دیتا استودیو (Looker studio) برای چه اشخاص و کسب‌وکارهایی کاربرد دارد؟

گوگل

8 دقیقه زمان مطالعه

اگر به دنبال بررسی عملکرد وب سایت خود هستید و می‌خواهید همه اطلاعات را در یک گزارش کامل در اختیار داشته باشید، دیتا استودیو ابزاری است که به بهترین شکل نیاز شما را برآورده می‌کند. ابزاری پرکاربرد و قدرتمند که در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای شناخته شده در حوزه دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. اخیرا گوگل نام این ابزار را به Looker studio تغییر داده است. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با دیتا استودیو و کاربردهای ارزشمند آن آشنا کنیم.

از سال ۲۰۱۶ که گوگل ابزار دیتا استودیو را به بازار معرفی کرد تاکنون، این ابزار به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای افرادی تبدیل شده است که به دنبال درک و تحلیل داده‌های وب سایت خود هستند. دیتا استودیو این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به راحتی داده‌ها را در قالب‌های مختلف تجسم کنید و با سرعت بیشتری آن‌ها را تحلیل کنید. در نتیجه می‌توانید آگاهانه‌تر در مورد استراتژی‌های بازاریابی خود تصمیم بگیرید و با رفع ایرادات وب سایت خود، جامعه مشتریان خود را افزایش دهید.

 

معرفی گوگل دیتا استودیو و کاربردهای آن

در ابتدا مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که دیتا استودیو چیست؟ در پاسخ باید بگوییم دیتا استودیو با تبدیل داده‌های خام به تحلیل‌های بامعنا، به مدیران وب سایت و متخصصان دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کنند و استراتژی‌های هوشمندانه‌ای را برای کسب و کار خود طراحی کنند.

از مهم‌ترین کاربردهای گوگل دیتا استودیو می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تجزیه و تحلیل بازاریابی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دیتا استودیو، مانند دیگر ابزارهای گوگل قابلیت اتصال آن به گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس است. همانطور اتصال گوگل ادز به آنالیتیکس را انجام می‌دهیم اتصال این ابزار به سایر ابزارهای گوگل نیز اتفاق خواهد افتاد. همین ویژگی باعث شده تا مدیران وب سایت بتوانند به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن عملکرد کمپین‌های دیجیتال خود را تجزیه و تحلیل کنند.

علاوه بر این، می‌توانند راجع‌به رفتار کاربران در وب سایت خود و نرخ تبدیل اطلاعات کاملی به‌دست بیاورند.

  • افزایش هوش تجاری صاحبان کسب و کار

ابزار دیتا استودیو با تهیه گزارش‌های تصویری از داده‌های یک وب سایت از منابع مختلف، به صاحبان کسب‌ و کار کمک می‌کند تا استراتژی‌های خود را متناسب با داده‌ها طراحی کنند.

  • نظارت بر عملکرد وب سایت

یکی از کاربردهای ارزشمند گوگل دیتا استودیو، امکان بررسی میزان ترافیک ورودی وب سایت و تحلیل رضایت مشتری با توجه به مدت زمانی است که از صفحات وب سایت بازدید کرده است. در نتیجه افراد با استفاده از ابزار دیتا استودیو می‌توانند به‌طور دقیق‌تری بر عملکرد وب سایت خود نظارت داشته باشند.

  • تسهیل امور آموزشی برای مربیان

یکی از امکاناتی که گوگل دیتا استودیو در اختیار کاربران خود قرار داده این است که مربیان و مدیران آموزشی می‌توانند با استفاده از آن، عملکرد دانش‌آموزان خود را در یک گزارش تصویری مشاهده کنند و بر آن اساس، برنامه آموزشی خود را طراحی کنند. از بخش‌های پرکاربرد دیتا استودیو برای تهیه گزارش‌ها می‌توان به رسم نمودار، جدول، نقشه و چارت اشاره کرد.

 

 

مزایای استفاده از دیتا استودیو

  • رایگان بودن
    دیتا استودیو یک ابزار رایگان است و برای استفاده از آن،‌ نیاز به صرف هزینه ندارید. این مزیت باعث می‌شود تا مشاغل کوچک و افرادی که بودجه لازم برای ابزارهای پیشرفته را در اختیار ندارند نیز بتوانند به‌راحتی به دیتا استودیو دسترسی داشته باشند.
  • شخصی سازی گزارش‌ها
    شما با استفاده از گوگل دیتا استودیو می‌توانید گزارش‌ها را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید و انواع مختلفی از نمودارها، جداول، تصاویر و ویدیوها را به آن اضافه کنید. این مزیت باعث شده تا گزارش‌هایی که با استفاده از دیتا استودیو تهیه می‌شوند، در مقایسه با گزارش‌های سرچ کنسول و آنالیتیکس جذاب‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشند. ما در مقاله ای به طور کامل نحوه گزارش گیری از دیتااستودیو را آموزش  داده‌ایم.
  • دسترسی به طیف گسترده‌ای از منابع داده
    گوگل با ارائه دیتا استودیو به بازار، این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است تا بتوانند در یک محل به تمام داده‌های Google Sheets ،Google Ads ،Google Analytics ، پایگاه‌ داده SQL و شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند. این موضوع باعث شده تا در هنگام تهیه گزارش راجع‌به عملکرد وب سایت، داده‌ها از منابع مختلف استخراج شوند و کاربران به تحلیلی جامع و کامل دست پیدا کنند.
  • امکان به‌اشتراک گذاری گزارش‌ها
    شما با استفاده از ابزار دیتا استودیو می‌توانید داشبوردها و گزارش‌های خود را با اعضای تیم یا مشتریان به اشتراک بگذارید و به آن‌ها اجازه دهید تا در لحظه گزارش‌ها را مشاهده یا ویرایش کنند.
  • اعتبار بالا
    با توجه به اینکه ابزار دیتا استودیو توسط شرکت گوگل به دنیای دیجیتال عرضه شده است، گزارش‌های تحلیلی آن از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار هستند.
  • کاربر پسند بودن
    دیتا استودیو ابزاری است که کار کردن با آن به دانش برنامه نویسی نیاز ندارد. به همین خاطر کار کردن با دیتا استودیو بسیار راحت است. علاوه بر این، وجود ابزارهای مختلف برای تهیه گزارش آن را به محیطی جذاب برای کاربران تبدیل کرده است.

 

استفاده از دیتا استودیو دغدغه چه قشری را مرتفع می‌کند؟

هر شخصی که به تجسم داده‌های وب سایت خود و تجزیه و تحلیل آن‌ها نیاز داشته باشد، می‌تواند از ابزار دیتا استودیو استفاده کند؛ زیرا شرکت گوگل این ابزار را به گونه‌ای طراحی کرده است که کاربر پسند باشد و برای طیف گسترده‌ای از کاربران، از افراد گرفته تا مشاغل کوچک و شرکت‌های بزرگ قابل دسترسی باشد.

چند نمونه از افرادی که می‌توانند به‌راحتی و به بهترین شکل از دیتا استودیو استفاده کنند عبارتند از:

 

دیجیتال مارکترها (بازاریابان دیجیتال)

دیتا استودیو ابزاری قدرتمند برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ است که مزایای بسیاری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ از جمله:

به متخصصان دیجیتال مارکتینگ اجازه می‌دهد تا با تهیه گزارش‌ها و داشبوردهای سفارشی‌سازی شده بتوانند عملکرد کمپین‌های دیجیتال خود را بررسی کنند. متخصصان دیجیتال مارکتینگ در دیتا استودیو به طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل داده دسترسی دارند. به همین خاطر می‌توانند روندها و الگوهایی که ممکن است در داده‌های خام نادیده گرفته شوند را شناسایی کنند و به گزارشی جامع و کامل دست پیدا کنند. با توجه به اینکه دیتا استودیو می‌تواند به ابزارهای گوگل ادز و آنالیتیکس متصل شود، بازاریابان دیجیتال می‌توانند به‌سرعت داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کنند و امکان بروز خطا را در تحلیل‌های خود کمتر کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
بازاریابی عملکرد یا Performance Marketing

از آنجایی که متخصصان دیجیتال مارکتینگ می‌توانند با دیتا استودیو در هر زمان که بخواهند داده‌های وب سایت خود را تحلیل کنند، بنابراین مطمئن می‌شوند که اطلاعات آن‌ها به‌روز شده است و گزارش به‌دست آمده از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود.

علاوه بر این، از آنجایی که این داده‌ها به‌صورت جامع در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند، استراتژی‌های بازاریابی هم با دقت بیشتری طراحی می‌شوند.

ابزار دیتا استودیو به تیم‌های بازاریابی دیجیتال اجازه می‌دهد تا با اعضای تیم، مشتریان و ذینفعان برند خود همکاری کنند و گزارش‌ها را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. از آنجایی که این ابزار توسط گوگل عرضه شده، بسیار معتبر است. این ویژگی به بهبود ارتباطات متخصصان دیجیتال مارکتینگ کمک زیادی می‌کند. در نتیجه کسب و کارها با سرعت بیشتری می‌توانند رشد کنند.

گوگل دیتا استودیو به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است. به همین خاطر، راه حلی مقرون به صرفه برای بازاریابان دیجیتال است تا با استفاده از آن بتوانند هم به‌صورت جامع عملکرد استراتژی‌های بازاریابی خود را تحلیل کنند و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

 

صاحبان کسب و کارهای آنلاین

علاوه بر متخصصان دیجیتال مارکتینگ، صاحبان کسب و کارهای آنلاین نیز می‌توانند با استفاده از ابزار دیتا استودیو به مزیت‌های بالایی دست پیدا کنند. از جمله:

صاحبان کسب و کارها از جمله کسب و کارهای کوچک و پرسود آنلاین به کمک دیتا استودیو می‌توانند به‌راحتی و با دقت بیشتری بر عملکرد وب سایت خود نظارت داشته باشند؛ زیرا دیتا استودیو به آنالیتیکس و گوگل ادز متصل می‌شود و تمام داده‌های مربوط به عملکرد یک وب سایت را در اختیار مدیران وب سایت قرار می‌دهد.

با وجود قابلیت به‌اشتراک گذاری گزارش‌ها در دیتا استودیو، این فرصت برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین فراهم شده تا بتوانند اعضای تیم خود را در تحلیل داده‌ها مشارکت دهند. در نتیجه می‌توانند استراتژی‌های مربوط به نحوه فعالیت کسب و کار خود را دقیق‌تر طراحی کنند و میزان شکست را کاهش دهند.

دیتا استودیو ابزاری رایگان و مقرون به صرفه است. همین موضوع باعث شده تا کسب و کارها بتوانند بدون نگرانی از هزینه‌های این ابزار گزارش‌هایی جامع و کامل را راجع‌به نحوه عملکرد کسب و کار خود در فضای آنلاین در اختیار داشته باشند.

شرکت گوگل ابزار دیتا استودیو را برای دستگاه‌های تلفن همراه نیز بهینه کرده است. در نتیجه صاحبان کسب و کارهای آنلاین می‌توانند از طریق تلفن همراه نیز بر عملکرد وب سایت خود نظارت داشته باشند. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که محل کار ثابتی ندارند و به سفرهای کاری می‌روند، بسیار مفید است.

 

افراد فعال در حوزه IT (فناوری اطلاعات)

استفاده از گوگل دیتا استودیو برای افرادی که در حوزه IT فعال هستند، مزایای زیادی دارد؛ مانند:

متخصصان حوزه IT باید سیستم‌ها و برنامه‌های مختلف را در لحظه بررسی کنند تا بتوانند از عملکرد بهینه آن‌ها مطمئن شوند. یکی از امکاناتی که ابزار دیتا استودیو در اختیار افراد فعال در صنعت IT قرار داده این است که این افراد می‌توانند داشبوردهایی را ایجاد کنند که عملکرد بخش‌های مختلف از جمله ترافیک وب‌ سایت، زمان به‌روزرسانی سرور و استفاده از برنامه‌ها را نظارت می‌کنند. این قابلیت به آن‌ها اجازه می دهد تا مسائل را به سرعت شناسایی کرده و برای حل آن‌ها اقدام کنند.

افرادی که در حوزه IT تخصص دارند، باید با داده‌های منابع مختلف از جمله پایگاه‌های داده و API ها کار کنند. با توجه به اینکه دیتا استودیو با منابع داده‌های مختلف از جمله Google Analytics ،MySQL و BigQuery در ارتباط است، به متخصصان فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا به تمام داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و داشبوردهای سفارشی ایجاد کنند.

با توجه به اینکه در دیتا استودیو امکان سفارشی‌سازی داشبوردها وجود دارد، متخصصان IT می‌توانند داده‌های خاصی که برای نظارت نیاز دارند را مشاهده کنند، روی مهم‌ترین اطلاعات تمرکز کنند و با سرعت بیشتری عملکرد وب سایت را تحلیل کنند.

اغلب متخصصان فناوری اطلاعات به‌صورت تیمی کار می‌کنند. از آنجایی که امکان به اشتراک گذاری گزارش‌ها در دیتا استودیو فراهم شده است، تیم‌های IT می‌توانند روی داشبوردها و گزارش‌های مشابه کار کنند. در نتیجه مطمئن می‌شوند که به داده‌های یکسانی دسترسی دارند و میزان کارآمدی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

چگونه دیتا استودیو را حرفه ای یاد بگیریم؟

همانطور که گفتیم، قدرت بالای دیتا استودیو در تجزیه و تحلیل داده‌ها باعث شده تا به ابزاری محبوب برای کسب و کارهای آنلاین و متخصصان دیجیتال مارکتینگ تبدیل شود. چرا که با تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد یک وب سایت، استراتژی‌های آن کسب و کار نیز بهبود پیدا می‌کند؛ در نتیجه افراد می‌توانند با سرعت بیشتری کسب و کار خود را توسعه دهند.

استفاده از گوگل دیتا استودیو که یکی از ابزارهای اصلی گوگل است برای افراد فعال در دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید به فایده است

با توجه به اینکه دیتا استودیو ابزاری تخصصی است و امکانات مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، کار کردن با آن نیازمند آموزش حرفه‌ای است. بر همین اساس، ما در گروه آموزشی ژاکت اکادمی صفر تا صد دیتا استودیو را در دوره آموزش گوگل دیتا استودیو در اختیار شما قرار داده‌ایم. شرکت در این دوره به شما کمک می‌کند تا به صورت جامع و کامل نحوه کار با دیتا استودیو را یاد بگیرید و عملکرد وب سایت خود با دقت و سرعت بالا بررسی کنید. اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین، متخصص دیجیتال مارکتینگ و یا متخصص در حوزه دانش IT هستید، این دوره بسیار برای شما مفید خواهد بود.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه کلمات کلیدی گوگل برای وردپرس | پلاگین Wordpress Keyword Tool

345,000 تومان

85.94%

محصول پیشنهادی

افزونه حفاظت از لینک‌ های دانلود هم‌صدا | پلاگین ham3da

395,000 تومان

100%
هم‌صدا با وردپرس

هم‌صدا با وردپرس


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه