Retry

با شنیدن واژه ادمین اینستاگرام چه چیزی در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ منظور از ادمین اینستاگرام چیست؟ انواع ادمین اینستاگرام چه وظایفی دارند؟ آیا هر کسی می‌تواند ادمین اینستاگرام شود؟

بله درست است. ادمینی طیف وسیعی از سؤالات را در بردارد. همان‌طور که طیف وسیعی از مهارت‌ها را در خود گنجانده است! اغلب افراد تصور میکنند که هر فردی که دوره اینستاگرام مارکتینگ را گذرانده باشد و بتواند کار کردن با اینستاگرام را بلد باشد میتواند ادمین خوبی دراین پلتفرم باشد، اما هیچ می‌دانستید انواع ادمین اینستاگرام وجود دارد که در برخی از کسب‌وکارها همه وظایف توسط یک نفر انجام می‌شود و در برخی دیگر توسط تیمی بزرگ انجام می‌شود؟

اگر آن‌قدر کنجکاو هستید که بدانید انواع ادمین‌هایی که درباره آن‌ها صحبت می‌شود، چیست و هر کدام چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، تا انتهای مقاله مشتاقانه به خواندن ادامه دهید.

ادمین کیست؟

کلمه Admin در اصل مخفف کلمه (Administrator) است. با توجه به فراگیر شدن واژه ادمین در دنیای فناوری اطلاعات به تدریج و به مرور زمان واژه ادمین به شکل و تلفظ امروزی ادمین تغییر پیدا کرد و عمومی شد. ادمین در واقع به معنای مدیر است. همین الان شما ادمین گوشی، تبلت و لپ تاپ خود هستید. اما منظور از ادمین اینستاگرام، طیف وسیعی از مهارت‌ها و فعالیت‌هایی است که قابل یادگیری است. ادمین پیج، مدیر آن است. او باید تصمیم بگیرد چه موقع مطلب منتشر کند؟ کی منتشر کند؟ چه موقع تبلیغات انجام دهد؟ از چه کانال‌ها و با چه روش‌هایی این کار را انجام دهد؟ چطور از هک شدن پیج جلوگیری کند؟ چطور مشتریان را در دایرکت ترغیب کند و بسیاری مسائل دیگر در حیطه وظایف ادمین اینستاگرام است.

دوره آموزش اینستاگرام در سایت ژاکت آکادمی از بهترین دوره های ادمینی اینستاگرام و بازاریابی در این پلتفرم است

چرا نقش ادمین اینستاگرام مهم است؟

ادمین فقط یک واژه نیست، بلکه دنیای بزرگی در پشت آن وجود دارد! مهارت های لازم برای ادمین شدن گاها کمی کم اهمیت به نظر می‌رسد. شاید از دور این‌طور به نظر برسد که مگر گذاشتن یک پست و استوری و همین‌طور پاسخ به کامنت‌ها چقدر کار می‌برد؟ چرا ادمین اینستاگرام باید انواع مختلفی داشته باشد؟

این سؤال در واقع پاسخ جامعی دارد. چرا که وظایف مختلفی که در اینستاگرام برای ادمین‌ها تعریف می‌شود و مسئولیت اجرای آن بر عهده ادمین است، متفاوت، متنوع و زیاد است.

اگر واقعیت را بخواهید، واژه ادمین مانند کارگردانی است که فیلم چنددقیقه‌ای ساخته و به نمایش گذاشته است. بیننده فقط چند دقیقه از آن را می‌بیند اما پشت صحنه پر از کارها، وظایف و زمان گذاشتن‌هایی است که هیچ یک از آن‌ها پیدا نیست. فکر کنید برای تهیه فیلم‌ها و مستندهای چندساعته چه خبر است؟! درست شبیه ادمین بودن پیج‌های بزرگ و برندهای تخصصی!

از این رو گفته می‌شود ادمین اینستاگرام هم انواع مختلفی دارد. یکی از دسته‌بندی‌های شاخص، دسته‌بندی بر اساس وظایفی است که هر ادمین انجام می‌دهد. ادمین ها به صورت کلی به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • ادمین مدیر
  • ادمین تولید کننده محتوا (تدوینگر ویدیو، گرافیست، سناریو نویس)
  • ادمین فروش (تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ)
  • ادمین بلاگر پیج
  • ادمین پاسخگو در دایرکت
  • ادمین مجری
  • ادمین مشاور و برنامه‌ریز

 

 

انواع ادمین اینستاگرام کدامند؟

در چند سال اخیر خودتان بهتر می‌دانید که بسیاری از کسب و کارهای کوچک پرسود که امروز می‌بینیم حاصل فعالیت مستمر در اینستاگرام است.ادمین اینستاگرام نقش کلیدی و مهمی در استمرار و به سوددهی رسیدن پیج‌های بزرگ کنونی داشته و دارند. با توجه به اینکه یک پیج چه اندازه بزرگ یا کوچک است، چقدر فالوور دارد، استراتژی بازاریابی اینستاگرام آن چگونه است، ممکن است یک تا چند ادمین داشته باشد. گاهی یک ادمین همه این وظایف را بر عهده دارد و گاهی چندین نفر مشغول انجام وظایف در حیطه خود هستند و با کار گروهی، نتیجه‌ای عالی به دست می‌آید.

انواع ادمین در اینستاگرام که وظایف مشخصی را بر عهده دارند و گاها این وظایف بر دوش یک نفر است

اما برای اینکه مشخص شود انواع ادمین اینستاگرام چه انجام می‌دهند، باید هر وظیفه موشکافانه بررسی شود.

ادمین مدیر اینستاگرام

ادمین مدیریت وظایف متنوع و سنگینی بر عهده دارد. این وظایف می‌تواند توسط یک نفر اجرا شود یا اینکه به بخش‌های مختلفی تقسیم شده و هر فرد دیگر مسئولیت آن را برعهده گیرد و در مجموع کار تیمی باشد. برای مثال، یکی از مهمترین وظایف برای مدیریت اینستاگرام جلوگیری از اکشن بلاک شدن در اینستاگرام است. اکشن بلاک در اینستاگرام باعث می‌شود که تقریبا هیچ فعالیتی در پیج نداشته باشید. به همین دلیل مدیر پیج باید از آن جلوگیری کند.

هدف اصلی ادمین مدیر پیج ارائه راهکارها و برنامه‌ریزی برای آن‌ها جهت ارتقای پیج است. او باید پست و استوری منتشر کند، با کاربران تعامل کند، آنالیز کند و حواسش به برقراری امنیت پیج باشد. مثلا در رابطه با امنیت اکانت، یکی از راه های برقراری امنیت پیج اینستاگرام بسیار آسان است که بسیاری از صاحبان کسب و کار به آن بی توجهی میکنند. فعال سازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام یک راه بسیار راحت و سریع و امن هست که شما را از کمک برقرارکنندگان امنیت پیج بی نیاز میکند.

ادمین تولید کننده محتوا

ادمینی است که با ظاهر کار سروکار دارد. با تولید محتوای مهیج و کاربرپسند، اهداف کسب‌وکاری پیج را مطابق باسلیقه و علاقه مخاطبان به هم پیوند داده و محتوا تهیه می‌کند. از ویرایش ویدئو و عکس گرفته تا کپشن نویسی و حتی نوشتن استراتژی محتوا بر عهده این نوع ادمین است. ادمین محتوا فرد خلاقی است که برای کمپین‌های فروش، پست‌ها، استوری‌ها و هر آنچه نیاز به محتوا داشته باشد، با توجه به مخاطبان و اهداف کسب‌وکار، محتوا تولید می‌کند. تهیه محتوای متنی، تصویری و ویدیویی بخش مهمی از این وظایف است.

به صورت کامل می‌توان زیرنقش های زیر را برای ادمین محتوای اینستاگرام در نظر گرفت:

  • تدوینگر ویدیو: همان‌طور که می‌دانید مخاطب امروزی تمایل دارد اطلاعات را به صورت بصری و کوتاه ببیند. اینکه چه ویدیویی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز کاربر را رفع کند، ژست‌ها چگونه باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، کجاها سرعت کم و یا زیاد شود، چه انیمیشنی روی ویدیو قرار داده شود و غیره را تدوینگر مشخص می‌کند.
  • گرافیست: هر تصویر و هر آنچه که با جنبه بینایی کاربران سروکار داشته باشد جزو گرافیست کار است. گرافیست با ارائه طرح‌های چشم‌نواز، دغدغه نمایش بهتر و مؤثرتر محصولات و همچنین برانگیختن هیجان مخاطبان، سروکار دارد. کاورها، بنرهای استوری و کمپین تبلیغاتی و هر آنچه به جنبه بصری کار مرتبط است، توسط گرافیست مجموعه انجام می‌شود.
  • سناریو نویس: تا به حال فکر کرده‌اید که وقتی فردی جلوی دوربین می‌رود، چطور مطالب را بگوید؟ از کجا شروع کند و در کجا محتوا را خاتمه دهد؟ چطور حواس پنج‌گانه مخاطبان را درگیر کند و با فراز و نشیب‌ها، به محتوا عمق ببخشد؟ سناریو نویس آمده تا این کار را انجام دهد. او با داستان‌سرایی و هیجان بیگانه نیست. کلاً محتوا را می‌تواند زیرورو کند و مؤثرتر به مخاطبان ارائه دهد.

ادمین فروش

هدف از تولید محتوا و مدیریت پیج اینستاگرام، در یک کلام هدف ادمین اینستاگرام، فروش است. اینکه موقع ثبت سفارش، چه کسی داده‌ها را جمع‌آوری کند و بتواند مشتری را درست هدایت کند تا خریدی لذت‌بخش داشته باشد، بر عهده ادمین فروش است.

کار او با داده و پرداخت و مشتری و ایجاد رضایت در این مسیر، پیوند خورده است. باز هم این نقش گسترده بوده و می‌توان برای آن زیرمجموعه در نظر گرفت. ادمین فروش در پیج‌های کوچک و با مخاطبان متوسط یک نفر و برای پیج‌های بزرگ و با مخاطبانی زیاد، یک تیم است. تقسیم وظایف ادمین فروش به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • ادمین تبلیغات: ترفندهای جذب فالور، هدایت کمپین‌های تبلیغاتی، ایده‌پردازی و خلاقیت در ارائه محتوای تبلیغاتی، کار مهم و پیچیده‌ای است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. چرا که با هزینه و زمان در ارتباط است و به محض بروز خطا، منابع زیادی از کسب‌وکار به هدر می‌رود. ادمین تبلیغات عهده‌دار این مسئولیت مهم است.
  • ادمین دیجیتال مارکتینگ: آیا می‌خواهید تنها مخاطبان خود را از طریق اینستاگرام جذب کنید؟ در دنیای پر از فراوانی امروزی، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند. یک ادمین دیجیتال مارکتینگ به خوبی می‌داند لینکدین، تلگرام، واتساپ و حتی بازاریابی ایمیلی هر کدام نقش مهمی در جذب و وفاداری مخاطبان و مشتریان دارد. پس او علم رسانه بلد است و می‌تواند همه این شبکه‌ها را به فراخور نیازی که هست، هدایت و مدیریت کند.

بلاگر پیج

بلاگر یک ارائه دهنده خوبی است. محصولات و خدمات را به خوبی می‌شناسد، مشتریان و مخاطبان را درک می‌کند. برای ارائه و معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان، سرزنده و شاداب است. استفاده از بلاگر می‌تواند میزان رشد پیج را بسیار زیاد کند. او جلوی دوربین ظاهر می‌شود و با مخاطب به گفتگو می‌پردازد.

پاسخگو به دایرکت و کامنت

بیشتر فروش‌ها در اینستاگرام در دایرکت اتفاق می‌افتد. ادمین اینستاگرام پاسخگو به خوبی می‌داند تعامل با مشتری و مخاطب، مهم‌ترین اصل فروش است. اما چرا این نوع ادمین در دسته جداگانه قرارگرفته است؟

شما فرض کنید محتوای فوق‌العاده باکیفیتی تهیه کرده‌اید، کمپین‌های تبلیغاتی محشری به راه انداخته‌اید، از بلاگری استفاده می‌کنید و کلاً چندین و چند روش آزمایش شده برای افزایش فروش در پیجتان استفاده کرده‌اید. حالا سیل عظیمی از مخاطبان در دایرکت و کامنت شما را سؤال پیچ کرده‌اند. آن‌ها را بدون جواب می‌گذارید یا آن‌قدر جواب دادن به آن‌ها را به تأخیر می‌اندازید که عملاً آن‌ها را از دست می‌دهید؟

اینجاست که یک ادمین پاسخگو می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن با مخاطبان تعامل سازنده برقرار کند و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

ادمین مجری

برای اجرا جلوی دوربین آماده هستید؟ آیا می‌خواهید باانرژی فراوان با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید؟ جلوی دوربین به خوبی می‌توانید صحبت کنید؟ ادمین مجری به این کار مسلط بوده و به خوبی از عهده این کاربر می‌آید. او مجموع زحمات سناریو نویس، تولید کننده محتوا و تدوینگر را به خوبی نمایش می‌دهد.

ادمین مشاور و برنامه‌ریز

گاهی شما محتوا و البته تیم تولید کننده محتوا دارید که چه به صورت حضوری و چه دورکاری با آن‌ها همکاری می‌کنید. اما گاهی چندین و چند راهکار دارید و فرصت انجام آن را به صورت آزمون‌وخطا ندارید. اینجاست که به مشاور و برنامه‌ریزی کاربلد نیاز دارید.

مشاور به خوبی استراتژی‌ها و راهکارهای اینستاگرام را می‌داند. او با توجه به اهداف کسب‌وکار، مخاطبان و رفتار آن‌ها و همچنین الگوها و روش کاری اینستاگرام، بهترین راهکارها را پیشنهاد می‌دهد. دیگر شما نیاز ندارید بین انبوه راه‌حل‌ها، سردرگم بمانید و هزینه و به این صورت، زمان خود را ذخیره خواهید کرد.

 

 

آیا هرکسی می‌تواند ادمین اینستاگرام باشد؟

از بررسی انواع ادمین اینستاگرام متوجه شده‌اید که پاسخ به این سؤال که آیا هر کسی می‌تواند ادمین اینستاگرام باشد، چیست؟ درواقع پاسخ آن هم بله است و هم خیر. چرا؟

پاسخ آن بله است چرا که همه این مهارت‌ها آموختنی هستند. برای کسی که تشنه یادگیری و اهل عمل باشد، هر کاری ممکن است. اما از طرفی پاسخ آن خیر است. چرا که هر فردی با هر خصوصیتی نمی‌تواند هر وظیفه‌ای را انجام دهد. سخت شد؟ با ذکر مثالی این قضیه روشن می‌شود.

فرض کنید شما نیاز به یک ادمین مجری برای معرفی محصولات خود دارید. می‌خواهید تمام جزئیات این محصولات را با مخاطبانی که زمان گذاشته‌اید و روحیات آن‌ها را بررسی کرده‌اید و الان به شناخت نسبی رسیده‌اید، معرفی کنید. از قضا فرد انتخابی، فرد هوشمند و کاربلدی در این زمینه است. اما مشکلی وجود دارد. پس از تولید محتوا، سناریونویسی و تدوین ویدیو و هنگام انتشار آن، می‌بینید ویدیو جذابیت کافی را ندارد. در واقع همه‌چیز درست سر جای خود است اما شور و انگیزه کافی در کلام و حرکات مجری نیست.

اینجاست که اصل مهمی مطرح می‌شود و در واقع در پاسخ به سؤال مقدمه باید گفت که هر کسی می‌تواند ادمین اینستاگرام شود اما با توجه به روحیات و شخصیتی که دارد، می‌تواند عهده‌دار مسئولیتی شود که می‌تواند به خوبی از پس آن برآید.

در مورد هر بخش از ادمینی هم همین سناریو صادق است. اگر کسی که خلاقیت نوشتن ندارد و علاقه‌ای به یادگیری آن هم ندارد، محتوایی تولید می‌کند که مؤثر نیست و فقط کلمات و جملات را سر هم کرده است.

اگر از مشاوری استفاده کنید که کنجکاو نیست و نمی‌تواند تحلیلگر خوبی باشد، در واقع نه تنها به پیشرفت کسب‌وکار خود در اینستاگرام توجهی نکرده‌اید بلکه زمان و هزینه خود را هدر داده‌اید. پس نکته مهم این است که هر کسی را سر جای خودش قرار دهید تا به بهترین نتیجه برسید.

از کجا باید برای ادمینی اینستاگرام شروع کرد؟

همه‌چیز از آموزش شروع می‌شود و ادمین اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست. یک ادمین خوب به سراغ یادگیری الگوریتم و پیچ‌وخم‌های اینستاگرام می‌رود. رقبا را بررسی می‌کند و مداوم آن‌ها را زیر نظر دارد. با قواعد هشتگ‌گذاری آشناست و می‌تواند پربازدیدترین هشتگ های اینستاگرام، هشتگ‌های کاربردی و با چگالی مناسب را برای کسب‌وکار پیدا کند.

محتوا را پادشاه می‌داند و دستی هم بر گرافیک و فتوشاپ دارد. با قواعد دیجیتال مارکتینگ آشناست. مشتری‌شناس خوبی است و حوصله کار با مخاطبان را دارد. یکی از وظایف اصلی او در این جایگاه شغلی گرفتن ورودی و فالوور از اکسپلور اینستاگرام است که در واقع یک بستر بکر برای مخاطبان جدید و بالقوه مرتبط با پیج شماست که در زمان مناسب می‌توانند به مشتریان و کاربران بالفعل شما تبدیل شوند.

لازم نیست بترسید که چطور می‌توان همه این فن‌ها را یاد گرفت. بلکه باید ابتدا استعداد و توانایی خود را بشناسید و انگیزه کافی برای آموزش داشته باشید. می‌توانید چندین شاخه را انتخاب و در آن زمینه تبدیل به متخصص شوید.

جمع بندی

ادمین اینستاگرام شغل پرطرفدار امروزی است که چنانچه در آن تبحر لازم را داشته باشید می‌توانید درآمد خوبی کسب کنید. یک شغل چند منظوره‌ای است که نیازمند آموزش مهارت‌های مختلفی از تولید محتوا، سناریونویسی، پاسخ به سؤالات مخاطبان، انتخاب روش‌های بازاریابی گرفته تا بلاگری و غیره را در خود گنجانده است.

در این مقاله به ادمین اینستاگرام و انواع آن، مهارت‌های مورد نیاز هر کدام و همچنین افرادی که صلاحیت این کار را دارند پرداخته شد.

چه کسب‌وکار کوچکی با مخاطبان اندکی باشید که خودتان همه این فعالیت‌ها را انجام دهید و چه یک تیم متخصص برای انجام این کار داشته باشید، می‌توانید با مهارت آموزی و تمرین در این جایگاه موفق شوید.

دسته بندی: اینستاگرام

دیدگاه‌ها

Comments
  • سحر

    مطلب مفید و مورد نیازی بیان شد ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *