گوگل SGE و تجربه جستجوی مولد با هوش مصنوعی

اخبار

5 دقیقه زمان مطالعه

اختصاصی ژاکت: هوش مصنوعی مولد در نتایج جستجوی گوگل – google search generative practice

جستجوی گوگل همگام با تحولات هوش مصنوعی وارد فاز جدیدی شده که نسخه تجربی آن برای بررسی نحوه عملکرد نتایج مولد در دسترس تعدادی از کاربران دنیا قرار گرفت.

اما این اولین تصاویر از تجربه بررسی سرچ جدید گوگل برای سرپ فارسی هست که با کوئری های مختلف بر روی انواع فیچرها آزمایش و تحلیل شده که همگی بصورت زنده ضبط و تست شده است. سرچ جدید مولد گوگل انبوهی از ترافیک و تبدیل را به صفحات مختلف وب روانه می کند و نتنها سرپ ارگانیک را در بخش های مختلف نمایش می دهد، بلکه در بخش SGE نیز با طراحی های متنوع و با صفحات وبسایت های مرتبط با سرچ کوئری را نیز پیشنهاد می دهد.

بخش SGE بین 5 تا 15 وبسایت را در همان قسمت هوش مصنوعی مولد عرضه کرده و بصورت کاروسل یا ستونی نمایش می دهد که در نوع خود بی نظیر بوده و پنجره های جدیدی را به روی ما می گشاید. این یعنی علاوه بر اینکه صفحات وب در بخش هوش مصنوعی در دسترس است، تمام پیشنهادات و عکس ها و پادکست ها و غیره نیز برای کلیک و ورود به وبسایت ها برای جستجوگران نمایش داده می شود که همزمان با نتایج ارگانیک است. کل سرچ گوگل به 2 بخش اصلی یعنی ( نتایج ارگانیک با SGE ) و ( نتایج Conversational ) تقسیم شده است که هر دو تجربه ناب متفاوتی را از جستجو با نمایش انواع صفحات و فیچرها به کاربر ارایه می کند. یعنی ما از این به بعد جستجوی گوگل را در دو تایپ خواهیم داشت که یکی نتایج سرپ با هوش مصنوعی و دیگری نتایج سرپ بصورت Conversational است که حالت Conversational از ترافیک و تبدیل موضوعی و تاپیک رلونسی فوق العاده بالایی برخوردار بوده و مفاهیم جدید سئویی و محتوایی را به چالش می کشد.

در سرپ Conversational که بر اصل topic relevancy استوار است، با هربار سرچ در باکس پایین صفحه، یک سرپ جدید با SGE و نتایج ارگانیک که همگی به سرچ کوئری اولیه و کانسپت کلی مرتبط است را نمایش می دهد. به نظر می رسد تغییرات جدید گوگل نتنها ترافیک و تبدیل را کاهش نمی دهد بلکه تمام صفحات وب و وبسایت ها را از سرتاسر اینترنت در دو قسمت اصلی با تنوع بی نظیر نمایش داده و علاوه بر نتایج رنک شده، صفحاتی که تا پیش از شانس نمایش در نتایج را نداشتند بطور واضح در بلاک SGE AI و در سرپ Conversational نمایش داده و وردوی می گیرند.

سرپ Conversational هم برای سرپ فارسی و هم انگلیسی در دسترس بوده و برای تمام سرچ کوئری های مرتبط با هم و تاپیک های اصلی و فرعی در هر پاسخ نمایش داده می شوند که در نوع خود تجربه بی نظیری اشت. سرپ جدید سئو را وارد فاز جدیدی برای شناخت نحوه رتبه بندی نتایج در بخش ها و تایپ های اصلی که همگی نزد کاربر است وارد می کند از جمله کاروسل SGE و نتایج Conversational و علاوه بر تاکید فراوان بر بهبود تاپیک ها و اینتنت کاربران برای هر نتیجه Convers، تولید محتوای بسیار ارزشمند و غنی و مرتبط با بهینه سازی گفتگو محور را نیز برای نمایش در SGE و Conversational و تاپیک های متصل به هم بیشتر از هر وقت دیگری حائز اهمیت می داند.

 

موشکافی سرپ گوگل -SGE و Conversational

سرپ گوگل SGE شامل دو بخش است:

بخش اول نتایج ارگانیک و SGE – در این حالت جستجوگر می تواند علاوه بر مشاهده صفحات رتبه بندی شده در نتایج طبیعی سرپ، بسته به نوع سرچ خود شاهد پاسخ های مولد هوش مصنوعی نیز باشد که به آن SGE می گوییم. پاسخ های SGE هم بر اساس نوع سرچ کوئری بین 5 تا 15 صفحه وب از میان وبسایت های مرتبط با کوئری جستجو شده را به 2 شکل کاملا مجزا نمایش می دهد که یکی کاروسل نتایج و دیگری لیست نتایج است. بدین ترتیب سرپ گوگل چند وبسایت در بخش SGE و سایر وبسایت ها را در بخش ارگانیک بصورت اسکرول نامحدود نمایش خواهد داد که همگی ایمپرشن و کلیک به همراه دارند.

بخش دوم نتایج Conversational است که تجربه ای بی نظیر و ناب را با نمایش انواع نتایج به همراه دارد. کاربر با کلیک بر روی سرچ کوئری های پیشنهادی گوگل یا با کلیک بر روی بخش Convers وارد صفحه ای باکس مانند می شود که در آنجا با هربار جستجو و سرچ بصورت مکالمه ای و تاپیک محور یک پاسخ SGE به همراه یک سرپ ارگانیک را مشاهده می کند. نکته قابل توجه این است که با هربار جستجوی جدید و اصطلاحا با هربار Conversation کاربر، نتایج جستجوی مرتبط با تاپیک یا سرچ کوئری بصورت ریزالت ارگانیک و SGE نمایش داده شده و نرخ تبدیل و ترافیک بالایی را به همراه می آورد.

سرپ جدید گوگل برای تاپیک ها و سرچ کوئری های مختلف از جمله جستجوی پادکست، فیلم، موضوع محتوایی، اشخاص و هرچیزی نوع متفاوتی از SGE را نمایش می دهد که با اطلاعات خلاصه و مرتبط با کوئری جستجو شده همراه است.

بخش هوش مصنوعی مولد نتایج را به 2 شکل زیر نمایش می دهد:

الف: کاروسل صفحات وبسایت ها که بین 5 تا 15 صفحه است و بر اساس هر سرچ کوئری فرق دارد
ب- لیست باز شده کاروسل به همراه پیشنهادات SGE که بخش کاروسلی باز شده مستقیم به صفحات وب کلیک شده و بخش پیشنهادات SGE بصورت یک ستون در سمت راست اطلاعاتی از قبیل عکس صفحه وب، صفحات مرتبط با آن، امتیازهای رویو، ویدئو ها و غیره را برای بررسی و کلیک به همراه دارد.

سرپ جدید گوگل برای بعضی از سرچ کوئری ها از جمله اسامی و عبارات Short Tail بخش SGE را تولید نمی کند و یک دکمه نمایش می دهد تا کاربر تصمیم بگیرد Generate کند یا سرپ ارگانیک و سرپ Convers را ببیند.

سرپ جدید گوگل برای تمام لانگ تیل ها و مخصوصا سرچ کوئری های طولانی تر، تاپیک های موضوعی و سرچ های دارای مفهوم متکی به اطلاعات بیشتر همگی بصورت SGE تولید شده و با صفحات وبسایت های مرتبط با آن همراه است. کاربر می تواند با کلیک بر روی هر نوع سرپ که می خواهد علاوه بر نتایج ارگانیک و SGE از پیشنهادات گوگل برای توسعه جستجوی خود بهره مند شود.

سرپ Conversational گوگل با هر پاسخ، پاسخ قبلی را بسته و پاسخ جدید را به همراه ویدئو یا پادکست یا صفحات وب و به همراه پاسخ های مولد نمایش می دهد.

پاسخ های سرپ Conversational همگی بر اساس موضوع اصلی تاپیک جستجو شده و پاسخ های قبلی خود اش تولید شده و با هم ارتباط مفهومی و موضوعی دارند. به عنوان مثال اگر در سرپ Conversational عبارت طرز تهیه سوشی را جستجو کنید، یک پاسخ جدید بصورت SGE و سرپ ارگانیک نمایش داده می شود و در سوال بعدی اگر فقط عبارت بهترین روش های آشپزی را سرچ کنید، گوگل بهترین دستورپخت های سوشی را نمایش می دهد. هر Convers یک دکمه به Search قبلی دارد و می تواند در همانجا Reset شود که تجربه کاربری نابی را به همراه دارد.

این خصوصیت اصلی سرپ Conversational نسبت به سرپ ارگانیک با SGE است که جستجوها آنجا به هم مرتبط بوده و نتایج جستجو دائما تولید می شوند اما در سرپ ارگانیک با هربار جستجو یک تاپیک جدید در نتایج جستجو ریزالت می شود.

 

عکس های جستجوی هوش مصنوعی گوگل – SGE

 

SGE - google search generative experience (8)

 

SGE - google search generative experience

 

SGE - google search generative experience

 

SGE - google search generative experience

 

SGE - google search generative experience

SGE - google search generative experience SGE - google search generative experience

SGE - google search generative experience

SGE - google search generative experience

SGE - google search generative experience


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه