ریال دیجیتال با قرارگرفتن در کیف‌پول‌های سه بانک داخلی وارد فاز عملیاتی شد

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

طرح ریال دیجیتال که ۶ شهریور امسال با تصویب پیش‌نویس به اجرایی‌شدن نزدیک شد، حالا بنا است در دهه‌ی فجر به فاز عملیاتی وارد شود. این در حالی است که پس از تصویب پیش‌نویس اعلام شده بود این طرح وارد مراحل پیش‌آزمایشی و آزمایشی خواهد شد و در پاییز به مرحله اجرا می‌شود.

این طرح تا نیمه‌ی ماه آبان هنوز در مرحله پیش‌آزمایشی قرار داشت و به مرحله‌ی آزمایشی هم نرسیده بود. حالا به‌نقل از مدیر اداره‌ی نظارت نظام‌های پرداخت این طرح در تاریخ ۱۸ بهمن‌ ۱۴۰۱ به مرحله‌ی اجرایی می‌رسد.

به‌گفته محمدرضا مانی‌یکتا فاز آزمایشی این طرح با ۵۰۰ کاربر در بانک‌های ملی و ملت و تجارت اجرایی شده و قرار است در دهه‌ی فجر این طرح رسماً رونمایی شود و بدین‌ترتیب، همه‌ی بانک‌های کشور امکان توزیع ریال دیجیتال و احراز هویت کاربران برای استفاده از آن در کیف‌پول‌هایشان را داشته باشند.

بانک مرکزی، به‌عنوان نهاد متولی طرح ریال دیجیتال، در پیش‌نویسی که ارائه کرده است درباره اهمیت عرضه ریال دیجیتال نوشته است: «پیش‌بینی و بسترسازی مناسب بانک‌های مرکزی برای ارائه‌ی پول و ابزار پرداخت مناسب به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز فضای اقتصاد دیجیتال توصیف شده و از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

همچنین، در ضرورت اجرای این پروژه آمده است: «با‌توجه‌به شکل‌گیری مفهوم اقتصاد پلتفرمی در سال‌های اخیر و پیش‌بینی حرکت به‌سمت اقتصادهای مبتنی‌بر بلاک‌چین، تصور دنیای مبتنی‌بر توکن در حال شکل‌گیری بوده؛ به‌نحوی که هر موجودیت واقعی مابه‌ازای دیجیتال در شکل توکن خواهد داشت و موجودیت‌های مجازی نیز هویتی مبتنی‌بر توکن خواهند داشت.»

طرح ریال دیجیتال که اولین‌بار چهار سال قبل مطرح شده بود، حالا سرانجام به مرحله‌ی عملیاتی‌شدن رسیده و بنا است دو هفته‌ی دیگر با مجوز بانک مرکزی فاز اجرایی آن آغاز شود.

ریال دیجیتال چیست؟

در شهریور ماه ۱۴۰۰، عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی گفت که این بانک قبلاً «نسخه اولیه» ریال دیجیتال را توسعه داده است. رئیس فعلی بانک مرکزی، علی صالح آبادی، اوایل ماه جاری گفت که بانک مرکزی ایران، زیرساخت ها و قوانین لازم را برای ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC دارد.

رمز ریال اساساً یک استیبل کوین با نسبت ۱:۱ با ریال ایران است به عنوان نسخه دیجیتالی یک اسکناس ریالی معمولی ایرانی کار می کند. با این حال، مانند هر محصول دیجیتالی، استفاده از آن به راحتی توسط مقامات قابل پیگیری است.

 بانک مرکزی ایران پیش از این توضیح داده بود که هدف از طراحی ریال کریپتو تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی است و خاطرنشان کرد که ریال کریپتو یک نسخه دیجیتالی پول ملی کشور خواهد بود.

این سازمان توضیح داد که یکی از ویژگی های اصلی این ارز دیجیتال بانک مرکزی امنیت بالای آن است و اینکه ریال کریپتو به گونه ای طراحی شده است که ردیابی آن آسان است و حتی در صورت هک شدن داده های گوشی های هوشمند، ریال کریپتو قابل ردیابی است.

ولت ایران اخیراً چارچوب نظارتی جامع و مفصل را برای ارزهای دیجیتال تصویب کرده است. مقامات همچنین مجوز استخراج کریپتو را تحت چارچوب نظارتی جدید از سر گرفته‌اند. اوایل ماه جاری، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت اولین سفارش واردات رسمی با ارز دیجیتال به ارزش ۱۰ میلیون دلار با موفقیت انجام شد. این مقام افزود که تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰، استفاده از ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند در تجارت خارجی با کشورهای هدف، گسترده خواهد شد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

1

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

الان این چه فرقی با حساب بانکی کرد ؟ تمام مزیت هایی که باید یک ارز دیجیتال داشته باشه رو گرفتن و خب کشور های دیگه هم قطعا قبولش نمیکنن

ارسال دیدگاه