Retry
تبلیغات گوگل googleads

امروزه تبلیغات بسیاری در فضای اینترنت انجام می شود و صاحبان مشاغل با ایجاد وب سایت های اینترنتی در تلاش هستند تا ضمن آشنا شدن کاربران با سایت مورد نظر، از خدمات و محصولات آن ها نیز استفاده کنند و این امر برای صاحبان مشاغل سودآور است.

همچنین شناخته تر شدن سایت ها در موتورهای جست و جو مستلزم راهیابی به صفحه اول نتایج گوگل است. در این راستا، یکی از بهترین و مطمئن ترین راهکارها، سئو سایت یا بهینه سازی سایت است.

بهینه سازی یک سایت با جذب کاربران بیشتر و افزایش بازدید های سایت موجب ارتقای رتبه ی آن در صفحه نتایج گوگل می شود.

یکی دیگر از راهکارهای افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل، تبلیغات در گوگل یا گوگل ادوردز تلقی می شود. در سال های اخیر ابهامات بسیاری در ارتباط با گوگل ادوردز ایجاد شده است. در این مقاله به تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو سایت خواهیم پرداخت.

اما قبل از اینکه به تاثیر گوگل ادوردز در سئو سایت بپردازیم، به تاریخچه ی تبلیغات گوگل و نحوه شکل گیری آن اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه تبلیغات Google

در سال 2000 و قبل از انتشار Google Ads (Google AdWords سابق)، گوگل شامل یک موتور جستجوی کاملاً ارگانیک و بدون تبلیغات بوده است. با توجه به تصویر زیر، حتی یک تبلیغ هم در آن یافت نمی شود.

شکل اولیه گوگل بدون گوگل ادز

صفحات بدون تبلیغ در گوگل به بازاریابان امکان می داد تا در یک شرایط کاملاً مساوی با یکدیگر رقابت کنند. در این راستا موتور جست و جوی گوگل از بررسی کیفیت صفحات و بک لینک ها برای رتبه بندی این صفحات استفاده می کرد. اما با ورود Google AdWords، این شرایط به کلی تغییر می کند.

با فراهم شدن امکان تبلیغات در صفحات، وب سایت هایی که نمی توانستند خود را در یکی از صفحات نتایج گوگل قرار دهند، اکنون می توانند به راحتی با صرف هزینه هایی برای تبلیغات، به این صفحات دسترسی پیدا کنند. این موضوع بلافاصله باعث شد تا افراد این سوال در ذهنشان مطرح شود که چه اتفاقی برای مشاغل و وب سایت هایی می افتد که هزینه ای برای تبلیغات پرداخت نمی کنند؟ آیا آنها به اندازه سایر صفحاتِ مجهز به تبلیغات، به موفقیت می رسند؟

اینجاست که شایعه ی تاثیر گوگل ادز بر سئو سایت شکل می گیرد.

تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو سایت: بررسی لینک های گوگل ادوردز

در این جا به عوامل مهم در رتبه بندی سایت در گوگل می پردازیم.

تبلیغات گوگل ادز

دو نوع Ranking Signal یا همان سیگنال رتبه بندی در گوگل وجود دارند که شامل سیگنال های مستقیم و سیگنال های غیر مستقیم می شوند.

سیگنال های مستقیم شامل مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رتبه بندی و افزایش ترافیک وب سایت هستند که  مهم ترین آن ها، ساخت بک لینک است.

نوع دوم، سیگنال های غیر مستقیم نام دارند. این سیگنال ها شامل فاکتورهایی هستند که به صورت غیر مستقیم بر رتبه بندی وب سایت ها تاثیر می گذارند، اما به دلیل کمبود اطلاعات و آمار دقیق، به عنوان فاکتورهای مستقیم سئو دسته بندی نمی شوند. برای مثال، شبکه های اجتماعی مهم ترین آن ها محسوب می شوند.

آیا تاثیر تبلیغات در گوگل ادوردز بر سئو سایت مستقیم است؟

در این میان لینک های گوگل ادوردز به عنوان بک لینک ها محسوب نمی شوند و همچنین ربات های گوگل نیز به هیچ عنوان لینک های تبلیغاتی را به عنوان بک لینک های یک وب سایت در نظر نمی گیرند.

لینک های تبلیغاتی که در گوگل نمایش داده می شوند، در واقع لینک های Nofollow هستند و به دلیل وجود فریم های تبلیغاتی، به طور کلی از دید ربات های خزنده گوگل مخفی می شوند. بنابراین، نمایش تبلیغات در گوگل هیچ تاثیری در رتبه سایت شما در نتایج گوگل نخواهد داشت.

استفاده از گوگل ادز و تاثیر آن بر سئو سایت

همانطور که در موارد پیشین عنوان شده است، گوگل ادز از موارد تاثیرگذار به صورت غیر مستقیم محسوب می شود. در ادامه تاثیر آن بر سایت و بهبود سئو را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات گوگل و تاثیر آن بر روی برند شما

تبلیغات گوگل و آمار و تنظیمات

با استفاده از تبلیغات گوگل، به نوعی در حال برجسته کردن نام تجاری خود هستید. در حقیقت گوگل ادز برای رشد، دیده شدن و به خاطر سپردن سایت و نام تجاری شما بسیار حائز اهمیت است.

توسط گوگل ادز می توانید ضمن ثبت برند خود در ذهن افراد، به راحتی مخاطبین را به سمت سایت و نام تجاری خود معطوف کنید.

همچنین افزایش میزان جستجوی نام برند شما به راحتی منجر به رشد رتبه و میزان بازدید سایت شما می شود. در نتیجه زمان آن فرا می رسد که به صفحه نخست گوگل وارد شوید.

گوگل ادز و افزایش اشتراک گذاری لینک های شما

همان طور که در موارد پیشین عنوان شده است، صفحه های مجازی از عوامل تاثیرگذار از نوع غیر مستقیم محسوب می شوند. امروزه شبکه های اجتماعی به عضوی جدانشدنی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده اند و کاربران شبکه های اجتماعی روزانه محتوای بسیاری را شامل مطالب، عکس، ویدئو و غیره را با اطرافیان خود به اشتراک می گذارند.

در این میان به اشتراک گذاری یک وب سایت، در برند سازی و افزایش اعتبار آن بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت با تبلیغات گوگل، بازدید سایت شما برای مدتی چند برابر می شود و این یعنی میزان اشتراک گذاری لینک های شما در شبکه های اجتماعی نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال، تصور کنید شخصی در حین جست و جوی یک کلمه با تبلیغات وب سایت شما در بالای نتایج روبرو می شود و پس از کلیک بر روی آن، به محتوای وب سایت شما علاقه مند می شود. در این حالت، مخاطب با اشتراک گذاری آن با دوستانش در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر، لینکدین وب سایت شما را در معرض دید اطرافیان خود قرار می دهد. در چنین شرایطی وب سایت شما به طور مکرر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. این در حالی است که با افزایش روزافزون شبکه های اجتماعی، نباید این موضوع تاثیرگذار را در ارتقای رتبه سایت خود فراموش کنید.

تبلیغات گوگل و یافتن کلمات کلیدی بهتر

یکی از ابزارهای فوق العاده که توسط گوگل ادز در اختیار شما قرار می گیرد، کیورد پلنر(Keyword Planner) نام دارد. توسط این برنامه به راحتی به کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود دسترسی پیدا کنید و به بررسی آن ها بپردازید. همانطور که می دانید، یکی از اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار در سئوی سایت، بهینه سازی محتوای آن با استفاده از کلمات کلیدی است. در این راستا این ابزار، کلمات کلیدی که کاربران آن ها را جست و جو می کنند و مرتبط با کلمه ی کلیدی اصلی سایتتان است، را در اختیار شما قرار می دهد. کار با این ابزار بسیار راحت بوده و کافی است که در ابتدا یک اکانت گوگل ادز داشته باشید.

نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی در کیورد پلنر:

گوگل و ابزارها برای سئو

در ابتدا توسط تنظیمات گوگل ادز به گزینه ی Keyword Planner وارد شوید.

در ادامه برای یافتن کلمات کلیدی روی Discover New Keywords  کلیک کنید.

یافتن کلمات کلیدی در گوگل ادز

در این بخش پس از وارد کردن کلمه کلیدی خود، می توانید عبارات مترادف آن را مانند تصویر زیر دریافت کنید.

لیست کلمات کلیدی در کیورد پلنر گوگل ادز

برای دسترسی بهتر به منوی بالا، هیچ کشوری را در قسمت Location انتخاب نکنید و تنطیمات Language را روی Persian ذخیره کنید.

همچنین توسط این ابزار علاوه بر دریافت کلمات مشابه، تعداد سرچ های هر کدام از کلمات به صورت ماهانه برای شما قابل مشاهده می شود. علاوه بر این، پیشنهادهای گوگل برای هزینه هر یک از عبارات به صورت بیشترین و کمترین پیشنهاد در سمت راست صفحه قابل مشاهده است.

برای آشنایی کامل با نحوه یافتن کلمات کلیدی در گوگل پلنر این مطلب را بخوانید.

در پایان پس از انجام تبلیغات، با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیز می توانید اطلاعات کاملی از میزان بازگشت هزینه، نرخ کلیک و کلمات کلیدی با جذب بیشترین تعداد بازدید کننده به سایت خود را داشته باشید. با استفاده از این اطلاعات ارزشمند می توانید کمپین های تبلیغاتی خود را به درستی بهینه سازی کنید و از بهترین استراتژی سئو برای وب سایت خود بهره مند شوید.

نتیجه گیری

در انتها با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، تبلیغات گوگل به صورت مستقیم بر روی نتایج جست و جو و وضعیت سئوی سایت شما تاثیرگذار نخواهند بود. این درحالی است که عده ی زیادی این تبلیغات را به صورت غیر مستقیم بر روی وضعیت سئوی یک سایت موثر می دانند. ضمن صحیح بودن این تئوری، توجه داشته باشید که ابزارهای اندازه گیری دقیق تاثیر غیر مستقیم، برای تبلیغات گوگل بر سئو وجود ندارد و همچنین تاثیرات تبلیغات گوگل، به تنهایی برای ارتقا رتبه وب سایت شما در نتایج جست و جو کافی نخواهد بود. بنابراین، برای آنکه تبلیغات گوگل از تاثیرگذاری بیشتری برای وب سایت شما برخوردار باشند، ابتدا سایت خود را بهینه کنید، کلمات کلیدی مناسب و مختص به کسب و کار خود را پیدا کنید و توسط آن ها از بهترین استراتژی سئو برای وب سایت خود بهره مند شوید. بدین ترتیب تبلیغات گوگل برای یک سایت از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود و علاوه بر ارائه ی یک سایت با کیفیت، نام و خدمات شما را در ذهن کاربران ثبت خواهد کرد.

دسته بندی: ابزارهای سئو , گوگل , سئو

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *