Retry
استفاده از افزونه های وردپرس

توانایی ما برای گسترش سیستم مدیریت محتوای وردپرس، تقریباً بی‌حد و حصر است که باعث می‌شود وردپرس بسیار بزرگ و قدرتمند شود. وجود هزاران افزونه برای گسترش قابلیت های وردپرس بیانگر این موضوع است. اما در کنار این‌همه تعدد و تنوع، توجه به نکات و راهنمای استفاده از افزونه های وردپرس جزء اطلاعاتی است که هر کاربر باید با آن آشنا باشد.

استفاده از افزونه های وردپرس

به دنبال رسیدن به هر قدرت بزرگ، خطا های بزرگی نیز همراه است و واقعیت تأسف آور این است که استفاده نامناسب و بدون تفکر از افزونه ها می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی در پی داشته باشد. به همین دلیل باید با راهنمای استفاده از افزونه های وردپرس آشنا باشید.
در این آموزش قصد داریم مهم ترین مواردی که در هنگام استفاده از افزونه های وردپرس  باید رعایت شوند را بررسی کنیم تا بتوانید از تمام قابلیت های وردپرس لذت ببرید و از اشتباهات احتمالی اجتناب کنید.

1- به روزرسانی افزونه ها

استفاده از افزونه‌های وردپرس

توجه به موضوع به روز رسانی مداوم برای امنیت و کارکرد وردپرس بسیار ضروری است. افزونه های قدیمی و به روز نشده هدف اصلی کسانی است که در جستجوی نقاط ضعف امنیتی هستند و می‌توانند هنگامی که نسخه های جدید وردپرس و سایر افزونه ها منتشر شد، از نقاط ضعف و باگ ها کمک گرفته و از این موضوع به‌عنوان شکافی جهت نفوذ به وب سایت وردپرسی شما سوء استفاده کنند.

نه تنها باید افزونه های خود را به‌طور منظم به روز کنید، بلکه باید افزونه های خود را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که به‌روزرسانی های آن ها به‌صورت بازه های زمانی مشخصی منتشر می‌شوند یا خیر. در مورد افزونه هایی که به‌روزرسانی نمی‌شوند تجدیدنظر کنید! (به‌عنوان یک قاعده کلی در طول یک سال).

پس در حالت کلی در هنگام استفاده از افزونه های وردپرس به موضوع به روزرسانی افزونه ها و بررسی نسخه های منتشرشده توجه داشته باشید.

به روز رسان هوشمند ژاکت این کار را برایتان راحت کرده است و به روز رسانی محصولات به طور خودکار در اختیار کاربران قرار می گیرد.

2- به روز نگه داشتن افزونه های غیرفعال یا حذف آن ها

توجه داشته باشید که حتی اگر افزونه ای در سایت شما فعال نباشد، باید اطمینان حاصل کنید که نسخه جدید آن جهت به‌روزرسانی‌ منتشرشده است یا خیر. افزونه های غیرفعال هنوز روی سایت شما «زنده و مؤثر» هستند! به این معنا که می توانند به‌عنوان یک ضعف امنیتی مورد سوء استفاده قرار گیرند. در ضمن، همین موضوع را می‌توان برای قالب ها نیز بیان کرد. بنابراین توصیه  می‌شود که تمام افزونه ها اعم از فعال و غیرفعال را مرتباً بررسی کنید. اگر یک افزونه در سایت شما فعال نیست و قصد استفاده از آن را در آینده ندارید، توصیه می‌شود آن را حذف کنید. سایت خود را گورستان افزونه ها نکنید!

3- غیرفعال کردن افزونه های Backend بلا استفاده

deactivate-backend-plugins-استفاده از افزونه‌های وردپرس

اکثر افزونه ها بر روی منابع سایت شما تأثیر می‌گذارند. به‌این‌ترتیب توصیه می‌شود که در استفاده از افزونه های وردپرس ، افزونه های Backend را تنها زمانی فعال کنید که لازم باشند. به‌عنوان‌مثال، WordPress Database Reset یک افزونه بسیار کوچک است که به کمک آن می‌توان نسبت به تنظیم مجدد وردپرس یا بازگرداندن تمام یا بخش‌هایی از پایگاه داده وردپرس به حالت پیش‌فرض اقدام کرد. زمان استفاده از این افزونه محدود است و تنها مواقعی که نیاز به برگشتن به حالت پیش‌فرض وردپرس را داریم از آن کمک می‌گیریم. پس عاقلانه‌تر این است که زمانی که به آن نیاز داریم در حالت فعال قرار دهیم و سایر مواقع آن را غیرفعال کنیم.

4- حفظ تعادل در نصب افزونه ها

یک افزونه صرفاً شامل قطعه کدهایی است که در سایت شما اجرا می‌شوند. تا حدودی این امکان وجود دارد که همان کدها را در فایل functions.php خود اضافه کنید و به همان اثر دست پیدا کنید. بنابراین تعداد افزونه هایی که در سایت خود نصب‌کرده‌اید و فعال هستند مهم نیست. مسئله اصلی این است که چگونه افزونه های خود را به‌خوبی کدگذاری و فشرده و متمرکز کنید. به عنوان مثال: وجود  پنج افزونه سبک و بی‌نظیر باحالت کد گذاری شده و متمرکز بهتر از وجود یک افزونه نفوذ پذیر و آسیب‌پذیر است. در حقیقت باید بیشتر به نوع، عملکرد و قدرت افزونه ها توجه کنید تا تعداد آن ها! اما باز هم به رعایت حفظ تعادل در تعداد افزونه های نصب‌شده تأکید می‌شود.

5- تعداد افزونه ها

تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا تعداد افزونه هایی که در سایت خود نصب می‌کنید مهم است؟! چون می‌توانند باعث بروز مسئله تداخل افزونه ها شوند.
به لحاظ نظری، افزونه هایی که عملکرد مشابهی دارند ممکن است از لحاظ کارایی با یکدیگر تداخل پیدا کنند. برای مقابله با درگیری های بین افزونه ها باید در انتخاب آن‌ها دقت کنید و افزونه ای را انتخاب کنید که از لحاظ کارایی دارای کیفیت بهتری باشد تا نیاز به نصب مجدد افزونه هایی با عملکرد مشابه نداشته باشید. بنابراین باید به کیفیت و تعداد افزونه هایی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید.

6- کیفیت مهم‌تر از کمیت

stars-استفاده از افزونه‌های وردپرس

تعدد و کثرت افزونه ها وسوسه انگیز است و قبل از استفاده از افزونه های وردپرس تمایل داریم آن‌ها را نصب و تست کنیم! اما همان طور که گفتیم انتخاب افزونه های باکیفیت و عملکرد مناسب در اولویت قرار دارند. چون حذف افزونه های بی‌کیفیت و ضعیف ممکن است با مشکل مواجه شود. (به‌ویژه اگر دارای کدنویسی ضعیفی باشد.)

هنگام انتخاب افزونه، باید به چند مورد کلیدی دقت کنید:

  • تعداد دانلود ها
  • امتیاز افزونه
  • نظرات
  • توسعه دهنده
  • بررسی قسمت پشتیبانی

واقعیت این است که فقط یک افزونه را نصب نمی‌کنید بلکه در حال نصب یک تکه از قابلیت هایی هستید که می‌خواهید در آینده از آن استفاده کنید. پس کاملاً استاندارد افزونه را بررسی کنید و آن را از لحاظ عملکرد و دارا بودن قابلیت موردنظر خود، بررسی و تجزیه تحلیل کنید و مطمئن شوید دقیقاً همان چیزی است که نیاز دارید.

7- استفاده از هر افزونه پرمیوم همیشه موفقیت آمیز نیست!

گاهی اوقات کاربران تصور می‌کنند که در صورت پرداخت هزینه برای استفاده از افزونه های وردپرس بهترین قابلیت ها را دریافت می‌کنند.
این دیدگاه گاهی اوقات در نگرش کاربران نسبت به افزونه های پرمیوم مشاهده می‌شود. در انتخاب افزونه باید به توسعه دهنده، پشتیبانی، عملکرد، دقت نظر، به‌روزرسانی های منتشرشده، نظرات و… دقت داشته باشید.
فقط به جستجو در گوگل اکتفا نکنید! در جوامع وردپرسی شرکت داشته باشید و توجه کنید که شخص فروشنده دارای اعتبار و پشتیبانی قوی باشد. این‌ها افرادی هستند که باید از آن‌ها خریداری کنید. ژاکت به عنوان بستری معتبر و مطمئن مکانی مناسب برای تهیه افزونه های مورد نیاز شماست.

8- افزونه های پرطرفدار

افزونه یواست

در بیشتر موارد، افزونه هایی که نصب می‌کنید به نوع سایت شما بستگی دارند. برای مثال فروشگاه اینترنتی ممکن است یک افزونه فروش داشته باشد، درحالی‌که یک وب‌ سایت عکاسی می‌تواند از یک افزونه گالری تصاویر کمک بگیرد. با این‌حال، برخی از افزونه‌ ها وجود دارند که تقریباً در هر نوع وب سایت وردپرسی به چشم می‌خورند.
به عنوان مثال، افزونه هایی مانند Yoast SEO یا افزونه های امنیتی و افزونه های فرم ساز همیشه در هر نوع وب سایتی فارغ از نوع آن، وجود دارند. پس فهرستی از افزونه های عمومی و افزونه های اختصاصی برای وب سایت خود تهیه کنید.

9- ادغام افزونه با سایر ابزار ها

بسیاری از افزونه ها به صورت مستقل عمل می کنند و بسیاری نیز به برنامه های دیگر متکی هستند و وب‌ سایت وردپرسی را با ابزار ها و پلت فرم‌ های محبوب ادغام می‌کنند. این بدان معنی است که شما می‌توانید این برنامه ها را بدون دانستن یک خط از کد نویسی با وردپرس همگام سازی کنید.
افزونه های بسیاری در زمینهٔ ادغام و همگام سازی وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • Google Analytics: با استفاده از این ابزار، می‌توانید عملکرد سایت خود را پیگیری و نتایج خود را مدیریت کنید.
  • Mail Chimp: پلت فرم بازاریابی پست الکترونیک، این افزونه شما را قادر می‌سازد تا مشترکین جدید را به لیست خود اضافه کنید.
  • و…

بنابراین با یک جستجوی ساده می‌توانید افزونه‌ای جهت ادغام وردپرس با پلت فرم موردنظر خود را پیدا کنید. مثلا برای اتصال گوگل آنالیتیک به وردپرس، افزونه آنالیتیفی مناسب است. به‌این‌ترتیب مجبور نیستید بین پلت فرم ها جا به جا شوید!

10- توجه به اعتبار منابع دریافت افزونه

همان‌ طور که قبلاً نیز ذکر کردیم توجه به توسعه دهنده و قدرت و عملکرد در استفاده از افزونه های وردپرس بسیار مهم است. در انتخاب منبع خود کاملاً دقت کنید. مهم نیست افزونه ای که دانلود می‌کنید رایگان است یا پرمیوم، مهم این است که به کیفیت افزونه، وجود نسخه های به روز رسانی شده، کمپانی توسعه دهنده و مهم تر از همه مرجع ارائه دهنده افزونه دقت کنید.

جمع‌بندی نهایی

افزونه ها یکی از موارد مهم در هنگام کار با وردپرس هستند که توجه مداوم و بررسی آن ها جزء الزامات هر طراح است. ازجمله بررسی هایی که در هنگام استفاده از افزونه های وردپرس باید رعایت کرد عبارتند از:

  • به‌روزرسانی افزونه ها
  • به‌روز نگ ‌داشتن افزونه های غیرفعال یا حذف آن‌ها
  • غیرفعال سازی افزونه های Backend بلااستفاده
  • توجه به سبک بودن افزونه
  • تعداد افزونه های نصب‌شده
  • کیفیت افزونه نصب‌شده
  • دقت در انتخاب افزونه
  • تهیه فهرستی از افزونه های موردنیاز
  • ادغام افزونه ها و ابزارها
  • دقت در انتخاب مرجع دریافت افزونه

موضوع افزونه چالش بزرگی نیست و تنها با رعایت 10 نکته فوق در هنگام استفاده از افزونه های وردپرس می‌توانید به بهترین نحو آن ها را مدیریت کنید.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *