راه اندازی کسب و کار کوچک پر سود

کسب و کار

11 دقیقه زمان مطالعه

کسب و کارهای کوچک این روزها رونق بیشتری گرفته‌اند و افراد زیادی به آن روی آورده‌اند. کسب و کارهای کوچک همان مشاغلی هستند که امکانات و نیروهای بیزنس‌های بزرگ را ندارند. در بعضی از کشورها مانند ایران، این مشاغل درصد بالایی از صنایع و بازار کار آن کشور را تشکیل می‌دهند. شاید شما هم می‌خواهید شغل مخصوص خودتان را راه بیندازید اما درباره آن تردید دارید یا نمی‌دانید از کجا شروع کنید. در این مقاله قرار است درباره کسب و کار کوچک پرسود،‌ مزایا و معایب و چگونگی راه‌اندازی آن به طور کامل توضیح دهیم. در آخر نیز به معرفی 8 کسب و کار کوچک پرسود امی‌پردازیم؛ اما ابتدا باید بدانیم که منظور از کسب و کار کوچک دقیقا چیست؟

منظور از کسب و کار کوچک چیست؟

معیار و قانون ثابتی برای تعریف کوچک و بزرگی شغل‌ها وجود ندارد اما یکی از مهم‌ترین معیارها،‌ تعداد کارمندان آن است. هر چند عدد دقیقی وجود ندارد اما نیروی انسانی کسب و کارهای کوچک معمولا کمتر از ۵۰ نفر است. ویژگی‌های یک بیزینس مانند تنوع محصولات و امکانات موجود نیز می‌تواند به عنوان معیار کوچکی یا بزرگی در نظر گرفته شود.

مغازه‌هایی که در سطح شهر می‌بینید،‌ مشاغل خانگی، فروشگاه‌های اینستاگرامی و سایت‌های فروشگاهی و آموزشی که دوره می‌فروشند،‌ همه در دسته کسب و کار کوچک قرار می‌گیرند. آن‌ها درآمد کمتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ دارند اما بر خلاف تصور بعضی از افراد،‌ بسیاری از این مشاغل به هیچ عنوان درآمد کمی ندارند.

مزایای کسب و کار کوچک

  • امکان رشد بیشتر
  • کار در شغلی مطابق خواسته و شخصیت شما
  • آزادی عمل در برنامه‌ریزی
  • امکان شروع با نیروی بسیار کم
  • عدم نیاز به امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته
  • رئیس خود بودن
  • مدیریت آسان‌تر نسبت بیزینس‌های بزرگ

مزایای کسب و کارهای کوچک پرسود نسبت به بیزنس های بزرگ چگونه است؟

معایب کسب و کار کوچک

  • امکان شکست خوردن ایده
  • نداشتن حقوق ثابت
  • نداشتن بیمه
  • زمان استراحت کم

برای راه اندازی کسب و کار به نمونه‌های گذشته فکر کنیم یا بازار آینده؟

کسب و کارهای کوچک به خصوص مشاغل اینترنتی بر پایه خلاقیت و برطرف کردن نیازهای روز مردم شکل می‌گیرند. وقتی بیزینس‌های دیگری به شکل احسن، کاری را ارائه می‌دهند،‌ ایجاد یک کسب و کار جدید با ویژگی‌های قدیمی و تکراری،‌ جذابیت زیادی برای افراد ندارد.

همچنین در بعضی از حوزه‌ها،‌ شکل قدیمی آن حرفه دیگر طرفداری ندارد و افراد به سمت قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید جذب می‌شوند. مثلا در حوزه بازی‌ها، محصولات و بازی‌های جدید «‌Play to earn» آمده است که افراد می‌توانند از طریق بازی کردن، کسب درآمد کنند. اگر فقط به نمونه های قدیمی بازی‌ها نگاه کنید، احتمالاً مخاطب‌های زیاد جذب محصول شما نمی‌شوند.

در ویدیو زیر گزیده‌ای از این مهارت‌های پر سود را بیان کردیم.

چگونه کسب و کار کوچک پرسود راه اندازی کنیم؟

فرایند راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و پرسود نیازمند یک سری اقداماتی است که پیشرفت و موفقیت کسب و کار را تضمین کند. انتخاب درست حوزه فعالیت، روش درست عرضه محصول یا خدمت و بازاریابی درست و پیدا کردن مشتری از مهمترین این موارد است. در ادامه هریک از این اقدامات را به صورت کامل شرح می‌دهیم.

انتخاب درست حوزه فعالیت

اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار کوچک پرسود خود را دارید،‌ زمان کافی و لازم برای فکر کردن روی گزینه‌های موجود و انتخاب حوزه درست بگذارید. برای ورود به هر حوزه باید بر تمام نکات و ویژگی‌های مربوط به آن مسلط باشید و مشکلات بازار کارش را بشناسید. همچنین باید میزان فروش آن محصولات را در نظر بگیرید و ببینید که افراد حاضر به خرید محصولات شما هستند یا نه.

بعضی از افراد فکر می‌کنند که این مرحله آن‌قدر ضروری نیست و سریع از آن عبور می‌کنند، در صورتی که اولین قدم و برنامه‌ریزی، مهم‌ترین قسمت راه‌اندازی کسب و کار است. اگر سریع از این مرحله بگذرید و بدون فکر و آمادگی لازم کار خود را شروع کنید،‌ احتمال شکست خوردنتان بیشتر می‌شود.

انتخاب روش درست عرضه محصولات

با توجه به بازار کار حوزه خود، روش فروش محصولات خود را انتخاب کنید؛ یعنی اگر ارائه محصولات در فروشگاه اینترنتی، نتیجه بهتری دارد، فروش حضوری ممکن است باعث شکست یا موفقیت کمتر شما شود.

بازاریابی و پیدا کردن مشتری

عرضه محصولات به تنهایی کافی نیست. برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک پرسود باید برند و محصولات خود را با شیوه‌های مختلف به افراد معرفی کنید. بازاریابی محصولات یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید بلد باشید مخصوصا اگر به تنهایی کسب و کاری را اداره می‌کنید.

۵ ایده برای راه‌‌اندازی کسب و کار با سرمایه کم

مشاغل اینترنتی معمولاً نیاز به سرمایه زیادی برای شروع ندارند و می‌توانید با صرف هزینه کم،‌ به درآمد خوبی برسید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که کسب و کار شخصی و اینترنتی نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد و کار آسانی نیست. همچنین برای راه‌اندازی این‌گونه مشاغل، علاوه بر تسلط بر بازاریابی و کارهای مربوط به فروش، باید در همان حوزه اصلی خود نیز مهارت داشته باشید.

برای مثال در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که بسیاری از

در ادامه ۵ ایده راه‌‌اندازی کسب و کار با سرمایه کم را بررسی می‌کنیم.

 

راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی

فروشگاه‌ها یا آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی این روزها بسیار پرطرفدار شده‌اند و آدم‌های مختلفی به سراغ این کار رفته‌اند. در گذشته، درصد زیادی از آدم‌ها از خرید اینترنتی امتناع می‌کردند و به فروشگاه‌های اینستاگرامی اعتماد نداشتند؛ اما بعد از همه‌گیری کرونا و خانه‌‌نشین شدن مردم،‌ این علاقه و اعتماد به آنلاین‌شاپ‌ها ایجاد شد. علاوه بر خرید اینترنتی، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مهم‌ترین دلیل این موضوع علاوه بر استقبال مردم، سرمایه اولیه کمی است که آنلاین‌شاپ‌ها نیاز دارند.

برای راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی باید به طور کامل بر الگوریتم‌های اینستا مسلط باشید تا بتوانید فروش خوبی داشته باشید. به همین منظور باید با مباحث مربوط به آموزش اینستاگرام به خوبی آشنا باشید. همچنین باید در حد نیاز بتوانید تولید محتوای متنی و تصویری انجام دهید و طراحی صفحه زیبا و جذابی داشته باشید. البته محبوبیت زیاد آنلاین‌شاپ‌ها باعث ایجاد رقابت زیاد در این حوزه شده است و شما باید بسیار تلاش کنید تا در اینستاگرام دیده شوید.

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام نیاز به گوشی موبایل با دوربین نسبتا خوب، یادگیری الگوریتم‌های اینستاگرام و مهارت‌های مورد نیاز آن مانند کپشن‌نویسی، آگاهی از تکنیک‌های فروش و بازاریابی در حد نیاز و مقداری سرمایه مالی دارید. سرمایه اولیه شما بسته به توان و حوزه انتخابی شما متغیر است و یکی از مزیت‌های آنلاین‌شاپ، همین انعطاف‌پذیری آن است.

 

برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین

یکی از موارد دیگری که بعد از کرونا محبوبیت زیادی پیدا کرد، کلاس‌های آنلاین با موضوعات مختلف است. بیشتر مردم تا قبل از آمدن ویروس کرونا، فکر می‌کردند فقط با آموزش حضوری می‌توانند یاد بگیرند و کلاس‌های غیر حضوری،‌ بازدهی خوبی ندارد. این روزها بسیاری از افراد دیگر چندان علاقه‌ای به کلاس‌های حضوری ندارند؛ به همین دلیل بازار کار تدریس آنلاین پررونق شده است.

تدریس آنلاین یکی از بهترین گزینه‌های راه‌‌اندازی کسب و کار با سرمایه کم است. اگر مهارتی دارید که می‌توانید به بقیه آموزش دهید مثل زبان انگلیسی، دروس مدرسه و دانشگاه، تولید محتوا،‌ طراحی و …، می‌توانید به این موضوع به چشم شغل نگاه کنید. پلتفرم‌های زیادی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها،‌ تدریس آنلاین باکیفیتی ارائه دهید. برای پیدا کردن دانشجو نیز می‌توانید از فعالیت در شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و تبلیغات اینترنتی استفاده کنید.

برای برگزاری کلاس آنلاین نیاز به تسلط کامل در موضوع آموزشی،‌ مهارت فن بیان و انتقال مطلب، محیط مناسب برای برگزاری کلاس، لپتاپ مناسب و آگاهی از اصول فعالیت در دنیای اینترنت دارید.

 

مترجمی و تولید محتوا

اگر زبان انگلیسی خوبی دارید یا به اندازه کافی بر اصول تولید محتوا مسلط هستید، مترجمی و تولید محتوا یکی از گزینه‌های خوب برای شروع بیزینس شخصی است. شما می‌توانید به صورت فریلنسری فعالیت کنید و پروژه‌های مختلفی قبول کنید. فریلنسر به افرادی می‌گویند که به صورت رسمی جایی استخدام نمی‌شوند و پروژه‌های گوناگون از کارفرماهای مختلف قبول می‌کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
12 ایده راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

برای شروع این کار نیاز به مهارت در مترجمی یا تولید محتوا دارید تا بتوانید پروژه کارفرماها را به خوبی انجام دهید و نمونه کار قابل قبولی برای ارائه داشته باشید. علاوه بر آن به لپتاپ و محیطی برای کار کردن نیاز دارید.

 

طراحی و گرافیک

طراحی و کارهای گرافیکی نیز از مشاغل پردرآمد دنیای امروز است؛ زیرا ارائه کار خوب گرافیکی نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. اگر به خوبی در این حوزه تخصص پیدا کنید،‌ می‌توانید مانند مورد بالا به شکل فریلنسری پروژه‌های مختلفی قبول کنید. البته کارهای گرافیکی نیاز به لپتاپ و سیستم بهتر و در نتیجه سرمایه اولیه بیشتری دارند.

برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک و پرسود در حوزه طراحی و گرافیک، نیاز به گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های لازم، تمرین زیاد و لپتاپ خوب یا کامپیوتر دارید. البته برای کار در این زمینه یا تولید محتوا، نیازی به ارائه مدرک دوره‌های خود ندارید و کارفرماها بیشتر به نمونه کارهای شما توجه می‌کنند. اگر توانایی شرکت در دوره‌ها را ندارید، می‌توانید از آموزش‌های رایگان اینترنتی مثل کانال‌های یوتیوب و دیگر سایت‌ها و برنامه‌ها استفاده کنید.

 

خدمات زیبایی و سلامت

یکی از مشاغل کوچک و پرسود که این روزها بسیار محبوب شده است، خدمات زیبایی و سلامت است. در این سال‌ها آدم‌ها به سلامت و زیبایی خود اهمیت بیشتری می‌دهند و برای آن هزینه می‌کنند. حوزه خدمات زیبایی و سلامت بسیار گسترده است و شما می‌توانید با توجه به علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و کسب و کار کوچک و پرسود خود را راه‌اندازی کنید؛ خدماتی مانند کاشت ناخن، مراقبت از ناخن‌های دست و پا، فشیال پوست، میکاپ، ماساژ صورت و بدن،‌ خدمات مربوط به مو مانند کراتین و پروتئین تراپی و…

اگر به این حوزه علاقه دارید، می‌توانید دوره‌های لازم را بگذرانید و با اطرافیان خود تمرین کنید. برای مثال اگر فشیال پوست را انتخاب کردید،‌ می‌توانید برای تمرین آموخته‌هایتان،‌ دوستان و خانواده را به صورت رایگان یا قیمت کمتر دعوت به استفاده از خدمات خود کنید. اگر کسی را نداشتید هم می‌توانید در فضای مجازی فراخوان بدهید.

برای شروع کار در این حوزه، علاوه بر گذراندن دوره و تمرین کافی،‌ نیاز به محیطی برای کار کردن و تسلط بر شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و جذب مشتری دارید. اگر خودتان مکان نداشتید، می‌توانید با مراجعه به آرایشگاه‌ها و مراکز مربوط،‌ اتاق و حتی صندلی یا تختی را اجاره و کارتان را شروع کنید.

 

معرفی 8 کسب و کار کوچک پرسود

مشاغل کوچک و پرسود علی رغم اینکه در ابتدای کار بسیار زحمت و دوندگی دارند اما گاها سوددهی آن‌ها در مدت‌زمان کم، بالاست. در ادامه چند شغل کوچک و پربازده را برای شروع کسب و کار به شما می‌کنیم.

 

آموزش

اگر شما در یک مهارت خاص بسیار حرفه‌ای باشید و از طرفی بتوانید دانش خود را انتقال داده و در اختیار دیگران قرار دهید، آموزش برای شما بسیار گزینه خوب و حرفه‌ای است. در سال‌های اخیر بسیار شاهد این زمینه فعالیت در سطح وب و شبکه‌های اجتماعی هستیم. مثلا آموزش اینستاگرام از آن دسته مطالبی است که جامعه آماری گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و در بازه‌های زمانی مختلف آپدیت شده و باز هم میتوان مخاطب را آموزش داد.

 

سئو سایت

سئو و بهینه‌سازی سایت‌ها، یک کسب و کار کوچک اما پرسود و پررونق در دنیای امروز است. تقریبا همه مشاغل برای پیشرفت کاری نیاز به راه‌اندازی سایت دارند؛ به همین دلیل برای بهینه‌سازی سایتشان، سئوکار حرفه‌ای می‌خواهند. برای ورود به دنیای سئو، علاوه بر داشتن لپتاپ مناسب، باید دوره‌های آموزشی خوب ببینید و تمرین کنید. پیدا کردن دوره آموزش سئو خوب و آموزنده بسیار کار سخت و پر ریسکی است. ما در آکادمی ژاکت با کمک بهترین مدرس‌ها مباحث سئو را بهترین شکل آموزش داده‌ایم.

 

طراحی سایت

طراحی و برنامه‌نویسی سایت از آن دسته مهارت‌هایی است که علاوه بر طرفداران زیادی که در سالهای اخیر پیدا کرده، بسیار بکر است و جای پیشرفت فراوانی نیز دارد. یکی از ساده‌ترین و البته خلاقیت محور ترین شاخه‌های طراحی سایت، راه اندازی سایت با وردپرس است. شما با یادگیری مهارت و آموزش وردپرس می توانید از این مهارت کسب درآمد قابل توجهی داشته باشید.

 

عکاسی

عکاسی، شغلی جذاب و پرسود برای کسانی است که دنبال کسب و کار کوچک و هنری می‌گردند. می‌توانید در هر کدام از حوزه‌های عکاسی که به آن علاقه دارید مانند عکاسی تبلیغاتی، عکاسی پرتره و … فعالیت کنید. برای این کار نیاز به دوربین عکاسی مناسب و گذراندن دوره‌های عکاسی و ادیت دارید.

 

همکاری در فروش

اگر در شبکه‌های مجازی یا وبلاگ خود، بازدیدکنندگان زیادی دارید، می‌توانید روی همکاری در فروش به عنوان یک شغل فکر کنید. همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یعنی شما محصولات یک سایت را با لینک اختصاصی خودتان معرفی کنید و به ازای هر کسی که با لینک شما اقدام به خرید کرد، پورسانت بگیرید.

بزرگترین سیستم افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش در ایران همکاری در فروش دیجی کالا است. دیجی کالا با استفاده از این سیستم افیلیت مارکتینگ بین 2 تا 300 میلیون تومان به افراد پورسانت می‌دهد.

 

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال چند وقتی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است. فعالیت در این بازار می‌تواند شغل بسیار پر درآمدی باشد. البته این بازار علاوه بر سود،‌ می‌تواند ضرر زیادی هم به همراه بیاورد؛ بنابراین برای ورود به این بازار حتماً نیاز به گذراندن دوره‌‌ و یادگیری دارید. بعد از تسلط کامل در این حوزه،‌ می‌توانید شروع به آموزش آموخته‌ها و تجربیات خود کنید.

 

فعالیت در بازار بورس

سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌تواند شما را به درآمد بالایی برساند اگر با اصول آن کاملاً آشنا باشید. بازار بورس تورم‌های زیادی دارد و بهتر است به چشم سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت به آن نگاه کنید. برای شروع کار در این حوزه، نیاز به گذراندن دوره، آشنایی کامل با بازار بورس و کمتر از ۶۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه دارید. فعالیت های بورسی از آن دسته کسب و کار های پر سود بسیار خوبی است که در درازمدت منجر به درآمدهای بالا می‌شود.

 

نمایندگی بیمه

اگر توانایی اجاره دفتر دارید،‌ نمایندگی بیمه گزینه‌ای مناسب برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک و پرسود است. برای گرفتن نمایندگی بیمه، علاوه بر داشتن مکان مناسب، نیاز به گذراندن دوره و قبولی در آزمون‌های بیمه را دارید. همچنین از آنجایی که این شغل نیاز به بازاریابی حضوری و تلفنی دارد، باید مهارت ارتباطی خوبی نیز داشته باشید.

 

ساخت ویدیو و پادکست

با فراگیر شدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ساخت ویدیو و پادکست خوب ضرورت بیشتری پیدا کرده است. شما می‌توانید با یادگیری مهارت‌های مربوط به ساخت ویدیو و پادکست، پروژه‌های افراد دیگر را به صورت فریلنسری قبول کنید. همچنین می توانید با ساختن کانال یوتیوب یا صفحه اینستاگرام و منتشر کردن ویدیوهای خوب و باکیفیت، از طریق این شبکه‌ها به درآمد برسید.

 

ساخت صنایع دستی

ساخت صنایع دستی می تواند یک کسب و کار کوچک با سرمایه اولیه بسیار کم اما درآمد بالا باشد. شما می‌توانید کار خود را در خانه شروع کنید و بعد از پیشرفت، اقدام به خرید کارگاه کنید. صنایع دستی دنیای گسترده‌ای است و امکان انتخاب گزینه‌های بسیار زیادی مانند ساخت وسایل چوبی، سفال‌گری، عروسک‌های بافتنی و … وجود دارد. برای این کار شما علاوه بر مهارت ساخت صنایع دستی، باید به خوبی با الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی آشنا باشید.

 

کلام آخر

راه‌اندازی کسب و کار های پر سود می‌تواند علاوه بر کمک به اقتصاد جامعه، سود مالی زیادی برای شما داشته باشد. با وجود چالش‌های زیاد این مسیر، مشاهده موفقیت‌های کوچک و بزرگ آن، تجربه‌ای شیرین و کم‌نظیر برای شما به دنبال می‌آورد. اگر قصد راه‌اندازی بیزینس شخصی خود را دارید، تردید و ترس را تا جای ممکن کنار بگذارید و به جای آن با کسب آگاهی‌های لازم و دقت، شروع به کار کنید.

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

1

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه