Retry
احراز هویت بدون رمز عبور

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند گذرواژه مختلف دارید؟ ۱۰؟ ۳۰؟ آیا می توانید دقیقاً به یاد بیاورید که هر کدام از آن ها متعلق به کدام وب سایت ها هستند؟ قطعاً نه! به یادآوری رمزهای عبور دشوار و ناامیدکننده هستند. ما برای هر حساب کاربری جدید یک رمز عبور جدید ایجاد می کنیم. در واقع رمزهای عبور برای امنیت اطلاعات شما در اینترنت عاملی حیاتی هستند. با این حال با وجود سرویس های بسیار زیاد، چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، پیگیری رمزهای عبور خود و مدیریت کردن آن ها کمی دشوار است. در این بین فناوری Passwordless login و یا احراز هویت بدون رمز عبور می تواند به افراد کمک بسیار زیادی در یادآوری رمز عبور ها و در عین حال حفظ امنیت آن ها کند. در واقع با استفاده از این فناوری هر زمان که وارد یک سرویس می شوید، نیازی به وارد کردن رمز ورود خود ندارید.

این سیستم احراز هویتی از گزینه های جایگزین رمز عبور استفاده می کنند و دسترسی به حساب شما را فعال می کنند. به عنوان مثال، به جای رمز عبور، یک اعلان ایمیل دریافت می کنید که به عنوان رمز ورود عمل می کند. متناوباً، ممکن است یک پنجره بازشو در تلفن هوشمند خود دریافت کنید که به شما امکان کنترل دسترسی به یک حساب را می دهد.

در این صورت، ورود به سیستم بدون رمز برای تأمین هویت شما اغلب از یک فرم تأیید اعتبار قبلی استفاده می کند. ممکن است قبلاً با استفاده از حساب Gmail خود با ورود بدون رمز عبور روبرو شده باشید. به جای اینکه رمز ورود خود را هر بار وارد کنید، گوگل می تواند مستقیماً به تلفن شما اعلانی ارسال کند. اعلان ها و نوتیفیکیشن ها زمان و مکان تلاش برای ورود به سیستم را نشان می دهد، با استفاده از گزینه تأیید یا رد ورود به سیستم.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر شما از یک گذرواژه استفاده نکنید، چگونه حساب خود را ایمن خواهید کرد و یا اینکه این سیستم ها چگونه کار می کنند و چه مزایا و معایبی دارند. نگران نباشید ما در این مقاله به بررسی دقیق تمامی این موارد خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت سیستم های احراز هویت بدون رمز عبور دقیقاً چگونه کار می کنند تا دید جامع و کاملی نسبت به آن ها داشته باشید. همچنین در پایان افزونه ای برای اضافه کردن این قابیلت به وبسایت تان معرفی خواهیم کرد.

احراز هویت بدون رمز عبور دقیقاً چیست؟

احراز هویت بدون پسورد

در حالت کلی وقتی وارد وب سایت می شوید، باید رمز ورود خود را برای باز کردن قفل حساب خود ارائه دهید. رمز ورود فقط برای شما و سایت شناخته شده است و حساب شما را ایمن نگه می دارد. شما اعتماد دارید که سایت رمز عبور شما را ایمن نگه می دارد، آن را به صورت ایمن ذخیره می کند. همچنین، شما قطعاً از رمزهای عبور منحصر به فرد و قوی برای هر سایت و سرویس استفاده می کنید، زیرا این ایمن ترین روش است.

با این حال، این مورد دوم دشوار شده است. ایجاد یک رمز عبور یکبار مصرف قوی برای هر سایت باعث شده است که کاربران رمزهای عبور خود را به یاد بیاورند و دیگر این مشکلات پیش نیاید. به طور خلاصه سیستم های ورود بدون رمز، ابزاری هستند که وب سایت ها می توانند آن ها را پیاده سازی کنند تا کاربرانشان بدون نیاز به وارد کردن و یا ایجاد رمز وارد سیستم شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که کاربران بدون هیچ گونه تأیید هویتی به سادگی وارد سایت شوند! با هر نوع ورود بدون رمز عبور، کاربران هنوز هم باید مواردی را انجام دهند تا امنیت اطلاعاتشان تضمین شود.

ورود بدون رمز عبور چگونه کار می کند؟

ورود به سیستم بدون رمز عبور

ورود بدون رمز عبور به جای اینکه هر بار یک رمز عبور وارد کنید، از چند روش مختلف تأیید اعتبار استفاده می کند. به عنوان مثال وقتی می خواهید وارد حساب کاربری فیس بوک خود شوید، نام کاربری و رمز عبور خود را ارائه می دهید. اگر رمز ورود شما با آنچه قبلاً تنظیم کرده اید مطابقت داشته باشد، فیس بوک شما را احراز هویت می کند و یک شناسه موقت ایجاد می کند که در یک سرور فیس بوک ذخیره شده است.

همزمان، داده کوچکی به نام کوکی برای شما ارسال می کند که حاوی همان شناسه است و در مرورگر شما برای مدتی قرار می گیرد. دفعه بعدی که به یک صفحه فیس بوک خود مراجعه می کنید، مرورگر شما اطلاعات این کوکی را می فرستد و فیس بوک آن را با شناسه موجود در سرور مطابقت می دهد و شما را احراز هویت می کند. از آنجا که برای مشاهده این کد نیاز به دسترسی به ایمیل خود دارید، با این تصور که شما تنها کسی هستید که به ایمیل خود دسترسی دارید، فیسبوک می داند شما همان فرد هستید. به این ترتیب، آن ها قادر به احراز هویت شما هستند و کوکی ای را برای شما فراهم می کنند که به شما امکان دسترسی به حساب خود را می دهد.

هر روش احراز هویت منجر به این می شود که کاربر بتواند ثابت کند همان کسی است که می گوید. سیستم دیجیتالی سپس در مورد دسترسی یا عدم دسترسی تصمیم گیری می کند. با این حال، هر یک از این روش ها دارای یک سری اشکال های خاص خود است، به این معنی که هیچ عامل احراز هویتی امن نیست. احراز هویت بدون رمز عبور می تواند از طریق انواع مختلف پروتکل های تأیید اعتبار و رمزگذاری کار کند.

چرا نیاز به احراز هویت بدون گذرواژه است؟

به عنوان ابزاری برای احراز هویت، کلمات عبور مورد انتقاد قرار گرفته اند. از نظر اکثر کاربران، پیگیری مدارک لازم یک چالش اساسی است. بیشتر این رمز عبورها از نظر پیچیدگی رمز عبور نیازهای مختلفی دارند و به همین دلیل به خاطر سپردن آن برای یک کاربر ​​سخت است. رمزهای عبور از چند طریق مانع امنیت کاربران می شوند. آن ها زمینه های مشترک حملات هویتی از طریق هک هستند. در ادامه ما به شما مزایای استفاده از ورورد بدون نیاز به رمز عبور را ارائه خواهیم داد:

بهبود تجربه کاربری

همانطور که قبلاً گفته شد، وارد کردن رمز ورود هر بار که کاربر از برنامه استفاده می کند کاملاً دردسر ساز است. با استفاده از روش احراز هویت بدون رمز عبور، تجربه کاربر بهبود یافته و هیچ مشکلی برای ورود وجود ندارد. کاربران نیازی به استفاده از رمز های عبور با حروف طولانی و کاراکتر های خاص برای ورود به سیستم ندارند و از این طریق مشتریان شما بدون هیچ مشکلی وارد سیستم خواهند شد.

افزایش امنیتافزایش امنیت

یکی از دغدغه های مهم کاربران امنیت و به خصوص امنیت وردپرس است. مزیت قابل توجه این روش احراز هویت، امنیت است. با استفاده از این روش، کاربران نیازی به نگرانی در مورد هکرها و از دست دادن اطلاعات خود ندارند. آشکار شدن رمز عبور در بین بیشتر افراد رایج است و وقتی رمز عبور برای هک وجود نداشته باشد، کاربران از این آسیب پذیری ها محافظت می شوند. برای مشاغل با تعداد زیادی کاربر، حذف رمزهای عبور خطرات زیادی را کاهش می دهد.

سرعت و راحتی

روند به خاطر سپردن و وارد کردن رمزهای عبور گاهی طولانی تر می شود، به خصوص که پیشنهاد می شود برای امنیت رمز های عبور از کاراکترهای پیچیده استفاده کنید. اما هنگامی که رمزهای عبور را در هنگام احراز هویت حذف می کنید، روند کار آسان و سریع می شود. کاربران زمان زیادی را برای ورود به آن صرف نمی کنند. در بیشتر موارد، احراز هویت یکبار مصرف است، از این رو در زمان صرفه جویی می شود.

کاهش سربار

هر زمان که کاربر یا کارمند جدیدی وجود داشته باشد، شما ملزم به ارائه گذرواژه می باشید و این برای سیستم شما سربار زیادی دارد، این مورد درباره ی احراز هویت بدون رمز عبور صدق نمی کند.

کاهش نیاز به پشتیبانی

برای امنیت بهتر، سازمان ها اقداماتی را برای استفاده اجباری از رمزهای عبور پیچیده در نظر گرفته اند. مثلاً باید حداقل طول n داشته باشند، حاوی کاراکتر های خاص باشند و همچنین از زمان به زمان تغییر کنند. همه این ها امنیت را بهبود بخشیده اما باعث شده مشکلات بیشتری برای افراد در پروسه ی ورود پیش بیاید. گذرواژه های پیچیده به سختی به خاطر سپرده می شوند و این باعث افزایش تعداد افرادی می شود که نیاز به پشتیبانی دارند. لاگین بدون رمز عبور یا passwordless login این مشکل را برطرف می کنند و دیگر نیازی به پشتیبانی نخواهد بود.

برخی از معایب ورود بدون رمز عبور

مانند هر چیز دیگری ورود به سیستم بدون رمز عبور معایب خود را نیز دارد و شما باید از آن ها اطلاع داشته باشید. این معایب عبارتند از :

عیب یابی دشوار

از آنجا که این روش تأیید اعتبار بدون رمز هنوز برای بسیاری از افراد آشنا نیست، ممکن است کاربران با مشکل روبرو شوند. اگر کاربری بخواهد به دستگاه دیگری وارد شود، می تواند مشکل ساز شود. علاوه بر این، اگر شخصی دستگاه خود را که دارای احراز هویت است گم کند، برای عیب یابی و بازیابی حساب های خود دچار مشکل خواهد شد. بنابراین، یک شرکت به یک تیم پشتیبانی با تجربه نیاز دارد تا در هنگام بروز چنین مسائلی به شما کمک کند.

افزایش هزینه ها

اگرچه بسیاری از شرکت ها، با احراز هویت بدون رمز در هزینه ها صرفه جویی می کنند، هزینه نصب این نوع احراز هویت در ابتدا ممکن است زیاد باشد. یک کسب و کار ملزم به انجام سرمایه گذاری اولیه براساس شکل پیاده سازی خواهد بود. به عنوان مثال، برای احراز هویت مبتنی بر گوشی های هوشمند، یک شرکت باید اطمینان حاصل کند که عملکرد آن بدون مشکل است.

عدم پشتیبانی برخی از تلفن های هوشمند از بیومتریک

هنگام استفاده از Biometrics برای این روش احراز هویت، کاربر باید یک تلفن هوشمند با اسکنر داشته باشد. این کار برای کاربرانی که تلفن های هوشمند آن ها از Biometrics پشتیبانی نمی کنند امکان پذیر نیست. اگر مشاغل از طریق یک برنامه مبتنی بر گوشی های هوشمند خدمات ارائه دهند، این موضوع می تواند یک نقص قابل توجه باشند.

انواع سیستم های ورود بدون رمز عبور

لاگین بدون نیاز به رمزسیستم های ورود بدون رمز عبور نیز انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

ورود بدون رمز عبور مبتنی بر ایمیل

بهترین روش احراز هویت بدون رمز عبور در حال حاضر از طریق ایمیل است. هنگامی که می خواهید وارد سیستم شوید، یک آدرس ایمیل ارائه می دهید. این سرویس یک ایمیل ایمن به آدرس مرتبط با حساب می فرستد و ایمیل حاوی یک لینک جادویی امن و یکبار مصرف برای ورود به حساب سرویس شما می باشد. این لینک فرستاده شده به ایمیل شما دارای یک رمز ورود به سیستم است که سرویس آن را تأیید می کند و آن را با یک رمز عبور طولانی مدت عوض می کند.

انواع دیگری از این رمز عبور ها نیز در سیستم ایمیل وجود دارد. به عنوان مثال، در مورد یک حساب موجود، این سرویس ممکن است یک کد کلید DKIM یکبار مصرف را به کاربر ارسال کند که به جزئیات حساب وی گره خورده است. کاربر کد DKIM را دریافت کرده و آن را در سایت وارد می کند. سایت کد را در برابر مشخصات کاربر موجود تأیید می کند و مراحل ورود به سیستم را تکمیل می کند.

احراز هویت بدون رمز عبور مبتنی بر پیام کوتاه

در این نمونه، کاربر شماره تلفن معتبری را وارد می کند. این سرویس یک کد یکبار مصرف را به شماره تلفن ارسال می کند. سپس کاربر می تواند وارد سرویس شود. متناوباً، برخی از سرویس ها “تماس روبو” با کاربر را ارائه می دهند، جایی که سرویس متن به گفتار کد را مستقیماً می خواند. امنیت پیام کوتاه هنوز هم تحت بررسی است.

لاگین بدون رمز عبور مبتنی بر بیومتریک

برخی از روش های ورود بدون رمز عبور از خدمات اسکن بیومتریک برای تأیید هویت شما استفاده می کنند. سرویس های احراز هویت بیومتریک بیش از هر زمان دیگری در دستگاه ها ارائه می شوند. ایده این است که وقتی می خواهید به یک سایت دسترسی پیدا کنید، در تلفن هوشمند شما یک اعلان ظاهر می شود. با استفاده از سیستم بیومتریک دلخواه خود مثلا اثر انگشت، قفل تلفن هوشمند را باز می کنید و قفل باز کردن به عنوان تأیید هویت شما عمل می کند. در زمان کنونی، احتمالاً بهترین سیستم احراز هویت بدون رمز بیومتریک نیست اما در آینده می تواند به بهترین گزینه تبدیل شود.

آیا احراز هویت بدون رمز عبور ایمن تر است؟

احراز هویت بدون رمز عبور جایگزین هوشمندانه تری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، تأیید اعتبار ایمیل به کاربران جدید شما اجازه می دهد تا با وارد کردن آدرس ایمیل خود، به راحتی ثبت نام کنند. آن ها بسیار امن هستند و دسترسی آسان به محتوا و ابزار خود را بدون ایجاد آسیب پذیری بیشتر برای شما ایجاد می کنند.  بعلاوه، این سیستم ها از روش های احراز هویت پیشرفته تری نسبت به سیستم های نام کاربری / رمز ورود سنتی استفاده می کنند. آن ها داده های حساس را جمع می کنند و دسترسی را با استفاده از این تکنیک ها غیر متمرکز می کنند:

Tokenization نوعی امنیت است که به طور تصادفی یک رمز یا رشته از کاراکترها ایجاد می کند. این رمز یا توکن می تواند جایگزین داده های واقعی شود و شکستن آن دشوارتر است زیرا هیچ رابطه ریاضی بین داده های واقعی و رمز وجود ندارد. این روش شبیه رمزگذاری است اما از الگوریتمی برای تبدیل اطلاعات حساس به متن رمز استفاده می کند. حتی قوی ترین رمزهای عبور هنوز هم در معرض هک شدن هستند. گذرواژه ها پیوندی ضعیف در کل مراحل احراز هویت هستند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، هیچ روشی برای احراز هویت کاملاً بی خطر نیست. این بدان معنی است که سیستم های ورود بدون رمز با خطرات خاص خود همراه هستند، اما در مقایسه با ضعف سیستم های ورود به سیستم سنتی، خطرات نسبتاً کمی دارند.

مطمئناً، مانند هر سیستم جدیدی که سازمان شما پیاده سازی می کند، شما باید با یک فروشنده معتبر مشورت کنید تا مطمئن شوید داده های کاربر تا آنجا که ممکن است به صورت ایمن پردازش و ذخیره می شوند. به عنوان مثال، اگر یک هکر به حساب ایمیل کاربر دسترسی پیدا کند، حساب های با استفاده از احراز هویت ایمیل ممکن است به خطر بیفتد.

همچنین سایر سیستم های ورود بدون رمز، خطرات و چالش های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، هکرها می توانند با ایجاد یک اثر انگشت اصلی با استفاده از رایج ترین مشخصات به حسابی که توسط بیومتریک محافظت شده دسترسی پیدا کنند و اسکنرهای صورت را می توان با عکس های با کیفیت بالا فریب داد. هر گزینه احراز هویت بدون پسورد همراه با مجموعه آسیب پذیری های خاص خود است و درست مانند هر گزینه دیگری مزایای خاص خود را نیز دارد. قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، مهم است که به خوبی با نکات مثبت و منفی همراه باشید تا راه حل مناسبی برای وب سایت خود پیدا کنید.

کدام یک از وب سایت ها می توانند از سیستم passwordless login استفاده کنند؟

ورود بدون رمز عبورسیستم های ورود بدون رمز عبور کاملاً سازگار هستند، به این معنی که هر نوع سازمانی می تواند از آن ها استفاده کند. شما می توانید از گزینه های رمز عبور برای امنیت داخلی، کاربران آنلاین یا ترکیبی از هر دو استفاده کنید. از احراز هویت بدون رمز عبور می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • وارد شدن به یک حساب کاربری آنلاین
  • انجام پرداخت های امن در یک سایت تجارت الکترونیکی
  • ثبت نام برای اشتراک یا خدمات مختلف

هر کسب و کاری که مایل به استفاده از ورود بدون رمز عبور می باشد باید مطمئن شود که اطلاعات مشتری به درستی ذخیره شده و از آن در برابر هک شدن محافظت می کند.

چگونه ورود بدون رمز عبور را به وب سایت خود اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن این قابلیت به وب سایت خود شما نیاز به استفاده از یک افزونه وردپرس دارید. یکی از محبوب ترین افزونه هایی که می توانید برای انجام این کار استفاده کنید، افزونه آیتم سکوریتی می باشد. افزونه ی آیتم سکوریتی یک افزونه امنیتی وردپرس است که به شما کمک می کند تا از سایت وردپرس خود در برابر تهدیدات امنیتی محافظت کنید و آن را ایمن کنید. کار با این افزونه بسیار ساده و کاربر پسند است و حتی اگر مبتدی باشید می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

این پلاگین برای رفع مشکلات رایج امنیتی به خوبی کار می کند و از سایت شما در برابر هک ها، بدافزارها و نقض ها محافظت می کند. این یک لایه محافظت اضافی به سایت وردپرس شما اضافه می کند بنابراین ورود به سایت شما برای شروران آنلاین غیرممکن است.

از ویژگی های اصلی این افزونه می توان به شناسایی 404، اجرای سریع رمز عبور، ورود بدون رمز عبور و پشتیبان گیری از پایگاه داده اشاره کرد. علاوه بر این، ویژگی های امنیتی بسیار درخشان تری در این افزونه وجود دارد. مهم تر از همه، اعلان های ایمیل فوری پس از شناسایی تهدید به شما کمک می کند مشکلات را به سرعت برطرف کنید.

افزونه ithemes security علاوه به ایجاد قابلیت ورود بدون رمز عبور بیش از 30 روش برای ایمن و ایمن نگه داشتن سایت شما در برابر هکرها دارد ، از جمله:

  • ورود IP آدرس مهاجمان شناخته شده به سایت شما را ممنوع می کند.
  • قفل کردن کاربران پس از تلاش های زیاد ورود به سیستم
  • سایت خود را اسکن می کند تا بدافزار و سایر کدهای مشکوک را شناسایی کند.
  • رمزهای عبور قوی را برای همه حساب ها اعمال می کند.
  • پرونده های خود را برای تغییرات غیرمجاز کنترل می کند.
  • اعلان های ایمیل مربوط به هرگونه فعالیت مشکوک در سایت خود را دریافت می کنید.
  • اطلاعات مهم سیستم در مورد نصب وردپرس شما را پنهان می کند.
  • و بسیاری از ویژگی های دیگر که در آن وجود دارد.

جمع بندی

راه حل های احراز هویت چند عاملی باعث افزایش قدرت و امنیت در خانه و محل کار شما می شود. با معرفی یک راه حل احراز هویت بدون رمز عبور می توانید خطر حملاتی که داده های کارمندان و مشتریان را دچار مشکل می کند، از بین ببرید. در حالی که رمزهای عبور پیچیده ممکن است کمک کنند، اما به خاطر سپردن آن ها دردسرساز است. امروزه تعدادی سیستم ورود بدون نیاز به رمز عبور بصورت آنلاین وجود دارد و استفاده همزمان از آن ها به عنوان یک روش احراز هویت چند عاملی می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در این مقاله اشاره کردیم که احراز هویت بدون رمز عبور چگونه تجربه کاربر و تجربه مشتری را بهبود می بخشد و این موضوع می تواند باعث بهبود نام تجاری شما شود. با وجود چند اشکال، مزایای آن قابل توجه است و می تواند بر تجارت شما تأثیر مثبت بگذارد.

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

دسته بندی: وب , نکات آموزشی

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *