راهنمای گام به گام سئوی ووکامرس

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

آیا می خواهید سئوی ووکامرس خود را بهبود ببخشید، اما مطمئن نیستید که چگونه شروع به کار کنید؟ بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای فروشگاه تجارت الکترونیکی شما معادل این است که فردی در هر گوشه خیابان در دنیای واقعی بایستد و تابلو هایی با نام فروشگاه شما بچرخاند. اگر فروشگاه ووکامرس خود را از لحاظ سئو بهینه نکنید، فروش زیادی را از دست می دهید. ما این راهنمای سئوی ووکامرس را برای کمک به شما در بهبود سئو سایت ووکامرسی و جذب مشتری بیشتر ایجاد کرده ایم.

قبل از شروع ، بیایید اصول را مرور کنیم.

ووکامرس چیست؟

ووکامرس یک افزونه تجارت الکترونیک منبع باز است که برای وردپرس ساخته شده است. ووکامرس به شما امکان می دهد از قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) یعنی وردپرس استفاده کنید و از آن برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین استفاده کنید. به دلیل ماهیت منبع باز، می توانید تمام جنبه های فروشگاه خود را شخصی سازی کنید و به راحتی برنامه های افزودنی سفارشی بسازید.

قبل از راه اندازی یک فروشگاه آنلاین، بیشتر مبتدیان معمولاً می پرسند آیا ووکامرس با سئو سازگار است است؟

آیا ووکامرس با سئو سازگار است؟

ووکامرس بسیار سازگار با سئو است. با این حال، به طور قطع می توانید از افزونه ها و تکنیک ها برای بهبود بیشتر سئو سایت ووکامرس استفاده کنید.

هنگامی که با ووکامرس یک فروشگاه آنلاین راه اندازی می کنید، این شما هستید که می توانید مواردی مانند قالب، محصولات، توضیحات، تصاویر و سایر مطالب را در فروشگاه خود اضافه کنید. شما مسئول بهینه سازی تمام محتوایی که اضافه می کنید، هستید.

سئوی ووکامرس یک روند مداوم است و شما باید آن را حفظ کنید تا به طور مرتب شاهد رشد میزان بازدید و فروش خود باشید.

حال ممکن است از خود بپرسید که برای پیاده سازی صحیح یک استراتژی موثر سئوی ووکامرس به چه مواردی نیاز داریم؟

راهنمای سئوی ووکامرس ما می تواند به شما کمک کند.

  1. تنظیمات سئو وردپرس را انجام دهید.

ووکامرس یک افزونه وردپرس است، به این معنی که شما باید قبل از اینکه به سراغ ترفندهای خاص ووکامرس بروید، تنظیمات کلی سئو وردپرس خود را بهبود ببخشید.

اگر عجله دارید، مهم ترین کاری که باید انجام دهید نصب و راه اندازی افزونه یواست سئو در سایت شماست.

افزونه Yoast SEO به شما کمک می کند همراه با تنظیم زمینه های مناسب جستجوگرها برای محصولات خود، نقشه سایت را اضافه کنید.

پس از راه اندازی Yoast SEO ، می توانید به مرحله 2 راهنمای سئوی ووکامرس بروید.

  1. عنوان سئو محصولات را بنویسید.

درست مانند بهینه سازی پست های وبلاگ برای سئو، باید محصولات ووکامرس خود را نیز برای سئو بهینه کنید.

سئوی ووکامرس

یکی از مهم ترین قسمت های سئو محصول ووکامرس نوشتن عناوین محصولات مناسب با سئو است.

این عناوین محصول در نوار عنوان مرورگر شما ظاهر می شود و توسط موتورهای جستجو به عنوان یک نتیجه جستجو استفاده می شود.

ابتدا باید با ویرایش یک محصول ووکامرس و پیمایش در بخش Yoast SEO شروع کنید. در مرحله بعدی، باید بر روی عنوان پست کلیک کنید همانطور که در پیش نمایش قطعه نشان داده شده است، و یواست سئو فیلدی را نشان می دهد که می توانید عنوان سئو محصول را ویرایش کنید.

عنوان سئو محصول ووکامرس شما می تواند کمی متفاوت با عنوان محصول فروشگاه شما باشد. می توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید که فکر می کنید مشتریان شما هنگام جستجوی محصول از آن استفاده می کنند.

همچنین باید آن را برای کاربران جالب و جذاب معرفی کنید. با این حال، مهم است که از عناوین گمراه کننده یا نادرست استفاده نکنید که باعث فریب کاربران و موتورهای جستجو شود، زیرا این امر می تواند باعث پنالتی وب سایت شما شود.

بیایید نگاهی به مثالی برای عنوان سئو بیندازیم.

عنوان خسته کننده: کیف پول چرمی مردانه با نام تجاری

عنوان بهینه شده  برای سئو: کیف پول چرم قهوه ای مردانه که با کیفیت و دوام بالا ساخته شده است.

در عنوان بهینه سازی شده برای جستجوگرها، ما در حال ذکر کلمات کلیدی بلند هستیم که شامل همه مواردی است که افراد هنگام جستجوی “کیف پول چرمی مردانه” جستجو می کنند.

هنگام خرید آنلاین، افراد به جای سوالات عمومی، کوئری های جستجوی دقیق را تایپ می کنند. با افزودن کلمات کلیدی دنباله دار در عنوان محصول ووکامرس، به موتورهای جستجو کمک می کنید تا شما را بالاتر از رقبای خود بیابند و رتبه بندی کنند.

  1. توضیحات متا را اضافه کنید.

درست در زیر عنوان در یواست سئو ، کادری را برای افزودن توضیحات متا محصول خود مشاهده خواهید کرد.

این توضیحات در وب سایت شما نمایش داده نمی شود، بلکه توسط موتور های جستجو استفاده می شود تا در زیر عنوان محصول شما ظاهر شود. شما باید مطمئن شوید که از این توضیحات استفاده می کنید تا دلیل قانع کننده ای برای کلیک و مشاهده کالایتان توسط کاربران ارائه دهید. توضیحات متا را به عنوان عامل جذب فروش یک خطی خود در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که در توضیحات متا از همان کلمات کلیدی که در عنوان سئو محصول استفاده کرده اید، استفاده کنید. این کار شانس شما را برای رتبه بندی برای آن کلمات کلیدی هدف افزایش می دهد.

  1. Slug محصول را بهینه کنید.

Slug یا نامک نام خوبی از محصولی است که توسط وردپرس در URL شما استفاده می شود و به آن permalinks  نیز می گویند. به طور پیش فرض، ووکامرس از عنوان محصول شما به عنوان Slug استفاده می کند. با این حال، گاهی اوقات اسلاگ پیش فرض، کلمه کلیدی مربوط به سئوی ووکامرس را شامل نمی شود.

می توانید slug را در تنظیمات سئو محصول خود تغییر دهید. مطمئن شوید که از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کرده اید و آن را خیلی طولانی نکنید.

  1. Breadcrumbs را فعال کنید.

بردکرامب ها برای لینک داخلی بسیار مناسب هستند، زیرا مسیر یا دنباله ای را به صفحه ای که در آن هستید مشخص می کند.

این بردکرامب ها در نتایج جستجو نیز وجود دارد که به شما امتیاز بیشتری در رتبه بندی می دهد.

با تنظیم تنظیمات یواست سئو می توانید  breadcrumbها را برای محصولات ووکامرسی خود فعال کنید. نگران نباشید، در صفحه سئو به برگه ی ظاهر جستجو بروید و بر روی برگه مسیر راهنما (Breadcrumb) کلیک کنید.

بردکرامب ها در سئو ووکامرس

در مرحله بعدی، باید مطمئن شوید که گزینه مسیر راهنما فعال شده باشد. علاوه بر این، شما می توانید از دسته محصولات در بردکرامب خود استفاده کنید.

فراموش نکنید که برای ذخیره تنظیمات خود، روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید.

برای نمایش بردکرامب ها در قالب ووکامرس خود، باید کد زیر را به قالب یا child theme خود اضافه کنید. به سادگی فایل header.php را برای قالب خود ویرایش کنید و این کد را تا انتها اضافه کنید.

          <?php

if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {

  yoast_breadcrumb( '

<p id="breadcrumbs">','</p>

' );

}

?>

اگر از یکی از قالب های ووکامرس استفاده می کنید، احتمالاً آنها با عملکرد breadcrumb داخلی همراه هستند.

  1. استفاده صحیح از دسته ها و برچسب های محصول

دسته بندی ها و برچسب ها به شما کمک می کنند تا محصولات را در سراسر فروشگاه آنلاین خود سازمان دهی کنید. این کار باعث می شود مشتریان شما محصول متناسب مورد نظر خود را پیدا کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
مزرعه‌ محتوا (content farm) چیست؟

دسته ها و برچسب ها نیز به همین ترتیب به موتور های جستجو کمک می کنند. هر دسته از محصولات و برچسب ها در ووکامرس صفحه مخصوص به خود را دارند که توسط موتور های جستجو خزیده و فهرست می شوند.

از آنجا که این صفحات دارای محصولات مشابه هستند، این امر تراکم کلمات کلیدی آن ها را افزایش می دهد و احتمال رتبه بندی آنها را برای کلمات کلیدی بیشتر می کند.

بسیاری از مبتدیان در مورد تفاوت بین دسته و برچسب ها گیج می شوند و در نهایت از آنها به صورت نادرست استفاده می کنند. دسته ها برای گروه بندی گسترده محصولات شما در نظر گرفته شده اند. اگر فروشگاه شما کتاب بود، دسته ها فهرست مطالب خواهند بود.

به عنوان مثال، یک فروشگاه پوشاک می تواند دسته هایی مانند لباس مردانه، زنانه، جواهرات و غیره داشته باشد. دسته ها سلسله مراتبی هستند، بنابراین می توانید دسته های کودک را به آن ها اضافه کنید.

از طرف دیگر، برچسب ها کلمات کلیدی خاص تری هستند که خصوصیات محصول را توصیف می کنند. به عنوان مثال، یک محصول تی شرت می تواند برچسب هایی مانند لباس راحتی، تابستانی و موارد دیگر داشته باشد.

  1. Alt Text را برای تصاویر محصول اضافه کنید.

بسیاری از مشتریان به جستجوی تصویر روی می آورند تا به سرعت محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند. برای کمک به دارندگان وب سایت، گوگل اخیراً دکمه “مشاهده تصویر” را از نتایج جستجوی تصویر خود حذف کرده است. این بدان معناست که کاربران باید از وب سایت شما دیدن کنند تا تصویر همراه با متن را مشاهده کنند.

این روند بیشتر به فروشگاه های آنلاین کمک می کند تا مشتریان پرانگیزه را به سمت وب سایت های خود سوق دهند.

سئو تصویر بسیار شبیه جستجوی وب است. گوگل از هوش مصنوعی، تشخیص تصویر و الگوریتم های دیگر برای کمک به کاربران در یافتن تصاویر مورد نظر خود استفاده می کند.

مهم ترین کاری که می توانید برای دریافت ترافیک از جستجوی تصویر گوگل و سئوی ووکامرس انجام دهید افزودن برچسب alt به تمام تصاویر وب سایت شما است.

Alt text  یک ویژگی HTML است که به دارندگان وب سایت اجازه می دهد تا متن را با تصاویر خود اضافه کنند. هدف این متن این است که وقتی مرورگر قادر به گرفتن تصویر نیست، نمایش داده می شود.

موتورهای جستجو از این متن جایگزین به عنوان عامل رتبه بندی در جستجوی تصویر خود استفاده می کنند. اصولاً، می توانید متنی را برای توصیف اینکه این تصویر خاص چیست، اضافه کنید.

می توانید هنگام بارگذاری تصاویر خود در ووکامرس، متن alt را به همه تصاویر محصول خود اضافه کنید.

همچنین می توانید تصاویر محصول قدیمی خود را در کتابخانه رسانه ویرایش کرده و متن Alt  را یکی یکی به هر یک از آنها اضافه کنید.

  1. عنوان و توضیحات سئو را به دسته بندی محصولات اضافه کنید.

هر دسته از محصولات در ووکامرس صفحه مخصوص خود را دارد. این صفحه شامل محصولات مشابه است که باعث افزایش تراکم کلمات کلیدی برای کلمات کلیدی مورد نظر شما می شود. این باعث می شود صفحات گروه محصولات برای سئوی ووکامرس از اهمیت بیشتری برخوردار شوند.

با افزودن عنوان و توضیحات به آن ها، می توانید صفحات دسته بندی محصولات را بیشتر بهینه کنید. Yoast SEO به شما امکان می دهد عنوان و توضیحات سئو را برای هر دسته در فروشگاه ووکامرس خود تنظیم کنید.

کافی است به صفحه محصولات و سپس دسته ها بروید و روی لینک ویرایش زیر یک دسته کلیک کنید.

در صفحه ویرایش، به قسمت یواست سئو بروید و روی عنوان دسته بندی در پیش نمایش قطعه کلیک کنید. Yoast SEO اکنون قسمت های ویرایش را برای وارد کردن عنوان و توضیحات سئو سفارشی برای دسته بندی محصولات نمایش می دهد.

  1. مشتریان ووکامرس را در گوگل آنالیتیکس ردیابی کنید.

مهم ترین قسمت یک استراتژی موثر در جستجوگرها، داده ها هستند. شما باید بدانید که کاربران شما از کجا می آیند، چگونه فروشگاه شما را پیدا کرده اند، چه محصولی را مشاهده کرده اند و در فروشگاه شما چه کار می کنند.

گوگل آنالیتیکس می تواند به شما کمک کند همه این اطلاعات را ردیابی کنید، اما تنظیم صحیح آن ممکن است کمی دشوار باشد.

به همین دلیل افزونه آنالیتیفی،  افزونه محبوب گوگل آنالیتیکس را برای وردپرس به شما پیشنهاد می کنیم.

این افزونه گزینه های متنوع و گزارش های گوگل آنالیتیکس را به صورت شفاف در پیشخوان وردپرس شما در اختیارتان می گذارد.

  1. بهینه سازی سرعت و عملکرد وب سایت

گوگل سرعت وب سایت را یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی می داند. این بدان معناست که رتبه بندی وب سایت های سریع تر از وب سایت های کندتر بیشتر است.

وب سایت های کند برای کسب و کار شما مضر هستند، زیرا بر تجربه کاربر تأثیر می گذارند و هزینه واقعی شما را می پردازند.

طبق مطالعات، تأخیر 1 ثانیه ای در زمان بارگیری صفحه می تواند منجر به از دست رفتن 7٪ نرخ تبدیل ها، 11٪ بازدید صفحه کمتر و 16٪ کاهش رضایت مشتری شود.

در اکثر مواقع، دلیل شماره یک کندی فروشگاه ووکامرس میزبانی وب است. در این صورت، می توانید میزبانی وب خود را تغییر دهید.

  1. امنیت ووکامرس را بهبود ببخشید.

موتورهای جستجو عاشق وب سایت های ایمن هستند. گوگل با علامت گذاری سریع وب سایت های ناامن با اخطار ها، به کاربران درباره کلاهبرداری، بد افزار ها و وب سایت های فیشینگ هشدار می دهد.

امنیت ووکامرس

این کار نه تنها می تواند رتبه بندی سئوی ووکامرس شما را از بین ببرد، بلکه تأثیر زیادی بر اعتبار برند شما خواهد داشت.

هکرها همیشه با حمله بی رحمانه، تزریق بدافزار و تلاش برای سرقت اطلاعات، وب سایت های تصادفی را هدف قرار می دهند. برای جلوگیری از این امر باید امنیت فروشگاه ووکامرس خود را تقویت کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه سئوی ووکامرس خود را بهبود ببخشید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه