Retry
بررسی فیدبک های کاربران دنیا در خصوص بروزرسانی مارچ 2023 هسته اصلی گوگل

گزارش اختصاصی ژاکت – بروزرسانی الگوریتم اصلی هسته گوگل در تاریخ 24 اسفند 1401 منتشر شد. هرچند طی یک بازه زمانی 14 روزه تلورانس های زیادی را در نتایج جستجو رتبه بندی ها تجربه می کنیم اما آگاهی از وضعیت حوزه های مختلف محتوایی، فروش، خدمات و غیره باعث می شود دید بهتری نسبت به آنچه که افراد با آن مواجه هستند داشته باشیم.

اشتراک گذاری تجربیات و شواهد حاصل از رویدادهای مهم از جمله بروزرسانی های مربوط به موتور جستجو باعث بهبود سطح کیفی اکوسیستم های مختلف می شود زیرا هرچقدر هم که یک سرچ انجین بتواند صفحات وب را پایش و رتبه بندی کند، باز هم این تجربیات واقعی کاربران و وب مسترها است که جنبه های دور از دسترس ماشین ها را برای ما واضح و آشکار می سازد. در اکوسیستم های خارج از کشور مخصوصا زبان انگلیسی، فیدبک کاربران و انتشارات حوزه های سئو و دیجیتال مارکت و همچنین افراد شناخته شده یکی از جنبه هایی است که کارشناسان مهندس موتور جستجو از آنها برای بازبینی، ارتقا و توسعه سیستم های رتبه بندی استفاده می کنند.

هرکجا مشارکت افراد و کاربران متخصص کمتر باشد، الگوریتم ها خودشان تصمیم گیری می کنند و ماشین ها دست بکار می شوند.

در ادامه بر آن شدیم تا بازخورد کاربران مختلف دنیا را در مواجهه با بروزرسانی مارچ 2023 با شما در میان بگذاریم.

👤 من اخیرا شاهد آن هستم که وب سایت های معتبر و شناخته شده بیشتر از هروقت دیگری رتبه های بالا را بدست می آورند. در واقع سایت هایی که عمر زیادی ندارند و برند آنها زیاد شناخته نیست راه سختی را در پیش دارند. آیا باید سایت های مثل آمازون و از این قبیل همیشه رتبه های اول را داشته باشند و یک وبسایت که خدمات بهتری می دهد باید رتبه های کمتری را تجربه کند؟ منکه اینطور فکر نمی کنم

👤 بگذارید یک چیز جالب را به شما بگویم که تا الان شاید زیاد دقت نکرده باشید. عبارت “best gold IRA companies” را جستجو کنید و بعد خواهید دید که لیستی از چند وبسایت در بخش تبلیغات و در ابتدای نتایج لیست شده است. خب اگر قرار است در یک اسنیپت بزرگ چندین وبسایت برای یک کوئری لیست شود، پس چرا کاربر عادی باید بخواهد سایر وبسایت های دارای رتبه های دورتر را بررسی کند؟ اوه این یک چالش واقعا آزار دهنده است.

👤 من در حوزه پزشکی محصولات دندان پزشکی را بفروش می رسانم. از سال گذشته به وضوح میبینم که گوگل در اعتماد به وبسایت های دارای تعامل پایین و یا کمتر شناخته شده بسیار سخت گیر است. مدتی است از مشتریان مان می خواهیم تا درباره سرویس که از ما میگیرند نظرات شان را بصورت واقعی در میان بگذارند و هرچقدر تعامل مشتریان مان بیشتر می شود، تغییرات خوبی را تجربه می کنیم. اکنون این بروز رسانی شعله زیر اجاق ما را داغ تر کرده و فکر کنم مشارکت کربران ما بوده که دست پخت مادر بزرگ را خوشمزه تر کرده است. (اصطلاحات)

👤 بسیاری از سایت های من نیز از زمان اولین به روز رسانی HCU و بررسی محصول، 40 تا 50 درصد کاهش یافته اند. صفحات آنها از صفحه 1 در گوگل حذف شده و به صفحه 3 یا 4 منتقل شده اند یا اصلا نمی توانند آنها را پیدا کنند. بازی سخت شده است.

👤 من مدیر یک شرکت بزرگ خدمات سئو هستم و الگوی جالبی را پیدا کرده ام. به نظر می رسد بسیاری از سایت ها رشد بالایی را یکباره تجربه و بعد به یک جایگاه نسبی رسیده و ثابت هستند. طی چند روز گذشته این الگو را بازها مشهده کرده ام و بعد آرامش نسبی به رتبه بندی ها رسیده است. این یعنی احتمالا بسیاری از حوزه یک فرصت خوب برای دیده شدن داشته اند و سایت هایی که بیشتر قابل اعتماد بوده اند حالا رتبه بندی بهتری دارند.

👤 مشاهدات من در 24 ساعت گذشته: رتبه کیورد های اصلی من کاهش کمی داشته است و بعضی از صفحات مهم من در serp تا 4 صفحه رتبه شان را از دست داده اند. اما از سوی دیگر حجم ترافیک برای من رضایت بخش به نظر می رسد زیرا ترافیک لوکال من بسیاری از چیزها را جبران کرده و نرخ تبدیل خوبی آنجا دارم. در ماه‌های گذشته به طرز ناامید کننده ای محتوای ضعیف از سایر ریجن ها رتبه بهتری دریافت می کردند اما الان وضعیت بهتر شده زیرا لینک اسپم بسیاری از سازوکارهای جعلی را شناسایی کرده است. افزایش حجم ترافیک با وجود کاهش رتبه کیوردهای اصلی نشان می‌دهد که صفحات دارای کیورد تارگت لانگ تیل رتبه های خوبی کسب می کنند.

👤 بگذارید به عنوان یک آژانس شناخته شده توصیه ای را به شما بکنم. اگر بتوانید با سیستم پروداکت رویو بخوبی روی وبسایت تان کار کنید، این آپدیت یا آپدیت های اصلی برای شما بسیار شیرین خواهد بود. ما تمام سایت های فروشگاهی که داشتیم همگی برای پروداکت رویو بهینه شده بودند و الان با آنها جشن گرفته ایم.

👤 بسیاری می گویند این بروزرسانی یا تاثیر بسیار بالایی داشته یا افت بسیار قابل توجهی را به وبسایت ها وارد کرده است. ما اکنون با این واقعیت طرف هستیم که سیستم های محتوای مفید و پروداکت رویو و اکنون هسته اصلی به طرز سخت گیرانه ای به محتوای بسیار با کیفیت و عمیق می نگرند که در سایت های YMYL بیشتر هم است. گوگل بارها گفته دست از نوشتن محتوا برای سرچ انجین بردارید و حالا تمام صفحاتی که محتوا را برای سرچ انجین سئو کرده اند و از کاربر غافل بوده اند در حال تجربه افت رتبه هستند. یکی از مشتری های من سفر نامه می نویسد، او براحتی با مخاطب ارتباط میگیرد و نوشته های او واقعا طبیعی و روان هستند. وی اکنون رشد قابل توجهی را تجربه می کند.

👤 اکاربران در بسیاری از مناطق تمایل دارند به اسنیپت های دارای برچسب مانند تگ های تبلیغاتی وارد شوند. این یعنی آنها وقتی میبینند گوگل در بالای نتایج چند وبسایت را با تبلیغ نمایش می دهد پس حتما می توانند به آنها اعتماد کنند. این یک ایده مهم است زیرا نشان می دهد کاربران و جستجوگران چقدر به اینکه بتوانند از جانب یک برند شناخته شده توصیه شوند نیاز دارند. در واقع من به این نتیجه رسیده ام برند شناخته شده یا افراد شناخته شده که در دسترس هستند و مردم می توانند آنها را بشناسند تا اعتماد کنند بر روی بسیاری از حوزه ها اهمیت بالایی دارد.

👤 دیروز که از خواب بیدار شدم بقدری افت رتبه سایت های من بد که یک لحظه فکر کردم خواب هستم و مجدد چشم هایم را بستم. بله من خوابم برد و چون تحت تاثیر یک شوک بودم پس یک کابوس را نیز پشت سر گذاشتم زیرا در خواب دیدم که کلا سایت هایم از نتایج حذف شده است. اما الان طی یک روز از این واقعه خودم را نباختم و به سراغ یکی از سایت هایم رفتم و تلاش کردم چند موضوع جدید و بسیار کاربردی را اضافه کنم. مقالات من همگی خوب هستند پس بروزرسانی نیاز ندارند. از امروز تصمیم گرفتم تا برای مطالبم پادکست هم اضافه کنم تا کاربران هم بتوانند مطالعه کنند و هم گوش دهند. این افت رتبه به من انگیزه بیشتری داده است.

👤 وبسایت های من تا 17+ درصد افزایش رتبه داشته اند. اما الان دیگر مانند گذشته همه چیز ثابت و پایدار نیست و اگر یک روز از رسیدگی به وبسایت غافل باشی یا بخواهی در برنامه هایی که داری ساده انگاری کنی، ماه بعد برای همیشه از نتایج حذف خواهی شد. مشتریان ما بر این باور هستند که گوگل دائما در حال بررسی وبسایت ها است تا شایستگی شان را نسبت به صدها هزار رقیب برای بدست آوردن تنها 10 صندلی ارزیابی کنند. من همیشه به مشتری هایم می گویم اگر فکر می کنید رتبه بندی خوبی ندارید یا می خواهید به نتایج اول برسید اول ببینید بین هزاران نفر، بله حتی میلیون ها نفر چه چیز ارزشمند تری دارید؟ بعد به رتبه های تک رقمی فکر کنید تا ارزش های خود را با ارزش آن جایگاه برابر سازید.

👤 ترافیک دریافتی در مناطق مختلف متفاوت است. به عنوان مثال بازار آمریکا و اروپا برای من بسیار خوب است ولی بخش های مربوط به هند و آسیای میانه زیاد برای من خوب نبوده است. دلیل آن هم این است که حوزه ما بسیار تخصصی است و مشارکت افراد و مشتری ها در مناطق مختلف فرق دارد. ما به پست مهمان و نظرات و رویوها اهمیت زیادی می دهیم و بعضی از مشتری های ما خودشان یک نویسنده بسیار معتبر هستند که گوگل آنها را هم الان بخوبی شناخته است. این برای من جالب بود و تجربه بسیار مفیدی به من داد تا نقش افراد واقعی را در وبسایت ام پررنگ تر کنم.

👤 وبسایت من خدمات گردشگری ارایه می دهد و دیروز این شانس را داشتم تا رتبه بالایی را تجربه کنم. من همیشه می دانستم اگر فرصت رتبه بالایی را بدست آورم قطعا مشتریان جدیدی خواهم یافت و کاربران جدید قطعا از ما راضی خواهند بود. اگنون آن فرصت را داشتم و حالا ترافیک فوق العاده ای را تجربه می کنم. بعضی از همکاران من رشد نسبی خوبی را تجربه کرده اند اما وبسایت هایی که محتوای قابل توجهی نداشتند و فقط خدمات گردشگری می دادند باید برای رتبه بهتر هزینه کنند.

👤 به روز رسانی از 15 مارس شروع شد، اما من چندین سایت دارم که چند روز زودتر از آن تغییرات رتبه بندی را تجربه می کنند. تقریبا می توان گفت آپدیت مارچ 2023 بسیاری از وبسایت ها ها را تکان داده است. اکنون دیگر هرکاری انجام می دهید به حساب بروزرسانی های بعدی خواهد بود و هر وبسایتی که تا قبل 15 مارس فعالیت قوی و خوبی را پشت سرگذاشته الان در حال تجربه رتبه هایی است که به آن تعلق دارد. بهتر است چند روزی صبور باشیم تا اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم ولی آپدیت هسته مارچ 2023 اکنون تاثیرات قبل از 15 مارچ را به نتایج می آورد.

دیدگاه‌ها

Comments
  • علی

    من هم فکر میکنم گوگل به سایت های معتبر و با اعتبار دامنه بالاتر اهمیت بیشتری داده

    • علیرضا ناجی

      با درود. بله مخصوصا اینکه این اهمیت شاخص های EEAT را در وبسایت ها پررنگ تر از هر وقت دیگه ای می رسونه. صرفا اعتبار به یک نام شناخته شده نیست، بلکه فاکتورهای بسیاری را در طی زمان می طلبه که به عنوان یک استراتژی باید بهش نگاه کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *