الگوریتم MUM در نتایج جستجوی گوگل فعال است

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

الگوریتم MUM گوگل که به‌اختصار Google Multitask Unified Model نامیده می‌شود خلق شد تا داده‌های موردنیاز مخاطبین را از دِلِ میلیاردها صفحه محتوا به توان بیش از 75 نوع زبان مختلف پردازش کرده و با تحلیلی که مناسب آنهاست، در اختیارشان قرار دهد. هوش MUM از چندین نوآوری تشکیل شده است. یک مدل چند وظیفه‌ای واحد که توانایی انجام همه ی کارها را داشته و آن را چالشی جذاب کرده است. هوش MUM قادر است در هر بخش از وظایفی که انجام می‌دهد، زبان طبیعی انسان را پردازش کند و با مطالعه و بررسی مستندات، تفاوت میان هر نوع زبان را تشخیص داده و در نتیجه، برای پرسشی که مطرح شده یا به زبان مبدا و یا به هر زبان دیگری، پاسخ و پاسخ‌هایی با پایان باز ارائه نماید. هوش MUM می‌تواند در قبال چیزی که دنبال می‌کند، به هر زبانی بیابد و یا زبانی برای ارائه مناسب آن تولید کند. این هوش کارآمد توانسته مشکلات و مسائل بسیاری را با ویژگی‌های “چند وظیفه‌ای” و “راه‌حل‌های یکپارچه” که همان دانشنامه داده ها است، حل نماید. این الگوریتم اطلاعات مختلفی را از منابع متنوع گردآوری و با فاکتورهای بی‌شماری تحلیل کرده و از سویی گریزی به آرشیو جستجوهایی می‌زند که در خصوص انواع واژه‌های مرتبط درباره‌شان اطلاعاتی به کاربران داده شده است.

 

الگوریتم MUM بر روی کیفیت فیچراسنیپت تأثیر می‌گذارد

گوگل بهینه‌سازی‌های زیادی را برای featured snippet انجام داده که شامل استفاده از الگوریتم MUM نیز می‌شود. تغییرات فوق حتی بخشی از ویژگی‌های نتایج جستجو از جمله فیچرهای about this result و content advisories نیز را دربرگرفته و از قابلیت‌های MUM بهره می‌برد. تغییرات فوق نمایش نتایج فیچراسنیپت را با فونت بزرگ‌تر متمایز کرده و داده‌های باکیفیت بالا را از سراسر وب گردآوری کند. گوگل می‌گوید: سیستم‌های ما قادر هستند به کمک هوش MUM منابعی که با کوئری‌های متفاوت به موضوع فیچراسنیپت ارتباط دارند را یافته و نتایج را به شکل معنی‌داری برای ارائه پاسخ‌های مفید بهبود بخشد.

 

 

 

گوگل اکنون سوالات پیچیده را به طور دقیق پاسخ می‌دهد

گوگل برای اولین‌بار از واژه‌ای به نام consensus استفاده کرد که به نظر می‌رسد ممکن است به‌زودی عاملی برای رتبه‌بندی باشد. از طرف دیگر عبارت جستارهای مقدماتی نادرست – False Premise Queries زمانی رخ می‌دهد که یک جستجوی بخصوص برای چیزهایی انجام می‌شود که هرگز اتفاق نیفتاده است. بدین ترتیب اگر از گوگل بپرسید چه زمانی snoopy آبراهام لینکلن را ترور کرد، در پاسخ به شما در خصوص اینکه اسنوپی این کار را نکرده، نام شخص واقعی را خواهد گفت.

 

google-featured-snippet-false-premise

 

جایگاه People also ask با کمک Featured snippet ساخته می‌شود

خبر مهم دیگر که تقریباً حتی نمی‌شد حدس زد، استفاده فیچر People also ask از دیتای Featured snippet است. ویژگی About this result  نیز که درحال‌توسعه است، بیش از 2.4 میلیارد بار استفاده شده بخش‌های مختلفی از جمله نتایج جستجوی مرتبط، نظر کاربران درباره سایت، صفحه درباره ما و منابع مربوط به محتوا را دربر می‌گیرد. نکته جالب‌توجه دیگر اینکه فیچر “درباره این نتیجه” در حال ترجمه به زبان‌های پرتغالی (PT)، فرانسوی (FR)، ایتالیایی (IT)، آلمانی (DE)، هلندی (NL)، اسپانیایی (ES)، ژاپنی (JP) و اندونزیایی (ID) است.

 

سایر ویژگی‌های about this result

  • یک منبع چقدر گسترده است
  • بررسی‌ها و reviewهای مربوط به منبع
  • اینکه آیا یک سازمان مربوط به موجودیت دیگری است یا مستقل عمل می‌کند

 

t-google-about-this-result

 

ویژگی Content Advisories گوگل و اطمینان از نتایج جستجو

وقتی گوگل به یک موضوعی اطمینان نداشته باشد، با فیچر به جستجوگران اطلاع می‌دهد. این موتور جستجو در حال گسترش ابزار فوق است و قرار است به افراد توصیه‌هایی را برای ادامه جستجوی‌شان بدهد. هرچند استفاده از این اعلان به معنی مفید نبودن اطلاعات در دسترس نیست، اما هدف اصلی کیفیت پایین نتایج بخصوص است.

 

google-keyword-expand-text


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه