الگوریتم دزدان دریایی گوگل چگونه با دزدی محتوا مقابله می‌کند؟

سئو

7 دقیقه زمان مطالعه

با ورود گوگل به دنیای فناوری اطلاعات و حضوری که بر پهنه اینترنت پیدا کرد، محصولات دیجیتالی مانند فیلم ها، آلبوم های موسیقی و بازی های رایانه ای با سرعت بالایی در سراسر دنیا گسترش یافتند. هرچند در دسترس بودن اطلاعات و داده ها بسیار مفید به نظر می رسند، با این حال اگر محتوایی برای همه قابل مشاهده است، پس طبیعتا باید فکری برای حریم خصوص اش نیز داشت. ابتدا بسیاری از شرکت ها تلاش کردند تا با روش های گوناگون با این پدیده مبارزه کنند، اما این مهم، به دلیل پیچیدگی های خاص و هزینه بر بودن فرآیند، بسیار زمان بر شده و به تنهایی نمیشد بر مسایل مطرح پیش رو تسلط کافی داشت.

از طرفی با توجه به اینکه گوگل همان موتور جستجویی بود که این اطلاعات را عرضه می کرد، با معرفی بروز رسانی Pirate، پا در مسیر جلوگیری از تخلف و مشکلات یاد شده گذاشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا به موشکافی عملکرد آپدیت دزد دریایی بپردازیم.

الگوریتم دزد دریایی چیست ؟

همانطور که از نام دزد دریایی می توان متوجه شد، این بروزرسانی با الگو برداری از روش دزدها برای سرقت سایر کشتی ها و جمع اوری منابع آنها نام گرفت. در اقیانوس بی انتهای اینترنت، سرقت رسانه ای برای اکثر شرکت های خبری و سرگرمی تبدیل به کابوس شده بود، زیرا به لطف اینترنت همه چیز عملا در دسترس عموم بود. در نتیجه گوگل با اعلام بروزرسانی دزد دریایی در آگوست 2012 اقداماتی را، برای اعمال مجازات علیه افراد و وب سایت هایی که حق نشر و کپی رایت را نقض می کردند، انجام داد.

سیستم دزد دریایی هر نوع محتوا و داده ای که در صفحه یا سایتی که بدون ذکر منبع و مجوز منشتر شده باشد، را هدف قرار داده و از نتایج حذف می کند. در واقع حق انتشار عکس، فیلم، مقالات و نوشته ها و همچنین محتوای منحصر بفرد، متعلق به ناشر و سایت اصلی منتشر کننده است. بد نیست با ابزارهای تشخیص محتوای کپی شده آشنا شوید.

این یک مزیت است که ویژگی های زیادی را در اختیار مولفین قرار می دهد و اگر شما به عنوان نویسنده یک مطلب بخواهید از سرقت محتوای خود جلوگیری کنید، دست تان برای انجام انواع راهکار ها باز است.

گوگل می تواند محصولات و محتوای دارای حق کپی رایت را تشخیص داده و سایت های تخلف را جریمه نماید. یکی از خصوصیات بسیار کاربردی حق کپی رایت در دزد دریایی این است که داده های دارای حق تالیف DMCA در صورت جستجو، اطلاعاتی را برای خرید و یا تهیه از سایت قانونی به ستون گراف دانش خواهند آورد.

قانون حق نشرdmca

قانون حق نشر DMCA چیست ؟

قانون کپی و حق مالکیت آثار دیجیتالی، به اختصار DMCA، مخفف عبارت Digital  Millennium Copyright Act  است که در سال 1998 به تصویب کنگره آمریکا رسید. DMCA حق نشر و تالیف یک اثر را برای مالکش به رسمیت می شناسد و با سایت ها و افرادی که دست به سواستفاده از آثار منحصر بفرد می زنند، برخورد می کند .DMCA بسیار سودمند است و از سرقت آثار دارای حق تالیف جلوگیری می کند. شرکت هایی که نرم افزارهای رایانه ای تولید می کنند نیز قادر هستند از خدمات DMCA استفاده نمایند.

تاثیر بروزرسانی دزد دریایی بر ترافیک سایت سارق

تاثیر دزد دریایی بر ترافیک سایت
تاثیر بروزرسانی دزد دریایی بر ترافیک سایت سارق

گوگل به وسیله دزد دریایی کارها و اقدامات زیادی انجام داده است. از جمله محدود کردن دسترسی به سایت هایی است که نرم افزارها و محتوای رایگان را ارایه می کنند. بدین ترتیب اگر وب سایتی دست به ارایه و نشر اطلاعات و داده هایی بزند که متعلق به فرد یا شرکت دیگری است، با ارایه مستندات دیجیتالی DMCA، وبسایت خطا کار از تمام نتایج حذف می شود.

پس به عنوان یک نویسنده یا برنامه نویس، می توانید با خیال راحت از زحماتی که کشیده اید مراقبت نمایید. این وظیفه هر وب سایتی است که قبل از نشر تولیدات سایتی دیگر، از مالک اثر اجازه داشته و منبع آن را نیز ذکر نمایند. جدای از مسایل قانونی، این یک رفتار حرفه ای و اخلاقی است که به رشد کسب و کارهای محلی بسیار کمک می کند.

نقش گوگل در جلوگیری از سرقت اطلاعات

سواستفاده از تولیدات دیگران از دیرباز هم در اینترنت وجود داشته و هم فضای خارج از آن. این وضعیت شرکت های زیادی را با چالش های فراوان همراه کرده است. هرچند روش های دیگری هم برای پیشگیری از امکان سرقت دیجیتالی وجود دارد، اما با این وجود، نقش موتور جستجوی گوگل به عنوان حرف اول و آخر را نمی توان نادیده گرفت.

تولید فیلم هایی که زحمات زیادی برای ساخت شان صورت گرفته، نرم افزاری که برای نوشتن و توسعه اش وقت و هزینه بسیاری انجام شده و یک مقاله آموزشی آمیخته از هنر و تجربه یک نویسنده خلاق و غیره، همگی برای معرفی و عرضه به دنیای فناوری های آنلاین قدم می گذارند تا سودآوری دو طرفه ای داشته باشند. اما در مواجهه با افراد سودجو و سارق نیازمند یک عامل قوی تر و بازدارنده هستیم. بروز رسانی دزد دریایی ضمن شناسایی این موارد، زمینه فعالیت سایت ها و اشخاص خطا کار را محدود و در نهایت حذف می نماید.

این مقاله را حتما بخوانید
امتیاز کیفی در گوگل ادز چیست؟ راهنمای معرفی Quality Score
صعود و سقوط سایت به دلیل آپدیت دزد دریایی
در تصویر شاهد صعود اندک با سرقت محتوایی و سقوط شدید با pirate هستیم

گوگل با دزد دریایی خود به مبارزه با سارقان محتوا می رود. حق تالیف عموما شامل عکس ها، کلیپ ها، مقالات و نوشته ها، نرم افزار ها و اپلیکیشن ها و در کل هر چیزی که می تواند حق مالکیت داشته باشد، می شود. در صورتیکه مالک یک اثر، درباره نقض حق مالکیت و سرقت آثارش به گوگل گزارش بدهد، سایت مذکور توسط این موتور جستجو بررسی و اگر تعداد گزارش های دریافتی، بیشتر باشد نیز کلا از نتایج حذف می شود. لازم به ذکر است جریمه آپدیت دزد دریایی، ابتدا برای صفحات ارایه کننده محصول سرقت شده اعمال می شود که در صورت تکرار، کل سایت و دامنه را در بر خواهد گرفت.

این موضوع را باید در نظر بگیریم که هرچقدر گوگل بتواند با محدود کردن و حذف سایت های خطاکار از نتایج جستجو به کمک مولفین و ناشرین بشتابد، سرقت اثر، جرم محسوب می شود و دزدی کردن هم صرفا تصرف اموال غیر نیست. ما باید بر روی توانمندسازی افراد کار کنیم تا بتوانند خودشان عرضه کننده باشند و فرهنگ پرهیز از دستبرد به یک محصول در جامعه نهادینه شود.

به عنوان مثال، سایت هایی هستند که محصولات شان را برای فروش ارایه می کنند، اما سایت دیگری همان کالای دیجیتالی را به صورت کرک شده و رایگان یا قیمت کم تر عرضه می کند. گوگل کمک می کند تا این محصولات بر روی پلتفرم ناشر اصلی قابل ارایه بوده و از این طریق به نتایج بیایند.

تاثیر الگوریتم Pirate بر نتایج جستجو

یکی از ویژگی های بسیار اثر بخش و مثبت حذف این سایت ها، قرار گرفتن منابع سالم و منحصر بفرد در SERP است که ضمن ارایه مطالب یونیک و اختصاصی، باعث عرضه محتوای با کیفیت تر به کاربران می شود. گوگل بیش از 4 میلیارد پیوند و صفحه اسپم را که محتوای بی ارزش ارایه می کنند، از نتایج جستجو حذف می کند. این فرایند احترام به حق کاربر جستجو گری است که به دنبال پاسخ های نتیجه بخش می گردد. بدین ترتیب، سایت های بهینه ای که از عملکرد مناسب و بهینه ای برخوردار هستند، مسیر صعودی بسیار خوبی را طی خواهند کرد. در نتیجه، هرچقدر به کیفیت و تولید محتوای با ارزش و منحصر بفرد توجه بیشتری داشته باشیم، ضمن رتبه بندی مثبت، از تاثیر حذف سایت های جریمه شده نیز بهره خواهیم برد.

گزارش سرقت محتوا به گوگل

برای حذف اطلاعات و محتوای سرقت شده می توان به گوگل در این باره گزارش داد. از طریق فرم Removing Content From Google و با تکمیل اطلاعات مورد نیاز، قادر خواهید بود در خصوص مشکلات قانونی از قبیل محتوای دارای حق تالیف و یا هرچیزی که از مالکیت شما تصرف شده است، به گوگل گزارش دهید.

فرم ثبت اطلاعات : لینک

با درج و تکمیل فرم، گوگل می تواند ضمن بررسی ادعای صورت گرفته، در نهایت صفحه دارای محتوای سرقت شده را از نتایج جستجو حذف نماید. نکته ای که باید بدان توجه کنیم این است که نهایتا، صفحه فوق در سایت مذکور وجود دارد و گوگل قادر نیست برگه را از درون سایت پاک نماید. اما نتیجه این عمل عدم دسترسی میلیاردها جستجو گری است که از طریق گوگل به دنبال اطلاعات مورد نیازشان هستند و طبیعتا باید به منابع واقعی و حقیقی دست پیدا کنند. بدین ترتیب سایت ما به عنوان یک ناشر معتبر قادر است از ترافیک طبیعی بدست آمده حداکثر بهره را ببرد.

بروزرسانی دزد دریایی از روش های متفاوتی برای شناسایی محتوای کپی و سرقتی استفاده می کند. گزارش های دریافتی و ارایه مستندات کافی مهم ترین شیوه برای جریمه سایت خطاکار است( با جریمه یا پنالتی گوگل بیشتر آشنا شوید). بدین ترتیب باید گزارش های سرقت به حد نصاب قضاوت برسد، زیرا همانقدر که شما خود را محق می دانید، افراد سواستفاده گری هم هستند که برای مقاصد خرابکارانه دست به ثبت گزارش می زنند. در نهایت، درج کامل اطلاعات و ارایه چند گزارش در خصوص سرقت آثار تالیفی، بسیار حائز اهمیت است.

سخن آخر

به عنوان سخن آخر در نظر داشته باشید که با استفاده از شبکه های اجتماعی، کمک شایان توجهی به جلوگیری هرچه بیشتر و بهتر مطالب تان می کنید. به عنوان مثال وقتی مقاله ای را منتشر می کنید، می توانید عنوان، چکیده و لینک صفحه محتوا را در اینستاگرام به صورت پست و یا در توییتر و غیره نیز منتشر نمایید. لینک سازی خوب و اصولی، تمرکز بر روی کیفیت محتوا و سئوی فنی و محتوایی از دیگر شاخص هایی هستند که به الگوریتم های دیگر گوگل در تشخیص صفحه اصلی و کپی، یاری می رسانند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه