گوگل ادز چیست؟ چگونه در Google ads (ادوردز سابق) تبلیغ کنیم؟

گوگل

7 دقیقه زمان مطالعه

گوگل ادز که در گذشته با نام گوگل ادوردز شناخته می شد، یکی از بهترین راه های تبلیغات آنلاین است. این تبلیغات فرصتی است که گوگل در اختیار کسب و کارها قرارداده تا بتوانند مستقیماً به کمک گوگل برای تجارت خود تبلیغ کنند. در این راهنما از ژاکت همراه ما باشید تا با هم ببینیم که گوگل ادز چیست، مفاهیم مهم پیرامون آن کدام اند و چگونه می توانید در این سیستم تبلیغ کنیم؟

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز (گوگل ادوردز/google AdWords سابق) سیستم تبلیغاتی گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان برای هر یک از کلمات کلیدی خود به نوعی مزایده می کنند تا تبلیغات قابل کلیک آنها در صفحه نتایج جست و جوی گوگل نمایش داده شوند. سپس این تبلیغ کنندگان هزینه ای را به نسبت تعداد کلیکی که برای آن تبلیغات دریافت کرده اند، به گوگل می پردازند. در خصوص تاثیر گوگل ادز بر سئو پیشتر توضیح داده ایم.

منظور از کلمات کلیدی در گوگل ادز چیست؟

کلمات کلیدی گوگل ادز همان کلمات یا عباراتی هستند که تبلیغ کنندگان (یعنی همان کسب و کارهایی که می خواهند تبلیغ کنند) آنها را پیشنهاد می دهند. کسب و کارها این کلمات را با این هدف انتخاب می کنند که وقتی یک کاربر آن کلمه را در گوگل جست و جو می کند، تبلیغات آنها در صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل (SERP) به این مشتریان بالقوه نمایش داده شود.

به عنوان مثال اگر فروشگاه فروش کفش داریم، کلمه کلیدی “کتانی نایک” می تواند انتخاب خوبی باشد. در نتیجه طبیعتاً هر چه کلمات کلیدی محبوب تری را به گوگل ادز پیشنهاد دهیم، احتمال افزایش ترافیک سایت و به دنبال فروش بیشتر و افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) هم بیشتر خواهد بود.

نحوه کار با گوگل ادز

رتبه تبلیغات چگونه محاسبه می شود؟

منظور از رتبه تبلیغات این است که تبلیغات کسب و کار شما در صفحه ای که نمایش داده می شود کجا قرار دارد و بالاتر از سایر تبلیغات است یا پایین تر از آن. این رتبه، با فاکتوری تحت عنوان “رتبه آگهی” تعیین می شود. رتبه آگهی نیز با فرمول زیر محاسبه می شود:

امتیاز کیفی گوگل ادز × هزینه پیشنهادی به گوگل برای CPC (هزینه برای هر کلیک دریافتی) = رتبه آگهی

هزینه پیشنهادی به گوگل که واضح است؛ اما شاید بپرسید که امتیاز کیفی گوگل ادز  چیست؟ Quality Score یک فاکتور است که توسط گوگل طراحی شده است. این فاکتور که عددی بین 1 تا 10 است، تعیین می کند که کیفیت تبلیغات شما چه قدر است؟ کلمه کلیدی انتخاب شده تا چه حد با تبلیغات مد نظر مرتبط است؟ تجربه کاربری لندینگ پیج تبلیغات مد نظر در چه سطحی است؟ و … . در واقع امتیاز کیفی گوگل ادز، فاکتوری برای تعیین کیفیت کلی تبلیغات است.

اما برگردیم به بحث رتبه تبلیغات در گوگل ادز. طبیعتاً بالاترین رتبه تبلیغات متعلق به تبلیغی است که بیشترین رتبه آگهی را دارد. طبق فرمول بالا، هر چه هزینه بیشتری را برای هر کلیک به گوگل پیشنهاد دهید و هر چه رتبه کیفی بالاتری داشته باشید، رتبه آگهی شما هم بالاتر است. در نتیجه تبلیغات شما نیز رتبه بالاتری در صفحه نتایج گوگل خواهد داشت.

به عبارتی دیگر گوگل ادز تبلیغ دهنده هایی را که امتیاز کیفی پایینی دارند را به شدت مجازات می کند و رتبه تبلیغ آنها را پایین می آورد. در مقابل کسانی که امتیاز کیفی بالایی دارند، رتبه های تبلیغاتی بالاتری خواهند داشت و CPC کمتری پرداخت می کنند.

هزینه گوگل ادز چه قدر است؟

همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، هزینه گوگل ادز یه عدد ثابت نیست و کاملاً متغیر است. این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. چرا که قیمت هر تبلیغات در واقع در یک مزایده تعیین می شود. پس می توان پیش بینی کرد که محبوب ترین کلمات کلیدی که کسب و کارهای بیشتری به درج تبلیغات در گوگل با آن کلیدواژه تمایل دارند، گران تر از کلمات کلیدی کم رقیب تر هستند.

اما باید اشاره کنیم که در حال حاضر میانگین هزینه برای هر یک کلیک، در شبکه جست و جو (Search network) حدود 2.32 دلار و در شبکه نمایش (Display network) حدود 0.58 دلار است.

هزینه هر کلیک چگونه محاسبه می شود؟

حالا که می دانید که گوگل ادز چیست و این را هم می دانید که مجموع هزینه ای که باید بابت ثبت آگهی خود به گوگل پرداخت کنید، بر اساس هزینه بابت هر یک کلیک محاسبه می شود. اما حالا سؤال این است که این هزینه چطور به دست می آید؟ همانطور که بالاتر دیدم، این هزینه بسته به میزان پیشنهادی کسب و کار و همینطور بسته به امتیاز کیفی گوگل متغیر است. اما فرمول کلی محاسبه هزینه هر کلیک یا CPC به شکل زیر است:

حراج کلمات کلیدی توسط گوگل ادز چند بار اجرا می شود؟

این حراج ماهانه میلیاردها بار اجرا می شود! در هر یک از این حراج ها، کسب و کارهایی که فاکتورهای لازم (فاکتورهایی که بالاتر بررسی کردیم) را دارند، برنده می شوند. پس تبلیغ این برندگان جزو اولین تبلیغات نمایش داده می شوند. از طرف دیگر از آنجایی که گوگل با فاکتورهایی که تعیین کرده، وسواس زیادی در انتخاب تبلیغات باکیفیت دارد، مخاطبان وب نیز تبلیغاتی را اول می بینند که مفیدتر هستند.

این مقاله را حتما بخوانید
گوگل ادز یا سئو؟ مقایسه گوگل ادز و سئو

در واقع این سیستم برای هر سه طرف ماجرا، یعنی کسب و کار، مخاطبان وب و گوگل پر از سود و فایده است. کسب و کارها تبلیغات خود را به مشتریان بالقوه بیشتری نمایش می دهند، مخاطبان تبلیغات دلخواه خود را پیدا می کنند تا نیاز خود را برطرف کنند و گوگل از هزینه ای که برای هر کلیک دریافت می کند، میلیاردها دلار سود می کند.

کلمات کلیدی

چگونه می توانیم در گوگل ادز تبلیغ کنیم؟

در این قسمت یک روش ساده برای استفاده از سیستم گوگل ادز را با هم می بینیم. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول:

ابتدا به صفحه اصلی Google Ads بروید. سپس روی یکی از گزینه های “Start now” کلیک کنید.

ورود به گوگل ادز

برای استفاده از این سیستم و درج تبلیغات در آن، اول از همه باید یک حساب گوگل ادز داشته باشید. راه اندازی این حساب بسیار راحت است و فقط چند دقیقه طول می کشد. این حساب را می توانید با حساب گوگل قبلی خود بسازید یا یک حساب جدید به طور خاص در گوگل ادز داشته باشید.

اگر قبلاً حساب خود را ساخته باشید، به داشبورد گوگل ادز منتقل می شوید. در ابن بخش روی ” + New Campaign” کلیک کنید. حالا باید هدف کمپین خود را انتخاب کنید. با انتخاب این هدف، گوگل نوع مخاطبانی را که می خواهید هدف قرار دهید، شناسایی می کند. همچنین نحوه دریافت پول پینشهادی را هم می شناسد. ضمناً با انتخاب هدف درست، شما هم نتیجه بهتری از هزینه ای که پرداخت کرده اید، خواهید گرفت.

تعیین هدف تبلیغات در گوگل ادز

مرحله دوم:

در قدم بعدی نام کسب و کار و همینطور کلمه کلیدی مد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از وارد کردن این اطلاعات، Next را بزنید.

تعیین نام بیزنس در گوگل ادز

حالا باید آدرس صفحه ای را وارد کنید که وقتی کاربران روی تبلیغ شما کلیک می کنند، وارد آن صفحه شوند. این آدرس می تواند متعلق به یک لندینگ پیج باشد، یک صفحه دائمی محصولات سایت شما و … .

مشخص کردن آدرس وبسایت در گوگل ادز

مرحله سوم:

در صفحه بعد می توانید کلید واژه های موضوعی را انتخاب کنید که با تبلیغ و کسب و کار شما مرتبط هستند.

تعیین کلمات کلیدی مرتبط در گوگل ادز

در صفحه بعد نیز باید مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید. برای این کار باید یک مکان جغرافیایی را تعیین کنید. این مکان می تواند محدوده فروشگاه فیزیکی شما باشد یا جایی باشد که احساس می کنید خریداران بالقوه بیشتری دارید.

تعیین منطقه جغرافیایی در گوگل ادز

مرحله چهارم:

حالا وقت آن است که تبلیغ خود را بسازید. در این بخش می توانید عنوان آگهی و توضیحات آن را وارد کنید. در سمت راست نیز جعبه ابزاری دارید که ساخت بخش های مختلف این تبلیغات را راحت تر می کند.

درج مشخصات کمپین در گوگل ادز

در نوشتن متن آگهی و طراحی تبلیغ خود، تا جایی که می توانید، خلاقیت به خرج دهید. ضمناً در نوشتن متن تبلیغات به جامعه هدف خود فکر کنید. سعی کنید کلمات و لحن بیان را متناسب با مخاطبان احتمالی خود بنویسید. حتما راهنمای نوشتن متن جذاب برای تبلیغات را مطالعه کنید.

مرحله پنجم:

در مرحله بعدی باید اطلاعات حساب خود و همینطور هر کد تبلیغاتی که ممکن است برای تخفیف داشته باشید را وارد کنید.

اطلاعات حساب در گوگل ادز

در نهایت روی “Submit” کلیک کنید. کار تمام است و شما اولین تبلیغ گوگل ادز خود را ساختید!

آیا گوگل ادز برای همه کسب و کارها مفید است؟

این که آیا گوگل ادز برای کسب و کار شما مفید باشد یا نه، به نوع کلمات کلیدی که پیشنهاد می دهید و میزان تأثیر آن کلید واژه در میزان تبدیل سایت شما (یعنی تبدیل کاربران به مشتری و …) می تواند انتخاب مناسبی برای کسب و کار شما باشد یا در مقابل فایده ای نداشته باشد.

البته طبق بررسی های انجام شده، گوگل ادز تاکنون توانسته در اکثر کسب و کارها تأثیر مثبت چشمگیری داشته باشد. اما اگر روی کلمات کلیدی ناکارآمد سرمایه گذاری کنید یا تبلیغات ضعیف و کم داشته باشید، احتمالاً فقط پول خود را هدر داده اید.

 در آخر

سیستم گوگل ادز یک فرصت طلایی برای بازاریابی کسب و کارهاست. اما این که کسب و کار شما تا چد اندازه بتواند از این فرصت بهره ببرد، کاملاً به رتبه آگهی، امتیاز کیفی گوگل ادز و در مجموع کیفیت تبلیغاتتان بستگی دارد. البته اگر پیش از این از این سیستم استفاده نکرده اید، اصلاً نگران نباشید! به مرور زمان با این سیستم و فاکتورهای مهم آن بیشتر آشنا خواهید شد و تبلیغات خود را به رأس تبلیغ های دیگر خواهید رساند. پس حالا که می دانید گوگل ادز چیست و نحوه درج تبلیغ در آن چگونه است، کار را شروع کنید تا روز به روز در این زمینه حرفه ای تر شوید.

محصول پیشنهادی

افزونه کلمات کلیدی گوگل برای وردپرس | پلاگین Wordpress Keyword Tool

345,000 تومان

85.94%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه حفاظت از لینک‌ های دانلود هم‌صدا | پلاگین ham3da

395,000 تومان

100%
هم‌صدا با وردپرس

هم‌صدا با وردپرس

3

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

1

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

مطالب خیلی خوبی به اشتراک گذاشتین. به نظرم گوگل ادز یه راه خیلی موثر برای تبلیغات هست. برای اینکه تبلیغات جذاب و گیرایی داشته باشیم نیاز هست بنر گیف طراحی بشه تا تبلیغات رو به خوبی نمایش بده و در نهایت کاربران رو به صفحه مورد نظر هدایت کنه.

ارسال دیدگاه