تست A/B چیست و چگونه طراحی می‌شود

کسب و کار

21 دقیقه زمان مطالعه

وقتی افراد برای جشنواره ها ، کمپین ها و …. لندینگ ایجاد می کنند، متنی را برای ایمیل می نویسند و یا دکمه های دعوت را طراحی می کنند تشخیص نسخه ی مناسب می تواند کمی دشوار باشد. برای گرفتن تصمیمات نهایی برای این موارد، به جای اعتماد به احساسات و یا فرضیات، بهتر است یک تست  A / B را انجام دهید. تست A / B می تواند ارزشمند باشد زیرا مخاطبان مختلف رفتارهای متفاوتی دارند. چیزی که برای یک شرکت کارساز باشد ممکن است لزوما برای شرکت دیگری مفید نباشد.

تست های A / B می توانند پیچیده باشند. اگر مراقب نباشید می توانید در مورد اینکه مردم چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی باعث کلیک آن ها می شود تصورات اشتباهی داشته باشید. برای یادگیری نحوه انجام تست A / B  قبل، در حین و بعد از جمع آوری داده ها، به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را از تست خود بگیرید.

برای اجرای تست A / B ، باید دو نسخه مختلف از یک محتوا با تغییر یک بخش کوچکی از محتوا را ایجاد کنید. سپس، این دو نسخه را به مخاطب نشان خواهید داد و تجزیه و تحلیل خواهید کرد که کدام یک در یک دوره زمانی خاص عملکرد بهتری دارد. تست A / B به بازاریابان کمک می کند تا نحوه عملکرد یک نسخه از محتوای بازاریابی را در کنار نسخه دیگر مشاهده کنند. این تست همچنین به عنوان تست تقسیم شناخته می شود. فرآیند مقایسه دو نسخه از یک صفحه وب، ایمیل یا موارد دیگر همان تست A/B است.

دانستن اینکه کدام یک از موارد بهتر کار می کند، می تواند به تصمیم گیری های آینده در مورد صفحات وب،نحوه انتخاب متون و ظاهر ایمیل یا هر چیز دیگری کمک کند. بنابراین ما در این مقاله به شما خواهیم گفت تست A/B چیست، چه مزایایی دارد و چگونه باید آن را انجام داد.

 تست A/B چیست

تست A/B چیست؟

در پاسخ به سوال تست A/B چیست، می توان گفت که تست A/B که به عنوان تست تقسیم یا bucket test نیز شناخته می شود، روشی برای مقایسه دو نسخه از یک صفحه وب یا برنامه با یکدیگر برای تعیین عملکرد بهتر است. تست AB اساساً آزمایشی است که در آن دو یا چند نوع صفحه به طور تصادفی به کاربران نشان داده می شود و برای تعیین اینکه کدام یک از تغییرات برای یک هدف تبدیل شده عملکرد بهتری دارند، از تجزیه و تحلیل آماری استفاده می شود.

اجرای یک تست AB که مستقیماً یک تنوع را با یک تجربه فعلی مقایسه می کند، به شما امکان می دهد در مورد تغییرات وب سایت یا برنامه خود سوالات متمرکز بپرسید، و سپس داده هایی را درباره تأثیر آن تغییر جمع آوری کنید.

تست، حدس را از بهینه سازی وب سایت خارج می کند و تصمیمات مبتنی بر داده را قادر می سازد که مکالمات تجاری را از “ما فکر می کنیم” به “ما می دانیم” تغییر دهید. با اندازه گیری تأثیری که تغییرات در معیارهای شما دارند، می توانید اطمینان حاصل کنید که هر تغییری نتایج مثبتی ایجاد می کند.

چگونه می توانید آزمون A / B را برنامه ریزی کنید؟

اولین کاری که باید هنگام برنامه ریزی آزمون A / B انجام دهید این است که بدانید چه چیزی را می خواهید آزمایش کنید. بهتر است به تمام قسمت های مربوط به فروش وب سایت خود فکر کنید و سپس بفهمید کدام عناصر را باید تست کنید. این موارد می تواند:

و … باشند. به عنوان مثال پیام های تبلیغاتی برای دیدن اینکه کدام تبلیغات باعث تبدیل بیشتر می شود، می تواند به شما در بهبود تبلیغات کمک کند. در مورد ایمیل ها نیز همین طور است. دو نسخه را به بانک ایمیل خود ارسال کنید (به طور تصادفی انتخاب کنید که کدام نیمی از آن ایمیل را دریافت می کند) و سپس ارزیابی کنید که کدام یک بهتر تبدیل می شود. با ایمیل می توانید ساختار، موضوع ایمیل، تصاویر استفاده شده یا حتی پیشنهادات خود را تطبیق دهید.

دانستن اینکه مخاطبان شما به چه چیزی به بهترین شکل پاسخ می دهند، به شما امکان می دهد در طولانی مدت ایمیل های موثرتری بنویسید. هنگامی که دانستید چه المان هایی را برای تست A / B می خواهید، لیستی از آن ها  را تهیه کنید. ممکن است موارد زیر را بخواهید آزمایش کنید:

  • موقعیت مکانی
  • متن دقیق استفاده شده
  • رنگ دکمه یا فضای اطراف

تست A/B چگونه کار می کند؟

در یک تست A/B، شما یک صفحه وب یا صفحه برنامه را می گیرید و آن را تغییر می دهید تا نسخه دوم همان صفحه را ایجاد کنید. این تغییر می تواند به سادگی یک عنوان یا دکمه ساده باشد، یا یک طراحی کامل مجدد صفحه باشد. سپس، نیمی از ترافیک شما نسخه اصلی صفحه (معروف به کنترل) و نیمی از نسخه اصلاح شده صفحه (تغییر) نشان داده می شود.

ای بی تست چگونه کار می کند؟

همانطور که به بازدیدکنندگان محصولات با تنوع زیاد ارائه می شود، تعامل آن ها با هر تجربه اندازه گیری و در داشبورد تجزیه و تحلیل جمع آوری شده و از طریق یک موتور آماری تجزیه و تحلیل می شود. سپس می توانید تعیین کنید که آیا تغییر تجربه تأثیر مثبت، منفی یا تأثیری بر رفتار بازدیدکننده داشته است یا خیر.

چرا باید تست A / B انجام بدهید؟

تست A/B به افراد، تیم ها و شرکت ها اجازه می دهد تا هنگام جمع آوری داده ها در مورد نتایج، تغییرات دقیق در تجارب کاربر خود ایجاد کنند. این به آن ها امکان می دهد فرضیه هایی بسازند و بهتر بیاموزند که چرا برخی عناصر از تجربیات آن ها بر رفتار کاربر تأثیر می گذارد. به روش دیگر، می توان اشتباه آن ها را اثبات کرد.

فراتر از پاسخ دادن به یک سوال یکبار مصرف یا حل یک اختلاف، آزمایش AB می تواند به طور مداوم برای بهبود مستمر یک تجربه خاص، بهبود یک هدف واحد مانند نرخ تبدیل در طول زمان استفاده شود.

به عنوان مثال، یک شرکت فناوری B2B ممکن است بخواهد کیفیت و حجم جمع آوری لید فروش خود را از صفحات اصلی کمپین بهبود بخشد. برای دستیابی به این هدف، تیم آزمایشات A / B را برای تغییر عنوان، تصاویر بصری، زمینه های فرم، فراخوان برای عمل و چیدمان کلی صفحه آزمایش می کند.

آزمایش هر بار تغییر، به آن ها کمک می کند تا مشخص کنند کدام تغییرات در رفتار بازدیدکنندگان آن ها تأثیر داشته است و کدام یک تأثیرگذار نبوده است. با گذشت زمان، آن ها می توانند تأثیر چندین تغییر پیروزی در آزمایشات را برای نشان دادن بهبود تجربه جدید نسبت به تجربه قبلی ترکیب کنند.

تست A / B روشی کاملاً سیستماتیک برای فهمیدن اینکه چه عواملی در هر کمپین بازاریابی موثر است، ارائه می دهد. بیشتر تلاش های بازاریابی در جهت ایجاد ترافیک بیشتر است. هرچه جذب ترافیک دشوارتر و گران تر می شود ارائه بهترین تجربه به کاربران خود از اهمیت بالاتری برخوردار است. این به آن ها کمک می کند تا به اهداف خود برسند و به سریع ترین و کارآمدترین شکل نیاز خود را برطرف کنند. تست A / B در بازاریابی به شما امکان می دهد از ترافیک موجود خود بیشترین بهره را ببرید. یک تست A / B ساخت یافته می تواند تلاش های بازاریابی را با مشخص کردن مهم ترین عناصری که به بهینه سازی نیاز دارند، سودآورتر کند.  در ادامه برخی دیگر از دلایل استفاده از این تست را ارائه خواهیم داد.

نقاط کور در صفحه را برای بازدید کننده می توانید برطرف کنید.

بازدیدکنندگان از وب سایت شما برای رسیدن به هدف خاصی که در ذهن دارند از وب سایت شما بازدید می کنند. هدف کاربر هرچه باشد، ممکن است هنگام دستیابی به آن با برخی از چالش ها روبه رو شوند. یافتن دکمه CTA مانند خرید و … می تواند گیج کننده یا سخت باشد.

عدم توانایی آن ها برای رسیدن به اهداف خود منجر به یک تجربه بد کاربر می شود. این موضوع اصطکاک آن ها را برای رسیدن به هدف خود افزایش می دهد و در نهایت بر نرخ تبدیل شما تأثیر می گذارد. از داده های جمع آوری شده از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار بازدید کنندگان مانند نقشه های حرارتی، Google Analytics و نظرسنجی های وب سایت برای حل نقاط درد بازدیدکنندگان خود استفاده کنید.

از ترافیک موجود، ROI(نرخ بازگشت سرمایه) بهتری دریافت کنید.

همانطور که اکثر بازاریابان متوجه شده اند، هزینه دستیابی به هر نوع بازدید با کیفیت می تواند بسیار زیاد باشد. تست A / B به شما امکان می دهد از ترافیک موجود خود بیشترین بهره را ببرید و به شما کمک می کند بدون اینکه هزینه ای را صرف خرید ترافیک جدید را صرف کنید، تبدیل را افزایش دهید. آزمایش A / B می تواند ROI بالایی به شما بدهد، حتی جزئی ترین تغییرات می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در تبدیل شود.پیشنهاد می کنیم حتما مقاله ROI چیست را مطالعه کنید تا درک بهتری از این مقاله داشته باشد.

نرخ پرش را کاهش دهید.

یکی از مهم ترین معیارها برای ارزیابی عملکرد وب سایت شما نرخ پرش آن است. ممکن است دلایل زیادی برای بالا بودن نرخ پرش وب سایت شما وجود داشته باشد، از جمله گزینه های زیاد، عدم تطابق انتظارات کاربر و موارد دیگر. از آنجا که وب سایت های مختلف اهداف مختلفی را ارائه می دهند و نیاز مخاطبان مختلف را پاسخ می دهند، هیچ روش مطمئنی برای رفع نرخ پرش وجود ندارد.

یکی از راه های انجام این کار آزمایش A / B است. با تست A / B ، می توانید تغییرات مختلفی را در وب سایت خود آزمایش کنید تا بهترین نسخه ممکن را پیدا کنید. این باعث بهبود تجربه کاربری شما می شود و باعث می شود که بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند و نرخ پرش را کاهش دهند.

اصلاحات بسیار کمتری را انجام خواهید داد.

با آزمایش A / B به جای اینکه کل صفحه از نو طراحی شود، تغییرات جزئی را در صفحه وب خود ایجاد می کنید. این می تواند به خطر انداختن نرخ تبدیل فعلی شما را کاهش دهد. آزمایش A / B به شما امکان می دهد منابع خود را برای حداکثر خروجی با حداقل تغییرات هدف قرار دهید و در نتیجه ROI افزایش یابد. نمونه ای از آن می تواند تغییرات توصیف محصول باشد. وقتی می خواهید توصیفات محصول خود را حذف یا به روز کنید می توانید تست A / B را انجام دهید. شما نمی دانید بازدیدکنندگان شما در برابر این تغییر چه واکنشی نشان می دهند.

آزمایش A / B یکی از روش های تشخیص تصمیم درست است. نمونه دیگری از اصلاح کم خطر می تواند معرفی ویژگی جدید باشد. قبل از معرفی ویژگی جدید، راه اندازی آن ویژگی جدید به عنوان آزمون A / B در نسخه صفحه وب می تواند نتیجه را بسیار قابل پیش بینی کند. اگر تغییرات روی داده های مشتری یا قیف خرید تأثیر بگذارد، می تواند بسیار مفید باشد.

طراحی مجدد می تواند از یک متن جزئی یا تغییر رنگ در دکمه CTA گرفته تا تغییر کامل یک صفحه وب باشد. تصمیم برای اجرای یک تغییر همیشه باید براساس آزمایش A / B داده محور باشد. با نهایی شدن طرح، تست را ترک نکنید. با فعال شدن نسخه جدید، سایر عناصر صفحه وب را آزمایش کنید تا مطمئن شوید جذاب ترین نسخه برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده است.

از نظر آماری به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کنید.

تست A / B کاملاً مبتنی بر داده است و جایی برای حدس زدن و فرضیات وجود ندارد. شما می توانید بر اساس پیشرفت های قابل توجه آماری در معیارهایی مانند زمان صرف شده در صفحه، تعداد درخواست های نسخه ی نمایشی، میزان رها کردن سبد خرید، میزان کلیک و غیره، به راحتی “برنده” و “بازنده” را تعیین کنید.

این روش برای ایجاد تغییرات در یک تجربه کاربری همچنین باعث می شود که تجربه برای نتیجه دلخواه بهینه شود و می تواند گام های اساسی در یک کارزار بازاریابی را موثرتر کند.

با آزمایش نسخه آگهی، بازاریاب ها می توانند بفهمند کدام نسخه کلیک های بیشتری را به خود جذب می کند. با آزمایش صفحه فرود بعدی، آن ها می توانند بفهمند کدام طرح بهترین بازدید را به مشتری تبدیل می کند. اگر عناصر هر مرحله برای به دست آوردن مشتریان جدید با حداکثر کارآیی کار کنند، می توان هزینه های کل یک کمپین بازاریابی را کاهش داد.

ای بی تست همچنین می تواند توسط توسعه دهندگان و طراحان محصول برای نشان دادن تأثیر ویژگی های جدید یا تغییر در تجربه کاربر استفاده شود. پردازش محصول، مشارکت کاربر، مدل و تجارب درون محصولی همه با تست A / B می تواند بهینه شود، به شرطی که اهداف به وضوح مشخص شده و شما یک فرضیه مشخص داشته باشید.

چرا باید تست A/B را انجام دهید؟

انواع تست A / B

تست A / B ، تست چند متغیره، تست تقسیم URL و تست چند صفحه ای چهار نوع تست مختلف هستند.

Split URL Testing

بسیاری از افراد Split URL Testing را با تست A / B اشتباه می گیرند، اما این دو تفاوت اساسی دارند. در این نوع تست شما چندین نسخه از صفحه وب خود را که در URL های مختلف میزبانی شده است تست می کنید. ترافیک وب سایت شما بین این آدرس ها تقسیم می شود و نرخ های مربوطه اندازه گیری می شوند. تفاوت اصلی بین تست Split URL و A / B این است که در صورت انجام آزمایش Split URL ، تغییرات در URL های مختلف میزبانی می شوند. تست Split URL به طور کلی شامل مراحل زیر است:

  • تنظیم صفحات برای تست
  • افزودن اهداف تبدیل و برآورد مدت زمان تست
  • نهایی کردن تست
  • پیش نمایش و شروع تست

تست چند متغیره (MVT)

تست چند متغیره روشی است که در آن تغییراتی در چندین بخش از یک صفحه وب ایجاد می شود و تغییرات برای همه ترکیبات ممکن ایجاد می شود. در این تست، می توانید تمام ترکیبات را به یکباره آزمایش کنید. تست چند متغیره به شما کمک می کند دریابید کدام عنصر در یک صفحه وب بیشترین تأثیر را در نرخ تبدیل دارد. این تست از تست A / B پیچیده تر است و بهترین گزینه برای افراد حرفه ای در بازاریابی است.

با استفاده از MVT، شما می توانید ترکیبی از همه تغییرات را ایجاد کنید تا بهترین را مشاهده کنید. پس از اجرای یک تست چند متغیره روی همه ترکیبات، می توانید از داده های تهیه شده برای تعیین اینکه کدام ترکیب بیشتر روی نرخ تبدیل صفحه شما تأثیر می گذارد استفاده کنید و آن ترکیب را نهایی کنید.

تست چند صفحه ای

تست چند صفحه ای نوعی آزمایش است که در آن می توانید تغییرات عناصر خاص را در چندین صفحه آزمایش کنید. برای انجام تست چند صفحه ای دو روش وجود دارد. شما می توانید تمام صفحات قیف فروش خود را مرور کرده و نسخه های جدیدی از هرکدام را ایجاد کنید و سپس آن را آزمایش کنید. همچنین شما می توانید آزمایش کنید که عنصر (های) تکرار شونده، مانند نشان های امنیتی، گواهی نامه ها و موارد دیگر تا چه حد می تواند بر تبدیل ها در کل قیف تأثیر بگذارد.

چه چیزی را می توانید A / B تست کنید؟

قیف تبدیل وب سایت شما سرنوشت تجارت شما را تعیین می کند. بنابراین هر محتوایی که از طریق وب سایت شما به کاربران شما می رسد باید بهینه شود. این امر به ویژه برای عناصری که می توانند بر رفتار بازدید کننده و نرخ تبدیل آن تأثیر بگذارند، صادق است. هنگام انجام یک برنامه بهینه سازی، عناصر اصلی زیر باید مورد آزمایش قرار بگیرند:

عناوین و عنوان های فرعی

عنوان شما اولین چیزی است که بازدیدکنندگان در صفحه شما مشاهده می کنند. عنوان همان چیزی است که اولین برداشت شما را در نگاه بازدید کننده تعریف می کند. به همین دلیل احتیاط بیشتر در مورد کپی، سبک نوشتن و قالب بندی وب سایت شما ضروری است. مطمئن شوید که عنوان شما به محض ورود بازدیدکننده به وب سایت شما، توجه او را به خود جلب می کند. آن را کوتاه و دقیق بیان کنید، اطمینان حاصل کنید که در مورد محصول یا خدمات شما و مزایای آن به وضوح صحبت می کند. فونت ها، اندازه ها، کپی و پیام های مختلف را امتحان کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه یک فروشگاه اینترنتی کتاب راه اندازی کنیم؟

بدنه

هنگام نوشتن محتوا برای متن صفحه خود، این دو پارامتر را به خاطر بسپارید:

  1. سبک نوشتن: از لحن مناسب بر اساس مخاطب استفاده کنید. نسخه شما باید مستقیماً خطاب به کاربر نهایی باشد و به تمام سوالات او پاسخ دهد. باید شامل عبارات کلیدی باشد که نکات مهم را برجسته می کند.
  2. قالب بندی: از عناوین و زیرعنوان های مربوطه استفاده کنید متن را به پاراگراف های کوچک تقسیم کنید و با استفاده از بولت پوینت یا لیست آن را قالب بندی کنید.

نویگیشن (بخش منو)

یکی دیگر از عناصر وب سایت شما که می توانید با آزمایش A / B آن را بهیه کنید، پیمایش وب سایت شماست. این مهم ترین عنصر در هنگام ارائه یک تجربه کاربری عالی است. اطمینان حاصل کنید که شما یک برنامه مشخص برای ساختار وب سایت خود و نحوه پیوند صفحات مختلف به یکدیگر دارید.

پیمایش وب سایت شما از صفحه اصلی شروع می شود. صفحه اصلی صفحه ای است که تمام صفحات دیگر از طریق آن قابل دسترسی هستند و همه صفحات را به هم پیوند می دهد. اطمینان حاصل کنید که ساختار شما به گونه ای است که بازدیدکنندگان به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند می یابند. با هر کلیک باید بازدید کنندگان به صفحه مورد نظر هدایت شوند. در اینجا چند ایده وجود دارد که می توانند به شما در بهبود پیمایش خود کمک کنند:

با قرار دادن نوار پیمایش خود در مکان های استاندارد مانند ناوبری افقی در بالا و عمودی پایین، استفاده از وب سایت خود را راحت تر کنید. با نگه داشتن محتوای با مضمون مشابه در یک بخش مرتبط، ناوبری وب سایت خود را قابل پیش بینی کنید تا بار شناختی بازدید کننده خود را کاهش دهید.

به عنوان مثال، به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیکی، ممکن است انواع هدفون را بفروشید. برخی از  آن ها ممکن است سیم دار باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بی سیم باشند. دسته بندی ها را به گونه ای بگذارید که وقتی بازدید کننده ای به دنبال هدفون است، همه این موارد را در یک مکان پیدا می کند تا اینکه مجبور شود هر نوع را جداگانه جستجو کند. ایجاد یک وب سایت با قابلیت هدایت آسان و قابل پیش بینی می تواند شانس افزایش نرخ تبدیل شما را افزایش دهد و تجربه لذت بخشی را ایجاد کند.

CTA

CTA جایی است که همه اقدامات واقعی در آن اتفاق می افتد – با استفاده از این دکمه بازدیدکنندگان می توانند خرید خود را به پایان برسانند و در صورت پر کردن فرم ورود به سیستم بر روی آن کلیک کنند و اقدامات دیگری از این قبیل که ارتباط مستقیمی با نرخ تبدیل شما دارند را انجام دهند. با استفاده از تست A / B ، می توانید نسخه های مختلف، محل قرارگیری، رنگ و اندازه و غیره را برای CTA خود آزمایش کنید تا تفاوت را پیدا کنید – و سپس نسخه برنده را بیشتر آزمایش کنید تا حتی بیشتر بهینه شود.

فرآیند و پروسه انجام تست A/B چگونه است؟

برای انجام این تست شما نیاز به ابزار خاصی نخواهید داشت و می توانید با دنبال کردن موارد زیر این تست را انجام دهید.

تحقیق کنید.

قبل از ساختن یک طرح تست A / B ، لازم است تحقیقات کاملی در مورد نحوه عملکرد وب سایت انجام شود. شما باید اطلاعات مربوط به تعداد کاربرانی که به سایت وارد می شوند را جمع آوری کنید، کدام صفحات بیشترین بازدید را دارند، اهداف تبدیل در صفحات مختلف چیست و غیره را مشخص کنید. ابزارهای تست A / B که اغلب استفاده می شود می تواند شامل تجزیه و تحلیل کمی وب سایت است. ابزارهایی مانند Google Analytics ، Omnitur ، Mixpanel و غیره. اینها به شما کمک می کند صفحات پربازدید، صفحات با بیشترین زمان صرف شده در آن ها یا صفحات با بالاترین میزان پرش را شناسایی کنید.

ابزارهای Heatmap مانند مولد حرارت رایگان VWO با هوش مصنوعی فناوری برجسته ای هستند که برای تعیین زمان صرف شده کاربران، رفتار پیمایشی و غیره استفاده می شود. این می تواند به شما کمک کند مناطق مشکوک و دارای مشکل را در وب سایت خود شناسایی کنید.

یکی دیگر از ابزارهای محبوب مورد استفاده برای انجام تحقیقات، نظرسنجی کاربران وب سایت است. نظرسنجی ها می توانند به عنوان یک مجرای مستقیم بین تیم وب سایت شما و کاربر نهایی عمل کنند و اغلب مواردی را که ممکن است در داده های کل از دست رفته باشند برجسته می کنند. تحقیقات کمی و کیفی می توانند به ما کمک کنند تا برای مرحله بعدی فرآیند آماده شویم و هدفمند تر جلو برویم.

یک متغیر را برای آزمایش انتخاب کنید.

همانطور که صفحات وب و ایمیل های خود را بهینه می کنید، می توانید تعداد متغیرهایی را که می خواهید آزمایش کنید را لیست کنید. اما برای ارزیابی میزان تأثیرگذاری یک تغییر، باید یک “متغیر مستقل” را جدا کرده و عملکرد آن را بسنجید. در غیر این صورت نمی توانید مطمئن باشید که کدام یک مسئول تغییر عملکرد است. همچنین شما می توانید بیش از یک متغیر را برای یک صفحه وب یا ایمیل آزمایش کنید. فقط مطمئن باشید که تک تک آن ها را آزمایش می کنید.

به عناصر مختلف موجود در منابع بازاریابی خود و گزینه های احتمالی آن ها برای طراحی، فرم بندی و چیدمان نگاه کنید. موارد دیگری که ممکن است آزمایش کنید شامل موضوع ایمیل، نام فرستنده و روش های مختلف برای شخصی سازی ایمیل های شما است.

هدف خود را مشخص کنید.

اگرچه تعدادی از معیارها را برای هر آزمون اندازه گیری می کنید، قبل از اجرای آزمون، معیار اصلی را برای تمرکز انتخاب کنید. هدف همان “متغیر وابسته” شما است. برای داشتن نتیجه بهتر حتماً هدف خود را تعیین کنید.

گروه های نمونه خود را به طور مساوی و تصادفی تقسیم کنید.

برای تست هایی که کنترل بیشتری بر مخاطبان دارید – مانند ایمیل ها – به منظور داشتن نتایج قطعی باید با دو یا چند مخاطب مساوی آزمایش کنید. نحوه انجام این کار بسته به ابزار تست A / B متفاوت است. پس از تقسیم کردن مخاطبان خود تست را شروع کنید.

برای انکه پروسه انجام تست A/B را بهتر درک کنید در پایین برای شما یک جمع بدی انجام دادیم:

  • داده ها را جمع آوری کنید: تجزیه و تحلیل شما اغلب بینشی را در مورد مکان شروع بهینه سازی ارائه می دهد. به شما کمک می کند تا با مناطق پر بازدید از سایت یا برنامه خود شروع کنید، زیرا به شما امکان می دهد داده ها را سریع تر جمع آوری کنید. به دنبال صفحاتی با نرخ تبدیل کم یا نرخ افت زیاد باشید که می توانند بهبود یابند.
  • اهداف را شناسایی کنید: اهداف تبدیل شما معیارهایی است که شما برای تعیین موفقیت آمیز بودن یا عدم موفقیت تغییرات در نسخه اصلی استفاده می کنید. اهداف می توانند از کلیک کردن روی یک دکمه یا پیوند به خرید محصول و ثبت نام از طریق ایمیل باشند.
  • فرضیه تولید کنید: هنگامی که هدفی را شناسایی کردید، می توانید شروع به تولید ایده ها و فرضیه های آزمایش A / B کنید که چرا فکر می کنید بهتر از نسخه فعلی هستند. پس از داشتن لیستی از ایده ها، آن ها را از نظر تأثیر مورد انتظار و دشواری در اجرای آن ها اولویت بندی کنید.
  • تغییرات ایجاد کنید: با استفاده از نرم افزار تست A/B (مانند Optimizely)، تغییرات مورد نظر را در عنصری از وب سایت یا برنامه تلفن همراه خود اعمال کنید. این ممکن است تغییر رنگ یک دکمه، تعویض ترتیب عناصر در صفحه، پنهان کردن عناصر ناوبری یا موارد کاملاً سفارشی باشد. بسیاری از ابزارهای تست A / B پیشرو دارای یک ویرایشگر بصری هستند که این تغییرات را آسان می کند. اطمینان حاصل کنید که آزمایش خود را انجام دهید و مطمئن شوید که مطابق انتظار کار می کند.
  • تست را اجرا کنید: آزمایش خود را آغاز کنید و منتظر شرکت کنندگان باشید. در این مرحله، بازدیدکنندگان سایت یا برنامه شما به طور تصادفی به کنترل یا تغییر تجربه شما اختصاص می یابند. تعامل آن ها با هر تجربه برای تعیین چگونگی عملکرد اندازه گیری، شمارش و مقایسه می شود.
  • نتایج را تجزیه و تحلیل کنید: پس از اتمام آزمایش، زمان تجزیه و تحلیل نتایج است. نرم افزار تست A/B شما داده های حاصل از آزمایش را ارائه می دهد و تفاوت بین عملکرد دو نسخه صفحه شما و تفاوت آماری معنی دار را به شما نشان می دهد.

اگر واریاسیون شما برنده است، تبریک می گوییم. ببینید آیا می توانید آموخته های این آزمایش را در صفحات دیگر سایت خود اعمال کنید یا برای بهبود نتایج خود به تکرار آزمایش ادامه دهید. اگر آزمایش شما نتیجه منفی یا نتیجه ای ندارد، غصه نخورید. از این آزمایش به عنوان یک تجربه یادگیری استفاده کنید و فرضیه جدیدی ایجاد کنید که می توانید آن را آزمایش کنید.

نتیجه تست شما هرچه باشد، از تجربه خود برای آگاهی از آزمون های آینده و تکرار مداوم بهینه سازی برنامه یا سایت خود استفاده کنید.

تست A/B و سئو

تا اینجا گفتیم تست A/B چیست در ادامه به تاثیرآن بر سئو می پردازیم. گوگل ای بی تست را مجاز و تشویق می کند و اعلام کرده است که انجام آزمایش A/B یا چند متغیره هیچ خطر ذاتی برای رتبه جستجوی وب سایت شما ندارد. با این حال، ممکن است با سو استفاده از یک ابزار تست A/B برای اهداف مانند پنهان کردن، درجه جستجو خود را به خطر بیندازید. Google بهترین روش ها را برای اطمینان از عدم وقوع این موارد بیان کرده است:

  • بدون Cloaking – Cloaking عملی است که به موتورهای جستجو محتوای متفاوت از آنچه یک بازدید کننده معمولی می بیند، نشان می دهد. مخفی کاری می تواند منجر به تنزل رتبه سایت یا حتی حذف شدن از نتایج جستجو شود. برای جلوگیری از پنهان کردن، از تقسیم بندی بازدید کننده سو استفاده نکنید تا محتوای مختلف را بر اساس عامل کاربر یا آدرس IP به Googlebot نمایش دهید.
  • از “rel = canonical” استفاده کنید – اگر یک آزمایش تقسیم را با چندین URL انجام می دهید، باید از ویژگی تگ کنونیکال برای نشان دادن تغییرات به نسخه اصلی صفحه استفاده کنید. انجام این کار باعث می شود Googlebot در چندین نسخه از همان صفحه اشتباه گرفته نشود.
  • از ریدایرکت 302 به جای 301 استفاده کنید – در ادامه مقاله تست A/B چیست، اگر آزمایشی را اجرا کردید که URL اصلی را به URL دیگری هدایت می کند، از ریدایرکت 302 (موقتی) در مقابل 301 (دائمی) استفاده کنید. این به موتورهای جستجو مانند  Google می گوید که تغییر مسیر موقتی است و باید URL اصلی را به جای URL  آزمایشی در فهرست خود داشته باشد.
  • آزمایشات را فقط به شرط لازم انجام دهید – اجرای آزمایشی برای مدت طولانی تر از زمان ضروری، به ویژه اگر شما یک نسخه از صفحه خود را برای درصد زیادی از کاربران ارائه می دهید، می تواند به عنوان یک تلاش برای فریب موتورهای جستجو شناخته شود. Google توصیه می کند به محض خاتمه آزمایش سایت خود را به روز کنید و همه تغییرات آزمون سایت خود را حذف کنید و از طولانی مدت اجرای آزمون ها خودداری کنید.

حال که میدانید تست A/B چیست به چند مثال توجه کنید: یک شرکت رسانه ای ممکن است بخواهد میزان خوانندگان را افزایش دهد، مدت زمانی را که خوانندگان در سایت خود می گذرانند افزایش دهد و مقالات خود را با اشتراک گذاری اجتماعی تقویت کند. برای دستیابی به این اهداف، آن ها ممکن است تغییرات را در موارد زیر آزمایش کنند:

  • ثبت نام از طریق ایمیل
  • مطالب پیشنهادی
  • دکمه های اشتراک گذاری اجتماعی

یک شرکت مسافرتی ممکن است بخواهد تعداد رزروهای موفقیت آمیز را در وب سایت یا برنامه تلفن همراه خود افزایش دهد یا ممکن است بخواهد درآمد خریدهای جانبی را افزایش دهد. برای بهبود این معیارها، ممکن است تغییرات زیر را آزمایش کنند:

  • جستجوی صفحه اصلی
  • صفحه نتایج جستجو
  • ارائه محصول جانبی

یک شرکت تجارت الکترونیکی ممکن است بخواهد تعداد صندوق های انجام شده، میانگین ارزش سفارش یا فروش تعطیلات را افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف، آن ها ممکن است ای بی تست را انجام دهند:

  • تبلیغات صفحه اصلی
  • عناصر ناوبری
  • اجزای قیف پرداخت

یک شرکت فناوری ممکن است بخواهد تعداد پیشروهای با کیفیت بالا را برای تیم فروش خود افزایش دهد، تعداد کاربران آزمایشی رایگان را افزایش دهد یا نوع خاصی از خریداران را جذب کند. آن ها ممکن است موارد زیر را آزمایش کنند:

  • اجزای فرم لید
  • جریان ثبت نام آزمایشی رایگان
  • پیام رسانى و فراخوان برای اقدام (call-to-action)

تست A / B چقدر زمان می برد؟

آزمایش A / B یک پروژه یک شبه نیست. بسته به میزان ترافیکی که دارید، ممکن است بخواهید از چند روز تا چند هفته آزمایشات را انجام دهید.  اجرای یک آزمون برای مدت زمان کوتاه می تواند نتایج را نادرست کند، زیرا گروه کافی از بازدیدکنندگان را به لحاظ آماری دقیق نمی کنید. اجرای یک آزمون برای مدت طولانی نیز می تواند نتایج نارستی به همراه داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که از هر چیزی که ممکن است روی نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارد آگاه باشید در صورت تردید، دوباره آزمون را اجرا کنید.

تست A / B چقدر زمان می برد؟

آیا می توان بیش از یک مورد را همزمان آزمایش کرد؟

برای این سوال دو رویکرد وجود دارد. بگویید شما فقط می خواهید عنوان خود را آزمایش کنید، اما ممکن است سه تغییر داشته باشید. در این صورت، اجرای یک تست منفرد و تقسیم بازدیدکنندگان (یا گیرندگان در صورت ایمیل) به سه گروه به جای دو گروه، منطقی است و احتمالاً هنوز یک آزمون A / B محسوب می شود. این نسبت به اجرای سه آزمون جداگانه کارآمدتر است.

آزمایش همزمان بیش از یک مورد، مانند عنوان و دعوت به عمل، یک آزمون چند متغیره نامیده می شود و اجرای آن پیچیده تر است. منابع زیادی برای آزمایش چند متغیره وجود دارد .شما همچنین باید در نظر بگیرید که سیستم های شما چگونه می توانند از عهده آزمایش برآیند و همچنین جمع آوری داده ها سخت تر خواهد بود. آزمایش چند متغیره به یک باره چیزهای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و لزوماً به دلیل پیچیدگی نباید از آن اجتناب کرد.

جمع بندی

در دنیای آنلاین، تعداد بازدیدکنندگان در وب سایت شما برابر است با فرصت هایی که باید برای کسب و کار خود با جذب مشتری جدید و ایجاد ارتباط با مشتریان موجود، گسترش دهید. این قیف تبدیل شما است که تصمیم می گیرد آیا وب سایت شما بازدید خوبی داشته باشد یا بازدیدکنندگان بیشتری را تبدیل کند. در اینجا یک چک لیست تست A / B برای بررسی قبل از اجرای اولین آزمون وجود دارد:

تصمیم بگیرید چه چیزی را می خواهید آزمایش کنید.

دو نسخه از یک تبلیغ، صفحه فرود و غیره ایجاد کنید.

تصمیم بگیرید که آزمون شما چه مدت طول می کشد

برای کمک به شما در اجرای آزمون ابزاری برای تست انتخاب کنید.

بعد از دو یا چند هفته، نگاهی به نتایج بیندازید. در صورت شک داشتن تست را دوباره تکرار کنید. آزمایش A / B وقتی به طور مداوم انجام شود نتیجه بهتری را القا می کند.

امیدواریم با خواندن این مقاله دریافته باشید تست A/B چیست و بتوانید از ۀن در گسترش کسب و کار خود استفاده کنید.

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه