استانداردهای موجود در افزونه وردپرس

افزونه های وردپرس

5 دقیقه زمان مطالعه

افزونه‌ها بخش مهم و جدایی‌ناپذیر در وردپرس هستند. اما باید بصورت اصولی از آن‌ها استفاده شود. استانداردهای موجود در افزونه وردپرس به چه صورت هستند؟ مهم‌ترین ویژگی‌های یک افزونه استاندارد و حرفه‌ای وردپرسی چه هستند؟
امروزه CMS وردپرس به عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در سراسر جهان شناخته می‌شود که حدود 30 درصد از کل سایت‌های جهان (بیش از 70 میلیون سایت) را پشتیبانی می‌کند و به دلیل آنکه یک نرم‌افزار متن‌باز است هر روز در حال توسعه و گسترش است. برای ساختن هر سایتی مجموعه‌ای از الزامات و امکانات مورد نیاز است که مهم‌ترین آن‌ها شامل دامنه، هاست، CMS و قالب است؛ اما برای پیشبرد اهداف سایت باید امکانات جانبی مانند افزونه‌ها را بسیار جدی گرفت زیرا تقریباً افزونه‌ها هستند که فعالیت سایت‌ها را به سرانجام می‌رسانند و هر کدام از آن‌ها به صورت اختصاصی مسئول انجام عملیات خاصی هستند.

استانداردهای موجود در افزونه وردپرس

CMS وردپرس بیش از 50000 افزونه مختلف را پشتیبانی می‌کند که به صورت رایگان و پرمیوم در اختیار کاربران قرار می‌گیرند اما نمی‌توان به همه این افزونه‌ها اعتماد کرد و باید از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها آن‌ها مطمئن بود. در این مطلب سعی می‌کنیم که ویژگی‌هایی و استانداردهای موجود در افزونه وردپرس را بررسی کنیم.

افزونه چیست؟

افزونه های وردپرس

افزونه‌های وردپرس ابزارها یا فایل‌هایی نصبی هستند که بر روی CMS وردپرس نصب می‌شوند و به سایت کاربران ویژگی‌ها و کارکردهای جدیدی را اضافه می‌کنند. از افزونه‌ها می‌توان برای زیباتر کردن سایت و افزودن امکانات بیشتر به قالب سایت بدون نیاز به استفاده از دانش برنامه‌نویسی و کد نویسی استفاده کرد. افزونه‌ها باید دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های استانداردی باشند تا استفاده از آن‌ها برای کاربران راحت و مطمئن باشد. از مهم‌ترین استانداردهای موجود در افزونه وردپرس می‌توان موارد زیر را بیان کرد.

سازگاری با قالب‌های وردپرسی

همان‌طور که گفته شد CMS وردپرس بیشتر از 50000 پلاگین و 5000 قالب رایگان و پرمیوم را پشتیبانی می‌کند. هرچند که بیش از 50 درصد سایت‌های وردپرسی از پلاگین­‌های معتبری مانند ویژوال کامپوزر، yoast seo، اسلاید ساز و چند زبانه کردن استفاده می‌کنند اما ممکن است که در مدت زمان فعالیت سایت به پلاگینی با قابلیت‌های دیگری نیاز پیدا کنید تا عملیات متفاوتی را بر سایت خود اعمال کنید بنابراین پلاگین باید بتواند با قالب سایت سازگاری مناسبی داشته باشد و پاسخگوی نیاز کاربران باشد. در صورتی که پلاگین با قالب وردپرس هماهنگی و سازگاری نداشته باشد ممکن است مشکلاتی مانند تداخل با سایر افزونه‌ها، کاهش سرعت سایت، به خطر افتادن امنیت سایت و استفاده نامتعارف از منابع سرور را به دنبال داشته باشد.

داشتن پشتیبانی و امکان به‌روزرسانی مداوم

در صورتی که حتی از شاخص‌ترین و بهترین افزونه‌های وردپرسی استفاده کنید، مجبور هستید بعد از مدتی آن را به‌روز کنید. به دلیل آنکه سیستم وردپرس به همراه تمام ابزارهای جانبی آن به صورت مداوم نیاز به آپدیت شدن و به‌روزرسانی دارند، لازم است که افزونه‌­های مورد استفاده دارای پشتیبانی دائمی و همیشگی باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بلافاصله برای رفع آن اقدام کنند. افزونه‌ها مانند قالب‌های وردپرس و حتی خود CMS وردپرس به دلایل امنیتی، بهبود عملکرد و سرعت و کارایی بهتری نیاز دارند که به صورت مستمر به‌روز شوند.

همچنین افزونه باید این قابلیت را داشته باشد که به نسخه قبلی خود برگردد. گاهی ممکن است که در صورت به‌روزرسانی کردن یک افزونه، سایت با مشکلات مختلفی روبه‌رو شود و لازم باشد که افزونه حذف و یا از نسخه پایین‌تر آن استفاده کرد؛ بنابراین داشتن پشتیبانی همیشگی و امکان آپدیت شدن همیشگی از مهم‌ترین فاکتورهای استانداردهای موجود در افزونه وردپرس است.

قیمت مناسب افزونه

همان‌گونه که گفته شد بیش از 50000 افزونه مختلف برای وردپرس طراحی شده‌اند که می‌توان به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کرد؛ اما افزونه‌های رایگان قابلیت‌ها و ویژگی‌های کمتر و محدودتری نسبت به نسخه‌های پرمیوم دارند. همچنین نسخه‌های رایگان معمولاً از پشتیبانی و به‌روزرسانی‌های مناسبی برخوردار نیستند و استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. هرچند که به صورت کلی افزونه‌های وردپرسی قیمت‌های زیادی ندارند اما قیمت مناسب یک افزونه پرمیوم می‌تواند یکی از ویژگی‌های استاندارد آن باشد چون کاربران وردپرسی برای سایت‌های خودشان معمولاً چندین افزونه لازم دارند و باید برای هر کدام از آن‌ها هزینه بکنند که در مجموع می‌تواند قیمت‌های زیادی باشد.

این مقاله را حتما بخوانید
نحوه عیب یابی افزونه ها درسایت وردپرسی

امنیت افزونه

plugin security- امنیت افزونه های وردپرس

هرچند که افزونه‌های بسیاری مانند Wordfence Security و iThemes Security از طرف وردپرس برای تأمین امنیت سایت‌های وردپرس معرفی شده‌اند که عملکرد بسیار عالی دارند اما خود افزونه‌های مورد استفاده در سایت نیز باید از نظر امنیت استانداردهای لازم را داشته باشند. در صورتی که افزونه‌ها امنیت مناسبی نداشته باشند در برابر هک شدن نمی‌توانند مقاومت کنند؛ بنابراین توصیه می‌شوند حتماً از افزونه‌هایی که پشتیبانی مطمئن دارند، قابلیت به‌روزرسانی مستمر را دارا هستند و به صورت پرمیوم ارائه می‌شوند، استفاده کنید یا از سایت  wordpress.org دانلودهای خود را انجام دهید.

کارکرد مناسب و نصب آسان

به صورت کلی نصب و راه‌اندازی افزونه‌های وردپرس مراحل پیچیده‌ای ندارد و فقط با چند کلیک ساده می‌توان آن‌ها را فعال کرد. وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌ها برای افراد مبتدی و ناآشنا به علوم برنامه‌نویسی و کامپیوتر است، از این نظر لازم است که افزونه‌ها به گونه طراحی شوند که این افراد بتوانند به راحتی با آن کار کنند.

داشتن المان‌های مختلف

هرچقدر تعداد المان‌های یک افزونه بیشتر باشد می‌تواند استفاده‌های بیشتری داشته باشد و در توسعه سایت کمک بیشتری به کاربران بکند. به عنوان مثال افزونه‌های محبوب و معتبر ویژوال کامپوزر یا المنتور المان‌های بسیار زیادی دارند که می‌توانند کارهای بسیار زیادی برای کاربران آنجا دهند. از طرف دیگر این افزونه‌ها هم مانند CMS وردپرس به صورت متن‌باز هستند و قابلیت توسعه و گسترش بالایی دارند و هر روزه بر تعداد المان‌های آنان افزوده می‌شود. با توجه به آنکه نصب و فعال‌سازی افزونه‌های متعدد و مختلف در سایت می‌تواند مشکلاتی مانند کاهش سرعت و کاهش سطح امنیت سایت را به دنبال داشته باشد، بیشتر کاربران وردپرسی ترجیح می‌دهند از افزونه‌های کمتر با تعداد المان‌های بیشتر استفاده کنند تا اینکه تعداد زیادی از افزونه‌های تک بعدی را بر روی سایت خود داشته باشند.

سازگاری با افزون‌های سئو

seo website- سئوی افزونه ها

معروف‌ترین افزونه سئو سایت‌های وردپرسی، افزونه (Yoast Seo) است. افزونه‌هایی که در سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند باید سازگاری خوبی با این افزونه داشته باشند تا رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو دچار کاهش نشود. سئو نقش بسیار مهم و حیاتی در ثبات و ادامه فعالیت یک سایت دارد و هر چقدر رتبه سئوی یک سایت بالاتر باشد بر تعداد بازدیدکنندگان و مشتریان آن نیز افزوده خواهد شد. یک افزونه زمانی مفید واقع خواهد شد که نقش مخربی در سئوی سایت نداشته باشد.

قابلیت پاک‌سازی همه‌جانبه

ممکن است گاهی اوقات کاربران سایت‌های وردپرسی اقدام به حذف یک افزونه یا جایگزین کردن آن با افزونه‌ای بهتر و یا راحت‌تر بکنند. در صورت حذف کردن افزونه از پیشخوان وردپرس باید این قابلیت وجود داشته باشد که کدهایی که توسط آن افزونه به صفحات سایت اضافه شده‌اند نیز حذف شوند و پس از حذف افزونه آن کدها درون صفحات سایت باقی نمانند. یکی از استانداردهای موجود در افزونه وردپرس همین امر است که بسیار هم حائز اهمیت است.

قابلیت توسعه و سفارشی‌سازی

افزونه‌هایی که به صورت متن‌باز در اختیار کاربران قرار داده می‌شوند، می‌توانند برای افراد حرفه‌ای بسیار محبوب باشند چرا که می‌توانند با تکیه بر دانش کد نویسی خود آن‌ها را سفارشی و شخصی‌سازی کنند و توسعه ببخشند. بنابراین متن‌باز بودن افزونه می‌تواند یک ویژگی برجسته و عالی برای آن باشد.

جمع‌بندی

لطفا در انتخاب افزونه مناسب دقت کنید. استانداردهای موجود در افزونه وردپرس را حتما بررسی کنید زیرا اگر افزونه شما از این استانداردها برخوردار نباشد، مطمئنا با مشکل مواجه خواهید شد. ما به استانداردهای افزونه‌ها در این مطلب اشاره کردیم و به شما هم پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب حتما آن‌ها را مطالعه کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه صدور فاکتور آی فکت | پلاگین iFact

645,000 تومان

89.07%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه چند زبانه سایت WPML | پلاگین WPML Multilingual CMS

445,000 تومان

84.04%
نیما رحیمی

نیما رحیمی

8

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه