معرفی ابزار Moz و کاربرد آن

ابزارهای سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

زمانی که وارد دنیای سئو می‌شوید با اصطلاحات و ابزارهای متنوعی روبرو خواهید شد. هر کدام از این ابزارها و سرویس‌ها یک هدف مشترک دارند و آن‌ هم ارتقا رتبه سایت شما در موتورهای جستجو است. ابزار Moz یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو محسوب می‌شود و وظیفه تحلیل وب‌سایت‌های مختلف را به عهده دارد. این پلتفرم در سال ۲۰۰۴ میلادی یک انجمن آنلاین آن را تاسیس کردند. در ادامه اطلاعات جامع‌تری را درباره این پلتفرم قدرتمند در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ماز یک سرویس قوی برای تحلیل اطلاعات سایت‌ها است و جزء ابزارهای قدرتمند سئو محسوب می‌شود. این سرویس خدماتی همچون نمایش کلمات کلیدی پرطرفدار، لینک‌سازی، سایت ممیزی و بهینه‌سازی صفحه سایت را ارائه می‌دهد. کلیه این خدمات و امکانات، به منظور ارتقا جایگاه سایت در موتورهای جستجو ارائه می‌شود.

شاید‌ پس از خواندن تعریف ابزار Moz این این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که این سرویس چگونه باعث رتبه گرفتن یک سایت می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا بدانیم کاربرد moz چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

کاربردهای ابزار Moz چیست؟

به عنوان اولین کاربرد پلتفرم ماز باید گفت که یک ابزار قوی برای پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب کاربران است. قطعا زمانی که شما از این کلمات محبوب به طور اصولی در محتوای خود استفاده کنید، گوگل یا هر موتور جستجو دیگری برای شما امتیاز خاصی در نظر می‌گیرد.

دومین کاربرد Moz تحلیل عملکرد وب‌سایت است، این ویژگی ابتدا به شما می‌گوید که عملکرد سایت شما در زمینه جستجو چطور عمل کرده است. سپس خطاها و مشکلاتی را که در این زمینه دارید را به شما ارائه می‌دهد.

یافتن بک لینک‌ها از دیگر کاربردها و ویژگی‌های ابزار قدرتمند به حساب می‌آید. چون سایت‌هایی که از لینک‌های شما پشتیبانی می‌کنند را نمایش می‌دهد.

ارائه گزارش‌های دوره‌ای و نکات مربوط به خدمات سئو بهینه‌سازی سایت و سئو داخلی از دیگر امکانات و ویژگی‌های ماز به حساب می‌آید. به طور خلاصه می‌توان گفت moz هر آنچه را که برای مدیریت سئو یک وب‌سایت نیاز دارید را به شما ارائه می‌دهد.

 

معرفی بخش های مهم ابزار Moz

اگر اطلاعات زیادی درباره بخش‌های مهم و کاربرد MoZ ندارید، این قسمت را حتما با دقت فراوان مطالعه کنید زیرا قصد داریم بخش‌های مهم Moz را به همراه وظایف آن‌ها به شما معرفی کنیم.

 

1- Link Explorer

در این بخش پس از وارد کردن نام سایت خود، می‌توانید اطلاعات کامل سایت را مشاهده کنید. مثلا بعد از وارد کردن نام Domain Authority یا همان اعتبار دامنه به شما نشان داده می‌شود. اعتبار دامنه یک برای اندازه‌گیری سایز اعتبار لینک‌های کل سایت است. در واقع هر چه سایت تعداد لینک‌ معتبر بیشتری داشته باشد، مقدار domain authority آن نیز بیشتر است. شاید با خود بگویید این بخش چه تاثیری دارد؟ قطعا زمانی که اعتبار دامنه سایت خود را با اعتبار دامنه سایت رقیب مقایسه کنید، می‌توانید به نقاط ضعف خود پی ببرید.

نمایش Linking Domains پارامتر مهم دیگر این بخش است و تعداد سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند را نشان می‌دهد. با وارد کردن نام سایت رقیب می‌توانید تعداد سایت‌هایی که به سایت رقیب شما لینک داده‌اند به دست آورید.

پارامتر Top Pages نیز قسمت مهم دیگری است که اطلاعات صفحات برتر که دارای بهترین اعتبار لینک هستند را نشان می‌دهد. Link Intersect نیز یک قسمت مهم دیگر این بخش است. به کمک این قسمت می‌توانید بررسی کنید که چه سایت‌ها و صفحاتی به رقبای شما بک لینک داده‌اند اما به شما بک لینک ندادند.

 

2- Keyword Explorer

یک بخش مهم و پرکاربرد این پلتفرم، بخش Keyword Explorer است. چون میزان جستجوی کلمات کلیدی پرطرفدار را به طور دقیق نشان می‌دهد. با استفاده از اطلاعات این بخش می‌توانید برترین کلید واژه را با توجه به مقدار جستجو، نرخ کلیک و رقابت‌پذیری پیدا کنید.

 

3- Keyword Research

بخش مهم دیگری که سبب تمایز سرویس moz از سایر ابزارهای مشابه می‌شود، بخش Keyword Research است. چون هر آنچه را درباره یک کلمه باید بدانید را به طور دقیق به شما نشان می‌دهد. موارد زیر مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که moz درباره یک کلمه کلیدی به شما نشان می‌دهد:

  • Monthly Volume: مقدار جست و جوی ماهانه کلمه توسط کاربران
  • Difficulty: میزان سختی کلمه کلیدی
  • Organic CTR: میزان کلیک کلمه به نسبت مشاهده توسط کاربران
  • آنالیز SERP: نمایش صفحاتی که به کمک این کلیدی رتبه کسب کرده‌اند.
  • پیشنهاد کلمات کلیدی مشابه

 

4- Explore by site

این بخش کلیدواژه‌هایی که سایت‌های رقیب به کمک آن‌ها رتبه و جایگاه دریافت کرده‌اند را نمایش می‌دهد.

 

5- Site Crawl

این بخش مشکلات سایت و خطاهای فنی را نمایش می‌دهد که تاثیر چشم‌گیری در تقویت سئو سایت دارد. مثلا این بخش به شما گزارش می‌دهد که محتواهای شما تکراری است یا نه؟

 

6- Rank Tracker

بخش Rank Tracker نیز از بخش‌های مهم در ماز محسوب می‌شود زیرا نشان می‌دهد که کلمه کلیدی شما تاکنون چه رتبه‌هایی گرفته است. یا اینکه کلمه کلیدی مورد نظر شما، تا چه اندازه در معرض مشاهده کاربران قرار گرفته است.

 

7- Page Optimization

این بخش از ابزار Moz به بهبود سئو داخلی سایت شما کمک می‌کند. چون با بررسی و تحلیل محتوای سایت، یک نمره کلی به شما ارائه می‌دهد. این بخش نقش موثری در بالا رفتن کیفیت عملکرد سایت دارد زیرا نکاتی که سبب پایین آمدن نمره سایت می‌شود را نشان می‌دهد.

 

8- Fresh Web Explorer

وظیفه اصلی این بخش، بررسی و یافتن مشکلات است. در Fresh Web Explorer می‌توانید گزارشات اخیر خود را نیز بررسی کنید.

 

9- Insights

بخش Insights به شما می‌گوید که برای بهبود سئو خود، باید چه کارهایی انجام دهید. در این بخش لیستی از کارهایی که انجام آن‌ها به افزایش ترافیک ارگانیک کمک می‌کند بر اساس اولویت‌ نمایش داده می‌شود.

 

10- Moz Pro Campaigns

این بخش به شما گزارش‌هایی که کاربران برای شما ارسال کرده‌اند را نشان می‌دهد.

 

 

چرا به ابزار Moz نیاز داریم؟

شاید برای کسانی که به تازگی یک وب‌سایت را راه‌اندازی کرده‌اند یا افراد تازه‌کار در حوزه سئو، چنین سوالی پیش آید که چرا باید از Moz استفاده کرد؟ پاسخ این سوال کاملا روشن است چون Moz یک ابزار قدرتمند برای سئو است و نقش بسیار مهمی در بهبود یک وب‌سایت دارد. موارد زیر قابلیت‌های اصلی moz هستند.

موارد استفاده از ابزار moz بسیار زیاد است که شامل مواردی که در عکس گفتیم می‌شود

  • یافتن رتبه سایت
  • پیدا کردن کلمات کلیدی و کلید‌واژه‌های پرطرفدار
  • تحلیل و آنالیز وضعیت بک لینک
  • تهیه و ارائه گزارش از فعالیت‌های سایت
  • آنالیز سئوی داخلی و خارجی سایت
این مقاله را حتما بخوانید
معرفی 8 ابزار برتر برای تست سرعت سایت

در واقع به کمک moz می‌توانید نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید. قطعا این مسئله طی کردن مسیر موفقیت را برای شما آسان‌تر می‌نماید زیرا وقتی عیب و نقص کار خود را بدانید آن‌ها را برطرف می‌کنید. در یک کلام اگر می‌خواهید جزو ۱۰ سایت برتر موتورهای جستجو باشید باید از moz استفاده کنید.

 

مزایای ابزار Moz چیست؟

در بخش‌های قبلی این مطلب با کاربرد MOZ و بخش‌های مهم آن آشنا شدید. حال در این بخش قصد داریم مزایا و قابلیت‌ها آن را نام ببریم تا بدانید این ابزار مهم چه تاثیراتی سایت شما خواهد داشت.

  • رابط کاربری ساده

اگر نگاهی به داشبورد moz بیندازید مشاهده خواهید کرد که کلیه شاخص‌های اندازه‌گیری و نمودارهای تحلیلی به طور واضح و راحت قابل مشاهده هستند.

 

  • ارائه اطلاعات کامل درباره یک کلمه کلیدی

از دیگر مزایایی که این پلتفرم دارد این است که اطلاعات جامعی را درباره یک کلید واژه به شما ارائه می‌دهد. قطعا دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا استفاده از این کلمه کلیدی برای صفحه شما مفید است یا خیر.

 

  • شناسایی و تحلیل سئو رقبا

شما قطعا در کسب و کار اینترنتی و وب‌سایت خود رقبا مختلفی دارید که باید به طور سالم با آن‌ها رقابت کنید. در مرحله اول باید بدانید که چه سایت‌هایی رقیب شما هستند، سپس باید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را نیز شناسایی کنید. Moz ابتدا به شما می‌گوید که چه وب‌سایت‌هایی رقیب شما هستند. سپس عملکرد آن‌ها را برایتان تحلیل می‌کند تا بدانید رمز موفقیت آن‌ها در چیست.

 

  • بهبود ترافیک ارگانیک وب‌سایت

همانطور که در بخش‌های قبلی این مطلب به آن اشاره کردیم، هدف اصلی ابزار moz ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو است. این مسئله باعث به دست آوردن ترافیک رایگان بیشتر برای سایت شما می‌شود.

 

  • یافتن اشکالات فنی کد سایت

حرفه‌ای‌ترین برنامه نویسان نیز ممکن است هنگام طراحی و برنامه‌نویسی سایت، دچار اشتباه شوند. این اشتباهات سبب بروز مشکلات فنی در سایت و پایین آمدن رتبه آن می‌شود. چون موتورهای جستجو دیگر وب‌سایت شما را درک نمی‌کنند پس اهمیتی برای آن نیز قائل نمی‌شوند. Moz با قابلیت‌هایی که دارد مشکلات فنی سایت را شناسایی می‌کند. همچنین به شما هشدار می‌دهد که چگونه این مشکلات را برطرف کنید تا جستجوگر گوگل بتواند به خوبی وب‌سایت شما را درک کند.

 

  • شناسایی بک لینک‌های مخرب

قطعا لینک‌های معتبر و سالم به ارتقا و رشد سایت شما کمک می‌کنند. در مقابل آن، لینک‌های مخرب سبب افت رتبه سایت شما می‌شوند. Moz با شناسایی این لینک‌ها از افت رتبه وب‌سایت شما جلوگیری می‌کند.

 

تفاوت اکانت ابزار Moz پرمیوم با اکانت free

ابزار Moz دارای دو اکانت free (رایگان) و پرمیوم (پولی) است. برای بسیاری از کاربران ابزار Moz این سوال پیش می‌آید که تفاوت اکانت پرمیوم moz با اکانت free چیست؟ در پاسخ باید گفت که اکانت free تنها ۳۰ روز قابل استفاده است و قابلیت‌های محدودی دارد. به همین جهت بیشتر کسب و کارهای کوچک از نسخه free این ابزار استفاده می‌کنند.
در مقابل استفاده از اکانت پرمیوم هیچ محدودیت زمانی ندارد و تا هر زمان که کاربر اشتراک داشته باشد، قابل استفاده است. داشتن قابلییت‌ها و امکانات بیشتر یکی دیگر از تفاوت‌های نسخه پریمیوم با نسخه free است.

در ادامه قابلیت‌های هر نسخه را به تفکیک نام بردیم تا با تفاوت‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

Moz Moz Pro
خزنده های هفتگی خزنده های سریع و فوری
ارائه بخش Open Site explorer ردیابی مشکلات موجود در صفحه و نمایش هشدار برای آنها
پیشنهاداتی برای سئو داخلی ارائه پیشنهادات برای بهینه سازی بیشتر صفحات
ارائه راهنماهایی برای بازاریابی دیجیتال ارائه چک لیست برای بهینه سازی صفحات
ارائه فرم های پرسش و پاسخ برای کاربران Moz ارائه گزارش ها برای بهینه سازی صفحات
نمایش کلمه کلیدی ها بر اساس میزان دشواری امکان سفارشی سازی گزارش ها
آنالیز رقابتی سایت ارائه گزارش های رقابتی
ارائه وبینارهای آموزشی ارائه گزارش کامل از ارزیابی وضعیت سایت در SERP و امکان خروجی گرفتن از گزارش ها

امکانات و قابلیت‌های اکانت پریمیوم

  • جستجوگر سریع و فوری
  • پیگیری خطاهای سایت و ارائه هشدار
  • ارائه پیشنهادات حرفه‌ای در جهت بهبود صفحات
  • داشتن چک لیست
  • ارائه گزارش‌های متنوع درباره رقبا
  • سفارشی کردن گزارش‌ها
  • تحویل گزارشات کامل درباره تحلیل وضعیت سایت در SERP
  • قابل ادغام با تمام سیستم‌های تجاری

 

امکانات و قابلیت‌های اکانت Free

  • جستجوگر هفتگی
  • ارائه پیشنهاد برای سئو داخلی
  • داشتن قسمت Open Site explorer
  • راهنمایی کردن در زمینه بازاریابی دیجیتال
  • نشان دادن کلمات کلیدی بر اساس دشواری یا آسانی آن‌ها
  • تحلیل رقابتی سایت
  • امکان مشاهده وبینارهای آموزشی
  • داشتن فرم پرسش و پاسخ برای کاربران
  • قابل ادغام با سرویس‌های تجاری محدود مانند: Google My Business، Apple Maps، Google، Bing، Hotfrog و…

 

چگونه اکانت پریمیوم moz را تهیه کنیم؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم Moz دارای دو اکانت free و پریمیوم است. همچنین گفتیم که اکانت free در ماز قابلیت‌های حرفه‌ای را ندارد و مدت زمان استفاده از آن نیز تنها ۳۰ روز است. در مقابل اکانت پریمیوم moz قابلیت‌های متنوعی را ارائه می‌دهد و محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اکانت‌های ماز را از کجا باید تهیه کرد. به دلیل اهمیت سئو در رشد کسب و کارها، در حال حاضر شرکت‌های مختلفی ابزارهای سئو را به فروش می‌رسانند. البته پیش از خرید باید از معتبر بودن شرکت اطمینان پیدا کرد. چون برخی از شرکت‌های نامعتبر و سودجو به منظور کسب درآمد، اکانت‌های free ماز را تحت عنوان اکانت پریمیوم moz به افراد تازه‌کار می‌فروشند. پس کارشناسان سئو باید به این مسئله توجه داشته باشند و پیش از خرید اکانت ماز حتما اعتبار شرکت فروشنده این ابزار کاربردی را به دقت بررسی کنند.

Moz یک ابزار قدرتمند برای سئو سایت یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. به دلیل قابلیت‌های خاص و مزایایی که این پلتفرم دارد تمام افرادی که در حوزه سئو فعالیت دارند. باید تمام بخش‌های moz تسلط داشته باشند چون این سرویس جزء ابزار اصلی کار آن‌ها به حساب می‌آید.

پیدا کردن رتبه سایت در موتورهای جستجو، یافتن کلمات کلیدی و کلید‌واژه‌های محبوب کاربران و تحلیل و بررسی وضعیت بک لینک‌ها تنها بخشی از قابلیت‌های moz است. به کمک این قابلیت‌ها می‌توان جایگاه سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا داد. به همین منظور در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی را درباره این ابزار کاربردی در اختیار شما قرار دهیم.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه