zhaket logo

بازار کسب‌وکارهای اینستاگرامی درحال بازگشت به روال سابق است

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

پادرو از گزارش سالیانه خود رونمایی کرد. در این گزارش به بررسی وضعیت پادرو در قبل از دوران فیلترینگ و پس آن پرداخته شده و همچنین به وضعیت کسب‌وکارهای اینستاگرامی نیز اشاره شده است. براساس گزارش پادرو، این استارتاپ توانسته در بحرانی‌ترین دوران خود به حیات خود ادامه دهد و کسب‌وکارهای اینستاگرامی نیز به‌تدریج دوباره درحال رشد فروش خود هستند.

«پشوتن پورپزشک» در نشست رونمایی از گزارش سالیانه پادرو اعلام کرد که بدبین‌ترین کارمند این شرکت هم تصور نمی‌کرد در سال ۱۴۰۱ با چالش فیلترینگ گسترده روبه‌رو شود. پورپزشک اعلام کرد آن‌ها قبل از آغاز فیلترینگ گسترده، دغدغه‌هایی مانند لجستیک و سروکله‌زدن با API اینستاگرام داشتند و یک بهار رؤیایی را پیش گرفته بودند: «تمرکز ما روی توسعه محصولمان بود و هفته‌ای 30 درصد رشد را تجربه می‌کردیم. ما در بهار ۱۴۰۱ حتی پیشنهاد جذب سرمایه داشتیم. تعداد فروشندگان ما تا 70 درصد رشد پیدا کرد و ۱۰۶ درصد رشد ترافیک را در تابستان ۱۴۰۱ تجربه کردیم.»

پورپزشک اعلام کرد اولین شوکی که به آن‌ها وارد شد، وجود یک‌سری اختلال در اینترنت در مردادماه ۱۴۰۱ بود که هیچ‌کسی هم آن‌ را گردن نگرفت: «فروش فروشندگان 50 درصد کاهش پیدا کرد و 30 درصد از بازدید فروشگاه‌ها کاسته شد. می‌خواستیم کاری کنیم که این کاهش جبران شود که ناگهان وارد دوران فیلترینگ شدیم و تیر خلاص را خوردیم.»

مدیرعامل پادرو گفت 90 درصد فروش آن‌ها در پاییز «دود شد و به هوا رفت.» او اعلام کرد فروشندگان اینستاگرامی تا ۱۰۰ درصد فروش خود را دست دادند و ۷۰ درصد کاهش در ارسال‌ مرسوله‌ها رخ داد: «درآمد فروشندگان اینستاگرامی در هفته چند ده میلیون کاهش پیدا کرده بود.» پورپزشک فیلترینگ پاییز را یک اتفاق عجیب‌وغریب خواند که از نظر او، آن‌قدر ترکش داشت که آن‌ها نمی‌توانستند به مدار برگردند: «نمی‌دانستیم باید چه‌کاری انجام دهیم. فروشندگان اینستاگرامی از ما می‌پرسیدند که چه‌کار کنیم و ما خودمان هم نمی‌دانستیم. درنهایت تصمیم گرفتیم قید درآمد زمستان را بزنیم و به همه فروشگاه‌های اینستاگرامی، سه ماه خدمات رایگان ارائه دادیم.»

پورپزشک با اشاره به برگزاری کمپین شب یلدا گفت برگزاری این کمپین آغاز برگشت آن‌ها به مسیر سابق بود: «دوباره ماهانه 20 درصد رشد کردیم و مشتریان کم‌کم برگشتند. توانستیم یک تعادلی در مسیر رشد خود ایجاد کنیم و در این بین بازار آفلاین را نیز تست کردیم.»

پورپزشک اعلام کرد بلای بزرگی که فیلترینگ بر سر تجارت الکترونیکی ایران آورده، درواقع برای کسب‌وکارهای اینستاگرامی رخ داده است: «تعداد فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی قبل از فیلترینگ به بیش از ۶۳۰ هزار فروشنده می‌رسید، اما در آذرماه تعداد آن‌ها به ۲۲۰ هزار رسید و درحال‌حاضر تعدادشان به ۳۳۰ هزار مورد می‌رسد. واقعیت این است که در این بین، قوی‌ترها زنده ماندند و ضعیف‌ترها نتوانستند ادامه دهند و تاب‌آوری کمتری داشتند.» او باور دارد چیزی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال، میزان فروش کسب‌وکارهای حاضر اینستاگرامی است: «این رقم شاید از قبل از فیلترینگ بیشتر باشد، اما این موضوع به تورم برمی‌گردد؛ وگرنه تعداد فروش‌ها بیشتر نشده است.»

 

افشان سامانی هم‌بنیان‌گذار پادرو

 

پورپزشک تأکید کرد طی یک سال گذشته، درآمد پادرو ۷ برابر شده و تعداد مشتریان آن‌ها نیز بیشتر شده است: «حالا بیش از ۴۲ هزار فروشگاه اینستاگرامی در کنار ما هستند و ۵ برابر سفارش بیشتر ماهانه را تجربه می‌کنیم. ما به بیش از 1000 شهر مرسوله ارسال می‌کنیم و رکورد ۱۹۵۰۰ سفارش در یک روز را نیز در سال ۱۴۰۱ شکاندیم. بیش از یک میلیون محصول نیز در پادرو با کمک فروشندگان اینستاگرامی تعریف شده است.»

در ادامه این رویداد «افشان سامانی»، هم‌بنیان‌گذار پادرو، به سخنرانی پرداخت. او اعلام کرد در زمانی که فیلترینگ رخ داد، پادرو به این فکر کرد که باید مأموریت اصلی خود را ادامه دهد: «مأموریت ما تقویت‌کردن کسب‌وکارهای اینستاگرامی و حمایت از آن‌ها بود. باید تیم خودمان را هم قوی نگه می‌داشتیم و ازهمین‌رو شروع به برگزاری یک‌سری جلسات روانشناسی و دوره‌های آموزشی برای تیم خود کردیم. ما حتی باهم کتاب خواندیم تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.»

سامانی ادامه داد: «در طول سالیان متمادی که در اکوسیستم استارتاپی فعالیت داشتیم، روابط خوبی با دیگر بازیگران اکوسیستم برقرار کردیم و ازهمین‌رو توانستیم همکاری خوبی را با سایر تیم‌ها شکل دهیم. ما نیز به سایر تیم‌ها کمک کردیم؛ از به‌اشتراک‌گذاری اطلاعاتمان گرفته تا فضای کاری و… و سعی کردیم در کنار سایر تیم‌ها باشیم. ما در این بین با ۱۷ استارتاپ دیگر توانستیم برای زلزله خوی هم کالاهایی فراهم کنیم و بفرستیم. ما در تمام مدت این مسیر سخت، باور به خودمان را از دست ندادیم.»


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه