فیگما چیست؟ کاربرد و بخش‌های مختلف نرم افزار فیگما

دیزاین و طراحی

5 دقیقه زمان مطالعه

سایت‌های اینترنتی یکی از مهم‌ترین دارایی‌های کسب‌وکارها در دنیای امروز به حساب می‌آیند. به همین دلیل کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی طراحی و توسعه سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهند؛ چرا که عملا بخش قابل توجهی از فروش آن‌ها از طریق همین سایت‌ها رقم می‌خورد. به موازات افزایش اهمیت سایت‌های اینترنتی، ابزارهای کاربردی زیادی نیز برای طراحی و توسعه رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) سایت‌های اینترنتی نیز منتشر می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از معتبرترین و بهترین ابزارهای طراحی و توسعه سایت یعنی فیگما (Figma) آشنا کنیم. در ادامه بررسی خواهیم کرد که فیگما چیست و چه کاربردهای منحصربه‌فردی دارد. تا پایان با ما همراه باشید.

برنامه فیگما figma چیست؟

نرم‌افزار فیگما ابزاری کاربردی برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری سایت‌های اینترنتی است. خبر بسیار خوب اینکه بر خلاف برخی از ابزارهای دیگر، فیگما کاملا رایگان است. محیط این برنامه در یک فضای ابری شکل می‌گیرد. علاوه بر آن به راحتی می‌توانید فیگما را روی انواع سیستم عامل‌ها مانند ویندوز، لینوکس، مک و … نصب و اجرا کنید.

لینک دانلود برنامه فیگما Figma برای دسکتاپ

نرم افزار فیگما قابلیت همکاری به صورت شبکه را نیز به ارمغان آورده است. به این معنی که یک تیم طراح به طور همزمان می‌توانند روی توسعه یک وب سایت اینترنتی فعالیت کنند. امکان تعامل در بستر فیگما بین اعضای تیم وجود دارد و آن‌ها می‌توانند با پیام دادن به یکدیگر فرآیند طراحی را سریع‌تر به پیش ببرند.

 

کاربرد برنامه فیگما چیست؟

کاربر زمانی که وارد سایت شما می‌شود، اگر احساس راحتی کند، قطعا چند گام به سمت خرید از شما نزدیک می‌شود. ایجاد حس راحتی در کاربر نیازمند برنامه‌ریزی و طراحی ایده‌آل است. رابط کاربری و تجربه کاربری دو موضوع کلیدی هستند که در این راستا تعریف می‌شوند. به کمک نرم افزار فیگما می‌توانید از صفر تا صد رابط کاربری و تجربه کاربری سایت‌های اینترنتی را طراحی کنید.

محیط برنامه نرم افزاری فیگما figma

امکانات کاربردی فیگما برای طراحی و توسعه دهنده‌ها

تا اینجا دانستیم که فیگما چیست و چه کاربردی دارد. در این قسمت لازم است تا نیم‌نگاهی به مهم‌ترین مزایای این نرم‌افزار داشته باشیم. از جمله مهم‌ترین مزایای فیگما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

‏1. مبتنی بر فضای ابری و کاملا آنلاین

فیگما مبتنی بر فضای ابری است. از طرفی این نرم افزار به صورت کاملا آنلاین در دسترس است. بنابراین به راحتی می‌توان از هر جایی به آن دسترسی داشت. فقط کافیست که طراحی صورت گرفته ذخیره شود تا هر زمان و در هر جایی بتوان به آن دسترسی داشت و تغییرات را روی آن اعمال نمود.

2. امکان اجرای روی انواع سیستم عامل

اشاره کردیم که figma روی انواع سیستم عامل از ویندوز گرفته تا لینوکس، اندروید و iOS به راحتی قابل اجرا است. نرم افزار فیگما به صورت اپلیکیشن موبایل یا در قالب نسخه وب از طریق مرورگر قابل دسترسی است. تقریبا هیچ نرم افزار طراحی و توسعه رابط کاربری سایتی وجود ندارد که چنین ویژگی داشته باشد.

3. امکان کار روی پروژه به صورت تیمی

فیگما زیرساخت لازم برای همکاری در پروژه‌های مختلف را فراهم می‌کند. به این صورت که افراد می‌توانند همزمان با سیستم‌های شخصی خود روی یک پروژه کار کنند و با همکاری و کمک یکدیگر آن را به پیش ببرند. ابزارهای تبادل اطلاعات و پیام‌رسانی نیز در figma وجود دارد که کار را برای همکاری آسان‌تر می‌کند.

4. رابط کاربری ساده و کاربردی

رابط کاربری فیگما در نهایت سادگی است. کاربران این نرم افزار خیلی راحت می‌توانند کار کردن با بخش‌های مختلف آن را فرا بگیرند. در عین حال ابزارهای کاربردی زیادی برای طراحی در اختیار کاربران قرار دارد. بر خلاف تصور که بسیاری گمان می‌کنند نرم‌افزارهای تحت وب، با محدودیت‌های زیادی همراه هستند، فیگما انواع و اقسام ابزارهای طراحی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مقاله را حتما بخوانید
مراحل ساخت یک صفحه فرود استاندارد

علاوه بر اجزای پیشنهادی موجود در فیگما برای طراحی رابط کاربری سایت، ابزارهای اختصاصی نیز در نظر گرفته شده است که با ترکیب آن‌ها می‌توانید اجزا و اشکال مد نظر خود را نیز ایجاد کنید.

5. کتابخانه آماده

در نرم افزار فیگما بخشی تحت عنوان کتابخانه در نظر گرفته شده است. در کتابخانه طرح‌های مختلف آماده برای الهام گرفتن به منظور طراحی رابط کاربری جدید در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید با استفاده از این بخش، بسیاری از طر‌ح‌های آماده را مشاهده کنید و از آن‌ها در پروژه‌های خود الهام بگیرید.

برنامه فیگما figma به شما چه امکاناتی را می دهد؟

معرفی بخش‌های مختلف نرم افزار فیگما

در این قسمت بد نیست که نگاهی به بخش‌های مهم و اصلی نرم‌افزار فیگما بیندازیم. بعد از ورود به محیط فیگما برای تعریف پروژه جدید، باید آیکون (+) که در گوشه صفحه نرم‌افزار وجود دارد را انتخاب کنید. سپس برای پروژه ایجاد شده یک نام در نظر بگیرید. نهایتا همکاران خود را به پروژه اضافه کنید.

گزینه‌ای تحت عنوان Frame در نوار ابزار نرم‌افزار وجود دارد. این گزینه را انتخاب کنید. به کمک این گزینه باید آرت بورد (Art Board) مد نظر خود را ایجاد کنید. آرت بورد در واقع همان کادر طراحی هست که کلیه المان‌ها درون آن قرار می‌گیرند. معمولا اندازه آرت بورد را متناسب با اندازه صفحه نمایش لپ تاپ، تبلت، یا موبایل در نظر می‌گیرند. پس از آن می‌توانید کار با ابزارهای فیگما را روی پروژه خود آغاز کنید.

ابزارهای کاربردی در صفحه طراحی نرم افزار فیگما عبارت‌اند از:

1. Tools

در بخش Tools اشکال هندسی در اختیار شما قرار دارند. شما می‌توانید هر یک از این اشکال هندسی را انتخاب کرده و در موقعیت مشخصی در صفحه طراحی قرار دهید. امکان تغییر اندازه، رنگ و برخی دیگر از خصوصیات اشکال هندسی نیز وجود دارد.

2. Pen

به کمک این ابزار شما می‌توانید طراحی مد نظر خود را انجام دهید. در حالت عادی امکان ترسیم خطوط مستقیم با استفاده از این ابزار وجود دارد؛ اما شما می‌توانید با درگ و دراپ خط به کمک ماوس، خطوط منحنی نیز ایجاد کنید. ابزارهای Blend نیز برای این منظور در اختیار شما قرار دارند.

3. Text

به کمک این ابزار می‌توان متن مورد نظر را با سایز، فونت و رنگ مشخص نوشته و در قسمت مورد نظر از صفحه طراحی قرار داد.

 

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که نرم افزار فیگما چیست و چه کاربردی دارد. اگر به دنبال نرم‌افزار تخصصی در زمینه طراحی رابط کاربری هستید، در حال حاضر بهتر از فیگما پیدا نخواهید کرد. شما تجربه استفاده از فیگما را دارید؟ نظرات خود را در خصوص این نرم افزار با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

کاربرد برنامه فیگما چیست؟

رابط کاربری و تجربه کاربری دو موضوع کلیدی هستند که در این راستا تعریف می‌شوند. به کمک نرم افزار فیگما می‌توانید از صفر تا صد رابط کاربری و تجربه کاربری سایت‌های اینترنتی را طراحی کنید.

بخش‌های مهم نرم افزار فیگما کدام است؟

از مهمترین بخش‌های فیگما میتوان به tools ،pen ،text اشره داشت.

 

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزودنی های صفحه ساز قدرتمند المنتور | افزونه Anywhere Elementor Pro

345,000 تومان

84%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس

3

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه