Retry
نرخ کلیک ارگانیک

تا به حال برایتان پیش آمده که یک وب سایت بسازید، اما کسی از آن بازدید نکند؟ ممکن است تمامی موارد در سایت خود را بررسی کرده باشید و  بی نقص برسد. مشکل می تواند این باشد که به اندازه کافی ترافیک جستجوی ارگانیک ندارید. در دنیای سئو یک اصل وجود دارد که اگر دنبال مکانی مناسب برای پنهان کردن یک جسد هستید، صفحه دوم گوگل بهترین مکان است! پس اگر می خواهید در صفحه اول گوگل باشید نیاز به بهبود نرخ کلیک ارگانیک دارید.

صفحه نخست گوگل تنها مکانی است که می توانید ترافیک ارگانیک و بازدیدکننده برای خود ایجاد کنید و صفحات دیگر عملاً بی فایده هستند. تحقیقات نشان می دهد صفحات با رتبه بالاتر دارای نرخ کلیک بالاتری هستند البته این تنها عامل جذب کلیک بالا نیست. گوگل در سال های اخیر ویژگی های مختلفی را به SERP های خود اضافه کرده است. در واقع نرخ کلیک، معیاری که اغلب در کارهای مختلف بازاریابی از نوشتن متن تا تجربه کاربری مورد استفاده قرار می گیرد، اغلب با توجه به سئو ارائه می شود.

نرخ کلیک ارگانیک معیارهای محاسبه شده ای است که به شما می گوید از بین کل افرادی که محتوای شما را مشاهده کرده اند، چند نفر کلیک کرده اند. در سئو ارگانیک، این بدان معناست که چه کسی نتیجه جستجوی شما را مشاهده کرده و چه کسی روی صفحه کلیک کرده است. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت نرخ کلیک ارگانیک چیست، چه مزایایی دارد و چگونه می توان آن را بهبود بخشید.

نرخ کلیک ارگانیک چیست؟نرخ کلیک ارگانیک چیست

نرخ کلیک ارگانیک که به عنوان “Organic CTR” نیز شناخته می شود، درصدی از جستجوگرانی است که بر روی نتیجه موتور جستجو کلیک می کنند. به عبارتی دیگر نرخ کلیک ارگانیک (CTR) به نسبت جستجوکنندگانی که بر روی یک نتیجه ارگانیک در صفحات نتایج موتور جستجو برای یک عبارت خاص کلیک می کنند گفته می شود.

نرخ کلیک ارگانیک عمدتا بر اساس موقعیت رتبه بندی است، اما عومل دیگری مثل برچسب، عنوان سئو، توضیحات متا، URL  و حضور Rich Snippets نیز روی بهبود نرخ کلیک ارگانیک تاثیر دارند. به عنوان مثال، بیایید بگوییم که شما رتبه 3 را برای یک کلمه کلیدی دارید که هر ماه 100 نفر آن را جستجو می کنند. رتبه 3 برای کلمه کلیدی که ماهانه 100 نفر جستجو می کنند و هر ماه 10 نفر روی نتیجه شما کلیک می کنند. بر طبق این مثال نرخ کلیک ارگانیک شما برای آن کلمه کلیدی 10٪ است.

حتی اگر اولین نتیجه در صفحه نتایج گوگل باشید و تعداد کمی از افراد روی آن کلیک کنند، شما بهینه نشده اید. بنابراین در ابتدایی ترین مفهوم، بهبود نرخ کلیک ارگانیک بخشی از بهینه سازی موتور جستجو است. سوال اصلی اینجاست که آیا صفحه با نرخ کلیک ارگانیک بالاتر به رتبه بالاتری رسیده است؟ پاسخ بله.

نرخ کلیک بسیار مهم است و اگر صدها هزار نفر نتیجه جستجوی شما را ببینند، اما هیچ فردی روی آن کلیک نکند، این کار بیهوده است. این بسیار شبیه به میزان تولید و نرخ تبدیل ترافیک است، یعنی اگر صدها هزار بازدید کننده ایجاد کنید و هیچ فردی تبدیل نشود، این کار بیهوده است. به همین ترتیب، سرمایه گذاری در بهینه سازی نرخ کلیک ارگانیک می تواند برای رونق کسب و کار شما بسیار مفید باشد.

نتایجی که گوگل در SERP نشان می دهد به تعامل کلی کاربر بسیار اهمیت می دهد. بنابراین اگر گوگل در حال آزمایش صفحه شما برای ارتباط با یک جستجوی کلمه کلیدی خاص است و شما می خواهید آن تست به بهترین شکل انجام شود، بهتر است یک CTR عالی (و محتوای عالی) داشته باشید. در غیر این صورت، شما در آزمون کیفیت قبول نمی شوید و شخص دیگری انتخاب می شود. گوگل صفحات مختلف را بر اساس تعامل و ارتباط  CTR بررسی می کند و این دو مورد یکی از بهترین شاخص ها برای رتبه بندی می باشند.

نرخ کلیک ارگانیک چه مزایایی دارد؟

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد نرخ کلیک ارگانیک در حالت کلی رتبه صفحه شما را بهبود می بخشد و نه تنها مهم ترین چیز در AdWords است، بلکه برای سایر کانال های بازاریابی نیز بسیار مهم است. این موارد شامل جستجوی ارگانیک، CRO ، رسانه های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل است. در اینجا پنج مزیت شگفت آور داشتن CTR قابل توجه در تمام کانال های بازاریابی آورده شده است:

  • سهم تبلیغات بسیار بالاتر

از داشتن CTR بالا تخفیف زیادی می گیرید. یعنی هزینه کمتری برای هر کلیک؛ که با جمع شدن کلیک ها بسیار چشمگیر می شود. این امر نه تنها در مورد تبلیغات جستجو، بلکه در تمام خصوصیات گوگل صدق می کند، خواه در مورد Google Display Network یا Gmail Ads صحبت کنیم . اما CTR قابل توجه فقط CPC را تحت تأثیر قرار نمی دهد. این امر همچنین بر میزان سهم شما تأثیر می گذارد. در شبکه جستجوی گوگل، هر افزایش (یا کاهش) 1 امتیازی، می تواند تأثیر زیادی موفقیت کسب و کار شما بگذارد.

اگر بتوانید امتیاز کیفیت خود را یک امتیاز افزایش دهید، سهم برداشت شما به طور متوسط ​حدود 6 درصد افزایش می یابد. افزایش نمره کیفیت شما به اندازه یک امتیاز باعث می شود سهم برداشت شما به طور متوسط ​​12 درصد افزایش یابد!

  • افزایش موقعیت های جستجوی ارگانیک

ما اخیراً تحقیقاتی را انجام داده ایم تا بررسی کنیم که آیا دستیابی به معیارهای تعامل کاربر بیش از حد انتظار منجر به رتبه بندی بهتر می شود یا خیر. الگویی غیر قابل تردید مشاهده کردیم:

هر چقدر بهبود نرخ کلیک ارگانیک بهتر انجام شود و CTR ارگانیک شما بیشتر شود، احتمال حضور شما در موقعیت های بالا در نتایج جستجو بیشتر است. بنابراین اگر می خواهید با یک نقطه صعود (مثلا از موقعیت 5 به موقعیت 4) در SERP گوگل باشید، باید CTR ارگانیک خود را 3 درصد افزایش دهید. اگر می خواهید دوباره به سمت بالا حرکت کنید (به عنوان مثال، موقعیت 4 به موقعیت 3)، باید CTR خود را 3 درصد دیگر افزایش دهید.

اگر صفحات شما کمتر از CTR جستجوی ارگانیک مورد انتظار باشد، صفحات شما در موقعیت های ارگانیک پایین SERP  ظاهر می شوند. اساساً، اگر صفحه شما نتواند نرخ کلیک مورد انتظار برای موقعیت مشخص را کاهش دهد، بعید به نظر می رسد که در موقعیت های 1-5 ظاهر شود. می خواهید صفحات شما هرچه بیشتر کلیک جستجوی ارگانیک داشته باشند ، درست است؟ جذب کلیک بیشتر به معنای بازدید بیشتر از سایت شما است که به Google نیز می گوید صفحه شما بهترین پاسخ برای کاربران است.

  • افزایش نرخ تبدیل

بهبود نرخ کلیک ارگانیک ، نرخ تبدیل شما را نیز افزایش می دهد. اگر می توانید CTR خود را 2 برابر افزایش دهید، نرخ تبدیل شما باید 50 درصد افزایش یابد. به همین دلیل نرخ کلیک مهم ترین معیار تبدیل است.

  •  افزایش نرخ مشاهده و باز کردن ایمیل

حال بیایید در مورد بازاریابی از طریق ایمیل صحبت کنیم. هر روز چند ایمیل دریافت می کنید؟ ده ها؟ صدها ؟ اما همه ی آن ها بر روی شما تاثیر نمی گذارند. اگر ایمیل های شما CTR بالاتری دارند، به احتمال زیاد ایمیل های شما واقعاً دیده می شوند، باز می شوند و روی آن ها کلیک می شود. اگر نرخ کلیک شما وحشتناک باشد، ایمیل های شما جمع شده و در اسپم قرار می گیرد.

چگونه نرخ کلیک ارگانیک خود را بهبود ببخشیم؟بهبود نرخ کلیک ارگانیکبهینه سازی نرخ کلیک

حال که با مزایای بهبود نرخ کلیک ارگانیک آشنا شدیم می خواهیم بررسی کنیم که چگونه می توان آن را بهبود بخشید.

  1. درباره کلمات کلیدی دم بلند تحقیق کنید.

کلمات کلیدی دم بلند بخشی حیاتی از هر استراتژی SEO هستند و همچنین برای وبلاگ ها ضروری هستند. با تحقیق در مورد کلید واژه های دم بلند و ادغام آن ها در وب سایت خود، میزان جستجوهای ارگانیک مرتبط را که برای آن ها رتبه بندی می کنید بسیار افزایش می دهید. این کار نوعی بازی در قرعه کشی است. هرچه بلیط بیشتری بخرید، شانس پیروزی شما بیشتر است. کلمات کلیدی دم بلند، کلید ساخت یک قیف فروش است . در حالی که کلمات کلیدی منفرد می توانند قسمت بالای قیف را ایجاد کنند، کلمات کلیدی دم طولانی قیف های میانی و پایینی شما را ایجاد می کنند.

به عنوان مثال، هنگامی که مشتری به دنبال “بهترین دوچرخه های زیر 500 هزار تومان” یا “دوچرخه کوهستانی” است، احتمال خرید او بسیار بیشتر از جستجوی “دوچرخه”  است. اگر شما یک صاحب فروشگاه و یا سازنده ی دوچرخه هستید، کلیک های واجد شرایط بیشتری را در کلمات کلیدی دم بلند دریافت خواهید کرد. در اینجا مثالی از نحوه یافتن آنها آورده شده است:

مرحله شماره 1: از Ubersuggest بازدید کنید، کلمه کلیدی خود را وارد کنید و “جستجو” را کلیک کنید.

مرحله شماره 2: روی “ایده های کلمه کلیدی” در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.

مرحله شماره 3: لیست کلمات کلیدی خود را مرور کنید. علاوه بر لیستی از کلمات کلیدی دنباله بلند، موارد دیگری نیز ارائه شده است:

  • دوره – متوسط تعداد جستجوهای کلمه کلیدی در هر ماه
  • CPC متوسط ​​هزینه هر کلیک اگر می خواهید برای Google Ads پرداخت کنید.
  • PD سطح دشواری، یعنی رقابت تخمین زده شده در جستجوی پرداخت شده (هرچه رقم بیشتر باشد، رقابتی تر است)
  • SD دشواری از لحاظ سئو یعنی رقابت تخمین زده شده در جستجوی ارگانیک (هرچه عدد بالاتر باشد، رقابتی تر است)

بهتر است شما کلمات کلیدی با حجم بالا با CPC بالاتر را جستجو کنید. حجم زیاد باعث می شود که وقت خود را برای بهینه سازی کلمه کلیدی ارزش دهید، در حالی که کلمات کلیدی CPC بالا معمولاً بهتر تبدیل می شوند.

  1. توضیحات متا موثر بنویسید.

برای نوشتن توضیحات متای عالی در وهله اول فکر کنید که چرا مردم در ابتدا صفحه شما را می بینند و مطمئن شوید که توضیحات شما مرتبط است. متا تگ ها به بازدیدکنندگان بالقوه می گویند هنگام کلیک کردن روی پیوند، باید چه انتظاری از محتوای داخل صفحه داشته باشند. نوشتن برچسب توضیحات موثر می تواند میزان کلیک را بسیار افزایش دهد .

مردم می گویند شما نمی توانید یک کتاب را با توجه به جلد آن قضاوت کنید اما این موضوع برای توضیحات متا صدق نمی کند.  شما برای نوشتن یک توصیف متا موثر 160 کاراکتر در دسترس دارید.  با وارد کردن توضیحات متا در وردپرس با افزونه Yoast می توانید آنچه را که موتورهای جستجو برای پیش نمایش صفحه شما نمایش می دهند کنترل کنید. از کلمات احساسی استفاده کنید (که بعضی اوقات ” کلمات قدرت ” مانند “مخفی” یا “فوری” نامیده می شوند) و از دستورالعمل های مشابه با عنوان استفاده کنید.

  1. ایجاد پست با تصاویر

وقتی صحبت از بهبود نرخ کلیک ارگانیک می شود، 1000 عکس ارزش دارند. آن ها می توانند نرخ کلیک را تا 42٪  در ایمیل ها افزایش دهند. تصاویر همچنین باعث افزایش تعامل در تمام کانال های رسانه های اجتماعی می شوند. از آن جایی که شما نمی توانید 1000 کلمه را در پیش نمایش های جستجویتان بگنجانید می توانید از تصاویر استفاده کنید. در حقیقت، بیش از 90 درصد بازاریابان به نظرسنجی اخیر پاسخ دادند که از محتوای تصویری برای بیش از نیمی از مقالات منتشر شده استفاده می کنند. حتماً محتوای تصویری اصلی و مرتبط را تا آنجا که ممکن است در سایت خود بگنجانید.

  1. از URL های توصیفی استفاده کنید.

URL صفحه شما فرصتی برای پیاده سازی کلمه کلیدی طولانی است. این یکی از معدود مواردی است که در پیش نمایش پیوند شما ظاهر می شود  تا کلیک ها را فریب دهد. طول URL ، مسیر و دسته های شما نیز می توانند بر نتایج جستجو تأثیر بگذارند. این یکی دیگر از جنبه های SEO است که هنگام انتشار پست های وبلاگ یا صفحات وب، دسته بندی و زیر دسته بندی صحیح آن ها مهم است. آدرس صحیح کلمات کلیدی بیشتری را اضافه می کند و قابلیت مشاهده موتور جستجو را افزایش می دهد. در اینجا قالب بهینه URL برای افزایش میزان کلیک وجود دارد:

می توانید آن را در وردپرس در بخش تنظیمات پیوندهای ثابت تغییر دهید. ساخت URL ها یکی دیگر از مهارت های غیر پیش پا افتاده SEO است و در ادامه این نکات را در نظر داشته باشید:

  • هر چه آدرس شما توسط انسان قابل خواندن باشد، بهتر است.
  • کلمات کلیدی در URL ها بسیار مفید است.
  • در صورت امکان پارامترهای دینامیکی را حذف کنید.
  • URL ها را با عناوین در بیشتر مواقع مطابقت دهید.
  • درج کلمات ضروری است.
  • از کلمات بی معنی استفاده نکنید زیرا باعث می شود سایت شما اسپم به نظر برسد.
  1. عنوان خود را ساده کنید.

اولین و بارزترین جنبه صفحه شما که در نتایج جستجو مشاهده می شود عنوان است. در واقع عنوان سئو صفحه برجسته ترین قسمت نتایج جستجوی شماست. به همین دلیل، بیشتر تمرکز شما باید روی تأثیرگذاری هرچه بیشتر آن باشد. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی انجام این کار آورده شده است:

  • روی احساسات تمرکز کنید.

انگیزه ی اکثر تصمیم گیری ها، احساسات است. به همین دلیل، یک روش خوب برای جلب توجه مردم به خواندن محتوای شما و درنتیجه بهبود نرخ کلیک ارگانیک ، تغییر تمرکز عنوان از کلید واژه محور به مرکز احساسات است. جزئیات بیشتر را در نکات مربوط به نوشتن متن پیدا کنید.

  • از لیست ها و اعداد استفاده کنید.

ثابت شده است که پست های لیستی و شامل عدد CTR را تقویت می کنند. لیست های 10 ، 20 و 30 برتر بهتر از اعدادی مانند 7 ، 16 یا 23 هستند. در حالت کلی مردم عدد هایی را دوست دارند که به 0 ختم می شوند یعنی 10 ، 20 و غیره بهتر از 8 ، 12 عمل می کنند.

  • از استفاده کردن از برچسب های عنوان سنگین و پیچیده خودداری کنید.

این موارد نه تنها خسته کننده هستند بلکه حتی ربات های موتور جستجو نیز متوجه می شوند که این عنوان برای خوانندگان نوشته نشده است.

  • از براکت ها در عناوین خود استفاده کنید.

مطالعه ای که توسط هاب اسپات انجام شد نشان داد که پرانتز در عناوین کلیک 40٪ کلیک را افزایش می دهد .

  • همیشه عناوین خود را آزمایش کنید.

می توانید این موارد را در تبلیغات PPC، پست های فیس بوک و سایر تبلیغات اجتماعی خود امتحان کنید تا از مناسب بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود داشتن هر گونه مشکلی عناوین خود را تغییر دهید و عنوانی را پیدا کنید که واقعاً کارساز است.بهینه سازی organic CTR

  1. محتوای خود را برای دستگاه های تلفن همراه سازگار کنید.

طی پنج سال گذشته، گوگل به سمت تلفن همراه تغییر کرده است. دلیل این امر این است که جستجوهای موبایل از سال 2011 به طور پیوسته افزایش یافته و از دسک تاپ به عنوان روش ترجیحی جستجو پیشی گرفته است . این باعث تغییر در نحوه ارائه نتایج جستجو می شود. الگوریتم های جستجوی گوگل میزان مناسب بودن یک سیات برای تلفن همراه را بررسی می کنند. اگر به دنبال بهبود نرخ کلیک ارگانیک هستید، واکنش گرا کردن محتوا راهی برای انجام آن است.

  1. از گوگل مپ استفاده کنید.

حتماً در سایت خود نقشه را اضافه کنید تا وقتی افراد کلمات کلیدی مرتبط با تجارت شما را جستجو می کنند، مکان نقشه شما در بالای نتایج جستجو نشان داده می شود و کاربران را به Google Maps هدایت کند. وب سایت، ساعات کار، مکان، دستورالعمل ها و شماره تلفن شما نیز ظاهر می شود. این روش بسیار کارآمدتر برای جلب مشتری است. اگر نمی دانید چگونه یک مکان را در نقشه گوگل اضافه کنید مقاله ما در این مورد را بخوانید.

  1. از پیش نمایش Yoast کاربران وردپرس استفاده کنید.

اگر از وردپرس استفاده می کنید، به افرونه یواست نیاز خواهید داشت. این افزونه یک مجموعه ی سئو می باشد که سایت شما را برای بهترین نتایج ممکن تضمین می کند. هنگام نوشتن یک پست، این گزینه را خواهید داشت که پیش نمایش اسنیپت را همانطور که در SERP های گوگل به نظر می رسد، مشاهده کنید. یواست به شما کمک می کند تعیین کنید که اسنیپت و یا سایر موارد از لحاظ سئو مناسب هستند و یا خیر.

  1. سرعت سایت را بهبود ببخشید.

سرعت سایت برای بهبود نرخ کلیک ارگانیک و تجربه کلی کاربر بسیار مهم است و برای افزایش میزان کلیک ارگانیک، اطمینان از بارگذاری سایت در سریع ترین زمان ممکن لازم است. از این گذشته، اگر بازدید کننده واقعاً در صفحه شما قرار بگیرد یک کلیک حساب می شود. اگر سرعت بارگذاری سایت شما بسیار کند باشد، حتی ممکن است این اتفاق نیفتد، به خصوص در دستگاه های تلفن همراه که اغلب از اتصال اینترنت کندتر برخوردار هستند. بعلاوه، رتبه جستجوی گوگل با سرعت بارگیری ارتباط مستقیم دارد .در نتیجه، اگر می خواهید CTR ارگانیک را برای وب سایت وردپرس خود بهبود بخشید، سرمایه گذاری در سرعت سایت عامل مهمی است.

در دستگاه های تلفن همراه، جهش از یک تا سه ثانیه سرعت سایت باعث افزایش  32٪ نرخ پرش می شود. این امر باعث می شود سرعت سایت برای حفظ نرخ کلیک مناسب از اولویت اصلی برخوردار باشد. تعداد زیادی ابزار رایگان برای تست سرعت سایت شما وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

  1. برندگان و بازندگان CTR را شناسایی کنید

گام مهم بررسی وضعیت کلیک در حال حاضر صفحات شما است. دو مکان برای بررسی  این اطلاعات در Google Analytics وجود دارد . ابتدا به قسمت Acquisition – Search Console – جستجوها بروید تا یاد بگیرید کدام جستجوها به صفحه شما منتهی می شوند. سپس متوجه خواهید شد که این گزارش کلیک ها، نمایش ها  CTR میزان کلیک و موقعیت SERP ​​را نشان می دهد. این موارد اطلاعات ارزشمندی است که باید مرتباً مشاهده، بارگیری و یا تجزیه و تحلیل شود. سپس صفحات فرود را در همان منو بررسی کنید.

این گزارش حتی اطلاعات دقیق تری راجع به تعداد بازدیدها، کلیک ها و … هر پیوند داده شده ارائه می دهد. همچنین نرخ پرش، جلسات، تبدیل و سایر داده های ارزشمند را نشان می دهد. در بین این گزارش ها، می توانید ببینید که کدام یک از صفحات شما کلیک عالی می کند و کدام یک عملکرد خوبی ندارد. عنوان ها و توضیحات تست A / B را در رسانه های اجتماعی شروع کنید.

جمع بندی

موتورهای جستجو همچنان یکی از مهم ترین منابع ترافیکی وب سایت ها هستند. بهبود نرخ کلیک ارگانیک برای استفاده از آن ها بسیار مهم است. وقتی نوبت به سئو می رسد، بسیاری از دارندگان وب سایت به سادگی بر روی رتبه بندی تمرکز می کنند. آن ها فکر می کنند تا زمانی که به صفحه اول گوگل راه پیدا کنند، ترافیک دریافت می شود. با این حال، اگر کسی روی محتوای شما کلیک نکند، دستیابی به یک رتبه بالا در SERP به شما کمک نمی کند. در آن صورت، رتبه جستجوی شما چیزی بیشتر از یک معیار پوچ نیست.

بعلاوه، CTR و رتبه بندی جستجو با هم ارتباط نزدیک دارند. اگر همه کادرهای مربوط به گوگل را علامت بزنید اما نتوانید افراد واقعی را به سمت محتوای خود سوق دهید، موتور جستجو به راحتی رتبه شما را پایین می آورد. ترافیک جستجوی ارگانیک برای هر برنامه بازاریابی دیجیتال مقدس است و این ترافیک مشتریان رایگان هستند که برای مرور کسب و کار، مارک، محصولات و خدمات شما وارد وب سایتتان می شوند.

تنها راه برای دریافت این ترافیک، گرفتن کلیک از گوگل و سایر موتورهای جستجو است. با بهبود نرخ کلیک ارگانیک، میزان بازدید و جستجوهای ارگانیک را به طور کلی افزایش می دهید. مدتی طول می کشد تا به روش جدید انجام کار عادت کنید.

دسته بندی: سئو , کسب درآمد
تگ ها: تولد ژاکت

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *