zhaket logo

آموزش سئوی وب سایت های خدماتی

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

با پیشرفت دنیای دیجیتال و آنلاین شدن تمامی کار ها، داشتن وب سایت برای هر کسب و کاری حائز اهمیت است. وب سایت ها با توجه به کسب و کار ها انواع مختلفی دارند و یکی از انواع آن ها وب سایت های خدماتی است. در وب سایت های خدماتی بر خلاف فروشگاه ها به جای فروش محصولات، انواع خدمات به کاربران و مشتریان ارائه می شود. این خدمات می تواند در قالب انجام مشاوره ها و … باشد. برای هر وب سایت خدماتی دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل و داشتن رتبه ی عالی می تواند یکی از اهداف بسیار مهم باشد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت سایت خدماتی چیست و چگونه می توان آن را بر اساس اصول سئو طراحی کرد. برای اشنایی کامل با سئو، پیشنهاد ما مقاله سئوتراپی ژاکت است.

وب سایت خدماتی چیست؟

در حالت کلی خدمات، مجموعه ای از اقدامات هستند که یک نیاز را برطرف می کنند. وب سایت های خدماتی عموماً در زمینه های مختلف به کاربران خدمات ارائه می دهند. به عنوان مثال وب سایت های آموزشی، مشاوره، خدمات زیبایی و بهداشتی، انجام تعمیرات و … جزو وب سایت های خدماتی به حساب می آیند. در این وب سایت ها کالایی به فروش نمی رسد و کاربران از خدمات استفاده می کنند و در ازای آن خدمات مبلغی پرداخت می کنند. اگر می خواهید سایت خدماتی خود را با وردپرس بسازید، آموزش طراحی سایت با وردپرس را بخوانید.

وب سایت خدماتی چه امکانات و ویژگی هایی دارد؟

طراحی وب سایت های خدماتی متفاوت تر از وب سایت های فروشگاهی و … است و به همین دلیل در این نوع وب سایت، به امکانات و ویژگی های دیگری نیاز است. در ادامه صفحات و ویژگی های موردنیاز برای این نوع وب سایت ها را معرفی خواهیم کرد.

  • صفحه اصلی

صفحه اصلی احتمالاً اولین صفحه ای خواهد بود که بازدیدکنندگان شما آن را می بینند. یکی از ویژگی های این صفحه چشمگیر بودن آن است. در واقع این صفحه باید آنقدر جذاب باشد که توجه آن ها را به خود جلب کرده و آن ها را برای مشاهده سایر بخش های وب سایتتان تشویق کند. داشتن تصاویر جذاب در صفحه اصلی یکی از راه های جذب بازدیدکنندگان است. همچنین در این صفحه باید یک معرفی کوتاه، خلاصه ای از خدمات خود و دکمه ی  فراخوان برای اقدام قرار دهید. به خاطر داشته باشید که داشتن محتوای زیاد، به ویژه تصاویر، می تواند سرعت وب سایت شما را کندتر کند. اگر وب سایت شما بارگیری نشود یا اطلاعات مورد نظر خود را ارائه ندهد، اکثر کاربران بیش از 15 ثانیه صبر نمی کنند و آن را ترک می کنند.

  • صفحه درباره ی ما

صفحه درباره ی ما شامل توضیحات بیشتری در مورد کسب و کارتان می شود. در این صفحه می توانید تاریخچه شرکت خود را شرح دهید و یا اینکه توضیح دهید چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می کند. این صفحه اغلب بازدیدکنندگان را متقاعد می کند که در وب سایت شما بمانند یا از شما خرید کنند. همچنین می توانید هرگونه دستاورد یا اعتباراتی را که دریافت کرده اید و یا بیوگرافی کارکنان را به نمایش بگذارید. این امر تجربه ای شخصی تر را برای مشتریان شما ایجاد می کند.

  • صفحه خدمات

شما باید یک صفحه را به نمایش خدمات خود اختصاص دهید. شما باید با خلاصه ای از هر پیشنهاد شروع کنید. اگر خدمات متعددی دارید، ممکن است بخواهید آن ها را به صفحات مختلفی دسته بندی کنید. شرح روشنی از انتظارات مشتریان خود هنگام انتخاب خدماتی که ارائه می دهید قرار دهید و همچنین توضیح دهید که چه چیزی شما را از رقبایتان فراتر قرار می دهد. در نهایت، یک دکمه اقدام برای عمل داشته باشید که مشتریان شما می توانند برای تماس با شما از آن استفاده کنند.

  • نظرات مشتریان

راهی عالی برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری این است که نظرات سایر افرادی که از خدماتتان استفاده کرده اند را در اختیار آن ها قرار دهید.

  • وبلاگ / صفحه اخبار

وبلاگ یک راه عالی برای تعامل با مشتریان بالقوه است. این به شما فرصتی می دهد تا به سوالات متداول پاسخ دهید و یا اخبار شرکت خود را به اشتراک بگذارید. در وبلاگ شما می توانید تخصص خود را ارائه دهید. داشتن یک وبلاگ یک راه عالی برای بازاریابی تجارت شما است و می تواند به افزایش رتبه و سئو سایت شما کمک کند. با این حال، عدم به روز رسانی آن می تواند تأثیرات نامطلوبی بر نام تجاری شما داشته باشد.

  • صفحه تماس با ما

اگر مشتریان شما راهی برای ارتباط با شما پیدا نکنند، داشتن یک وب سایت عالی فایده ای ندارد. اینجاست که صفحه تماس با ما می تواند به شما کمک کند. در این صفحات معمولاً می توانید شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس پستی، کانال های رسانه های اجتماعی و ساعات کار خود را درج کنید. همچنین می توانید یک فرم تماس را در این قسمت قرار دهید. این موارد گفته شده رایج ترین صفحات یک وب سایت خدماتی است و می تواند بیشتر نیز باشد.

برای طراحی سایت بهتر است این موارد را در هدر و فوتر خود قرار دهید:

  • نام دامنه
  • لوگو : اطمینان حاصل کنید که لوگوی خود را به صفحه اصلی خود لینک دهید، زیرا اکثر بازدیدکنندگان از آن استفاده می کنند.
  • شماره تلفن : از آنجا که کاربران اغلب از موبایل استفاده می کنند، بهتر است هر شماره تلفن یک پیوند قابل کلیک باشد.
  • دعوت به عمل : هر صفحه از سایت شما باید دارای CTA باشد.
  • ناوبری و منو
  • آدرس رسانه های اجتماعی
  • ویژگی چت آنلاین: چت بات ها برای رفع مشکلات به صورت آنلاین بسیار مناسب هستند و می توانید از آن ها در صورت نداشتن نیروی انسانی در خارج از ساعت کاری، استفاده کنید.
  • ساعات کاری
  • اطلاعات تماس : آدرس (های) فیزیکی و پستی، شماره تلفن و/یا آدرس ایمیل.

صفحات سایت

چگونه سایت خدماتی خود را بر اساس اصول سئو بهینه کنیم؟

اگر یک وب سایت زیبا در موتورهای جستجو یافت نشود، هیچ فایده ای ندارد! وب سایت شما به یک استراتژی برای بهینه سازی موتورهای جستجو نیاز دارد. برای اینکه وب سایت شما در این موتورهای جستجو ظاهر شود، باید با استراتژی موتور جستجو پیاده سازی شده باشد و به گونه ای ساخته شود که موتورهای جستجو بدانند وب سایت شما درباره چیست. برخی از تکنیک های سئو برای وب سایت شما عبارتند از:

  • یک وب سایت با ساختار خوب و سلسله مراتب واضح صفحه
  • محتوای متمرکز بر سئو
  • عنوان ها و توضیحات مربوط به صفحات
  • میزبانی سریع و امن وب سایت
  • نقشه سایت همه صفحات شما
  • لینک های داخلی
  • بک لینک
این مقاله را حتما بخوانید
چرا باید روی کلمات کلیدی دم بلند (Long tail keywords) تمرکز کنیم؟

در ادامه برخی از تکنیک ها و روش های بهبود سئو سایت را به شما معرفی خواهیم کرد:

تکنیک های سئو سایت خدماتی

  1. اطلاعات تماس واضح و قابل مشاهده

شما باید مطمئن شوید که اولین چیزی که بازدیدکنندگان وب سایت خدمات شما با آن روبه رو می شوند، نحوه تماس با کسب و کار شما است. در هدر خود و در هر صفحه دیگر باید اطلاعات تماس خود را به وضوح نمایش دهید تا بتوانند سریع و آسان با شما ارتباط برقرار کنند. تقریباً 70 درصد از بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه به دنبال کسب و کار شما هستند، بنابراین ضروری است که شماره تلفن شما به وضوح نمایش داده شود و قابل کلیک باشد تا بتوانند با یک ضربه فوراً با شما تماس بگیرند. شما همچنین باید یک دکمه واضح “تماس” داشته باشید که به صفحه تماس با ما هدایت شود.

  1. بهینه سازی سایت خدماتی برای موبایل

70 درصد جستجوهای اینترنتی در دستگاه تلفن همراه انجام می شود. اکنون بسیار ضروری است که وب سایت شما برای مشاهده در تلفن همراه بهینه شود. این بدان معنا نیست که شما به یک وب سایت کاملاً جدید و جداگانه برای دستگاه های تلفن همراه احتیاج دارید، تنها کافی است وب سایت شما با دستگاه های مختلف تلفن همراه سازگار شود. طراحی وب سایت ریسپانسیو به شما اجازه می دهد تا سایزهای مختلف صفحه نمایش را تغییر داده و با آن سازگار شود.

  1. سئو محلی

سئو محلی در صورتی اهمیت دارد که کسب و کار شما عمدتا به منطقه ای که در آن واقع شده است، خدمات رسانی می کند. این بدان معناست که هر کسی در یک منطقه ی محلی خاص می تواند به راحتی شما را هم در لیست ارگانیک و هم در بخش نقشه نتایج جستجو پیدا کند. ظاهر شدن در نتایج جستجوی نقشه یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو است.

  1. قرار دادن محتوای تازه و منظم وب سایت

راه اندازی وب سایت یک فرایند چند مرحله ای است و نیاز به به روزرسانی مداوم دارد. شما باید به آن مانند نگهداری خودرو فکر کنید، هرچه بیشتر مراقبت کنید، عملکرد بهتری دارد. علاوه بر حفظ ویژگی های فنی مانند به روزرسانی های منظم وردپرس، امنیت و .. باید محتوای تازه را به وب سایت اضافه کنید. این به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما به روز است و برای کاربران مناسب است.

  1. پست های وبلاگ قرار دهید.

ایجاد پست های وبلاگ راهی عالی برای تازه و به روز نگه داشتن وب سایت شما است. شما می توانید پست های منظمی در مورد به روز رسانی های مربوط به صنعت یا تجارت خود ایجاد کنید. اکثر پلتفرم های وب سایت با یک بستر وبلاگ نویسی یکپارچه ساخته می شوند که محبوب ترین آنها وردپرس است. وردپرس ایجاد پست های منظم وبلاگ برای کسب و کار شما و به روز نگه داشتن وب سایت خود را برای شما بسیار آسان می کند.

  1. خدمات خود را تبلیغ کنید.

پس از انتشار وب سایت خدماتی خود، خواه وب سایت سلامتی باشد یا وب سایت سالن آرایشگاه، آن را تبلیغ کنید تا مردم با نام تجاری شما آشنا شوند. یک راه عالی برای شروع، انتشار محتوا در رسانه های اجتماعی است.

  1. در هر صفحه یک فراخوان برای اقدام درج کنید.

دکمه های CTA عبارت مختصر، فرم یا بنر است که بازدیدکنندگان وب سایت شما را وادار به اقدام می کند. بسته به هدف نهایی شما، نمونه هایی از CTA ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درخواست تکمیل فرم تماس ساده جهت تعیین وقت ملاقات
  • عضویت در خبرنامه
  • پیشنهاد ویژه

در اصل، شما به بازدیدکننده می گویید که باید چه کار کند. بنابراین این المان را در هر صفحه از وب سایت خود بگنجانید.

  1. ارائه یک فرم آسان برای تعیین قرار ملاقات و …

ایده خوبی است که چندین راه برای تماس مشتریان (و مشتریان بالقوه) با کسب و کار شما ارائه دهید. به همین خاطر زمانبندی قرار ملاقات یا فرم ها را اضافه کنید. فرم خود را ساده نگه دارید. تنها اطلاعات کافی را جمع آوری کنید تا بتوانید به درخواست آن ها پاسخ دهید. برای آشنایی با نحوه ایجاد فرم آنلاین، این مقاله را بخوانید.

  1. یک رابط کاربری به یاد ماندنی و جذاب ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که رابط کاربری وب سایت خدماتی شما به خوبی طراحی شده است. می توانید این موارد را در نظر بگیرید:

  • از گرافیک زیبا و فونت های آسان برای خواندن استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که تصاویر فشرده شده باشند و برای بارگذاری سریع بهینه هستند. اگر وب سایت شما کند است، موتورهای جستجو مانند گوگل شما را جریمه می کنند.
  • درباره رقیبان خود تحقیق کنید تا ببینید چگونه وب سایت های خود را طراحی و بهینه سازی کرده اند.
  • در مورد مخاطبان مورد نظر خود تحقیق کنید تا ببینید از سایت شما چه می خواهند و نیاز های واقعی آن ها چیست.

نمایش سایت

جمع بندی

ساختن یک وب سایت خدماتی زیبا با سئو عالی کار ساده ای نیست و این کار نیاز به تلاش مداوم شما دارد. وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که ترافیک ایجاد کند. برخی از قوانین مربوط به سئوی سایت های خدماتی به طور خلاصه عبارتند از:

  • از عنوان صفحه و متا تگ در هر صفحه و برچسب alt در هر تصویر استفاده کنید.
  • محتوا را در سایت خود بهینه کنید تا با کلماتی که افراد واقعی جستجو می کنند، مطابقت داشته باشد.
  • از کلمات کلیدی مناسب در محتوا و لینک ها استفاده کنید.

اشتراک گذاری مطالب برای بازدیدکنندگان را تا حد امکان آسان کنید. شبکه های اجتماعی می تواند حجم زیادی از ترافیک را ایجاد کرده و بر رتبه جستجوی شما تأثیر مثبت بگذارد.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه