Retry
نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوای دیجیتال

وقتی صحبت از شبکه های اجتماعی به میان می آید، با پتانسیل عظیمی از حضور مردم در قشرهای مختلف روبرو می شوید که همیشه در دسترس هستند و می توان بر روی خواسته ها و نیازهای شان نیز حساب کرد. به لطف برنامه ها و پلتفرم هایی که زندگی را بهتر و کسب درآمد را به شکل غیر قابل انکاری وارد عرصه های نوین کرده است، می توان یک محصول را به شخصی آن سوی کره زمین فروخت، مقاله ای را برای مخاطبینی که کانال شما را دنبال می کنند، منتشر کرده و پیامی را به گوش میلیون ها نفر رساند. در واقع شبکه های اجتماعی مخصوصا با شیوع پاندمی های محدود کننده تعامل های حضوری، جامعه را از آسیب های سخت، نجات داده اند.

در این میان تجارت الکترونیک نیز جنبه های مختلفی را دنبال می کند و در سطوح مختلفی قابل ارایه است که قدرت شبکه های اجتماعی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، ترکیبی جذاب، اثر بخش و بسیار ارزشمند است. به هرحال، در هر زمینه ای که فعال هستید و به هر شکلی که می خواهید فعالیت های تجاری و شخصی تان را گسترش دهید، تولید محتوا با دسته بندی ها و موضوعات بسیار متنوعی که دارد، لازمه حیات ایده ها و اهداف تان است. در این مقاله همراه ما باشید تا با هم به بررسی نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال بپردازیم.

تولید محتوا، شبکه های اجتماعی

وقتی به بررسی و تحلیل مخاطبین تان می پردازید، با در نظر گرفتن علاقه مندی ها، سلیقه، بازخوردها و دیگر موارد می توانید محتوایی نسبتا مناسب شان تولید کنید تا از تاثیری که بر روی رشد کشب و کارتان می گذارد، حداکثر بهره را ببرید.

اما صرفا با گفتن واژه “محتوا تولید کردن” نمی توان به آنچه که یک شخص انتظارش را دارد، دست پیدا کرد. علاوه بر این، تولید محتوا نیازمند برنامه‌ ریزی بر اساس خلاقیت و ایده‌هایی است که بتواند با کاربران و مخاطبین هدف، ارتباط پایدار برقرار کند و در نهایت آنها را برای ماندگاری و ارایه فیدبک های شان متقاعد سازد.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

هدف از تولید محتوا در بازاریابی، یعنی خلق مطالبی که هم ارزشمند باشد و هم مرتبط با موضوع مورد نظر و اهداف مخاطبین تان. بازاریابی محتوا که یکی از شاخه های استراتژیک دانش بازاریابی است، در مسیر جذب و حفظ مخاطبینی که برای شما دستاوردهای رضایت بخش به همراه دارند صورت می‌گیرد، زیرا بازاریابی محتوا در نهایت با هدف کسب سود مادی و معنوی برای دو طرف به حیات خود می پردازد.

این شیوه از تجارت بر پایه محتوا به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات تان را با تکیه بر داده های مفید، با نیت رفع مشکلات مخاطبین هدف ارایه کنید. صحبت از مخاطب و کاربر شد، این یعنی شبکه اجتماعی یکی از ارکان حیاتی در چرخه بازاریابی محتوایی شما است که نباید آن را ساده پندارید. با استفاده از رسانه‌های اجتماعی می توان با اشخاص و جامعه آنلاین ارتباط برقرار کرد که این امر به برند سازی، افزایش فروش و ترافیک پایدار منجر می شود. محتواهای باکیفیت، تعامل با دنبال کننده ها و اهمیت دادن به نظرات، بخشی از تحلیل عملکرد شما در این زمینه است که به چگونگی استفاده شما از شبکه‌های اجتماعی بستگی دارد.

اهمیت تاثیر اطلاعات در جذب مشتری که به پیشرفت کسب و کار می انجامد خود به تنهایی یک موضوع بسیار غنی است، در این میان با پیشرفت فناوری های دیجیتالی، اهمیت بازاریابی محتوا که بخشی از بازاریابی اینترنتی است، تا جایی پیش رفته که هر سازمانی در تلاش است تا برای پیشبرد اهداف اش در این زمینه، حداکثر بهره را در بستر شبکه های اجتماعی داشته باشد.

بیایید کمی به عقب بر گردیم و ببینیم داستان چگونه شکل گرفته است. بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی را می توان با انتشار یک مطلب در نظر گرفت که میان عده خاصی به اشتراک گذاشته می شود. صاحبان کسب و کار با امید بیشتر دیده شدن و فروش موفق، اهمیت بسزایی برای اش قائل هستند. اما سابق از آن کسی نمی دانست رسانه‌ های اجتماعی تنها محل موجود برای انتشارات شان نیستند، بلکه قدرت شبکه اجتماعی نیز ابزاری بسیار مثمر ثمر تر برای رسیدن به اهدافی گسترده تر است. اهدافی که شاید در گذشته رسیدن به آنها با صرف هزینه‌های بسیار امکان پذیر بود، اما حالا این شبکه های اجتماعی هستند که می‌توانند بطور دقیق تر مخاطبین را شناسایی کنند.

با بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی می توان به راحتی مشکلات مشتریان را دریافت و سرمایه‌ گذاری برای حل مسایل را نیز به سود تبدیل کرد. این همان چیزی است که به صاحبان مشاغل می گوید احساس یک مخاطب در خصوص برند تجاری شان چیست و چه بازخوردی بعد از رویارویی با این نام تجاری به همراه دارند. با استفاده از ابزارهای تحلیل مانند میزان دسترسی، میزان فروش و تعامل با مخاطب را به راحتی ارزیابی کرد. بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا با استفاده از تبلیغات هدفمند، به مخاطبینی که به درستی هدف گیری شده اند، دست پیدا کرد. پس وقتی می توانید محتوایی داشته باشید که به درستی ارایه می شود و جامعه مشخصی را نیز بدست آورید که به دستاوردهای سودآور تبدیل می شوند، باید برای ایجاد پروسه ای موفق آمادگی کامل داشته باشید.

با اینحال افراد زیادی هستند که همچنان تصمیم می گیرند بدون توجه به بازاریابی محتوا کار خود را شروع و ادامه دهند. لازم است به این نکته توجه داشت که در شرایط کنونی، بازاریابی محتوا مهم ترین بخش کسب و کار شما به حساب می آید، زیرا چیزی که حائز اهمیت است، اطلاع لازم از کسب و کار، محصولات و خدمات تان است. بدون اینکه بتوانید به مشتریان تان اطلاعات لازم راجع به کارتان بدهید، قادر نیستید مشتری بالقوه ای که سود واقعی به همراه دارد را جذب کنید.

بازاریابی محتوا به چه معنی است؟

بازاریابی محتوا بر بستر اینترنت و به وسیله ابزارهایی مانند وب سایت و شبکه‌ های اجتماعی صورت می پذیرد که بهترین روش، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. هدف از بازاریابی محتوا را می توان ایجاد زمینه لازم برای شکل گیری یک رابطه‌ صحیح و مناسب با مشتری دانست.

نقش محتوا در بازاریابی محتوا

پایه‌ی اصلی بازاریابی محتوا همانطور که از نامش پیداست، محتوا است. یک محتوای خوب و کامل تنها چیزی است که یک بازاریابی محتوا را موفق می‌کند. محتوا لزوما یک متن نیست، بلکه متنی است که مخاطب می‌خواند و باید با آن ارتباط برقرار کند تا شما را بشناسد و در مرحله‌ی بعد بتواند به شما و خدماتتان اعتماد کند تا در نهایت به لیست مشتری‌هایتان اضافه شود. یک تولید محتوای خوب بر مشتری‌های کنونی شما هم تاثیر مثبت می‌گذارد و آنها را به شما معتمدتر و علاقه مند‌تر می‌سازد. به خصوص که در شبکه‌های اجتماعی سیکل انتقال اطلاعات بین مخاطبین بسیار قوی می‌باشد. درباره مزایای بازاریابی محتوا پیشتر توضیحات بیشتری داده ایم که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

این مقاله با یک مسیر پلکانی در حال پیشروی است. می خواهیم ابتدا درباره آن چیزی که باید بدانید اطلاعات کافی را بدست آورید و سپس ادامه دهیم. محتوا همه جا پایه و اساس شکل گیری بازاریابی دیجیتالی است که در شبکه های اجتماعی به جریان افتاده و رونق میگیرد.

بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر معرفی تخصص و مهارت شما و سازمان تان، باعث می شود تا اگر در مسیر صحیح گام بردارید، باعث وفاداری و و ماندگاری مشتریان و مخاطبین تان شده وزمینه ساز ایجاد و شکل گیری فضای تعامل می شود. این باعث می شود تا نیاز افراد را شناسایی و بازارتان را بر اساس خواسته های شان شکل دهید.

افزایش شناسایی شما و کسب و کارتان توسط کاربران بیشتر، یعنی جلب اعتماد و حفظ شان در چرخه خدمات تان که با رسیدگی مداوم می توان به یک چرخه مستمر دست یافت. هرچقدر رشد یک جامعه تداوم یابد، نگهداری از آن سخت تر می شود و اگر به این موضوع به صورت حرفه ای رسیدگی کنید، سودی که به دنبال اش هستید رشد فزاینده ای خواهد داشت.

شبکه های اجتماعی صرفا به معنی ابزارهای آنلاین نیست. در گذشته افراد از طریق دور همی های حضوری با هم تعامل ایجاد و نظرات شان را برای یکدیگر بیان می کردند. اما شبکه های اجتماعی آنلاین مرزهای زمان و مکان را در هم نوردیده و این قدرت را به شما داده تا بتوانید اهداف تان را بدون زحمت و صرف هزینه های عملیاتی بسیار به نتیجه برسانید. تصور اش را بکنید برای یک دورهمی بزرگ می باید از سرتاسر شهرها و شاید کشورها با صرف مبالغ سنگین و هماهنگی های سخت، یک روز را در یک ساعت به یک جلسه و یا کنفرانس تبدیل کرد، اما حال تنها با یک فراخوان و یک موبایل، همه چیز از هرجای دنیا از طریق اینترنت امکان پذیر است.

بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی و اصول آن

داشتن استراتژی مهم‌ترین فاکتور برای بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. قبل از اینکه سراسیمه و باعجله به انتشار محتوای خود در رسانه‌های اجتماعی اقدام کنید، بهتر است کمی به عقب بازگردید. به خود اجازه دهید تا نگاهی کلی و البته دقیق‌تری نسبت به این موضوع داشته باشید. آشفتگی در انتشار محتوا می‌‌تواند شما را به دردسر بیاندازد. اولین قدم این است که یک استراتژی کاربردی برای خود داشته باشید. از خود بپرسید اهداف شما از بازاریابی محتوا در شبکه‌های های اجتماعی چیست؟ چگونه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شما کمک کنند؟ برخی از مشاغل برای افزایش آگاهی از برند خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده می کنند. برخی دیگر برای داشتن ترافیک و فروش بیشتر به فکر استفاده از آنها می‌افتند. عده‌ایی از شبکه‌های اجتماعی برای داشتن تعامل بیشتر با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. به‌طور واضح و روشن مشخص کنید هدف شما از بکارگیری شبکه های اجتماعی چیست؟ در مرحله بعدی در استراتژی بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی به این فکر کنید که کدامیک از رسانه‌های اجتماعی برای فعالیت شما مناسب است؟ دسترسی مخاطبان شما به کدامیک بیشتر و راحت تر است؟ کدامیک از ابزارهای بیشتر و بهتری برخوردار هستند؟ برای مثال در حال حاضر، در کشور ما دسترسی به تلگرام با همه امکاناتش، کمی مشکل‌تر شده است، به همین خاطر تعدادی از کاربران در سالهای پیش نسبت به دیلیت اکانت تلگرام اقدام کرده اند. بنابراین حتما باید در کنار آن از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده نمود. درغیر این صورت بیشتر از نیمی از مخاطبان را از دست خواهید داد.

انواع محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی

انواع محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی

تدوین استراتژی در بازاریابی محتوا با شبکه‌های اجتماعی متکی به این است که از چه نوع اطلاعاتی باید استفاده کنید. یک محتوای غنی و ایده ال می‌تواند مخاطب را به هدف تان نزدیک کند. شناخت اینکه چه نوع داده ای قدرت جذب کاربران تان را دارد، بسیار مهم است. علاوه بر استفاده از المان های بصری مانند عکس، صوت و کلیپ، اینکه مطالب شما آموزشی باشد یا سرگرمی و یا نکاتی را برای آگاهی از چیزی بیان نماید و همچنین اخباری را نشر دهد، باید به شخصیت مخاطب تان نیز توجه ویژه ای داشته باشید. این موضوع به شما کمک می کند تا درک صحیحی از مخاطب و نیازهای اش داشته باشید. سرعت رشد و تغییر شبکه‌های اجتماعی را ندیده نگیرید. اگر تصمیماتی که میگیرید با در نظر گرفتن مدت زمان طولانی باشد، در بسیاری از فاکتور ها و مسایل که هر روزه در حال بروز شدن هستند، به مشکل برخورد می کنید. می توانید هدفی را در دراز مدت به استراتژی تان اضافه کنید، اما برنامه های تان می بایست همواره در حال ارزیابی و ارتقا باشد.

برای انتخاب شبکه اجتماعی که مناسب کسب و کارتان باشد، باید در مرحله اول مخاطبین هدف تان را شناسایی کنید. اولین قدم در این مسیر توجه به نکته ای حیاتی به نام قشر حوزه فعالیت تان است. به عنوان مثال، اگر در زمینه آموزش سئو فعالیت دارید، طبیعتا گروه خانواده شما در واتساپ نمی تواند جامعه هدف تان باشد. سوال دیگری این است که آیا مخاطبین شما از نظر سنی نوجوان‌ ها هستند یا افراد بزرگ سال و اینکه طی تحقیقاتی که صورت داده اید، انها بیشتر در گروه های تلگرامی فعال هستند یا در شبکه ای دیگر.

بعد از اینکه جامعه هدف تان را با شبکه اجتماعی و افراد مورد نظر یافتید، حال وقت آن رسیده تا بدانید چه نوع محتوایی مناسب کدام شبکه اجتماعی است. مخاطبینی که سن زیادی ندارند را می توان از طریق کلیپ های ویدئویی در اینستاگرام هدف گیری کرد، در حالیکه ویدئوهای طولانی تر را باید به فیسبوک و یا حتی یوتیوب آورد.

انواع محتوا برای شبکه های اجتماعی به 5 دسته تقسیم می شوند:

  • محتوای متنی
  • محتوای بصری شامل تصویر و عکس
  • محتوای ویدئویی و کلیپ
  • پادکست و محتوای صوتی
  • اینفوگرافیک ها و تصاویر ساختاری

کسب و کارها می توانند با تولید محتوای با کیفیت، محصولات و خدمات شان را برای مشتریانی که به درستی مدیریت کرده اند، عرضه کرده و به درآمد پایدار برسند. وقتی سخن از محتوای تاثیر گذار به میان می آید، در واقع هردو طرف به آنچه که می خواهند دست پیدا می کنند. درآمد و سود صرفا با مبالغ ریالی و ارزی محاسبه نمی شود. بحث بر سر دستآورد ها است. چه شما که مدیر تجارت تان هستید و چه مخاطبین تان که به درستی جذب شبکه اجتماعی تان شده و به جمع خانواده مشتریان وفادارتان بپیوندند. نقش فضای مجازی در زندگی روزمره دائما در حال گسترش است و با مدیریت صحیح و در نظر گرفتن دانش و تخصص در این فضا، می توان مسیری که سابقا لازم بود سالها برای اش وقت صرف شود را در چند روز طی کرد.

با حضور مستمر در رسانه‌های اجتماعی می توانید کسب و کارتان را برای شروعی قدرتمند وارد عرصه دنیای دیجیتالی کرده و مخاطبین تان را گرد هم آورده و به تجارت و برند خود فرصت رشد و کشف شدن توسط مشتریان بالقوه را بدهید. اگر می خواهید در زمینه تولید محتوا تاثیر گذار و موفق باشید، باید برای آن برنامه ریزی مدون داشته باشید. امروزه سرویس های زیادی برای مدیریت نشر محتوا و ارتباط با مشتری وجود دارد که نسخه های بومی آن بسیار موفق نیز هستند.

برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا با شبکه‌های اجتماعی، به این نکات توجه داشته باشید:

  • به شبکه اجتماعی که در آن فعال هستید، متعهد باشید تا مخاطبین تان به شما وفادار باشند.
  • برای خود و تجارت تان یک پرسونای صادقانه تعریف کنید و بر آن پایبند باشید. وقتی پای شهرت و اعتبار وسط باشد، ثبات در رفتار حرفه ای و برندینگ شما نقش حیاتی ایفا می کند.
  • بازخورد مشتریان شما یعنی بازتاب فعالیت های شما. وقتی تعامل را به پای محتوا بیاورید، دیگر نیازی نیست برای جذب و ماندگاری کاربران تان دائما تبلیغ کنید. همیشه به یاد داشته باشید که مشتری شما بهترین مشاور برای کسب و کار شماست و مخاطبینی که نظرات منفی شان را بیان می کنند، ضامن بقای شما هستند.
  • دغدغه‌ها و نگرانی های کاربران تان را شناسایی و برای حل مسایلی که دارند به آنها اطمینان خاطر داده و روشی مناسب و کاربردی برای حل خواسته هایشان داشته باشید.
  • به مخاطب ثابت کنید که این وجود اوست که برای شما مهم است. مشتری رییس کسب و کار شماست و توجه به او یک وظیفه است نه خدمات سازمانی. باید وظیفه‌ شناس بودن خود را ثابت و نیاز آنها را به درستی پاسخ دهید.
  • اگر می‌خواهید برای موفقیت در بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف فعال باشید، باید از توانمند بودن در این زمینه مطمئن شوید. اینکه در تمام رسانه ها بخواهید به تولید محتوا بپردازید یا در یک شبکه بخصوص، بستگی به ظرفیت های شما دارد. ضعف در اینستاگرام و قدرت در فیسبوک اصلا خوب نیست، تلاش کنید در هر شبکه ای که فعالیت می کنید، به بهترین شکل حضور داشته باشید.
  • به کارتان عشق بورزید. برای اینکه مخاطب بتواند شما را بپذیرد، باید ابتدا شما با محتوا و یا فعالیت تان به درستی ارتباط برقرار کنید. صبور باشید و اشتیاق به خرج دهید تا تاثیر اش را بر روی جامعه هدف تان برداشت کنید.
  • از بروزرسانی و و الگوریتم های محتوایی موتورهای جستجو غافل نشوید. آنها نکات و المان های مهمی را برای کسب رتبه خوب در نتایج جستجو معرفی می کنند. از جمله قدرت استفاده از کلیپ های ویدئویی و فایل های صوتی که به عنوان عناصر بصری غنی شناخته می شوند.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *