zhaket logo

استانداردهای ساخت وبسایت چیست؟

سایت

6 دقیقه زمان مطالعه

دغدغه این روزهای همه ما، راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی است. حال اینکه این مورد چگونه انجام می‌شود را همه آن‌ها که در این حیطه جستجو می‌کنند، می‌دانند. یکی از بارزترین روش‌هایی که برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی پیش روی ماست، ساخت و طراحی وبسایت در حیطه مشخصی است. اما موردی که بیشتر اوقات از نظر دور می‌ماند، استانداردهای ساخت وبسایت است. برای اینکه بتوانیم وبسایتی موثر داشته باشیم، در وهله اول باید به استاندارد‌های طراحی و ساخت آن دقت کنیم. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که استانداردهای طراحی سایت چیست؟ در این مقاله همراه شما هستیم تا این موارد را با هم بررسی کنیم…

استانداردهای ساخت وبسایت

وقتی حرف از استانداردها و رعایت آن‌ها به میان می‌آید، یاد قوانین و مواد آن می‌افتیم و کمی دچار وهم و هراس می‌شویم. اما در رعایت استانداردهای ساخت وبسایت نیازی نیست بترسید. فقط کافیست دقت کنید و چندین دستورالعمل را رعایت کنید. این استانداردها در چند مرحله انجام می‌شود که با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سفارش طراحی سایت

گام اول: تعیین هدف اصلی فعالیت سایت

 

امری واضح و واجب! برای انجام هر کاری اول از همه باید هدف خود را مشخص کنید. اگر هدف معلوم نباشد یا هیچ کاری از پیش نمی‌رود یا اینکه ناقص و غیراستاندارد است. به عنوان مثال؛ من می‌خواهم یک فروشگاه اینترنتی که محصولات خانگی را به فروش می‌رساند راه‌اندازی کنم. پس هدف کاملا مشخص است. یک فروشگاه اینترنتی که قرار است محصولاتی فیزیکی در آن به فروش برسد. دسته‌بندی های این محصولات هم مربوط به لوازم خانگی می‌شود. پس قدم اولی که برمی‌دارید شامل تعیین موارد زیر است:

  • چه خدماتی ارائه می‌کنید؟ فیزیکی؟ مجازی؟
  • چه محصولاتی را قرار است ارائه دهید؟
  • چه دسته‌هایی را برای محصولات خود در نظر دارید؟
  • چه شعار و عنوانی را برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر دارید؟

گام دوم: در نظر گرفتن محتویات سایت

contents- استانداردهای ساخت وبسایت

وقتی هدف شما مشخص باشد طبیعتا باید به دنبال مطالب و محتویات سایت باشید. در چه زمینه‌ای باید بنویسید؟ می‌دانید که هیچ سایتی بدون محتوا موفق نمی‌شود، پس باید در این مرحله از استانداردهای ساخت وبسایت، محتوا و اطلاعات را بیابید. این محتواها را باید تنظیم کنید و برمبنای آن جایگاه‌های وبسایت و بخش ورودی اطلاعات را مشخص کنید. البته ناگفته نماند که این بخش ارتباط مستقیمی با مخاطب شما دارد. اینکه چه مخاطبانی دارید در نحوه جمع‌آوری اطلاعات به شما کمک می‌کند. در واقع قرار است مطابق میل مخاطب حرکت کنید تا فروش خوبی داشته باشید.

گام سوم: انجام دسته‌بندی‌ها

library- استانداردهای ساخت وبسایت

با توجه به محصولاتی که قرار است در فروشگاه به فروش برسد یا خدماتی که قرار است ارائه شود، دسته‌بندی باید انجام دهیم.دسته‌ها و زیردسته‌ها جزء ملزومات کار و یکی از استانداردهای ساخت وبسایت هستند. زمانی که این‌ها مشخص باشند شما می‌توانید نوع نوشتار خود را مشخص کنید و شروع به تولید نمایید. زیرا دیگر مشخص است هر مطلب و محتوایی به کدام دسته اختصاص می‌یابد.

گام چهارم: ظاهر وبسایت

web design- استانداردهای ساخت وبسایت

در گام چهارم به سراغ ظاهر و قیافه سایت می‌رویم. این ظاهر باید از لحاظ گرافیکی بررسی شود و در واقع به گونه‌ای طراحی گردد که کاربران را جذب کند و فاکتورهای دیگری مانند سرعت خوب، قرارگیری خوب محصولات و خدمات در آن، رنگ‌بندی مناسب و… داشته باشد. اگر می‌خواهید این گام در استانداردهای ساخت وبسایت رعایت شود، می‌توانید از قالب‌ وردپرس موجود در ژاکت با توجه به نوع فعالیت خود انتخاب مناسبی داشته باشید. تمامی ویژگی‌های قالب‌ها در صفحه محصول مشخص شده و می‌توان مقایسه بین آن‌ها انجام داد.

گام پنجم: استاندارد‌های طراحی

graphics- استانداردهای ساخت وبسایت

حال نوبت به رعایت استانداردهای طراحی سایت می‌رسد. اینکه در مرحله طراحی باید چه مواردی را رعایت کنیم تا طرح ما کاملا بهینه و استاندارد باشد! برخی از این استانداردها عبارت است از:

  • بهینه بودن کدهای به کار رفته در طرح
  • کاربرپسند بودن سایت از نظر گرافیکی و عملکرد
  • سرعت بالای بارگذاری
  • سطوح دسترسی آسان
  • سازگاری در تمامی مرورگرها
  • سازگاری کامل با نسخه موبایل

گام ششم: پشتیبانی و نگهداری وبسایت

support- استانداردهای ساخت وبسایت

تمام سایت‌هایی که ایجاد می‌شوند نیازمند مدیریت و پشتیبانی یا به اصطلاح نگهداری هستند. در واقع اگر وبسایتی را به حال خود رها کنید، تخریب شده و از بین می‌رود. مجموعه اقداماتی که در این مرحله برای استانداردهای ساخت وبسایت باید در نظر گرفت عبارت است از:

  • بروزرسانی سایت
  • بروزرسانی اطلاعات سایت
  • تهیه نسخه پشتیبان بصورت منظم (برای این منظور می‌توانید از افزونه حرفه‌ای Backup Buddy  استفاده کنید.)
  • ویرایش بخش‌های مختلف در جهت لزوم
این مقاله را حتما بخوانید
روش های کسب درآمد از فروشگاه اینترنتی

گام هفتم: سئوی وبسایت

seo- استانداردهای ساخت وبسایت

هر سایتی برای اینکه بتواند در موتورهای جستجو خودنمایی کند، نیازمند بهینه شدن دارد. این بهینه‌سازی یا به اصطلاح سئو، جزء جدایی ناپذیر برای سایت شماست. برای این منظور نیز باید تدابیر خوبی اندیشیده شود. مثلا تبلیغات در سایت‌های پربازدید، استفاده از لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی، بک‌لینک دادن و… . یکی دیگر از راهکارهای ما وردپرسی‌ها نیز استفاده از افزونه حرفه‌ای yoast seo است که به شما هم پیشنهاد می‌شود. همچنین افزونه‌های کاربردی زیر پیشنهاد می‌شود:

سایر مواردی که جزء مهمی در استاندارد ساخت سایت هستند، در زیر آمده است:

نمایش اطلاعات مربوط به کسب و کار در سایت

بهتر است آثار مربوط به اطلاعات سایت مانند لوگو یا شعار سایت حتما مشخص باشد. یادتان باشد یکی از استانداردهای ساخت وبسایت، برندسازی است. زمانی که می‌خواهید تبدیل به یک کسب و کار شوید باید برندسازی را بلد بوده و انجام دهید.

استفاده از اطلاعات تماس

اطلاعات تماسی از خودتان را حتما در سایت درج کنید. پیشنهاد می‌کنم علاوه بر ساخت صفحه‌ای با عنوان “تماس با ما” ، اطلاعات تلفن تماس و آدرس را همان صفحه اول قرار دهید. (این گزینه می‌تواند در فوتر سایت قرار گیرد.) این مورد نیز یکی از مهم‌ترین استانداردهای ساخت وبسایت به حساب می‌آید.

انتخاب واضح عناوین فهرست‌ها

به مراتب دیده شده که عناوین فهرست‌ها به حدی سخت و نامشخص است که کاربر را از مشاهده سایت و ماندن در آن باز می‌دارد. سایت شما کتاب شعر، داستان و ادبیات نیست! پس تا می‌توانید به زبان ساده و مشخصی عناوین فهرست و توضیحات را در آن مشخص کنید. مشتریان شما با شما رو در رو نیستند که مفهوم حرف‌هایتان را به آن‌ها بگویید. پس تا می‌توانید ساده‌سازی کنید. برای این منظور نیز افزونه ابزار کلمات کلیدی گوگل برای وردپرس WordPress Keyword Tool گزینه مناسبی است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

امکان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی امری ضروری است که باید آن را جزء استانداردهای ساخت وبسایت در نظر گرفت. هم خودتان و هم کاربران باید این امکان را داشته باشند تا اطلاعات مهم را در شبکه‌های اجتماعی برای یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای اشتراک‌گذاری مطالب می‌توانید از افزونه Social Auto Poster کمک بگیرید.

هاست با کیفیت فراموش نشود

سرمایه‌گذاری می‌کنید و یک وبسایت حرفه‌ای می‌سازید اما اگر هاست خوبی استفاده نکنید تضمینی برای موفقیت شما نداریم. لطفا در همان ابتدا هاستی را بخرید که مطمئنا جوابگوی عملکردتان باشد.

در نظر گرفتن عنصر امنیت

و در نهایت می‌رسیم به موضوع مهم امنیت. امنیت سایت خود را جدی بگیرید، زیرا اگر مشکل‌دار شود، کل زحمات شما از بین می‌رود. همیشه نگران آن باشید! برای اینکه بتوانید امنیت وبسایت را تامین کنید فاکتورهای زیادی دخیل هستند اما استفاده از افزونه iTheme Security نیز به شما اکیدا پیشنهاد می‌شود.

جمع‌بندی

ساخت وبسایت نیز مانند هر عمل دیگری دارای استانداردهاییست که باید به آن توجه کرد. برای اینکه شاهد بی‌نظمی و هدر رفتن زحماتتان نباشید باید این استانداردها را رعایت کنید. در مقاله امروز سعی کردیم بصورت کلی به بیشتر آن‌ها و البته مهم‌ترین‌ها اشاره کنیم. در آخر شما اگر تمایل دارید یک سایت مطابق با استاندارد ها طراحی کنید می توانید به سراغ سایت های معتبری مانند ژاکت سرویس رفته و بهترین طراحی سایت را برای کسب و کار خود تجربه کنید . چنانچه شما موارد دیگری را مهم می‌دانید حتما در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه