نحوه گزارش گیری از دیتا استودیو (lookerstudio) برای مشتریان

گوگل

8 دقیقه زمان مطالعه

برای اینکه مدیران وب سایت و متخصصان دیجیتال مارکتینگ بتوانند استراتژی‌های بازاریابی صحیحی طراحی کنند، به گزارش‌های جامع و کاملی نیاز دارند تا عملکرد وب سایت خود یا مشتریان را به صورت آنلاین ارزیابی کنند. این موضوع به ایجاد برنامه‌های عملی برای رسیدن به اهداف رشد کسب و کار کمک می‌کند. در همین راستا، ابزار دیتا استودیو در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت گوگل به بازار عرضه شد تا از این پس متخصصان دیجیتال مارکتینگ و افراد فعال در حوزه IT بتوانند با تهیه گزارش‌های مجسم، راحت‌تر و با سرعت بیشتری عملکرد کسب و کارهای آنلاین را تجزیه و تحلیل کنند. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه گزارش گیری از دیتا استودیو برای مشتریان را به‌صورت گام به گام به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید. اخیرا گوگل اسم این ابزار خود را به Lookerstudio تغییر داده است، اما بخاطر اینکه هنوز اکثر وب‌مسترها این نرم افزار گوگل را به اسم دیتا استودیو می‌شناسند، ما نیز در این مقاله اسم سابق این نرم افزار را بکار می‌بریم. اگرمیخواهید به طور کامل بدانید گوگل دیتا استودیو چیست و چه کاربردی دارد در مقاله معرفی دیتا استودیو به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

یکی از نیازهای اصلی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ بعد از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، ابزار دیتا استودیو است. دیتا استودیو به شما این امکان را می‌دهد که تمام دیتاها و اطلاعات ابزارهای مختلف را در یک ابزار جمع کنید و به تفکیک و ادغام شده آن‌ها را مشاهده کنید.

 

ویژگی های یک گزارش کامل به مشتری

با ظهور دیتا استودیو در عرصه دیجیتال، دیگر زمان گزارش نویسی‌های دستی به پایان رسیده است و تنها آشنایی با نحوه گزارش گیری از دیتا استودیو کافی است تا بتوانیم به تمام داده‌های مورد نیاز خود دست پیدا کنیم؛ اما برای ارائه گزارش کامل به مشتری، باید به این نکته توجه کنیم که مشتریان ما، اغلب تخصص فنی بالایی ندارند؛ بنابراین آن‌ها تنها به داده‌های خام نیاز ندارند،‌ بلکه به دنبال تفسیر داده‌ها هستند تا بتوانند با درک بهتر، به‌طور کامل عملکرد وب سایت خود را تحلیل کنند.

علاوه بر این، هر گزارش بسته به نیاز مشتری می‌تواند حاوی اطلاعات متفاوتی باشد؛ به همین خاطر در هنگام گزارش گیری از دیتا استودیو، باید اولویت‌های مشتری خود را در نظر بگیرید.

در نهایت، به‌صورت کلی سه پرسش مهم وجود دارد که در گزارشی که به مشتریان تحویل می‌دهید، باید به آن‌ها پاسخ دهید:

  • چه اتفاقاتی افتاده است؟
  • دلیل اتفاقات و تاثیر آن بر کسب و کار چیست؟
  • برای ادامه مسیر باید چه اقداماتی انجام داد؟

 

 

۱- چه اتفاقاتی افتاده است؟

هنگام گزارش گیری از دیتا استودیو، باید به این نکته توجه داشته باشید که یکی از اهداف اصلی شما از تهیه گزارش، شناسایی مشکلات و پیدا کردن راه حل برای رفع آن‌هاست. به همین خاطر، در گزارشی که به مشتری خود تحویل می‌دهید باید عملکرد کلی کسب و کار او را بسنجید؛ در واقع باید بررسی کنید که:

  • در بازه زمانی مورد نظر به کدام یک از اهداف از پیش تعیین شده خود رسیده‌اند؟
  • در این مدت کسب و کار آن‌ها با چه مشکلاتی روبرو شده است؟
  • آیا عملکرد آن‌ها نسبت به قبل پیشرفت قابل توجهی داشته است؟

 

۲- دلیل این اتفاقات چیست و چه تاثیری بر مسیر رشد کسب و کار داشته‌اند؟

همانطور که گفتیم، مشتریان تنها به داده‌های خام نیاز ندارند و هرچه گزارش شما کامل‌تر و با جزئیات بیشتری باشد، بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به همین خاطر پس از آنکه به نقاط ضعف و قوت عملکرد آن‌ها در فضای دیجیتال اشاره کردید، نوبت به بیان دلایل این اتفاقات می‌رسد.

در فرایند بررسی دلایل و تفسیر اتفاقات پیش آمده، توجه به دو جنبه زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

  • جنبه خارجی

در جنبه خارجی، عملکرد رقبا و اخبار داخلی و خارجی مرتبط با حیطه کسب و کار مشتری می‌تواند بر عملکرد آن‌ها تاثیرگذار بوده باشد.

  • جنبه داخلی

در جنبه داخلی نیز، بهینه شدن وب سایت برای موتورهای جستجو و برگزاری کمپین‌های دیجیتال می‌توانند با سرعت بیشتری مشتریان را به اهداف خود برسانند. از طرف دیگر کند بودن بارگذاری (لود شدن) صفحات وب سایت و طراحی استراتژی‌های ناکارآمد می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی مثل کاهش ترافیک وب سایت آن‌ها شود. با استفاده از گزارش‌گیری کامل از دیتا استودیو میتوان باعث افزایش سرعت سایت و در نتیجه افزایش ترافیک سایت شد.

 علاوه بر این‌ها، نباید از بیان تاثیر تلاش‌های تیم خود برای بهبود عملکرد کسب و کار مشتری غافل شوید! زیرا برای مشتریان بسیار مهم است که موفقیت کار شما را بسنجند و بر آن اساس تصمیم بگیرند که آیا در ادامه مسیر نیز با شما همکاری داشته باشند یا خیر.

 

۳- برای ادامه مسیر باید چه اقداماتی را انجام داد؟

تا اینجای کار، شما عملکرد کسب و کار مشتری در فضای آنلاین را به‌صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار داده‌اید، اما تنها آگاهی از نحوه عملکرد و دلایل آن برای مشتریان کافی نیست. آن‌ها به یک برنامه جامع و کامل نیاز دارند تا تصمیم بگیرند از این به بعد بر چه اساسی در مسیر رشد کسب و کار خود قدم بردارند؟

منظور از برنامه کامل، یک نقشه راه برای ادامه مسیر کسب و کار است که تمام جزئیات لازم را در بر داشته باشد؛ از ارائه پیشنهاد و طراحی استراتژی‌های بازاریابی گرفته تا مطرح کردن راه حل برای رفع موانع موجود، همه و همه باید به‌طور مشخص و واضح در گزارش شما نوشته شوند.

 

توجه: نکته‌ای که در تمام مدت گزارش گیری باید به آن توجه داشته باشید این است که متن گزارش شما باید ساده، روان و قابل فهم باشد؛ زیرا مشتریان لزوما افراد متخصص و فعال در عرصه دیجیتال نیستند که با عبارات تخصصی آشنایی داشته باشند.

نحوه گزارش گیری از دیتا استودیو

حالا که با ویژگی‌های یک گزارش کامل برای تحویل به مشتری آشنا شدید، وقت آن رسیده که نحوه گزارش گیری در دیتا استودیو را به شما آموزش دهیم. برای این کار، تمام مراحل زیر را به‌صورت گام به گام اجرا کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
نحوه دور زدن تحریم گوگل مپ برای دامنه IR

۱- با یک اکانت گوگل وارد دیتا استودیو شوید و بر روی گزینه «new report» کلیک کنید.

در این بخش می‌توانید با انتخاب «Blank Report»، قالب خود را بسازید و یا از قالب‌های از پیش ساخته شده دیتا استودیو استفاده کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که حتی قالب‌های از پیش ساخته شده هم نیاز به سفارشی‌سازی دارند و در هنگام گزارش گیری باید متناسب با نیازهای هر مشتری، شخصی‌سازی شوند. با استفاده از گزینه Use my own data میتوانید از قالب‌های آماده لوکراستودیو استفاده کنید و با دیتای مخصوص خود این قالب را بروز کنید.

۲- منابع داده خود را اضافه کنید.

از آنجایی که گوگل دیتا استودیو امکان برقراری ارتباط با گوگل ادز، آنالیتیکس و سایر منابع داده را برای شما فراهم کرده است، در این بخش می‌توانید هر یک از منابع داده را که مدنظر دارید به دیتا استودیو متصل کنید. پس از آنکه این منابع را به گزارش خود اضافه کردید، می‌توانید آن‌ها را در بخش «Resource» در سمت راست مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید داده‌های خود را از طریق BigQuery یا google sheets در دیتا استودیو بارگذاری کنید.

 

۳- با کلیک بر روی گزینه «Add a Page» در پایین پانل سمت چپ، صفحاتی که می‌خواهید به گزارش شما انتخاب شوند را انتخاب کنید.

 

۴- عناصر بصری را به گزارش خود اضافه کنید.

 

دیتا استودیو با ارائه ابزارهای متعدد بصری‌سازی، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا شاخص‌های هر نمودار را به شکلی واضح و قابل درک ترسیم کنید. از آنجایی که هدف نهایی شما تهیه یک گزارش جامع و قابل فهم برای مشتری است، با اضافه کردن عناصر بصری مانند نمودارها و جداول می‌توان به درک بهتر عملکرد آن‌ها در فضای آنلاین کمک کرد.

هر بخشی که در گزارش شما وجود دارد، باید به درک بهتر آن کمک کند. به همین خاطر در هنگام انتخاب نوع نمودار یا جداول باید به این موضوع توجه کنید که آیا این کار به فهم بهتر گزارش شما کمک می‌کند یا خیر. بنابراین از ترسیم بی‌مورد عناصر بصری خودداری کنید.

 

۵- عناصر گزارش خود را با تعیین ابعاد، معیارها و استایل خاص سفارشی‌سازی کنید.

 

۶- برای آنکه مشتری بتواند بهتر داده‌های گزارش را درک کند، امکانی را به گزارش خود اضافه کنید تا مشتری بتواند با انتخاب «Filter» یا «Control» در منوی بالا از قسمت add a control با داده‌ها تعامل برقرار کند.

استفاده از چارت‌های مختلفی که گوگل استودیو یا همان lookerstudio در اختیار شما قرار داده، تعامل بهتری برای فهم بهتر محتوا در اختیار تحلیل‌کننده قرار می‌دهد. از منو بالا add a chart را انتخاب کنید و چارت مورد علاقه خود برای دیتای مورد نظرتان را اضافه کنید.

۷- پس از تکمیل گزارش، با انتخاب گزینه «Share» در گوشه سمت راست بالای صفحه و تعیین تنظیمات اشتراک‌گذاری مناسب، آن را با مشتری به اشتراک بگذارید.

 

هنگام تفسیر داده‌های گزارش به نکات زیر توجه کنید:

  • داده‌های موجود را با جملات ساده و قابل درک تفسیر کنید.

با توجه به اینکه ممکن است بخش بزرگی از مشتریان اطلاعات تخصصی کاملی راجع‌به مسائل فنی و شیوه تحلیل داده‌ها نداشته باشند، در این مرحله باید به شکل روایت‌گونه داده‌های موجود را تفسیر کنید. هرچه جملات شما ساده‌تر و قابل فهم‌تر باشند، اعتبار گزارش شما بیشتر می‌شود.

 

  • ساختار و سلسله مراتب را در هنگام تهیه گزارش رعایت کنید.

هنگامی که ساختار و سلسله مراتب در یک گزارش رعایت می‌شود، مشتریان بهتر می‌توانند اطلاعات موجود در گزارش را درک کنند و متوجه ارتباط میان بخش‌های مختلف می‌شوند. در نتیجه با رعایت سلسله مراتب نوشتاری، مطمئن شوید که مشتری به‌راحتی می‌تواند با گزارش نهایی ارتباط برقرار کند.

 

  • در هنگام نگارش گزارش، از هدینگ‌ها و پاراگراف‌های کوتاه و جذاب استفاده کنید.

هرچه یک گزارش هدینگ‌های کوتاه و جذاب‌تری داشته باشد، درک آن برای مخاطب راحت‌تر می‌شود و کمتر ذهن مشتری را خسته می‌کند. به همین خاطر، در هنگام نگارش گزارش باید جملات خود را به‌صورت مختصر و البته تاثیرگذار انتخاب کنید. به‌گونه‌ای که بدون رفتن به حاشیه، تمام اطلاعات را به‌صورت کامل در اختیار مشتری قرار دهید.

بهترین دوره برای یادگیری ابزار گوگل دیتا استودیو

دیتا استودیو ابزاری فوق‌العاده قدرتمند است که به کسب و کارهای آنلاین کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، عملکرد خود را تحلیل کنند. با توجه به محبوبیت بالای این ابزار، در این مقاله نحوه گزارش گیری از دیتا استودیو برای مشتریان را آموزش دادیم.

آموزش گوگل دیتا استودیو در ژاکت آکادمی با در نظر گرفتن تمامی نکات مربوط به گزارش گیری از دیتا استودیو را آموزش داده است

مراحلی که گفتیم، اصول اولیه برای گزارش گیری در دیتا استودیو هستند. با این حال بسته به نیاز مشتری، مراحل و گزینه‌های موجود ممکن است متفاوت باشد. به همین خاطر ما در ژاکت آکادمی تصمیم گرفته‌ایم تا در یک دوره جامع، تمام روش‌های گزارش گیری در دیتا استودیو را به شما آموزش دهیم؛ زیرا یک گزارش خوب گزارشی است که با توجه به نیاز مشتری و خواست او تهیه شود. چه متخصص دیجیتال مارکتینگ باشید چه دیتا آنالیست، با شرکت در دوره آموزش دیتا استودیو ژاکت آکادمی می‌توانید به‌طور کامل نحوه کار با ابزار دیتا استودیو را یاد بگیرید و مهارت‌های خود را برای تحلیل عملکرد کسب و کارهای آنلاین تقویت کنید.

 

سوالات متداول

چرا باید برای گزارش گیری از دیتا استودیو استفاده کنیم؟

به این دلیل که دیتا استودیو به شما این امکان را می‌دهد که تمام دیتاها و اطلاعات ابزارهای مختلف را در یک ابزار جمع کنید و به تفکیک و ادغام شده آن‌ها را مشاهده کرده و به راحتی از آنها گزارش تهیه کنید.

ویژگی‌های یک گزارش کامل چیست؟

یک گزارش جامع باید شامل اتفاقاتی که افتاده، تاثیر آنها بر کسب و کار و برنامه ریزی برای اقدامات پیش رو باشد.

محصول پیشنهادی

افزونه کلمات کلیدی گوگل برای وردپرس | پلاگین Wordpress Keyword Tool

345,000 تومان

85.94%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه حفاظت از لینک‌ های دانلود هم‌صدا | پلاگین ham3da

395,000 تومان

100%
هم‌صدا با وردپرس

هم‌صدا با وردپرس

3

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه