست منابعی مانند سوخت را برای سفر، چاپ و غیره مانند روش‌های بازاریابی سنتی خرج کنید.

 

بیشتر بخوانید: تغییر رمز جیمیل

 

مشخص شدن سطح ایمپرشن

تعدادی از عناصر موجود در ایمیل مانند تصاویر، کپی ایمیل، پیام‌ها، شخصی‌سازی، CTA، خط موضوع و موارد دیگر به شما امکان می‌دهند از موثر بودن محتوای خود مطمئن شوید.

 

امکان محک زدن کمپین بازاریابی ایمیلی

ابزارهای رایگان زیادی به صورت آنلاین در دسترس هستند تا کمپین بازاریابی ایمیلی شما را محک بزنند. شما باید آن را در موتور جستجو بررسی کنید. با این حال، به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد خود را مرتبط با صنعت متقاطع کنید تا بتوانید تفاوت‌ها را ببینید و عملکرد را بهبود بخشید.

 

امکان اندازه‌گیری کمپین ایمیل

برنامه‌های کاربردی تحلیل وب به شما این امکان را می‌دهند که عملکرد کمپین ایمیل خود را اندازه‌گیری کنید. چنین ابزارهای اندازه‌گیری به شما امکان می‌دهند تا چیزهای مختلفی مانند طراحی، خط موضوع یا کپی را آزمایش کنید تا بررسی کنید کدام یک موثرتر است.

 

نرخ تبدیل بالاتر

اگر کسب و کار شما در حال تبلیغ پیشنهادات جدید از طریق ایمیل مارکتینگ همراه با پیوند CTA است، مشتریان علاقه مند بر روی لینک کلیک کرده و خرید را انجام می‌دهند. خوبی در مورد بازاریابی ایمیلی این است که می‌توانید آن را در هر مرحله از فرآیند خرید راه اندازی کنید. به شما این امکان را می‌دهد که بر فرآیند تصمیم گیری مشتریان تأثیر بگذارید.

 

اشتراک گذاری آسان

اشتراک‌گذاری محتوا در ایمیل از طریق گزینه فوروارد یا اشتراک‌گذاری بسیار راحت است و یک راه عالی برای بازاریابی دهان به دهان می‌باشد. هنگامی که محتوای شما ویروسی شود، مشتریان جدید زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

شخصی سازی

بازاریابی ایمیلی بهترین راه برای ارسال پیام بازاریابی شخصی است. در واقع، می‌توانید فهرست‌های مشتریان خود را بر اساس علایقشان دسته‌بندی کنید و محتوای ایمیل مرتبط را برای آن‌ها ارسال کنید. این به شما کمک می‌کند تا فروش خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

 

بیشتر بخوانید: درآمد از یوتیوب

 

معایب ایمیل مارکتینگ

برخی از معایب اصلی بازاریابی ایمیلی به شرح زیر است:

بازاریابی ایمیلی معایب خاص خود را هم دارد که نیاز به طراحی گرافیکی حرفه ای یکی از آنهاست.

نیازمند بودن تخصص و منابع

اگر می‌خواهید یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق داشته باشید، باید تخصص بازاریابی، مهارت طراحی و حق چاپ را داشته باشید. اگر فاقد این مهارت‌ها و تخصص هستید، باید فردی را استخدام کنید یا کار خود را برون سپاری کنید. در هر صورت، هزینه زیادی برای کسب و کار شما خواهد داشت.

 

مشکلات اندازه ایمیل برای بارگذاری

اندازه ایمیل نقش مهمی ایفا می‌کند. این بدان معنی است که شما باید از گرافیک استفاده کنید و تمام جزئیات را اضافه کنید و اندازه ایمیل خود را در حداقل ممکن نگه دارید. با این حال، اگر نتوانید اندازه ایمیل را پایین نگه دارید، بارگذاری آن زمان زیادی می‌برد و در نهایت مشتریان خود را از دست خواهید داد.

این مقاله را حتما بخوانید
راهکارهای بازاریابی در صنعت گردشگری

 

مسائل طراحی گرافیک ایمیل

طراحی گرافیک ایمیل شما باید مناسب باشد و روی دستگاه‌های مختلف مانند تلفن همراه، تبلت و دسکتاپ به خوبی کار کند. این امکان وجود دارد که بین عملکرد و طراحی مشکلی پیدا کنید. با این حال، باید بررسی کنید که چگونه ایمیل شما بدون گرافیک ظاهر می‌شود. زیرا برخی از کاربران فقط ایمیل‌های متنی را مجاز می‌دانند. شما در وب‌سایت ژاکت سرویس می‌توانید خدمات طراحی گرافیک ایمیل خود را به فریلنسرهای متخصص فعال در این سایت بسپارید.

 

ایمیل‌های تحویل داده نشده

شما باید لیست بازاریابی خود را به روز نگه دارید. این بدان معنی است که باید از وارد کردن آدرس ایمیل اشتباه خودداری کنید، زیرا در این صورت این لیست تحویل داده نمی‌شود. مهم‌تر از همه شما باید ایمیل را به درستی طراحی کنید و از استفاده از کلمات کلیدی اسپم، لینک‌های نامربوط و عبارات خاصی مانند اینجا کلیک کنید، این را آزاد کنید و غیره، استفاده نکنید. ارائه دهنده خدمات ایمیل معمولاً چنین ایمیل‌هایی را فیلتر می‌کند و آن‌ها را در اسپم قرار می‌دهد. در نتیجه ممکن است مشتری هدف ایمیل شما را نبیند.

 

امکان ارسال به هرزنامه‌ها

ایمیل‌های تحریک کننده یا تجاری در رده ارسال هرزنامه قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که باید با دقت به افرادی که به وب سایت شما علاقه نشان داده‌اند ایمیل ارسال کنید. نرخ کلیک روی ایمیل‌های بدون هدف بسیار پایین است.

 

کدامیک از کسب و کارها باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند؟

بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهای کوچک مهم است، زیرا یک ابزار بازاریابی است. نه تنها به شما کمک می‌کند تا با کسانی که می‌خواهند از شما بشنوند در تماس باشید بلکه به شما کمک می‌کند تا به خوانندگان خود آموزش دهید، ترافیک را هدایت کنید، نظرسنجی‌ها انجام دهید، به‌روزرسانی‌ها را به اشتراک بگذارید، اعلامیه‌ها را منتشر کنید و بسیاری از کارهای دیگر.

کسب و کارهایی که می‌توانند از ایمیل مارکتینک کمک بگیرند شامل خورده فروشی‌‌ها، خدمات مالی، ارائه دهندگان خدمات مسافربری و گردشگری، تولید کنندگان کالاها، ارائه دهندگان خدمات بهداشت و… هستند.

 

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ یک ایمیل یا دنباله‌ای از ایمیل‌ها است که پس از انجام یک اقدام خاص از جمله ثبت نام در لیست ایمیل، خرید یا کلیک کردن روی یک پیوند توسط مشترک، ارسال می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که برای Constant Contact ثبت نام می‌کنید، یک ایمیل خوش آمدگویی را راه اندازی می‌کند. این ایمیل شما را با کسب و کار ما آشنا می‌کند، از شما می‌خواهد آدرس ایمیل خود را تأیید کنید و به شما می‌گوید که چگونه حساب خود را راه اندازی کنید.

اتوماسیون بازاریابی ایمیلی به فرآیند خودکارسازی ایمیل مارکتینگ اشاره دارد. یک کمپین خودکار شامل یک سری ایمیل های بازاریابی است که به طور خودکار برای مشترکین بر اساس اقدامات آنها ارسال می‌شود. هدف از بازاریابی ایمیلی ایجاد پیام‌های ایمیلی است که در زمان مناسب به افراد مناسب می‌رسند.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا افراد را بر اساس عواملی مانند فروش قبلی، رفتار و ترجیحات هدف قرار دهند. امروزه تعداد زیادی سیستم اتوماسیون بازاریابی ایمیلی در بازار موجود است.

برای ایجاد اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید از یکی از دو راهکار زیر کمک بگیرید:

  1. با استفاده از سایت‌‌های ایمیل مارکتینگ
  2. با استفاده از افزونه ها (مثل میلرلایت)

 

کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟

کمپین ایمیل مارکتینگ مجموعه‌ای هماهنگ از پیام‌های ایمیل فردی است که در یک دوره زمانی خاص با یک هدف خاص مستقر می‌شوند. این اهداف خاص یا فراخوان برای اقدام، می‌تواند شامل موارد زیر باشد: دانلود مقاله سفید، ثبت نام در یک وبینار، یا خرید.

کمپین ایمیل دنباله‌ای از تلاش‌های بازاریابی است که همزمان با چندین گیرنده تماس می‌گیرد. کمپین‌های ایمیل مارکتینگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بهترین زمان به مشترکین دسترسی پیدا کنند و محتوای ارزشمند و پیشنهادات مرتبط را ارائه دهند.

استفاده از کمپین های ایمیل به شما این امکان را می دهد که روابط عمیق و قابل اعتمادی با مشتریان خود ایجاد کنید. این کمپین‌ها اغلب از طریق ارائه دهندگان خدمات ایمیل مانند Campaign Monitor ارسال می‌شوند. به طور معمول، شما می‌خواهید مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید تا مطمئن شوید که هر بخش محتوای شخصی شده‌ای دریافت می‌کند که با علایق یا نیازهای خاص آنها مرتبط است. کمپین‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانند یک ارسال یکباره باشند یا می‌توانند به مجموعه‌ای از پیام‌ها که در یک بازه زمانی خاص ارسال می‌شوند، گسترش یابند.

 

پس از مطالعه دقیق مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی، به این نتیجه رسیدیم که بازاریابی ایمیلی یک استراتژی بسیار موثر است. شما باید ایمیل خود را با اندازه مناسب طراحی کنید و آن را به آدرس مناسب ارسال کنید تا در هرزنامه قرار نگیرد.

بازاریابی ایمیلی فرآیند پیچیده‌ای نیست، اما فرآیندی است که به بررسی زیادی نیاز دارد. در این صورت خواهید فهمید چگونه می‌توانید به بهترین نحو با مشترکان خود به نحوی که برای آن‌ها و اهداف تجاری شما مفید باشد، ارتباط برقرار کنید.

 

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

311,500 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

133,500 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
9

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه