zhaket logo

مسدود شدن کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

دارایی‌های رمزارزی مسدود، برداشت‌ها محدود و احراز هویت اجباری! آیا تلگرام هم به جمع تحریم‌کنندگان ایران پیوسته است!؟

به نظر می رسد کیف پول داخلی تلگرام که اخیراً با استقبال زیادی روبرو شده بود، دارایی‌های رمزارزی کاربران ایرانی را مسدود و امکان برداشت را بدون اطلاع قبلی محدود می کند. این اقدام موجی از نگرانی را برای کاربرانی به وجود آورده که پیش از این نیز طعم تلخ تحریم‌ها را در پلتفرم‌های دیگر چشیده‌اند.

تلگرام که چندی پیش از امکان ارسال تتر با کارمزد پایین (و فعلاً بدون کارمزد) به کاربرانش خبر داده بود، ناگهان قواعد بازی را برای ایرانیان تغییر داد. کاربران ایرانی که برای برداشت رمزارزهای خود اقدام می‌کنند، با پیامی مبنی بر ضرورت احراز هویت روبرو می‌شوند. اما مشکل اینجاست که احراز هویت به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست.

در حال حاضر، کیف پول Tonkeeper که بر روی شبکه TON کار می‌کند، محدودیتی برای برداشت و واریز رمزارز برای کاربران ایرانی ایجاد نکرده است. همچنین، در برخی موارد، پشتیبانی کیف پول تلگرام پس از بررسی، رمزارزهای مسدود شده کاربران ایرانی را آزاد می‌کند. با این حال، خطر مسدود شدن حساب کاربری تلگرام همواره بر سر مردم کشورمان سایه افکنده است.

پیش از این، تلگرام امکان خرید اشتراک پریمیوم را برای کاربران ایرانی لغو کرده بود که البته این ممنوعیت با روش‌هایی دور زده می‌شد. اما حالا با مسدود شدن دارایی‌ها در کیف پول، عملاً عرصه بر کاربران ایرانی تنگ‌تر شده است.

نگرانی‌ها از تشدید تحریم‌ها

با وجود اینکه Tonkeeper تاکنون محدودیتی برای کاربران ایرانی ایجاد نکرده، اما سایه تحریم‌ها همچنان بر سر این پلتفرم سنگینی می‌کند. کاربران ایرانی که خاطره تلخ تشدید ناگهانی محدودیت‌ها در صرافی‌های رمزارز مانند بایننس را در ذهن دارند، نگران تکرار این اتفاق در Tonkeeper هستند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود، تاکنون از سوی شرکت‌های رمزارز چندان جدی گرفته نمی‌شد. اما گزارش رویترز مبنی بر ارائه خدمات صرافی بایننس به کاربران ایرانی و ترس از جریمه‌های سنگین دولت آمریکا، این شرکت‌ها را به سخت‌گیری بیشتر در قبال کاربران ایرانی سوق داد.

در نتیجه، کاربران ایرانی یا با هویت جعلی در این بازار حضور دارند یا دائماً در حال مهاجرت از پلتفرمی به پلتفرم دیگر هستند و در این میان، ریسک بالای کار با پلتفرم‌های ناامن و یا مسدود شدن دارایی‌شان را به جان می‌خرند.

اقدام اخیر تلگرام در محدود کردن دارایی‌های ایرانیان، این پلتفرم را به لیست بلندبالای شرکت‌هایی اضافه می‌کند که به دلیل تحریم‌ها، خدمات خود را ارائه نمی‌دهند. این موضوع بار دیگر نشان‌دهنده چالش‌های متعددی است که در دسترسی به خدمات مالی و تکنولوژی با آن روبرو هستیم.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه