کنیبالیزیشن چیست و چگونه آن را در سئو رفع کنیم؟

سئو

11 دقیقه زمان مطالعه

کلمات کلیدی در هنگام جلب نظر کاربران و افزایش رتبه موتور جستجوی شما پادشاه هستند. در نتیجه، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به یک تجارت چند میلیون دلاری تبدیل شده است که تعداد زیادی از متخصصان در مورد چگونگی بهتر صعود به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) مشاوره می دهند و ادعا می کنند که رسیدن به شماره یک مورد نظر آن ها است. کنیبالیزیشن کلمات کلیدی باعث می شود صفحات و پست های شما پایین تر از حد مجاز باشند و در صورت عدم کنترل می تواند به اعتبار کلی سایت شما آسیب برساند. در این مقاله به طور کامل تر می گوییم کنیبالیزیشن چیست و چگونه آن را رفع کنید.

بیشتر توصیه های عملی در زمینه SEO به چند پیشنهاد خوب خلاصه می شود: تحقیقات بازار خود را انجام دهید تا بدانید کدام کلمات کلیدی مربوط به مخاطبان شما هستند و محتوایی به موقع و مرتبط ایجاد کنید

در اینجا مواردی که باید در مورد پیدا کردن، ارزیابی و از بین بردن کنیبالیزیشن کلمات کلیدی بدانید، وجود دارد.

کنیبالیزیشن (Cannibalization) کلمه کلیدی در سئو چیست؟قلاب کیورد

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی زمانی اتفاق می افتد که در نهایت دو یا چند صفحه از وب سایت شما برای کلمه کلیدی مشابه با هم رقابت کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید دو صفحه در مورد سئو داریم، اگر به طور کلی ترافیک ارگانیک بیشتری با ترکیب دو صفحه در یکی از صفحات بدست آید، این مساله کنیبالیزیشن بوده و باعث اختلال در عملکرد صفحات می شود.

با استفاده از همان کلمه کلیدی مشابه برای هر صفحه، شما اساساً رتبه بندی موتور جستجو را از خود می دزدید.

دلیل این امر این است که از دید موتورهای جستجو، هر یک از این صفحات واحد، رتبه بندی صفحه خاص خود را دارند، به این معنی که صفحات شما برای جلب توجه جستجوگرها می جنگند.

علاوه بر این، این صفحات مشابه اما متفاوت میزان کلیک شما (CTR) را در چندین لینک تقسیم می کنند و به نوبه خود ارزش هر صفحه را کاهش می دهند. در نتیجه، این سه صفحه ممکن است در SERP در رتبه های ششم، هفتم و هشتم قرار بگیرند در حالی که یک صفحه می تواند در رتبه دوم یا حتی اول قرار گیرد. حال که دانستید کنیبالیزیشن چیست به نحوه تشخیص آن می پردازیم.

آیا کنیبالیزیشن کلمات کلیدی بد است؟

کنیبالیزیشن یک فرایند بسیار مشکل آفرین است، اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشید فقط زمانی با keyword cannibalization روبرو می شوید که چندین صفحه به یک کلمه کلیدی بپردازند. به عنوان مثال، فرض کنید که ما دو صفحه داریم و با یک کلمه کلیدی اصلی به تولید محتوا پرداخته ایم. یکی از آنها دارای رتبه 1 اما صفحه دیگر که ما ترجیح می دهیم رتبه بندی شود بالا نیامده است. از نگاه فنی، یک صفحه در حال حذب ترافیک صفحه ای است که می خواهیم به صدر نتایج بیاید.

واقعیت این است که وجود این دو صفحه به عملکرد کلی سایت ما آسیب نمی رساند اما در صورتیکه بخواهیم یکی از آنها را ادغام یا حذف کنیم، برخی از رتبه بندی هایی که برای کلمات کلیدی دیگر خود داشته ایم را از دست خواهیم داد و شاهد کاهش ترافیک نیز می شویم.

نحوه تشخیص کنیبالیزیشن چیست؟

ساده ترین راه برای تشخیص قابلیت کنیبالیزیشن کلمات کلیدی، ایجاد صفحه گسترده حاوی کلمات کلیدی برای هر محتوایی است که ایجاد می کنید.

قبل از ارسال پست جدید، صفحه گسترده خود را بررسی کنید و ببینید آیا قبلاً از همان کلمه کلیدی استفاده کرده اید یا خیر. اگر اینگونه است، با در نظر گرفتن محتوای خود، روی کلمه کلیدی دیگری تمرکز کنید یا اطمینان حاصل کنید که محتوای ایجاد شده شما با مطالب قبلی متفاوت است.

همچنین می توانید با جستجوی آنلاین و مرتبط با کلمات کلیدی خود، میزان کنیبالیزیشن کلمات کلیدی را بررسی کنید. اگر می بینید که چندین صفحه از سایت خود در SERP ها برای یک کلمه کلیدی نزدیک به یکدیگر لیست شده اند، با مشکل کنیبالیزیشن مواجه هستید.

علاوه بر این، ابزار جستجوگر کلمه کلیدی می تواند به شما کمک کند تا همپوشانی بالقوه خود را از دست ندهید. بهتر است محتوای خود را قبل از پایین آمدن رتبه بندی جستجو توسط پست های هدفمندتر از رقبا، اصلاح کنید.

برای یافتن cannibalization باید به دنبال صفحاتی بگردید که کلمات کلیدی و هدف یکسان یا بسیار مشابه را هدف قرار داده و برآورده می کنند. اگر هدف یکسان باشد، بعید است که هر صفحه برای تعداد مختلفی کلیدواژه طولانی رتبه بندی شود. بنابراین معمولا با ادغام صفحات، از ضرر بیشتر می توان جلوگیری کرد.

بیایید به چند روش برای شناسایی این صفحات بنگریم:

سایت را برای اهداف محتوایی ممیزی کنید

مسایل مربوط به cannibalization سایت های کوچک کم تر پیش می آید و پیدا کردن اش نیز آسان است، با اینحال باید ببینید استراتژی کلمات کلیدی که در محتوای سایت بکار برده اید، در کدام موارد هدف یکسانی دارند و کاربران با کوئری های مشابه به صفحات هم شکل می رسند.

بررسی رتبه بندی ها در تاریخ های مشابه

اگر به رتبه‌بندی‌های در تاریخ های مختلف بنگرید، صفحاتی هستند که معمولا طی شش ماه بالاتر از رتبه ۸ قرار نگرفته‌اند. این یعنی صفحات مشابه ترافیک را بین هم تقسیم می کنند.

بیایید نگاهی دقیق تر به دو URL بیاندازیم:

/blog/identify-and-solve-index-problems-in-2021

/blog/how-to-index-content-in-houre

این دو پیوند به ما چه می گویند؟

  • آنها هر دو پست وبلاگ هستند.
  • آنها هر دو در مورد یک موضوع هستند – حل کردن مشکل.
  • اولین مورد یک پیوند دارای تاریخ قدیمی است.

بنابراین این تقریبا به طور قطع یک موضوع cannibalization است. صفحات یک هدف را دنبال می کنند و با یکدیگر رقابت دارند.

استفاده از اپراتور های گوگل برای جستجوی کلمات کلیدی

در گوگل از اپراتور site: yourwebsite.com برای “کلیدواژه” جستجو کنید. به این ترتیب تمام صفحات مربوط به آن موضوع را در سایت خود خواهید دید.

site: sampledomain.com “keyword”

نکته مهم

در این روش گوگل هر نتیجه ای که منطبق است را برمی گرداند. به عنوان مثال ممکن است تا بیش از 500 نتیجه برای جستجوی تان وجود داشته باشد که بیشتر آنها کلمات کلیدی کاملا متفاوتی را هدف قرار می دهند. موضوع اصلی شناخت شما از کلمه کلیدی مشابه بر روی پیوندهای همسان است.

چند URL با رتبه بندی مشابه را بررسی کنید

اگر گوگل چندین پیوند را برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی می کند، می تواند نشانه ای از کنیبالیزیشن باشد. به نتایج جستجوی گوگل بروید و کلیدواژه هدف را برای مشاهده پیوندهای مشابه در سایت تان کنترل کنید.

چگونه می توان کنیبالیزیشن کلمه کلیدی را حذف کرد؟

نجوه تشخیص کنیبالیزیشن کلمات کلیدی

تا اینجا گفتیم کنیبالیزیشن چیست بنابراین اگر در سایت خود کنیبالیزیشن کلمات کلیدی را کشف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا نگاهی به محتوای هر صفحه بیندازید. هرجا ممکن است، اطلاعات را از هر دو صفحه در یک پست واحد ترکیب کنید تا رتبه بندی جستجو را افزایش داده و اقتدار را افزایش دهید.

در موارد دیگر، ممکن است متوجه شوید که پست های قدیمی در سایت شما به لطف استفاده هدفمند از کلمات کلیدی هنوز رتبه بالایی دارند، اما دیگر مربوط به خط تولید یا ارائه خدمات شرکت شما نیستند. در این جا، ایده خوبی است که هر داده مفید از پست های قدیمی را در محتوای جدید ادغام کنید و سپس نسخه اصلی را حذف کنید، در عوض به موتورهای جستجو اجازه دهید رتبه بندی مرتبط ترین پست شما را انجام دهند.

توجه: مانند هر مورد دیگری در سئو، موارد استثنایی نیز در مورد قانون کنیبالیزیشن کلمه کلیدی وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر دو پست با کلمه کلیدی یکسان دارید که هر دو دارای رتبه بالایی هستند و موقعیت رتبه بندی آنها نوسانی ندارد، نیازی به ترکیب آن ها نیست.

اگر صفحات رقبا شروع به رتبه بندی بالاتر می کنند، یا اگر صفحه شما با بالاترین نرخ کلیک متوقف نمی شود، این می تواند نیاز به اقدام را نشان دهد.

اگر مطمئن هستید که کنیبالیزیشن صفحات را یافته اید، می توانید با یکپارچه سازی صفحات، عملکرد ارگانیک سایت را بهبود بخشید. با تغییر مسیر یک صفحه قدیمی به چیزی مرتبط تر که قبلا داشتید یا چندین صفحه را با یک صفحه جدید ترکیب کردن، هدف محتوا و کلمه کلیدی تان را نجات می دهید. این کارها کمک می کنند تا سیگنال های رتبه بندی شناخته شده مانند بک لینک ها و پیوندهای داخلی را در یک صفحه متمرکز کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
ریدایرکت 301 چیست؟

با این وجود یک سوال مهم باقی می ماند، آیا واقعا با ادغام صفحات می توان مشکل را برطرف کرد؟ احتمالا نه، زیرا این موضوع باعث می شود مقدار کمی از ترافیک ارگانیک را از دست داده و مقداری دیگر را بدست آوریم.

هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی در چندین صفحه که اهداف متفاوتی را برآورده می کند نیز یک نمونه دیگر از احتمال کنیبالیزیشن است. اگر کلمه کلیدی دارای هدف متفاوتی باشد، استراتژی خوبی است که معمولا کنیبالیزیشن نیست. ممکن است برخی از کلمات کلیدی با هم همپوشانی داشته باشند که این موضوع هم به نحوه تحقیق کلمات کلیدی ارتباط دارد.

تا زمانی که 100٪ مطمئن هستید یکی از پست های وبلاگ تان ارزشی برای کسب و کار شما ندارد، می توانید صفحه را حذف کرده و پیوند را به صفحه فرود هدایت کنید. این احتمالا باعث می شود که شما به طور کلی برخی از ترافیک ارگانیک را از دست بدهید اما نباید مهم باشد، زیرا این ترافیک هیچ ارزشی ندارد.

با ایجاد ساختار داخلی مناسب بر اساس لینک سازی صحیح، می‌توانید به گوگل کمک کنید تا بفهمد کدام مقاله مهم‌تر است. شما باید از پست هایی که اهمیت کمتری دارند، به پست هایی که برای شما مهم ترین هستند پیوند دهید. به این ترتیب، گوگل می‌تواند با دنبال کردن لینک‌ها بفهمد که کدام یک را می‌خواهید به عنوان بالاترین رتبه در موتورهای جستجو نشان دهید.

ساختار پیوند داخلی شما می تواند بخشی از مشکلات کنیبالیزیشن کلمه کلیدی شما را حل کند. باید به این فکر کنید که کدام مقاله برای شما مهم‌تر است و از مقالات کم‌اهمیت با لانگ تیل به مهم‌ترین مقاله خود پیوند دهید.

روش های غیر اصولی برای حل مشکل کنیبالیزیشن

مردم اغلب سعی می کنند کنیبالیزیشن را در سطح کلمه کلیدی با راه حل های به ظاهر منطقی حل کنند. بیایید نگاهی دقیق تر به این موارد بیندازیم تا بدانید چه راه حال های دیگری وجود دارد که مناسب نیست.

حذف کردن صفحه

این شیوه زیاد مناسب نیست مگر اینکه صفحه برای شما اصلا ارزشی نداشته باشد که قبلا در مورد آن صحبت شد. بنابراین در مواجهه همنوع خواری روش نادری است.

نواینکدس – Noindex

این یک راه نامتعارف برای رفع کنیبالیزیشن است، زیرا برگرفته از ایده مبارزه با همنوع خواری در سطح کلمات کلیدی ایده خوبی نیست.

کنونیکال صفحات

زمانی که با صفحات متعددی مواجه می‌شوید که تقریبا یا دقیقا تکراری هستند از کنونیکال بهره برده می شود، در غیر این صورت راه مناسبی برای رفع همنوع خواری کلمات کلیدی نیست.

بهینه سازی صفحات

این شیوه از نظر تئوری منطقی است اما اساسا نه، زیرا نمی توانید یک صفحه را فقط برای یک کلمه کلیدی بهینه کنید

ابزار جستجوگر Cannibalization کلمه کلیدی

کلمه کلیدیدر حالی که نگه داشتن یک صفحه گسترده از URL های صفحه، فراداده و استفاده از کلمات کلیدی می تواند به کاهش خطر کنیبالیزیشن غیرعمدی کمک کند، اما با بالا رفتن مقیاس سایت، این امر پیچیده تر می شود و ممکن است برایتان سوال شود که راه پیدا کردن کلمات کلیدی کنیبالیزیشن چیست .

یک سایت تجارت الکترونیکی را در نظر بگیرید که انواع مختلفی از کت های زمستانی را به فروش می رساند. با یک صفحه محصول برای هر کت، صفحات دسته بندی برای هر نوع کت، و پست های وبلاگ در مورد مراقبت، نگهداری و تعمیر کت، بسیار محتمل است که کلمات کلیدی با هم همپوشانی داشته و SERP آسیب ببیند.

ابزارهای جستجوگر کلمه کلیدی می تواند به ساده سازی این روند کمک کند و خطر از دست دادن یک مشکل بالقوه کلمه کلیدی را کاهش دهد. برخی از گزینه های محبوب عبارتند از:

  1. Keylogs Cannibalization Checker

Keylogs Cannibalization Checker یک دوره آزمایشی رایگان را ارائه می دهد. به سادگی با یک حساب Google که به وب سایت (های) شما متصل است وارد شوید و Checker بقیه کارها را انجام می دهد.

در مورد هر صفحه ای از سایت خود که برای کلمه کلیدی دارای رتبه بندی مشابه با استراتژی هایی برای حل مشکل رقابت می کنند، نتیجه خواهید گرفت. نسخه رایگان این ابزار فقط سه کلمه کلیدی را در یک سایت ردیابی می کند. برنامه های پرداختی برای چندین سایت و پیگیری نامحدود کلمات کلیدی مورد نیاز است.

  1. ابزار پیگیری موقعیت SEMrush

SEMrush یک مجموعه ابزار محبوب ردیابی و نظارت بر سئو است. صاحبان سایت با داشتن یک برنامه پولی به گزارش Cannibalization در ابزار پیگیری موقعیت SEMrush دسترسی دارند که نمره کنیبالیزیشن را برای کلمات کلیدی وارد شده ارائه می دهد.

نمره 100٪ به این معنی است که هیچ کنیبالیزیشنی تشخیص داده نشده است. امتیازات پایین مشکلات بالقوه را نشان می دهد و کلمات کلیدی مبتلا و صفحات کنیبالیزیشن را مشخص می کند.

  1. کنسول جستجوی گوگل

با دانش به این که کنیبالیزیشن چیست با استفاده از بخش گزارش عملکرد در Google Search Console ، می توانید عبارت هایی را که از جستجوهای گوگل برای بازدیدها و بازدیدهای سایت به دست آورده اید مشاهده کنید.

برای ثبت سایت خود در سرچ کنسول آموزش ما را در این زمینه از دست ندهید.

با استفاده از برگه “صفحات” به جستجوی این پرس و جوها بپردازید تا لیستی از URL ها را که برای کلمات کلیدی خاص و جستجوها رتبه بندی می شوند، مشاهده کنید. اگر بیش از یک URL از سایت خود برای همان کلمه کلیدی ذکر شده مشاهده کنید، ممکن است یک مشکل کنیبالیزیشن داشته باشید.

  1. جستجوگر SEIScout Cannibalization

Cannibalization Checker از SEOScout جایگزینی برای مدیریت صفحه گسترده کلمات کلیدی ارائه می دهد. به سادگی برای یک دوره آزمایشی رایگان 7 روزه یک حساب کاربری ایجاد کنید، دامنه سایت خود را وارد کنید و این ابزار گزارشی با جزئیات رتبه بندی کلمات کلیدی تکراری ایجاد می کند و به شما امکان می دهد به سرعت محتوای کنیبالیزیشن را ردیابی و از بین ببرید.

  1. Moz Key Explorer

Moz Keyword Explorer به شما امکان می دهد کلمات کلیدی رتبه بندی را پیدا کنید، موقعیت های رتبه بندی صفحه را تعیین کنید و در مورد اینکه کدام صفحات را نگه دارید و کدام یک از آن ها باید دوباره کار شوند یا حذف شوند تصمیم گیری کنید. Moz همچنین بارگیری فایل های صفحه گسترده CSV را آسان می کند که می تواند به صورت آفلاین برای لیست های تکراری کلمات کلیدی تجزیه و تحلیل شود.

هوشیار باشید!

برای دارندگان سایت و سرپرستان، محتوای کلمه کلیدی کنیبالیزیشن مشکل ساز است. رتبه بندی چندین URL برای همان کلمه کلیدی می تواند بر اقتدار صفحه تأثیر منفی بگذارد، مشتریان بالقوه را ناامید کرده و SERP ها را کاهش دهد.

در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم کنیبالیزیشن چیست و بید برای رفع آن چه کنید. با پیدا کردن استفاده از کلمات کلیدی تکراری، کنیبالیزیشن کلمات کلیدی را حل کنید، سپس در صورت لزوم با ترکیب یا حذف محتوا اطمینان حاصل کنید که مرتبط ترین محتوای شما بالاترین جایگاه SERP را با موتورهای جستجوی محبوب کسب می کند.

سخن آخر

گوگل با صفحات متعدد در مورد چیزهای مشابه یا صفحاتی که کلمات کلیدی یکسان را هدف قرار می دهند، گیج نمی شود و می داند چه چیزی در صفحات وجود دارد و آنها را بر اساس شان رتبه بندی می کند. آیا این بدان معناست که موتور جستجو همیشه صفحه مورد نظر شما را رتبه بندی می کند؟ البته که نه. با اینحال بدان معنا نیست که صفحه اشتباهی را رتبه بندی می کند. بسیاری از راه‌ حل‌ های رایج برای همنوع خواری کلمات کلیدی بیش از آنکه مفید باشند، ضرر دارند.

همنوع خواری کلمات کلیدی بر روی وب سایت های در حال رشد تأثیر بیشتری می گذارد. اگر سایت تان بزرگتر شود، شانس برای مواجهه با کنیبالیزیشن کلمات کلیدی در وب سایت افزایش می یابد. شما در مورد موضوعات مورد علاقه خود می نویسید و حتی بدون اینکه بدانید، مطالبی منتشر می کنید که تقریبا مشابه هستند. هر چند وقت یکبار، باید کلمات کلیدی را که می خواهید بیشتر رتبه بندی کنید، بررسی کنید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه