سند راهنمای جستجوی گوگل درباره محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

اخبار

10 دقیقه زمان مطالعه

گزارش اختصاصی ژاکت – گوگل می گوید شما می توانید برای تولید محتوا از هوش مصنوعی کمک بگیرید اما نیاز است شاخص های helpful content  را نیز برای اطمینان از کیفیت و ارزش آنچه که برای مخاطب نوشته شده در نظر بگیرید.

سند راهنمای جستجوی گوگل درباره محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی منتشر شد. در این سند اطلاعات مهمی درباره نقش محتوای هوش مصنوعی برای رتبه بندی و امتیازهای محتوای تولید شده توسط نویسنده ارایه شده که شامل فاکتورهای EEAT و WHW نیز در مسیر نحوه استفاده و پیاده سازی محتوای AI ذکر شده که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.

پس از رویداد هوش مصنوعی گوگل – پاریس که شاهد نسخه دمو از مدل توسعه یافته LaMDA به نام Bard بودیم، حال این موتور جستجو درباره تولید محتوا با ابزارهای خودکار و AI شفاف سازی هایی را انجام داده است. این روشنگری از آنجایی قابل توجه است که با روی کارآمدن chatGPT و جولان سایر ابزارهای هوش مصنوعی، تولید محتوای AI تبدیل به چالشی فراگیر شده و قاعده درستی نیز برای رویارویی با آن تاکنون وجود نداشته است.

هرچند سازمان های علمی و دانشگاهی و همچنین مراکز دولتی و پارلمانی بسرعت در حال وضع قوانین بازدارنده در این عرصه هستند، با اینحال لزوم آگاهی از وضعیت صفحات و مطالبی که ممکن است رتبه خوبی بدست آورده و یا برای همیشه از نتایج جستجو حذف شوند حائز اهمیت است.

گوگل توصیه های خود را درباره AI Content ارایه کرده که در آن قاطعانه به تولید محتوا برای کمک به مردم تاکید و هرگونه رفتار در جهت دستکاری نتایج جستجو را صراحتا منع می کند. گوگل می گوید: تمرکز ما ابتدا بر روی کیفیت، بجای نحوه تولید است. رویکردی که تضمین می کند نتایج جستجوی قابل اعتماد و با کیفیت بالا، طی سال ها به کاربران جستجوگر ارایه می شود.

گوگل اضافه کرد: شما می توانید از هوش مصنوعی برای تولید محتوای مفید و ارزشمند استفاده کنید و لازم است بدانید این موضوع اصلا چیز جدیدی هم نیست زیرا مدت هاست که از AI برای داده هایی چون امتیازات ورزشی، پیش بینی آب و هوا و رونوشت ها استفاده شده است. گوگل همچنین ادامه داد: پیشنهاد می کنیم از هوش مصنوعی برای نوشتن محتوایی بهتر استفاده کنید زیرا این توانایی را دارد که سطح جدیدی از نوشتار و خلاقیت را روی کار آورده و به عنوان ابزاری برای کمک به انتشار محتوای بسیار ارزشمند در وب عمل کند.

اما این همه ماجرا نیست و صرفا با آنچه که هوش مصنوعی به شما تحویل می دهد نمی توان در نتایج جستجوی گوگل رتبه بندی را متصور شد. سیستم رتبه بندی helpful content که در پس زمینه تمام سیستم های رتبه بندی فعال است، تاکیدا به نویسندگان محتوا می گوید باید بر روی people-first content تمرکز کرده و از شواهد و اهداف search-engine first فاصله گرفت.

هرچند در مرحله اول از اقدام برای تولید محتوای نهایی، هوش مصنوعی می تواند در تهیه پیش نویس ثابت قدم باشد، اما این نویسنده ماهر و با تجربه است که می تواند نحوه استفاده از یک محصول یا نقد خلاقانه ای را به رشته تحریر درآورده و مقاله ای عمیق با تکیه بر تخصص و دانش خود منتشر کند.

گوگل در ادامه شفاف سازی برای محتوای AI Content افزود: همه ما می دانیم که به هر حال محتوا به هرشکلی تولید می شود، اما آن دسته از افرادی که بدنبال موفقیت در نتایج جستجوی گوگل هستند باید در مسیر تولید محتوای یونیک، با کیفیت بالا و people-first content قدم بردارند که از شاخص های EEAT پیروی می کند.

 

شاخص های جدید چه کسی، چگونه و چرا – Who, How, and Why

گوگل بخش جدیدی را به سند راهنمای محتوای مفید اضافه کرده که نحوه ارزیابی محتوا را با شاخص های جدید “چه کسی، چگونه و چرا” برای رتبه بندی در نتایج و امتیاز بیشتر وارد فاز متفاوتی می کند.

اما منظور گوگل از شاخص های “چه کسی، چگونه و چرا” چیست؟

 

شاخص احراز “چه کسی “Who created

شاخص چه کسی به شخص تولید کننده محتوا اشاره دارد که به افراد کمک می کند تا نقش متریک های EEAT را در محتوا بطور شهودی و ملموس درک کنند. شاخص Who مشخص کننده نویسنده محتوا است که آب پاکی را بر روی دستان هوش مصنوعی ریخته و حجت را مخصوصا در حوزه YMYL تمام می کند.

 

سوالات مربوط به شاخص های احراز “چه کسی “who-related

  • آیا برای مخاطبین و بازدیدکنندگان صفحه مشخص شده که محتوا را چه کسی نوشته است؟
  • آیا صفحات دارای داده های مورد انتظار درخصوص نویسنده و نقش اشخاص هستند؟
  • آیا داده های فوق، منجر به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نویسنده یا نویسندگان می شود و پیشینه ای در مورد آنها و زمینه هایی که درباره آنها می نویسند ارایه می دهد؟

گوگل صراحاتا عنوان کرده که عدم وجود شواهد EEAT در صفحات به معنی Low Quality است و اگر بوضوح مشخص کرده اید که چه کسی محتوا را نوشته و داده های مورد نیاز را نیز درباره وی پیکربندی کرده باشید، در مسیر شاخص های EEAT همسو شده و موفقیت لازم را کسب خواهید کرد.

این موتور جستجو می گوید: ما قویا توصیه می کنیم اطلاعات نویسنده را بر اساس متریک های EEAT برای برآورده سازی خواسته کاربران و توجه شان ایجاد کرده باشید.

 

شاخص احراز “چگونه “How was created

دانستن اینکه چگونه محتوا تولید شده است برای خوانندگان مفید است. در محتوا باید مشخص کنید که پروسه تولید محتوا چگونه انجام شده و برای آنها مسیری را باید ترسیم کنید که چگونگی شکل گیری، تکمیل و انتشار مقاله را ترسیم می کند.

به عنوان مثال، این شاخص اکنون در محتوای Product Review اهمیت پیدا می کند و برای مقاله ای درخصوص بررسی یک محصول، زمانی که مخاطبین شما متوجه تعداد محصولات آزمایش شده، نتایج آزمایش ها و نحوه انجام هر بررسی قبل از پیاده سازی مقاله شوند، می تواند باعث شکل گیری شاخص اعتماد در آنها شود که برای گوگل در راس هرم EEAT است.

بررسی های شرح محصول که در آنها تجربه استفاده و آزمایش کالا صورت گرفته باید همراه با شواهدی از نحوه انجام بررسی ها مانند عکس های حین کار باشد.

نکته مهم: اینجا تفاوت بین محتوای “هوش مصنوعی” و محتوای “نویسنده انسان” برای مخاطب و سرچ انجین مشخص می شود که با فاکتورهای EEAT مخصوصا در حوزه YMYL حساسیت بیشتری هم پیدا می کند.

بسیاری از انواع محتوا ممکن است تنها دارای یک شاخص یعنی چگونه – who باشند که نشان دهنده محتوای تولید شده خودکار یا توسط هوش مصنوعی است. ارزیابی محتوا بر اساس WHW به معنی اشتراک گذاشتن جزییاتی در مورد اشخاص و افراد درگیر محتوا است که می تواند به خوانندگان و بازدیدکنندگان کمک کند تا نقش منحصر بفرد افراد را شناخته و درک کنند.

آیا از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می کنید؟ این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا برای مخاطبین شما بدیهی است که برای تولید محتوا از هوش مصنوعی استفاده می کنید؟
  • آیا در مورد اینکه چگونه از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می کنید، اطلاعات زمینه ای ارایه می دهید؟
  • آیا به مخاطبین خود درباره اینکه چرا محتوای تولید شده با هوش مصنوعی می تواند مفید واقع شود توضیحاتی ارایه داده اید؟

ارایه این اطلاعات برای آگاهی مخاطبین شما درخصوص اینکه از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کرده اید مفید است. افرادی هستند که می خواهند بدانند چه کسی محتوا را نوشته و اگر نقش شخص مشخص نیست، آگاهی از چگونگی تولید محتوا برای آنها منطقی بنظر می رسد.

 

شاخص احراز “چرا“Why content created

به مهم ترین سوالی که باید در مورد محتوای شما پاسخ داد می رسیم، اینکه چرا اصلا محتوا تولید شده است؟ شاخص “چرا” زمانی ارزیابی خوبی خواهد داشت که در درجه اول، محتوا را برای کمک به مردم نوشته باشید. همینطور محتوایی برای مخاطبین مفید است که اگر مستقیما هم به سایت شما بیایند از مطالعه آن راضی باشند. در صورتیکه نیت از نوشتن محتوا توجه به نیاز مخاطب باشد، با شاخص های EEAT و سیستم‌ های رتبه‌ بندی اصلی همسو خواهد بود.

اما در صورتیکه محتوا را برای این می نویسید تا فقط جستجوگران موتور جستجو را جذب کنید، این موضوع نتنها خوب نیست بلکه امتیاز مورد انتظار صفحات را نیز بهمراه نخواهد داشت.

همینطور در صورتیکه از هوش مصنوعی برای تولید محتوا با هدف دستکاری رتبه‌ بندی بهره می برید، این موضوع نقض آشکار قوانین اسپم و هرزنامه است.

 

سوالات متداول ارزیابی محتوای  Content AI

 

آیا تولید محتوا با هوش مصنوعی بر خلاف دستورالعمل های جستجوی گوگل است؟

  • استفاده مناسب از هوش مصنوعی برخلاف دستورالعمل های گوگل نیست. این بدان معنی است که از آن برای برای دستکاری رتبه‌ بندی استفاده نمی‌شود، در غیراینصورت مصداق بارز هرزنامه است.

 

چرا جستجوی گوگل محتوای هوش مصنوعی را ممنوع نمی کند؟

  • هوش مصنوعی مدت زیادی است که برای تولید محتوای مفید استفاده شده و می تواند به شیوه های جدید و هیجان انگیز به تولید محتوای خوب کمک کند.

 

گوگل چگونه می تواند متوجه محتوای بی کیفیت هوش مصنوعی در نتایج جستجو شود؟

  • محتوای بی کیفیت چالش جدیدی برای جستجوی گوگل نیست بلکه سال‌ ها ست که با محتوای بی‌ کیفیت تولید شده توسط انسان‌ ها و هوش مصنوعی را شناسایی و با آن براحتی مقابله می کند. گوگل از سیستم هایی بهره می برد که می توانند مفید بودن محتوا را تعیین و ارزیابی کرده و دائما نیز درحال بهبود هستند.

 

گوگل چگونه می تواند محتوای AI را که بطور بالقوه اطلاعات نادرست منتشر می کند یا با اجماع موضوعات مهم در تضاد است، رسیدگی کند؟

  • اینگونه مسایل هم در محتوای تولید شده توسط انسان و هم هوش مصنوعی وجود دارد. به هر حال محتوا تولید می شود و سیستم های گوگل به دنبال ارایه اطلاعات با کیفیت بالا از منابع قابل اعتماد هستند، نه اطلاعاتی که با اجماع ثابت شده در مورد موضوعات مهم در تضاد باشد. در عناوینی که کیفیت اطلاعات بسیار مهم است، مانند حوزه YMYL، سیستم‌ های گوگل تاکید بیشتری بر روی شاخص های اطمینان دارند که بسادگی بدست نمی آید.

 

گوگل چگونه می تواند تعیین کند که آیا از هوش مصنوعی برای اهداف هرزنامه و رتبه بندی استفاده شده؟

  • موتور جستجوی گوگل سیستم‌ های مختلفی از جمله SpamBrain را در اختیار دارد که الگوها و سیگنال‌ ها را تجزیه و تحلیل می کند. چنین سازکارهایی بخوبی به گوگل در شناسایی محتوای اسپم کمک می کند، آنهم هرطور که تولید شود.

 

آیا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی رتبه بالایی خواهد داشت؟

  • استفاده از هوش مصنوعی به محتوا سود خاصی نمی رساند، این محتوا است که باید مفید باشد و اگر هم مفید است باید شاخص های EEAT در آن قابل ارزیابی و شواهد تجربی و تخصص وجود داشته باشد.

 

آیا باید از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم؟

  • اگر هوش مصنوعی را راهی ضروری برای کمک به تولید محتوای مفید و بسیار ارزشمند می‌دانید، ممکن است مفید باشد. اگر هوش مصنوعی را راهی ارزان و آسان برای رتبه بندی موتورهای جستجو می بینید، خیر.

 

آیا لازم است داده های نویسنده را به همه مطالبم اضافه کنم؟

  • افراد بطور منطقی انتظار دارند بدانند نویسنده محتوا چه کسی است، بدین ترتیب باید بطور دقیق نویسنده را در محتوا مشخص کرده باشید. همینطور نویسنده ها باید شواهد EEAT را در سایت داشته باشند تا اطلاعات لازم در اختیار مخاطبین قرار گیرد.

 

آیا نیاز است اطلاعات هوش مصنوع را به محتوای خود اضافه کنم؟

  • افشای این موضوع که محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده مفید است، زیرا افراد عمداتا می خواهند بدانند محتوا چگونه ایجاد شده است. مخصوصا زمانی که تصور می کنید چنین انتظاراتی از سوی کاربران وجود دارد حتما بدان توجه کنید.

 

آیا می توانم هوش مصنوعی را به عنوان نویسنده محتوا معرفی کنم؟

  • نوشتن نام نویسنده به عنوان هوش مصنوعی نتنها خوب نیست بلکه ناقض خط مشی های گوگل است. هوش مصنوعی را باید به عنوان بخشی از پروسه تولید محتوا معرفی کنید.

 

آیا هوش مصنوعی می تواند محتوایی را بنویسد که دارای شاخص تجربه باشد؟

  • دنی سالیوان: همواره اینطور نیست که تمام قطعات محتوا نیازی به نشان دادن تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد داشته باشند، اما تاکید می کنم که شاخص اعتماد مهمترین بخش از ارزیابی EEAT است.برخی از انواع محتوا ممکن است بر اساس تجربه ای که از خود نشان می دهند مفید باشد، در حالی که محتوای دیگری ممکن است به دلیل شواهد مهارت مثمر ثمر باشد.

اگر هدف شما از استفاده از هوش مصنوعی یافتن راه‌های خلاقانه برای افزودن زمینه و اطلاعات بیشتر برای کمک به خوانندگان است، این یک روش عالی برای توسعه مطالب تان است. اما در صورتیکه از هوش مصنوعی برای یافتن راه هایی در جهت ایندکس شدن محتوای بیشتر توسط گوگل استفاده می کنید، بهتر است AI را کنار بگذارید.

موتور جستجوی گوگل برای حوزه های مختلف محتوایی فاکتورهای متعددی را ارزیابی می کنند که متریک های EEAT  بخصوص در YMYL از جمله آنها می باشند. شما می توانید از هوش مصنوعی برای ایده پردازی و استفاده از ظرفیت های نوآورانه بهره ببرید اما بیاد داشته باشید که متریک های WHW و شاخص های EEAT تماما در سمت نویسنده انسان ایستاده اند و می خواهند نقش هوش مصنوعی در تولید محتوا نیز مشخص باشد.

یک هوش مصنوعی نمی تواند شواهدی دال بر تجربه و تخصص در وب داشته باشد و قطعا در یک حوزه بخصوص هم مهارت تجربی شناخته شده ندارد. اما به عنوان یک متخصص و نویسنده استفاده از AI در بسیار جهات مفید و برای شخص مثمر ثمر است.

اگر محتوا تماما توسط هوش مصنوعی تولید شده باید آن را برای مخاطب مشخص و اگر از AI کمک گرفته اید نیز باید نام نویسنده را با عبارت “کمک گرفته از هوش مصنوعی” درج کنید. برای محتوای پروداکت رویو می توانید پروسه آزمایش و بررسی های محصولات و اقدامات پژوهشی را پیاده سازی کنید تا شاخص های WHW را نیز رعایت کرده باشید.

 

Google Search's guidance about AI-generated content on twitter


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه