Retry

بازاریابی به خودی خود یک حوزه بسیار وسیع است و با توجه به محیط پویای آن، رقابت روزانه بیشتر می شود و شاهد پیشرفت تکنیک ها و رویکردهای جدید در دنیای بازاریابی هستیم. یکی از موضوعات اصلی استراتژی بازاریابی امروزه را می توان بازاریابی موتورهای جستجو در نظر گرفت. بازاریابی موتورهای جستجو به بهترین و موثرترین روش برای هر کسب و کاری تبدیل شده است.

بازاریابی موتورهای جستجو را می توان به روند ارتقاء صفحات وب با افزایش دید و یا رتبه بندی استراتژی تجاری در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) از طریق تبلیغات پولی توصیف کرد. می توان گفت بازاریابی موتورهای جستجو روند بهبود کسب و کار شما را تسریع می بخشد. بازاریابی موتورهای جستجو، که بیشتر به عنوان SEM نامیده می شود، یکی از مهم ترین کانال های بازاریابی برای ایجاد ترافیک وب است.

SEM در سال های گذشته به عنوان یک اصطلاح برای هرگونه بازاریابی آنلاین استفاده می شد و مواردی مانند سئو را شامل می شود. اما بازاریابان از آن زمان بین SEO و SEM تمایز قائل شده اند و SEM در حال حاضر بیشتر به تبلیغات پولی در موتورهای جستجو اشاره می کند. بازاریابی موتورهای جستجو برای کسب و کارها در هر اندازه ای مهم است، اما سوال اصلی اینجاست که دقیقاً چیست و چگونه می توانید از آن برای استراتژی بازاریابی خود به بهترین نحوه استفاده کنید؟ ما در این مقاله درباره ی مزایای بازاریابی موتورهای جستجو صحبت خواهیم کرد.

بازاریابی موتورهای جستجو و یا SEM چیست؟

بیایید قبل از هر چیز بررسی کنیم که SEM چیست. بازاریابی موتورهای جستجو به انواع تکنیک ها و استراتژی هایی اشاره می کند که یک شرکت می تواند برای ایجاد بازدیدکنندگان بیشتر از صفحات نتایج موتورهای جستجو به یک وب سایت استفاده کند. هدف SEM ارتقاء دید وب سایت با استفاده از جستجوی پولی، تبلیغات متنی و رتبه بندی جستجوی ارگانیک است. اساساً، SEM  یک مفهوم گسترده تر است که هم SEO و هم PPC را با هم شامل می شود. در یک مفهوم کلی این یک استراتژی بازاریابی است که شامل مدیریت یک نام تجاری یا کل وب سایت در موتورهای جستجو می شود.

به طور معمول SEO فقط شامل استراتژی های بهینه سازی ارگانیک است که برای بهبود عملکرد یک سایت بر اساس الگوریتم های رتبه بندی Google یا Bing طراحی شده اند. اگر سایتی به درستی راه اندازی و بهینه سازی شده باشد، به طور طبیعی می تواند از طریق نتایج جستجو، ترافیک ایجاد کند. اما SEM به معنای استفاده از تمام ابزارهای بازاریابی موجود در موتورهای جستجو – از جمله نتایج تبلیغات پولی در بالای SERP است.

در واقع بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) به چندین تکنیک و استراتژی اشاره می کند که یک کسب و کار می تواند برای بهبود و افزایش دید وب سایت خود به کار گیرد. هدف از استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو ایجاد ترافیک بیشتر با استفاده از خدمات جستجوی پولی مانند تبلیغات گوگل است. SEM همچنین به عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک شناخته می شود.

این تبلیغات را می توان در هر یک از نتایج جستجو در بالای لیست گوگل یافت. تبلیغات پولی از نتایج ارگانیک متمایز شده و عبارت ” Ad ” قبل از نتیجه جستجو برجسته شده است. بهترین بستر برای پیاده سازی بازاریابی موتورهای جستجو، Google Ads  است. بیایید انواع Google Ads را بررسی کنیم:

  • تبلیغات متنی – اینها تبلیغات اصلی هستند و دقیقاً مانند یک جستجوی ارگانیک معمولی در Google به نظر می رسند و کلمه “Ad” در سمت چپ ذکر شده است.
  • تبلیغات تصویری – می توانید یک تصویر یا بنر در وب سایت های مختلف که با Google همکاری کرده اند، اضافه کنید.
  • تبلیغات ویدئویی – مشابه تبلیغات تصویری، می توانید یک ویدیو را در وب سایت هایی که با Google همکاری کرده اند، اضافه کنید.
  • تبلیغات – شما می توانید تبلیغات را در YouTube بین ویدیوها قرار دهید.

تبلیغاتی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان داده می شوند، تحت شبکه جستجو قرار می گیرند. بازاریابی موتورهای جستجو بدون شک انقلابی در هدف قرار دادن تبلیغات ایجاد کرده است و به بسیاری از مشاغل اجازه می دهد تا بیشتر در معرض دید قرار بگیرند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

نحوه عملکرد بازاریابی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند تا مطمئن شوند که مرتبط ترین نتایج برای هر جستجو، از جمله مکان و سایر اطلاعات موجود، به کاربر ارائه می دهند. در تبلیغات جستجوی پولی، تبلیغات حمایت شده در بالای نتایج و در کنار صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند تا بیشتر از نتایج ارگانیک نمایان و برجسته شوند.

فرض کنید شما مشتری هستید که به دنبال محصول یا خدمات آنلاین می گردید. شما به یک موتور جستجو مراجعه کرده و عبارت های جستجوی خود را (که به عنوان کلمات کلیدی نیز شناخته می شوند) تایپ می کنید. در صفحه نتایج جستجوی خود، با تبلیغات مختلف شرکت روبرو می شوید که کلمات کلیدی آن ها با کلمات کلیدی در جستجوی شما مطابقت دارد. این تبلیغات در مکان های برجسته صفحه، ظاهر می شوند. لیست های پولی بسیار مرتبط با جستجوی خاص شما هستند، بنابراین شما به احتمال زیاد بر روی آن ها کلیک می کنید.

تفاوت بین SEO و SEM چیست؟

تفاوت اصلی این است که بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) متمرکز بر بهینه سازی وب سایت به منظور جلب بازدیدکنندگان از نتایج جستجوی ارگانیک است. از سوی دیگر، هدف بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) این است که از طریق جستجوی ارگانیک و پولی، ترافیک و دید را به دست آورد. نتایج جستجوی گوگل به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: نتایج جستجوی پولی و نتایج جستجوی ارگانیک. نتایج پولی مربوط به SEM و ارگانیک مربوط به سئو است.

صاحبان مشاغل اغلب تعجب می کنند که کدام روش بازاریابی برای سرمایه گذاری بهتر است. با این حال، SEM در حقیقت این نیست که کدام تکنیک بهتر است، بلکه بیشتر بستگی به شرایط و بودجه شما دارد. به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که بازاریابی ارگانیک و پولی ارزش سرمایه گذاری دارند، زیرا استفاده همزمان از آن ها به رونق کسب و کار شما کمک می کند تا اینکه تنها به یک تکنیک تکیه کرده و گزینه های دیگر خود را نادیده بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با سئو، مقاله سئوتراپی ژاکت را مطالعه کنید.

sem

چرا استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟

  1. به شدت هدفمند است.

یکی از مزایای اصلی بازاریابی موتورهای جستجو این است که تلاش های شما برای مخاطبان بسیار هدفمند ارائه می شود. تبلیغات شما به مخاطبی نشان داده نمی شود که “ممکن است” به محصول یا خدمات شما علاقه مند باشد، چیزی که در بازاریابی رسانه های اجتماعی اتفاق می افتد. در عوض، تبلیغات شما مستقیماً در مقابل افرادی که به طور فعال در جستجوی نوع محصول یا خدمات شما هستند، قرار می گیرد. بنابراین، کاربر محصولات شما را می بیند و به احتمال زیاد آن را خریداری می کند. با استفاده از بازاریابی موتور های جستجو تمامی تلاش های شما هدفمند خواهند بود و به نتایج بسیار خوبی دست خواهید یافت.

  1. برای بازاریابی محلی عالی است.

SEM یک ابزار مهم برای هدایت بازدیدکنندگان به وب سایت و بدست آوردن تبدیل بیشتر با هر بودجه ای است. اگر شما بازاریاب محلی هستید، این موضوع اهمیت بیشتری دارد! هدف بازاریابی محلی این است که مشاغل یک منطقه را با جامعه پیرامونی که به آن ها خدمات ارائه می دهد، متصل کند. به عبارت دیگر، هنگامی که مردم به صورت آنلاین خدمات تجاری محلی مانند “سفارش غذا در تهران” را جستجو می کنند، این بازاریابان محلی است که این درخواست ها را با لیست های تجاری و تبلیغات در موتورهای جستجو مرتبط می کنند. بنابراین بازاریابی موتورهای جستجو می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

  1. افزایش آگاهی از برند

همانطور که قبلاً ذکر شد، بازاریابی موتورهای جستجو به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد از نام تجاری خود در عنوان ها، توضیحات، نشانی اینترنتی و پیوندهای افزودنی تبلیغات خود استفاده کنند. در نتیجه، این تبلیغات به افزایش آگاهی از نام تجاری کمک می کند، به ویژه به این دلیل که اغلب در بالای نتایج جستجوی Google ظاهر می شوند.

  1. مدیریت سریع و آسان

با سیستم عامل هایی مانند Google Ads ، روند مدیریت تبلیغات شما در موتورهای جستجو بسیار آسان است. همه گزینه های قابل اجرا به صورت کاربرپسند نمایش داده می شوند. به سادگی می توانید کمپین خود را در هر زمان اجرا یا متوقف کنید. تعیین بودجه و اهداف شما نیز بسیار آسان است. در صورت مدیریت کمپین های متعدد به طور همزمان، گزینه هایی برای برنامه ریزی کمپین های شما وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ابتدا مدتی را برای درک دقیق پلتفرم اختصاص دهید. سپس به راحتی می توانید تمامی امور مربوط به بازاریابی خود را انجام دهید.

  1. نتایج سریع

برای به دست آوردن بهترین نتایج، هر کسب و کاری باید به صورت آنلاین برای کاربران قابل مشاهده باشد. از طرف دیگر، رتبه بندی ارگانیک در بلند مدت یک تلاش زمان بر و طاقت فرسا است. با استفاده از بازاریابی موتور های جستجو می توانید یک استراتژی منظم برای خود ایجاد کرده و با پیروی از آن می توانید به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید. در واقع سایر اشکال بازاریابی آنلاین، استراتژی هایی هستند که باعث ایجاد ترافیک وب در مدت زمان طولانی (بیش از 6 ماه) می شوند، در حالی که SEM می تواند نتایج فوری را ارائه دهد. نکته این است که از همان لحظه ای که تبلیغات شما راه اندازی می شود، زمان زیادی طول نمی کشد که شاهد دریافت کلیک بیشتر خواهید بود. به همین دلیل، SEM یکی از سریعترین راهبردهای ترافیکی موجود است.

serp

  1. افزایش ترافیک

یکی از مبانی هر استراتژی بازاریابی دیجیتال، جذب کاربران مناسب به صفحات فرود شما است. بازاریابی موتورهای جستجو در جلب توجه کاربران و ایجاد کلیک بسیار موثر است و اطمینان می دهد که ترافیک شما از افرادی تشکیل شده است که به طور بالقوه به نام تجاری شما علاقه مند هستند. یکی از دلایلی که  SEM بیشتر از هر استراتژی دیگری برای غلبه بر رقبای شما در موتورهای جستجو ترجیح داده می شود، این است که شما می توانید کلمات کلیدی مربوط به رقبای خود را مستقیماً هدف قرار داده و برای آن عبارت ها در نتایج جستجو ظاهر شوید. به این ترتیب شما پیش از رسیدن به رقبای خود، امتیازات را به دست می آورید. تحقیق کامل در مورد کلمات کلیدی رقبا و بودجه مناسب به شما کمک می کند تا رقبای خود را شکست دهید.

  1. بازاریابی موتورهای جستجو متمرکز بر تبدیل است.

در حالی که پول به طور معمول هدف اصلی کمپین های بازاریابی است، انواع دیگر تبدیل ها را نباید نادیده گرفت. اهداف کمپین بازاریابی مانند مشترکین جدید، ثبت نام در خبرنامه یا حتی شرکت در مسابقه همه انواع جایگزین تبدیلاتی هستند که یک بازاریاب ممکن است در تلاش برای دستیابی به آن ها باشد.

SEM یک محرک تبدیل مهم برای کمپین های بازاریابی از هر نوع است. دلیل آن این است که تبلیغات پولی معمولاً به صفحات فرود متمرکز بر تبدیل یا صفحات فروش پیوند داده می شوند که ترافیک وب را از طریق قیف فروش حرکت می دهند. نتایج ارگانیک معمولاً به صفحات فرود لینک ندارند. با در نظر گرفتن این موضوع، SEO می تواند از آگاهی از نام تجاری و فعالیت های قیف پشتیبانی کند، در حالی که SEM می تواند واقعاً بر روی یک هدف خاص و پایان تبدیل قیف متمرکز شود.

  1. گزینه کلمات کلیدی منفی

یکی دیگر از مزایای بازاریابی موتورهای جستجو گزینه ای است که توسط Google Ads ارائه می شود. این گزینه همان “کلمات کلیدی منفی” است. با استفاده از آن ها می توانید کلمات کلیدی را که نمی خواهید تبلیغات شما برای آن ها نمایش داده شود، ذکر کنید. بنابراین در مواردی که ممکن است برخی از کلمات کلیدی سخت را مورد نظر خود داشته باشید و نمی خواهید تبلیغات به آنجا تغییر مسیر دهند، می توانید آن ها را به سادگی تحت عنوان کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز اضافه کنید. این به شما کمک می کند تا در کمپین خود دقیق تر باشید.

  1. عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را اندازه گیری کنید.

می توانید بر میزان تاثیر تبلیغات خود نظارت داشته باشید. این به شما امکان می دهد میزان تأثیر آن ها در جذب مشتریان جدید را ارزیابی کنید. به عنوان مثال ، می توانید تعداد دفعاتی که افراد تبلیغ شما را مشاهده کرده اند، بر روی تبلیغات کلیک کرده اند و … را پیگیری کنید. این داده ها در مورد بهینه سازی تبلیغ شما برای رسیدن به هدف نهایی شما برای آن کمپین مفید است.

جمع بندی

استفاده از SEM برای کسب و کار شما مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، با افزایش حضور آنلاین، آگاهی از برند خود را نیز افزایش می دهید. این به نوبه خود منجر به هدایت ترافیک آنلاین و افزایش فروش می شود (که بدیهی است به شما اجازه می دهد با فروش محصولات و خدمات درآمد کسب کنید). به طور مشابه، شما می توانید محتوای خود را برای بازدیدکنندگان ارائه دهید.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *