آموزش انتقال وردپرس به هاست و دامنه دیگر

وردپرس

9 دقیقه زمان مطالعه

آیا قصد دارید سایت وردپرسی را به هاست یا دامنه دیگری منتقل کنید؟ بزرگترین خطر در هنگام تغییر میزبانی وب یا مهاجرت یک وبسایت به یک سرور جدید، از دست دادن اطلاعات و خرابی‌های آن است. هر دوی این موارد می‌تواند وبسایت شما را به طور موقت برای کاربران و موتورهای جستجو غیر قابل دسترس کند که منجر به از دست دادن فروش و رتبه بندی موتورهای جستجو می‌شود. در این آموزش گام به گام به شما نشان می‌دهیم که چگونه سایت خود را بدون هیچ گونه خرابی ایمن به یک هاست یا دامنه جدید منتقل کنید. پس اگر قصد انتقال وردپرس را دارید با ما همراه باشید.

انتقال وردپرس

قبل از شروع، باید بدانید که برخی از شرکت‌های میزبان وردپرس یک سرویس مهاجرت رایگان ارائه می‌دهند. ممکن است در وب سایت آنها لیست نشده باشد، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که بپرسید. معمولاً رایگان است، اما برخی ممکن است هزینه کمی را دریافت کنند. ما در این مقاله موارد زیر را پوشش می‌دهیم:

  1. هاست جدید وردپرس را انتخاب کنید
  2. Duplicator را برای مهاجرت آسان راه اندازی کنید
  3. سایت وردپرس خود را به هاست جدید وارد کنید
  4. فایل Hosts را برای جلوگیری از خرابی تغییر دهید
  5. ایجاد پایگاه داده MySQL در هاست جدید شما
  6. فرآیند مهاجرت Duplicator را آغاز کنید
  7. سرورهای نام دامنه (DNS) خود را به روز کنید
  8. سوالات متداول در حوزه مهاجرت

۱- هاست جدید وردپرس را انتخاب کنید

اگر حتی پس از بهینه سازی سرعت و عملکرد وردپرس، با هاست خود بر سر این مسائل مشکل دارید، وقت آن رسیده که سایت وردپرس خود را به میزبان جدیدی منتقل کنید که بتواند ترافیک رو به رشد شما را مدیریت کند. هنگامی که به دنبال یک ارائه دهنده هاست هستید، مهم است که با دقت این انتخاب را برای انتقال وردپرس انجام دهید، بنابراین مجبور نیستید به سرعت عمل کرده و جابجا شوید بلکه باید صبور باشید. در حال حاضر هاستینگ‌های قدرتمند زیادی در ایران حاضر به خدمت‌رسانی هستند اما شما باید با توجه به بودجه و سایر مسائل انتخاب خود را انجام دهید.
پس از خرید هاست جدید، وردپرس را نصب نکنید. در مرحله بعد این کار را انجام خواهیم داد. در حال حاضر، حساب میزبانی جدید شما باید کاملا خالی باشد و هیچ فایل یا پوشه‌ای در فهرست اصلی شما نباشد.

۲- Duplicator را برای مهاجرت آسان راه اندازی کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که افزونه Duplicator را در وبسایتی که می‌خواهید اطلاعات را منتقل کنید، نصب و فعال کنید. Duplicator یک افزونه رایگان بوده که ما آن را به شدت برای امور انتقال و مهاجرت توصیه می‌کنیم. همچنین می‌توانید از آن برای انتقال وب سایت خود به نام دامنه جدید بدون از دست رفتن سئوی آن استفاده کنید.
هنگامی که Duplicator را نصب و فعال کردید، به صفحه Duplicator » Packages در پیشخوان وردپرس خود بروید. در مرحله بعد، باید روی دکمه «Create New» در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید.

افزودن جدید

پس از آن، روی دکمه Next کلیک کنید و مراحل ایجاد بسته خود را دنبال کنید.

افزودن پکیج جدید

سپس روی دکمه ساخت کلیک کنید.

ساخت پکیج

این فرآیند ممکن است چند دقیقه طول بکشد، بنابراین برگه را باز بگذارید زیرا افزونه کار خود را انجام می‌دهد. پس از تکمیل فرآیند، گزینه‌های دانلود را برای نصب کننده و بسته بایگانی مشاهده خواهید کرد. برای دانلود هر دو فایل باید روی لینک «One click download» کلیک کنید.

دانلود بسته

فایل بایگانی یک کپی از وبسایت کامل شما است و فایل نصب کننده فرآیند نصب را برای شما خودکار می‌کند.

۳- سایت وردپرس خود را به هاست جدید وارد کنید

اکنون که فایل‌های بایگانی و نصبی را دانلود کرده‌اید، گام بعدی این است که آنها را در هاست جدید خود آپلود کنید. شما می‌توانید این کار را با اتصال به میزبان وب جدید خود با استفاده از FTP انجام دهید. به طور معمول، هنگام اتصال مشتری FTP خود، نام دامنه وبسایت را به عنوان میزبان وارد می‌کنید. با این حال، از آنجایی که نام دامنه شما هنوز به هاست قدیمی اشاره می‌کند، باید با وارد کردن آدرس IP سرور یا نام میزبان سرور خود به آن متصل شوید. می‌توانید این اطلاعات را در داشبورد کنترل پنل حساب میزبانی جدید خود بیابید.

اگر نمی‌توانید این اطلاعات را پیدا کنید، می‌توانید از شرکت میزبانی وب جدید خود درخواست پشتیبانی کنید. با استفاده از سرویس گیرنده FTP، باید هم فایل installer.php و هم فایل zip. آرشیو خود را در دایرکتوری وب سایت خود آپلود کنید. این دایرکتوری معمولا پوشه /username/public_html/ است.
مطمئن شوید که دایرکتوری شما کاملا خالی است. برخی از شرکت‌های میزبانی وب هنگام ثبت نام به طور خودکار وردپرس را نصب می‌کنند. اگر وردپرس را در فهرست اصلی خود دارید، ابتدا باید آن را حذف کنید. پس از اتمام، باید هم فایل فشرده بایگانی و هم فایل installer.php را در روت سایت خود آپلود کنید.

۴- فایل Hosts را برای جلوگیری از خرابی تغییر دهید

هنگامی که هر دو فایل را در هاست جدید خود آپلود کردید، باید به فایل installer.php در مرورگر دسترسی داشته باشید. به طور معمول، این فایل با استفاده از آدرس زیر در دسترس است:

 

با این حال، این URL شما را به میزبان وب قدیمی خود می‌برد و با خطای 404 مواجه خواهید شد. به این دلیل است که نام دامنه شما هنوز به میزبان وب قدیمی اشاره می‌کند. به طور معمول، ممکن است بخواهید برای حل این مشکل سرورهای نام دامنه خود را تغییر دهید اما این روش صحیح  اصولی نیست. اگر اکنون این کار را انجام دهید، مخاطبین شما یک وب‌سایت خراب را در حین انتقال مشاهده خواهند کرد. پس چه کنیم؟ باید به طور موقت در رایانه خود به سایت جدید دسترسی داشته باشید، بدون اینکه سایت قدیمی را تحت تأثیر قرار دهد.

این کار با فایل host روی کامپیوتر شما انجام می‌شود. فایل میزبان می‌تواند برای نگاشت نام دامنه به آدرس‌های IP خاص استفاده شود. به عبارت دیگر، به شما این امکان را می‌دهد که رایانه خود را فریب دهید تا فکر کند وبسایت منتقل شده است. بیایید نگاهی به نحوه اضافه کردن یک ورودی برای نام دامنه خود در فایل میزبان بیندازیم تا به شرکت میزبان جدید شما اشاره کند.
انجام این تغییرات به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از نام دامنه خود به فایل‌های موجود در هاست جدید دسترسی داشته باشید، در حالی که بقیه جهان همچنان از میزبان قدیمی به سایت شما دسترسی دارند. این کار 100% آپتایم را تضمین می‌کند.

این مقاله را حتما بخوانید
تفاوت صفحه‌ سازهای اختصاصی قالب‌ ها با دیگر افزونه‌ های صفحه ساز چیست؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که آدرس IP سرور میزبانی وب جدید خود را پیدا کنید. برای یافتن این مورد، باید وارد داشبورد cPanel خود شده و روی پیوند گسترش آمار در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. آدرس سرور شما به عنوان آدرس IP اشتراکی فهرست می‌شود.

هاستینگ

در مرحله بعد، کاربران ویندوز باید به مسیر Programs » All Programs » Accessories رفته، روی Notepad کلیک راست کرده و Run as Administrator را انتخاب کنید. یک اعلان UAC ویندوز ظاهر می‌شود، و شما باید روی Yes کلیک کنید تا Notepad با امتیازات مدیر راه اندازی شود. در صفحه Notepad، به File » Open بروید و سپس به پوشه C:\Windows\System32\drivers\etc بروید. از این پوشه فایل hosts را انتخاب کرده و باز کنید.

اگر از مک استفاده می‌کنید، باید برنامه ترمینال را باز کرده و برای ویرایش فایل میزبان این دستور را وارد کنید:

sudo nano /private/etc/hosts

برای کاربران ویندوز و مک، در پایین فایل هاست، باید آدرس IP را که کپی کرده‌اید وارد کنید و سپس نام دامنه خود را وارد کنید. مثل این:

192.168.1.22 www.example.com

مطمئن شوید که آدرس IP را با آدرسی که از cPanel کپی کرده‌اید و example.com را با نام دامنه خود جایگزین کنید. پس از اتمام، تغییرات خود را ذخیره کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از نام دامنه خود در رایانه به فایل‌های خود در میزبان جدید دسترسی داشته باشید.

مهم: فراموش نکنید که پس از اتمام انتقال وردپرس، تغییراتی را که در فایل میزبان ایجاد کرده‌اید، لغو کنید.

۵- ایجاد پایگاه داده MySQL در هاست جدید شما

قبل از اینکه installer  را روی هاست جدید اجرا کنیم، باید یک پایگاه داده MySQL در حساب میزبانی جدید خود ایجاد کنید. اگر قبلاً یک پایگاه داده MySQL ایجاد کرده‌اید، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

ایجاد پایگاه داده در سی پنل

به داشبورد cPanel هاست جدید خود بروید، به قسمت پایگاه داده رفته و روی نماد پایگاه داده MySQL کلیک کنید.

سی پنل دیتابیس

فیلدی برای ایجاد پایگاه داده جدید مشاهده خواهید کرد. یک نام برای پایگاه داده خود وارد کرده و روی دکمه “Create Database” کلیک کنید.

ایجاد دیتابیس

پس از ایجاد پایگاه داده MySQL، باید به قسمت MySQL Users بروید. در مرحله بعد، یک نام کاربری و رمز عبور برای کاربر جدید خود وارد کنید و روی دکمه “Create a user” کلیک کنید.

نام کاربری مای اس کیو ال

پس از آن، باید این کاربر را به پایگاه داده خود اضافه کنید. این امر به نام کاربری که ایجاد کردید، همه مجوزها را برای کار روی آن پایگاه داده می‌دهد. می‌توانید این کار را با اسکرول کردن به بخش «Add User to a Database» انجام دهید. به سادگی کاربر پایگاه داده‌ای را که ایجاد کرده‌اید از منوی کشویی کنار User انتخاب کنید، سپس پایگاه داده را انتخاب کرده و روی دکمه Add کلیک کنید.

ذخیره اطلاعات

پایگاه داده شما اکنون برای استفاده با وردپرس آماده است. حتماً نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور را یادداشت کنید. در مرحله بعدی به آن اطلاعات نیاز خواهید داشت.

۶- فرآیند مهاجرت Duplicator را آغاز کنید

اکنون ما آماده اجرای برنامه نصب هستیم. به آدرس زیر در پنجره مرورگر خود بروید و نام دامنه خود را جایگزین example.com کنید:

 

اینستالر۱

اینستالر چند آزمایش را اجرا می‌کند و در کنار تست‌های بایگانی و تأیید اعتبار، «Pass» را به شما نشان می‌دهد. باید چک باکس شرایط و ضوابط را علامت بزنید و با کلیک بر روی دکمه Next ادامه دهید. اکنون از شما خواسته می‌شود هاست MySQL، نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. هاست شما احتمالا لوکال هاست است. پس از آن، مشخصات دیتابیسی را که در مرحله قبل ایجاد کردید، وارد می‌کنید.

اتصال به دیتابیس

برای اطمینان از وارد کردن اطلاعات صحیح می‌توانید روی دکمه “Test Database” کلیک کنید. اگر Duplicator قادر به اتصال باشد، رشته‌ای را خواهید دید که با Pass شروع می‌شود. در غیر این صورت، جزئیات خطای اتصال پایگاه داده را مشاهده خواهید کرد. برای ادامه روی دکمه next کلیک کنید.
Duplicator اکنون پایگاه داده وردپرس شما را از فایل فشرده بایگانی به پایگاه داده جدید وارد می‌کند. در مرحله بعد، از شما می‌خواهد URL یا مسیر سایت را به روز کنید. از آنجایی که شما نام دامنه را تغییر نمی‌دهید، نیازی به تغییر چیزی در اینجا ندارید. برای ادامه روی دکمه next کلیک کنید. Duplicator مراحل نهایی را اجرا می‌کند و دکمه ورود را به شما نشان می‌دهد.

دکمه پایان کار

اکنون می‌توانید در هاست جدید وارد سایت وردپرس خود شده تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که انتظار می‌رود کار می‌کند.

۷- سرورهای نام دامنه (DNS) خود را به روز کنید

در این مرحله، شما یک کپی کامل از پایگاه داده و فایل‌های وردپرس را در سرور میزبان جدید خود ایجاد کرده‌اید، اما دامنه شما همچنان به حساب میزبانی وب قدیمی اشاره می‌کند. برای بروزرسانی دامنه خود، باید سرورهای نام DNS را تغییر دهید. این کار تضمین می‌کند که کاربران شما زمانی که دامنه را در مرورگر خود تایپ می‌کنند به مکان جدید وبسایت منتقل می‌شوند.
اگر دامنه خود را در ارائه دهنده هاست ثبت کرده‌اید، بهتر است دامنه را به یک هاست جدید منتقل کنید.
شما به اطلاعات سرور نام DNS از میزبان وب جدید خود نیاز دارید. این امر معمولاً چند آدرس اینترنتی است که به این صورت است:

ns1.hostname.com
ns2.hostname.com

با تغییر دی ان اس مشکل دامنه نیز برطرف شده و سایت روی میزبان جدید بالا می‌آید.

جمع بندی

گاهی از سرویس دهنده هاست خود ناراضی هستیم و تنها راهی که پیش روی خود می‌بینیم تغییر آن است. اما باید با دقت و ظرافت خاصی مراحل انتقال وردپرس یا مهاجرت آن از هاست قدیمی به جدید را انجام دهیم تا مشکلی در صفحات و امکانات سایت پیش نیاید و از طرفی خطایی در دیده شدن سایت توسط مخاطب روی ندهد. در آموزش امروز انتقال درست وردپرس را به شما گفتیم و می‌توانید با این دستورات کار خود را به راحتی انجام دهید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه