مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ

9 دقیقه زمان مطالعه

کسب و کارهای اینترنتی به خصوص فروشگاه های اینترنتی در سال های اخیر رونق بسیاری گرفته است و با وجود مشکلات در زیرساخت ها، این بازار روز به روز در حال گسترش است.

اگر صاحب یک کسب و کار سنتی باشید، حتما یادتان است که برای گرفتن مجوزهای آن مدتی دوندگی کردید.

دولتمردان با گسترش فعالیت های فروشگاه های اینترنتی، به فکر ساماندهی این بازار افتادند و به این ترتیب مجوز فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار های آنلاین ضروری شد.

در طراحی فروشگاه اینترنتی، باید ملاک ها و معیار هایی در نظر گرفته شود تا بتوان مجوز های لازم را اخذ کرد.

فروشگاه اینترنتی به مجوزهایی نیاز دارد. گرفتن این مجوزها زمانی از شما نمی گیرد و می توانید به راحتی انجامش دهید.

در این مقاله می خواهیم در مورد مجوزهای لازم برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آیا گرفتن مجوزها اجباری است؟

شاید بدون مجوز هم بتوانید فروشگاه تان را راه اندازی کنید، اما این کار ایراداتی دارد. بدون این مجوزها مشتری نمی تواند با اطمینان کامل از شما خرید کند و ممکن است به شما اعتماد نکند.

برخی از دلایلی که ممکن است مشتری را از خرید آنلاین منصرف کند، عبارتند از:

  • عدم نظارت بر فعالیت فروشگاه
  • عدم پشتیبانی مناسب
  • به موقع نرسیدن محصول به دست مشتری

اکنون باید به دنبال راه حلی باشید که نارضایتی مشتریان را کاهش دهید. کسب مجوز برای فروشگاه اینترنتی، حداقل کاری است که می توانید انجام دهید.

مجوز های مورد نیاز برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

ساخت فروشگاه اینترنتی

یکی از مهم‌ ترین مسائلی که در حوزه قوانین کسب و کارهای اینترنتی می ‌توان به آن توجه کرد، بحث امنیت این فضا است که باعث شده پس از گذشت تمامی این سال‌ها همچنان مردم نسبت به پرداخت‌های اینترنتی بی‌اعتماد باشند. بهترین راه در مسیر کسب اعتماد کاربران، رسمیت بخشیدن به این کسب و کارهای استارتاپی است. دریافت نماد الکترونیکی یا همان ای ‌نماد، می‌تواند این احساس را برای کاربران ایجاد نماید که آن ها می توانند بدون بروز هیچ گونه مشکلی، پرداخت‌های اینترنتی انجام داده و خرید خود را از بستری انجام دهند که تحت نظارت بوده و تاییدیه ‌های لازم را دارد.

اعطای مجوز فعالیت فروشگاه آنلاین در کشور، در حال حاضر توسط وزارت صنعت و معدن صادر می شود. این سازمان از طریق  نماد الکترونیکی یا ای نماد اعتبار یک فروشگاه آنلاین را تایید می کند.

سایت هایی که در صفحه اصلی خود این نماد را درج کرده اند، به این معناست که تمامی مراحل دریافت مجوز را طی کرده اند و صلاحیت آن ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شده است.

دریافت نماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی

ای نماد،  اصلی ‌ترین مجوز یک سایت فروشگاهی است. اکثرا مشتریان قبل از اینکه محصولی را از سایت خاصی سفارش دهند، به دنبال علامت نماد الکترونیکی پایین وب سایت می‌ گردند. اگر آن را نبینند، احتمالا بیخیال خرید محصول خواهند شد.

برای دریافت این مجوز باید به سایت enamad.ir  مراجعه کرده و درخواست دریافت مجوز کنید. کلیه مراحل دریافت مجوز به صورت الکترونیک انجام می شود و امکان بارگذاری اطلاعات و مدارک مورد نیاز از طریق پرتال این سازمان فراهم شده است.

شما پس از ثبت نام در سایت و درخواست نماد، اطلاعات خود را در سیستم بارگذاری می کنید و کد رهگیری دریافت می کنید. با بارگذاری کد ارائه شده از سوی ای نماد، می توانید به بازدید کنندگان سایتتان اعلام کنید که مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی را دارید.

برای دریافت نماد الکترونیکی چه مواردی باید رعایت شود؟

بایدها و نبایدهای سایت فروشگاهی

در حال حاضر وزارت صنعت و معدن برای کسب ای نماد 39 مورد را پیش روی شما قرار داده است و آن ها را در هفت مورد عنوان می کند.

  • مالک و مسئول کسب و کار الکترونیکی
  • کسب و کار الکترونیکی
  • قانونمندی کسب و کار
  • شفافیت فرایند فروش
  • رسیدگی به شکایات
  • رعایت حریم خصوصی
  • امنیت

در صورت رعایت کلیه این موارد، نماد اعتماد تک ستاره به شما تعلق می گیرد.

انواع نماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی برچسب دیجیتالی است برای تایید صلاحیت فروشگاه اینترنتی که شما در آن شروع به کار کرده اید. این نماد برای داشتن درگاه های پرداخت، نیاز مهمی برای فروشگاه اینترنتی شما محسوب می شود.

ای نماد به سه دسته تقسیم بندی شده است، که در ادامه در مورد آن‌ ها توضیح خواهیم داد.

برای آشنایی بیشتر با نماد اعتماد الکترونیکی و چیستی آن، این مطلب را مطالعه کنید.

نماد موقت

برای کسانی که قصد دارند سریعا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند و با صرف زمان کمتر مجوز دریافت نمایند، نماد موقت برای آنها صادر می شود. همچنین این را باید بدانید که لازمه داشتن نماد های دیگر، نماد موقت است.

نماد دائم یک ستاره

پس از اخذ نماد موقت، باید معیارهای بیشتر و مهم تری را داشته باشید تا بتوانید نماد دائم تک ستاره را کسب کنید.

نماد دائم دو ستاره

دریافت نماد اعتماد دو ستاره، نیازمند داشتن گواهی ssl  است. از سویی این مرحله زمان و هزینه بالایی را شامل می شود. پیشنهاد می کنیم ابتدا سایت تان را راه اندازی کنید و سپس در صورت امکان، نماد دو ستاره را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت کسب نماد الکترونیکی

برای کسب نماد الکترونیکی می ‌بایست مدارک زیر را داشته باشید:

متقاضیان حقیقی:

  • مجوز فعالیت
  • اسناد هویتی متقاضی از جمله شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه

متقاضیان حقوقی:

  • تصویر مجوز فعالیت
  • تصویر اصل اساسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)

متقاضیان دولتی:

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه

نکاتی در مورد اخذ E-Namad

بررسی سایت

از جمله مواردی که در اخذ ای نماد باید مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از:

  • تنها وب ‌سایت‌هایی مجاز به اخذ ای نماد هستند که مجهز به فروشگاه آنلاین باشند و قصد فروش محصولات و خدماتی را داشته باشند.
  • شرکت باید به ثبت رسیده باشد.
  • دامنه‌ وب ‌سایت باید به نام مدیر شرکت و یا یکی از اعضای مدیره باشد.
  • آدرس و اطلاعات تماس سایت باید با اطلاعات وارد شده در هنگام ثبت ‌نام مطابقت داشته باشد.

درگاه پرداخت آنلاین

بعضی از کلاهبرداران، با استفاده از روش‌ هایی در سایت های فروشگاهی و از طریق درگاه های بانکی به اطلاعات کاربران سایت دسترسی پیدا می کنند.

متاسفانه این اتفاق در بعضی از فروشگاه های اینترنتی، رخ می دهد و ممکن است باعث ترس مشتریان شود.

امروزه پیشرفت های زیادی در این زمینه انجام شده که درگاه پرداخت بانکی مناسب و امنی را به دور از دسترسی کلاهبرداران برای بسیاری از فروشگاه های اینترنتی کوچک و بزرگ ایجاد کرده است.

در حالت کلی دو دسته درگاه پرداخت آنلاین وجود دارند که عبارتند از:

درگاه پرداخت مستقیم

قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، بایستی حتما ای نماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک رفته و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید و در این زمینه بایستی تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک مورد نظر قرار دهید و این را هم بدانید که این درگاه برای فروشگاه هایی مناسب است که دارای تراکنش به مراتب بیشتری نسبت به فروشگاه های دیگر هستند.

این مقاله را حتما بخوانید
ایمیل مارکتینگ چیست؟ مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

البته در نظر داشته باشید که فرآیند اخذ درگاه از این طریق به‌مراتب زمان‌برتر و دشوارتر است.

درگاه پرداخت واسط

در این نوع درگاه پرداخت طرف قرارداد شما شرکت واسطی است که خود با یک بانک یا PSP دیگر طرف قرارداد است. همچنین در این روش شرکت واسط مبلغی را به‌عنوان کارمزد از شما کسر خواهد کرد و همچنین مبالغ پرداختی مشتریان ابتدا به‌حساب این شرکت واریز و سپس طی اقداماتی به‌حساب شما انتقال داده می ‌شود.

یکی از رایج ترین درگاه های پرداخت واسط زرین پال است.

وردپرس امکان فوق العاده ای در این خصوص در اختیار شما قرار داده است. شما می توانید از افزونه های درگاه پرداخت وردپرس استفاده کنید و بدین گونه روند کار با درگاه پرداخت ها را تسهیل کنید.

مجوز رسانه های دیجیتال

مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برای فعالیت خود همواره به موارد زیر اشاره کرده است:

  • نظم دادن و سامان بخشیدن به فعالیت های فرهنگی دیجیتالی در سطح کشور
  • تولید زیاد محصولات فرهنگی دیجیتالی مناسب با ارزش های نظام
  • بالا بردن سطح آگاهی و مهارت مردم و همچنین به چالش کشیدن و استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال.

برای اینکه بتوانید در زمینه رسانه های دیجیتال فعالیت کنید، باید مجوز آن را بگیرید.

  • اشخاص حقیقی بایستی ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت نام اولیه اقدامات لازم را انجام دهند.
  • پس از ثبت نام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، به شما کلمه عبور داده خواهد شد و با استفاده از آن می توانید برای درخواست مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال اقدام کنید.
  • پس از اینکه درخواست خود را برای مجوز ارسال کردید، تیم حراست آن را بررسی کرده و نتیجه را برای شما ارسال می کند.
  • اگر نتیجه تیم حراست برای درخواست مجوز مورد تایید باشد، نوبت به آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات میرسد و سپس بایستی مصاحبه آنلاین نیز انجام دهید. آزمون آنلاین شامل 12 سوال است که وقتی در حدود 15 دقیقه برای آن در نظر گرفته شده است و زمان مصاحبه نیز 10 دقیقه است.
  • در پایان نیز علاوه بر گرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین و استعلام از مراجع ذی صلاح، باید کمیته تخصصی نیز اظهار نظر کرده و سپس برای اظهار نظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی، در کارگروه فرهنگی دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید شدن، به شما مجوز 5 ساله می دهند.

کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

تمامی شرکت ‌ها پیش از آغاز فعالیت ‌های طراحی، تولید، راه ‌اندازی، توسعه، مشاوره، پشتیبانی و آموزش سیستم ‌های نرم افزاری، شبکه ‌های اطلاع ‌رسانی و نمونه ‌های مشابه آن ها می‌ بایست پس از ثبت شرکت، بر اساس قانون تجارت به نظام صنفی استان خود مراجعه کرده و مجوز فعالیت دریافت نمایند. این مجوز هم یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است.

مدارک مورد نیاز جهت کسب مجوز نظام صنفی رایانه ‌ای:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • تصویر مدرک تحصیلی مدیرعامل
  • تصویر کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  • تصویر اساسنامه
  • تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • تصویر لیست بیمه شامل نام مدیرعامل
  • تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • تصویر لوگو و گواهی ثبت

مجوز ساماندهی

مجوز ساماندهی

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع این مجوز نشان می دهد که محتوای وب سایت شما تایید شده است و مشکلی ندارد. برای کسب این مجوز می توانید به سایت https://samandehi.ir  رجوع کنید. داشتن این مجوز برای فروشگاه هایی بیشتر مناسب است که دارای محتوای صوتی و تصویری هستند که احتمال فیلترینگ آن بیشتر از سایر محتواها است.

مجوزهای اختصاصی کسب و کار اینترنتی

این مجوزها شامل همان گروه صنفی است، مثلا برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد، برای محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان و یا هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه است.

بدیهی است که سایر سایت ها مانند سایت‌های شرکتی و شخصی نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند. همچنین سایت خود را صرف نظر از نوع فعالیت، در ستاد ساماندهی سایت‌ های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی ثبت نمائید.

برای کسب و کارهایی که با محصولات فرهنگی و هنری مرتبط هستند، نمادی با عنوان نماد ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی وجود دارد که باید حتما گرفته شود.

برای دریافت نماد ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی، کافی است به سامانه ی اینترنتی ستاد ساماندهی سایت‌های اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی مراجعه کرده و روند دریافت نماد را پیگیری کنید.

محاسبه مالیات ارزش افزوده و معافیت آن برای فروشگاه اینترنتی چگونه است ؟

نحوه فروش یا کسب درآمد شما ارتباطی با معافیت شما ندارد و مطابق قانون مشمول مالیات هستید. به عنوان مثال وقتی شما از دیجی کالا محصولی را می خرید، ارزش افزوده پرداخت می‌کنید.

نحوه آگاهی اداره مالیات از فروش اینترنتی وب سایت چگونه است ؟

برای ارائه خدمات اینترنتی و دریافت وجه، نیاز به نماد دارید و از روی نماد به میزان فروش شما می رسند. در خصوص سود کار هم اولویت با اسناد و مدارک شما است، در غیر اینصورت به صورت برآوردی محاسبه می کنند.

معیار تعیین مالیات در فروشگاه اینترنتی چگونه است ؟

در درجه اول مالیات براساس اظهاری است که خود می‌کنید، که اگر تایید شد که مالیات حساب می ‌شود، ولی اگر اظهارات شما با واقعیت تطبیق داده نشود، مدارک و شواهد و قرائن تعیین کننده است.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات فروشگاه‌های اینترنتی چگونه است؟

مالیات فروشگاه‌های اینترنتی نیز مانند فروشگاه‌های عادی محاسبه می‌شود و نحوه محاسبه‌ی آن بستگی به نحوه مالکیت آن وبسایت دارد، که شخص حقیقی است یا حقوقی.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده است تمامی نکات لازم در مورد لیست مجوزها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را به طور کامل و جامع توضیح دهیم. هر شخصی که نیازمند مجوز برای کسب و کار اینترنتی است، با خواندن این مقاله دید خوبی پیدا خواهد کرد.

مجوزهای ذکرشده خصوصا ای نماد، صرف ‌نظر از نوع کسب ‌وکار، برای تمامی حوزه‌ ها عمومیت دارد.

با توجه به موارد ذکرشده، یکی از مهم‌ ترین پارامترهای موجود در بحث راه‌ اندازی فروشگاه‌ های اینترنتی، جلب اعتماد و رضایت مشتری است. با اخذ مجوزهای لازم، استفاده از درگاه پرداخت ‌های معتبر و همچنین ایجاد امنیت برای وب‌ سایت خود، مشتریان بیشتر و وفادارتری را جذب خواهید کرد.

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

311,500 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

445,000 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

5

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام وقت بخیر
درمورد نماد مجوز کسب و کارهای مجازی در این مقاله توضیحی داده نشده.
اگر فرصت کردین خوشحال میشم در این باره هم محتوایی قرار بدید.

باتشکر

با سلام
من می خوام که یه سایت بزنم برای محصولات آموزشی نظیر محصولات آموزشی مثل ساخت کاور با فوتوشاپ و آموزش های نرم افزار های دیگر مثل پریمیر و افتر افکت و … و برای مثال فایل های آماده کاور پست اینستاگرام و کلا چیز های دیگر مثل لوگو ی آماده و در چیز های دیگر هم تخصص زیادی دارم و بخشی از عمرو مرو کلا به یادگیری واگزار کردم و همیشه در حال یادگیری هستم و زبان انگلیسی هم کلا بلدم مثل یه استاد و در چیز های دیگر هم به اندازه ی یک استاد تخصص دارم که می خواهم برای همین دوره آموزشی زبان و یا آموزش نرم افزار هایی که گفتم و فایل های آماده گفتم برای هر کدومشون که تونستم یه سایت بزنم و محصولات رو درون اون قرار بدم حالا مشکلی که من دارم اینه که نه مدرک دارم و نه به سن قانونی یعنی ۱۸ سال رسیدم و فعلا هم نمی خوام نماد اعتماد الکترونیکی بگیرم حالا با توجه به اطلاعاتی که شما دارید من می تونم محصولات رو توی سایتم بدون داشتن نماد اعتماد الکترونیکی بفروشم و اینکه آیا اگه بدون نماد اعتماد الکترونیکی بفروشم بعدا برام مشکلی پیش نمیاد اشکالی نداره اولا خیلی فروش نداشته باشم من فقط می خواهم از تخصص هایی که دارم پول دربیارم و همینجوری ننشینم و همیشه در حال یادگیری بدون فایده باشم ممنونم از سایت خوبتون

ارسال دیدگاه