Retry
حذف قالب

همانطور که می دانید در وردپرس بخشی وجود دارد که همه قالب هایی را که پیش از این وارد وردپرس خود کرده اید را ذخیره می کند که قبلا در آموزش وردپرس گفته شده است . بنابراین اگر چندین قالب را امتحان کرده باشید یا از ظاهر مختلف سایت خود خروجی گرفته باشید، احتمالاً چندین قالب اضافه در این بخش وجود دارند. شاید این قالب ها به نظرتان بی ضرر باشند؛ اما باید بدانید که این قالب های اضافه می توانند به سایت آسیب بزنند. پیشنهاد می دهیم که در این آموزش از ژاکت همراه ما باشید تا هم بدانید که چرا باید قالب های اضافه را از وردپرس خود حذف کنید و هم 3 روش ساده برای حذف قالب از وردپرس را ببینید.

چرا باید تم های اضافه وردپرس را حذف کنیم؟

اول از همه بیایید ببینیم که چه دلایلی برای حذف قالب وردپرس (که به آن تم یا پوسته هم می گویند) وجود دارد. به طور کلی طبیعتاً قالب هایی را باید حذف کنیم که در وردپرس نصب شده اند، اما فعال نیستند. این فایل های اضافه می توانند دو مشکل اساسی برای سایت ایجاد کنند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

آموزش وردپرس

مشکل اول: مسائل امنیتی

تم های وردپرس یکی از مهم ترین و رایج ترین نقاط حمله هکرها هستند. به این ترتیب که هکرهای وردپرس اغلب از کدهای قالب های ناامن برای ترزیق بدافزار و سایر روش های هک استفاده می کنند. بنابراین هر چه قالب های کمتری در سایت خود داشته باشید، در واقع نقاط ضعف سایت خود را کمتر کرده اید و امنیت وردپرس خود را بالا برده‌اید.

 

بیشتر بخوانید: مقاله هک سایت وردپرس

از طرف دیگر اگر این قالب های غیر فعال را به روز نکنید، این مشکل امنیتی تشدید می شود. چرا که نفوذ در نسخه های قدیمی قالب ها برای هکرها به مراتب ساده تر است. بنابراین بهترین کار این است که به جای به روزرسانی آنها، فقط آنها را حذف کنید.

مشکل دوم: مسائل مربوط به حافظه

قالب های اضافه، در واقع فایل هایی نسبتاً سنگین هستند که بدون هیچ استفاده ای فقط بخشی از فضای سرور را اشغال کرده اند. بنابراین اگر به فکر حذف قالب از وردپرس نباشید، به مرور زمان سرور تحت فشار قرار می گیرد و شاهد مشکلاتی در عملکرد سایت خواهید بود. پس با پاک کردن این فایل های بی استفاده، فضای بیشتری را برای تنفس سایت خود فراهم کنید.

پس ما گاها باید قالب‌های اضافی وردپرس را حذف کنیم تا مشکلات مربوط به مسائل امنیتی و مسائل حافظه را رفع کنیم.

چه زمانی نباید قالب های بلااستفاده را حذف کنیم؟

بالاتر با دلایل حذف قالب از وردپرس آشنا شدیم؛ اما گاهی اوقات نیز لازم است که قالب های اضافه را نگه داریم! چرا؟ به عنوان مثال ممکن است قالب فعال سایت شما قالب فرزند یک تم بزرگ تر باشد. در این صورت آن قالب والد را نباید حذف کنید.

علاوه بر این داشتن چند تا از قالب های پیش فرض خود وردپرس می تواند بی ضرر باشد. چرا که گاهی لازم است برای ریشه یابی بعضی از مشکلات، یک تم پیش فرض را روی سایت خود فعال کنید.

3 روش آسان برای حذف قالب وردپرس

حالا می رسیم به اصل مطلب، یعنی حذف قالب از وردپرس. اگر دلیل خاصی برای نگه داشتن قالب های اضافه ندارید، به سراغ روش های زیر بروید و با هر کدام که راحت ترید، تم های اضافه خود را حذف کنید.

نکته: قبل از این که تم های اضافه را حذف کنید، بهتر است از سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. البته فرآیند حذف تم بسیار راحت و معمولاً بدون ضرر است. اما در هر صورت با این کار از مشکلات احتمالی جلوگیری می کنید.

روش اول: حذف قالب وردپرس از طریق داشبورد

اگر به داشبورد وردپرس خود دسترسی دارید، کار حذف تم برایتان بسیار راحت است. برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

مرحله 1:

به عنوان مدیر سایت وارد پنل وردپرس شوید. سپس به مسیر “نمایش> پوسته ها” بروید.

پوسته ها در منوی وردپرس

در این صفحه همه قالب هایی که تا کنون نصب کرده اید را مشاهده می کنید.

لیست قالب ها در وردپرس

نکته: در این صفحه اولین قالب، یعنی قالبی که سمت راست قرار دارد، تم فعال سایت شماست.

مرحله 2:

برای حذف کردن هر یک از این قالب ها باید ابتدا نشانگر موس را روی تم مد نظر ببرید و روی گزینه “جزئیات پوسته” کلیک کنید.

انتخاب قالب وردپرس برای حذف کردن

نکته: تم فعال را نمی توان حذف کرد! پس اگر احیاناً قالب مد نظر در حال حاضر فعال است، اول باید تم دیگری را فعال کنید.

حالا در پنجره ای که باز شده، روی گزینه “پاک کردن” که پایین و سمت چپ این پنجره است، کلیک کنید. با این کار یک پیام بالای صفحه ظاهر می شود و از شما می پرسد که آیا برای حدف این تم مطمئن هستید؟ اگر مطمئنید OK را بزنید.

گزینه پاک کردن قالب ادوفیکشن در وردپرس

به همین راحتی قالب شما از وردپرس حذف شد و دیگر روی سرور سایت شما وجود ندارد. دقت کنید که اگر قالب اشتباهی را حذف کرده اید، می توانید آن را مجدداً نصب کنید یا از نسخه پشتیبان سایت خود آن را بازیابی کنید.

اگر خطا رخ داد، چگونه آن را برطرف کنیم؟

در طول حذف قالب از وردپرس با روشی که دیدیم، ممکن است چنین اروری را دریافت کنید:

“.Deletion failed, the theme requested does not exist”

دلیل اصلی این ارور این است که وردپرس نتوانسته همه فایل های این قالب را پاک کند. اگر با این خطا رو به رو شدید، باید به سراغ روش های بعدی بروید و فایل های قالب را از طریق FTP یا پنل هاست پاک کنید.

روش دوم: حذف قالب در وردپرس از طریق FTP

اگر به داشبورد وردپرس خود دسترسی ندارید یا با خطای بالا مواجه شدید، روش حذف قالب از وردپرس از طریق FTP را امتحان کنید. روش های مشکل ورود به پیشخوان وردپرس را بخوانید. برای این کار باید به فایل های سرور خود از طریق پروتکل انتقال فایل FTP دسترسی داشته باشید. این پروتکل یک روش برای ویرایش فایل های سایت از راه دور است. برای استفاده از این روش نیز مراحل زیر را پیش بگیرید:

مرحله 1:

با سرویس گیرنده  FTP خود به سرور هاست وب خود متصل شوید. برای مثال در تصویر زیر افزونه File Manager در وردپرس را مشاهده می کنید که FTP را به منوهای وردپرس اضافه کرده است. سپس وارد پوشه ” wp-content” شده و بعد پوشه ” themes” را باز کنید.

انتخاب قالب وردپرس از طریق ftp

مرحله 2:

پوشه themes، همه پوشه های تم های نصب شده روی سایت شما را ذخیره می کند. پس همین جا به دنبال پوشه قالبی بگردید که می خواهید آن را حذف کنید. فراموش نکنید که مطمئن شوید که این قالب، تم فعال سایت شما نباشد. سپس روی پوشه مد نظر راست کلیک کرده و “Delete” را انتخاب کنید.

در این مرحله ممکن است مثل روش قبل پیامی را دریافت کنید مبنی بر این که آیا از حذف این قالب مطمئن هستید یا نه. این پیام را تأیید کنید تا قالب مد نظر از سایت شما حذف شود.

روش سوم: حذف قالب وردپرس از طریق پنل هاست

به عنوان روش آخر نیز به سراغ حذف تم وردپرس از طریق پنل هاست می رویم. با پیمودن مراحل زیر می توانید از این روش استفاده کنید:

مرحله 1:

وارد حساب هاست خود شوید (آدرس سایت که باید وارد آن شوید و اطلاعات ورود، قبلاً توسط شرکت هاستینگ برای شما ارسال شده است). سپس پوشه “Wp-content” را پیدا کرده و داخل آن پوشه “themes” را پیدا کنید.

پوشه قالب ها در هاست وردپرس

مرحله 2:

حالا مثل روش دوم، پوشه قالب مد نظر را پیدا کرده و روی آن راست کلیک کنید. در نهایت نیز گزینه “Delete” را انتخاب کنید.

آیا بعد از حذف قالب از وردپرس کار دیگری هم باید انجام دهیم؟

همانطور که در روش های بالا مشاهده کردید، فرآیند حذف یک تم از وردپرس، بسیار راحت است و پیچیدگی خاصی ندارد. اما گاهی اوقات ممکن است که بعضی از فایل های قالب به طور کامل حذف نشده باشند و روی سرور باقی مانده باشند.

دو جنبه مهم که در این مرحله باید بررسی کنید، فایل های رسانه و ابزارک هایی هستند که متعلق به قالب حذف شده اند، اما هنوز روی وردپرس باقی مانده اند. پس ابتدا از مسیر “رسانه> کتابخانه” به کتابخانه رسانه های وردپرس بروید. فایل های این کتابخانه را بررسی کنید و اگر تصویر یا هر مدیایی متعلق به قالب حذف شده است، آنها را پاک کنید.

در قدم بعدی باید ابزارک ها یا همان ویجت ها را بررسی کنید. پس مسیر “نمایش> ابزارک ها” را طی کنید. در این صفحه اگر ابزارکی را پیدا کردید که برای تم حذف شده است، آنها را تا بخش “ابزارک های غیرفعال” درَگ کنید. سپس روی آن کلیک کنید تا منوی گزینه های آن باز شود. سپس “پاک کردن” را انتخاب کنید.

ابزارک های غیرفعال در وردپرس

نکته: اگر می خواهید همه ابزارک های غیرفعال را پاک کنید، می توانید روی گزینه “پاکسازی ابزارک های غیرفعال” که پایین صفحه است، کلیک کنید.

در آخر

با حذف تم های اضافه، وب سایت شما در امنیت بیشتری قرار می گیرد. علاوه بر این، فضای خالی بیشتری در اختیار دارد و سریع تر و سبُک تر نیز خواهد شد. دقت کنید که بهتر است تا مدتی بعد از حذف قالب از وردپرس، نسخه پشتیبانی که قبل از حذف کردن تم تهیه کرده بودید را نگه دارید. هر چند که احتمال این که مشکلی رخ دهد بسیار کم است؛ اما در هر صورت بهتر است دست پر باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید تغییرات را به حالت قبل برگردانید. برای یادگیری بیشتر وردپرس و استفاده از ترفند های آن در سایت خود بهتر است مقاله آموزش وردپرس را مطالعه کنید تا از مزایا و کاربردهای آن بیشتر بدانید . از اینکه تا پایان این آموزش ما را همراهی کردید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *