آپدیت آگوست 2022 کنسول جستجوی گوگل

اخبار

8 دقیقه زمان مطالعه

تایم لاین: گوگل در تاریخ 15 ژوئن 2022 برابر با 25 خرداد 1401 خبر از تغییر و تحولات بزرگ در کنسول جستجوی خود داد. هرچند اطلاعاتی در خصوص آنچه که روی خواهد داد دشاتیم، با اینحال در تاریخ 15 آگوست 2022 مصادف با 24 مرداد 1401 پروسه بروزرسانی کامل شد.

 

خلاصه تغیییرات کنسول جستجوی گوگل

1. نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل، فضای تعامل میان شما و محیط کنسول را ساده تر و پیام های پیچیده را برای پرهیز از گیج شدن و برداشت های اشتباه ادغام کرده است. کنسول جستجو نحوه برچسب گذاری پیام های وضعیت صفحات را برای آیتم های اسکیما (ریچ ریزالت) و همینطور برای URL ها و غیره در بسیاری از گزارش ها تغییر داده است. این بدان معنی است که بخش بزرگی از پیام ها و هشدارها دیگر آنطور که سابقا می شناختید نیستند و باید عبارات قدیمی را جایگزین موارد جدید کرد.

2. در گزارش پیوندهایی که به بخش coverage آمده اند و به آنها affected reports گفته می شد، دیگر چیزی به نام valid و warning و error وجود نخواهد داشت؛ و با دو وضعیت جدید invalid و non invalid روبرو هستیم.

  • وضعیت نامعتبر – non valid: یک مشکل حیاتی خاص در این صفحه وجود دارد.
  • وضعیت معتبر – valid: ممکن است همچنان هشدار وجود داشته باشد، اما هیچ مشکل مهمی نیست.

نکته: وقتی می گویم این پیوندها معتبر هستند یا نه، باید در نظر داشته باشید به معنی یک اعلان قطعی نیست و مفاهیم یا شرایط دقیقی که به دنبال اش هستید، برای این دو حالت بر اساس نوع گزارش متفاوت است.

3. در بخش coverage تمام هشدارهای صفحات که دارای Valid و Valid with warning هستند اکنون به indexed و تمام هشدارهای صفحات که دارای Error و Excluded هستند به not-indexd تغییر یافته اند.

4. در گزارش های coverage ستون جدید source اضافه شده که منبع هشدارها را مشخص می کند. اعلان های وضعیت website مشکلاتیاست که در سایت شما جریان دارد مانند Excluded by ‘noindex’ tag و وضعیت google systems مشکلاتی را مشخص می کند که سمت گوگل در جریان است. به عنوان مثال گوگل نسخه دیگری را وقتی درگیر کنونیکال است، انتخاب کرده یا Discovered – currently not indexed

5. در بخش مشکلات موبایل گزارش های مربوط در دو دسته بندی کل به نام گزارش های Not usable و گزارش های usable تقسیم بندی شده اند.

6. گزارش های مربوط به اسکیما و صفحات amp در دو دسته گزارش های Valid و گزارش های Invalid تقسیم بندی شده است. گزارش valid یعنی درگیر مشکلاتی هستید که باعث عدم نمایش اسکیما و صفحات amp در نتایج نمی شود اما لازم است رفع شوند، گزارش های Invalid شامل مشکلاتی هستند که باید حل شوند زیرا از نمایش در نتایج جلوگیری می کند.

 

new Search Console classifications are live

بررسی کامل تغییرات کنسول جستجوی گوگل

گوگل در ابتدای گزارش خود گفت: کاربران زیادی همواره به ما می گفتند که وقتی یک گزارش در خصوص یک پیوند – URL اعمال می شد، در برابر وضعیت هشدار – warning دچار سردرگی می شدند و با خود می گفتند آیا هشدارهای زرد رنگ که بر این آدرس ها نمایان شده ممکن است بر روی رتبه بندی تاثیر بگذارد یا نه. سوالی که در خصوص انواع اسکیما همیشه برای شما گیج کننده بود و نمی توانستید متوجه شوید آیا این هشدار واقعا مشکل ساز است یا اینکه جای نگرانی نیست.

گوگل برای پرهیز از شرایط گیچ کننده و در جهت سهولت در شناسایی مشکلاتی که می تواند واقعا تاثیر گذار باشد یا نه، تمام هشدارها و مشکلات در دو دسته بندی ادغام کرده است:

پیام نامعتبر – not valid: یعنی این صفحه درگیر مشکلات حیاتی است و بر روی نتایج می تواند تاثیرگذار باشد. هشدار not valid باید مورد توجه باشد و حتما رفع گردد.

پیان معتبر – valid: این هشدار یعنی صفحات یا انواع اسکیمایی لیست شده است مشکلات مهمی ندارند و می تواند در فرصت مقتضی مورد بازبینی قرا بگیرند. این همان وارنینگ های زرد است با این تفاوت که دیگر نیاز نیست درگیر مهم بودن یا نبودن آن باشید و جای نگرانی ندارد.

گوگل می گوید: با این تغییرات بر این باور هستیم که دید بهتری به مشکلات خواهید داشت و سریع تر خواهید توانست تصمیم گیری کنید. بدین ترتیب خواهید فهمید کدام پیوندها و مشکلات بر روی سایت شما تاثیر گذاشته و کدام انواع اسکیما ممکن است در نتایج نشان داد نشوند.

  • هشدار not valid اسکیما یعنی پیوندهای دارای این هشدار، در نتایج ریچ ریزالت نمی شوند.
  • هشدار valid اسکیما یعنی پیوندهای دارای این هشدار، در نتایج ریچ ریزالت خواهند شد.

نکته: نمایش خروجی ریچ ریزالت اسکیما در نتایج جستجو بر عهده گوگل است و هیج راه حل مستقیم و تضمین شده ای برای آن وجود ندارد. با اینحال valid یا not valid وضعیت را روشن خواهد کرد.

مهم: سایر هشدارها و خطاها همچنان با برچسب valid و warning و error مشخص می شوند اما بجای برچسب های متنی، رنگ ها و آیکون های جدید را شاهد خواهید بود. پس بسیاری از پیام های موجود در کنسول دستخوش تحولات بصری شده و شاهد جلوه های گرافیکی خواهیم بود.

ابزارهای تغییر کرده در کنسول جستجوی گوگل

  • Coverage (Page indexing)
  • Core Web Vitals (Poor/Need improvement/Good categories retained, but pages grouped into good and not-good tables)
  • Mobile Usability
  • AMP report
  • Rich result reports (Events, Fact checks, Logos, and so on)
  • URL Inspection
  • Search Console API

مهم ترین تغییرات صورت گرفته در ادغام بخش بزرگی از پیام ها به دو اعلان indexed و not-indexed است. بدین ترتیب هشدارها و خطاها مشخص می کند که آیا پیوندها ایندکس می شوند یا خیر.

 

پیام های هشدار – Alert messages

  • دقت داشته باشید، همچنان ممکن است با پیام های قدیمی مانند valid و warning و error مواجه شوید که بطور کامل در تمام کنسول ها بروز خواهد شد.
  • توجه داشته باشید ممکن است تا مدتی شاهد افزایش هشدارهای سایت در کنسول جستجو باشید که این موضوع نیاز به شناخت شما از تغییرات صورت گرفته و تکمیل بهینه سازی تغییرات توسط گوگل دارد.

 

جزئیات گزارش های تغییر کرده در کنسول

نکته مهم: بسیاری از گزارش های بخش excluded issues مانند پیام …Submitted, but اکنون با پیام های دیگری از یک دسته ادغام شده است و دیگر آنها را نخواهید دید. پس در صورتیکه شاهد هشدارهای جدید و متفاوت بودید، این تغییرات به دلیل تحولات اخیر کنسول جستجو است.

نکته مهم: در صورتی که هشدارهایی از جمله indexing errors مشاهد کردید، این موضوع به دلیل ادغام تمام پیام ها در دو دسته indexed و not-indexed است.

وضعیت هشدارها – Issue statuses ( جایگزین پیام های قبل )

  • هشدارهای Excluded و Error issues اکنون به not-indexed تغییر یافته است.
  • هشدارهای Valid و Valid with warning اکنون به indexed تغییر یافته است.
  • تمام هشدارهای Excluded که شامل پیام ابتدایی Submitted but هستند، همگی در یک هشدار ادغام شده اند. به عنوان مثال هشدارهای Submitted URL not found (404) و Not found (404) همگی در یک هشدار به نام not-indexed ادغام شده اند.

نکته: در صورتیکه می خواهید گزارش submitted یا unsubmitted URLs را مشاهده کنید، این کار در صفحه اصلی و از طریق منوی drop down امکان پذیر است.

 

تغییرات در بخش coverage

قسمت چارت:

  • تمام هشدارهای صفحات که دارای Valid و Valid with warning هستند اکنون به indexed تغییر یافته اند.
  • تمام هشدارهای صفحات که دارای Error و Excluded هستند اکنون به not-indexd تغییر یافته اند.

قسمت جدول coverage

ستون reason :

اولین بخش ستون reason است و مشکلاتی را نشان می دهد که از ایندکس شدن پیوندهای شما در گوگل جلوگیری می کند. برخی از این مشکلات ممکن است به دلیل تصمیماتی باشد که شما اتخاذ کرده اید مانند هشدار مسدود شده توسط robots.txt

قسمت non-critical:

هشارهای non-critical نشان دهنده مشکلاتی است که عمداتا مهم نیستند اما بر روی پیوندهای شما تثایر گذار است.

ستون جدید source:

یک ستون جدید در جداول اضافه شده که منبع هشدارها را مشخص می کند. اعلان های زیر در بخش سورس نمایش داده می شود:

  • وضعیت website: مشکلاتی وجود دارد که در سایت شما جریان دارد مانند Excluded by ‘noindex’ tag
  • وضعیت google systems: مشکلاتی را مشخص می کند که سمت گوگل در جریان است. به عنوان مثال گوگل نسخه دیگری را وقتی درگیر کنونیکال است، انتخاب کرده یا Discovered – currently not indexed

فیلتر نقشه سایت – sitemap filter

به طور پیش فرض، گزارش بخش coverage بر اساس تمام URL های شناسایی شده توسط گوگل نمایش داده می شود. با اینحال قادر هستید گزارش را بر اساس نشانی های موجود در نقشه سایت و یا مواردی که گوگل بدون استفاده از نقشه شناسایی کرده انتخاب کنید.

  • تمام صفحات موجود – all known pages
  • تمام صفحات دریافت شده از طریق نقشه – all submitted paged
  • تمام صفحاتی که از طریق نقشه ثبت نشده – unsubmitted only
  • تمام صفحاتی که اکنون در نقشه است – filter to sitemaps

new Search Console classifications are live core web vitals

تغییرات گزارش Core Web Vitals

طبقه بندی گزارش های مربوط به core web vitals اکنون در بخش های زیر ادغام شده است:

تمام هشدارها در دو طبقه بندی کلی تقسیم می شوند

  • صفحات ضعیف یا نیازمند بهبود – URLs need improvement و poor URLs
  • صفات خوب – good URLs

new Search Console classifications are live core web vitals mobile

تغییرات گزارش Mobile Usability

گزارش های مربوط به مشکلات موبایل در دو دسته بندی کل تقسیم شده اند:

  • گزارش های Not usable
  • گزارش های usable

تغییرات گزارش AMP

گزارش های مروبط به amp در دو دسته تقسیم بندی شده اند:

  • گزارش های Valid
  • گزارش های Invalid

گزارش valid یعنی درگیر مشکلاتی هستید که باعث عدم نمایش صفحات در نتایج نمی شود اما باید رفع شوند، گزارش های Invalid شامل مشکلاتی هستند که باید حل شوند زیرا از نمایش در نتایج جلوگیری می کند.

تغییرات گزارش Rich result reports

گزارش های مروبط به نمایش اسکیما در دو دسته تقسیم بندی شده اند:

  • گزارش های Valid
  • گزارش های Invalid

گزارش valid یعنی درگیر مشکلاتی هستید که باعث عدم نمایش اسکیما در نتایج نمی شود اما لازم است رفع شوند، گزارش های Invalid شامل مشکلاتی هستند که باید حل شوند زیرا از نمایش در نتایج جلوگیری می کند.

نکته: هشدار Valid همان وارنینگ های زرد هستند که کاملا اختیاری اند. لطف خدا شامل حال ما شده و گوگل به شما می گوید وجود هشدار زرد باعث عدم نمایش اسکیما در نتایج نمی شود، چیزی که همیشه با آن درگیر کارفرما بودید و به زور قصد داشتید تست ریچ ریزالت را مانند گیاه سبز کنید.

تغییرات گزارش URL Inspection

در گزارش بازرسی پیوند، تمام بررسی ها در سه دسته زیر تقسیم بندی میشود:

  • نتیجه URL is on Google

هیچ خطای مهمی در پیوند آزمایش شده وجود ندارد و مانع از قرار گرفتن URL در Google نمی شود. این بخش ممکن است از پیوندهایی بیاید که در coverage وضعیت indexed داشته باشد که یعنی صفحه مشکل قابل ملاحظه و خطرناکی ندارد.

  • نتیجه URL is on Google, but has issues

صفحه شما اصطلاحا در گوگل است و ایندکس شده اما مشکلاتی دارد. در واقع صفحه شما دارای یک خطای مهم است که بصورت مستقیم تثایر گذار است اما صفحه می تواند در نتایج ظاهر شود. به عنوان مثال ممکن است علت این هشدار مربوط به خطایی در اسکیمای صفحه باشد که خوب قبلا هم آن را مشاهده می کردید اما در حال حاضر ارتباط میان این هشدار و رتبه بندی در نتایج در وجود سایر خطاها در تغییرات جدید بهتر دیده می شود. مشکلات موبایل و خطاهایی که جلوی ایندکس را نگرفته اما شاید بر رتبه بندی تاثیر بگذارد.

  • نتیجه URL is not on Google

صفحه شما دارای یک خطای مهم است و از ایندکس شدن جلوگیری کرده است. به عنوان مثال خطای 404 یا تگ نوایندکس که صفحه را مسدود کرده است.

نکته: کراول صفحه به معنی ایندکس نیست، ایندکس یک صفحه به معنی نمایش در نتایج نیست


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه