10 نکته مفید برای حفظ و نگهداری وردپرس

وردپرس

4 دقیقه زمان مطالعه

وردپرس خارج از هر بحثی، یک سیستم مدیریت محتوای بسیار عالی است، که می‌تواند یک صفحه وب را در کمتر از نیم ثانیه بارگذاری کند! با همه این تفاسیر اگر از وبسایت خود مراقبت نکنید، سرعت بارگذاری آن به ‌مرور زمان کاهش می‌یابد. این اتفاق نهایتاً ممکن است باعث بروز مشکلات ناخواسته شده، و توسط هکرها مورد سواستفاده قرار بگیرد. پس باید توجه ویژه‌ای به مبحث حفظ و نگهداری وردپرس داشت.

حفظ و نگهداری وردپرس

مانند هر کسب و کاری که به مراقبت نیاز دارد، وبسایت‌های وردپرسی نیز باید در طول زمان حفظ و نگهداری شوند. بنابراین بسیار ضروری است که با موارد تعمیر و نگهداری وردپرس آشنا باشید و از آن‌ها استفاده کنید، تا وبسایت پایداری داشته باشید. در ادامه به 10 نکته کاربردی جهت بقای وبسایت شما اشاره خواهیم کرد.

1- پشتیبان گیری

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای حفظ و نگهداری وردپرس انجام دهید، پشتیبان گیری منظم است. همیشه توجه داشته باشید که اگر سایت شما به خطر بیافتد، نسخه پشتیبان می‌تواند تنها راه چاره برای احیای وبسایت باشد. توجه ویژه به تهیه نسخه پشتیبان از وبسایت، یکی از موارد بسیار ضروری برای بقای آن است.

2- بروزرسانی‌های وردپرس

دلیل کند بودن بسیاری از وبسایت‌های وردپرسی این است که از قالب‌های سنگین و یا افزونه‌های متعدد استفاده می‌کنند. هر قالب و افزونه بلااستفاده را باید به‌ طور کامل حذف کرد و افزونه‌ها و قالب‌های موجود و قابل‌استفاده نیز باید همیشه بروز باشند… چون این بروزرسانی‌ها علاوه بر جلوگیری از خطرات احتمالی، موجب بهبود بخشیدن به قابلیت‌ها خواهند شد، که در نتیجه عملکرد وبسایت شما را بهبود می‌بخشد.

گاهی اوقات این بروزرسانی‌ها می‌توانند باعث بروز ناسازگاری شوند! بنابراین می‌توانید قبل از انجام هر تغییری، آن را روی نسخه آزمایشی وبسایت خود (نسخه لوکال هاست) آزمایش و بررسی کنید.

3- قالب و افزونه‌های منسوخ شده

گاهی اوقات بروزرسانی‌های افزونه‌ها توسط توسعه‌ دهندگان به تعویق می‌افتد و پس از مدتی، دیگر هیچ نسخه بروزرسانی برای آن مورد منتشر نمی‌شود. در این موارد اصطلاحاً افزونه و یا قالب منقضی خواهد شد… بنابراین بخشی از ارزش یک قالب و افزونه زمان آخرین بروزرسانی آن است که اغلب در کنار جزئیات افزونه قابل ‌مشاهده است.

بنابراین همیشه بروزرسانی‌های مربوط به قالب یا افزونه را بررسی کنید. اگر مدت یک سال یا بیشتر از آخرین بروزرسانی‌ها می‌گذرد، بهتر است که آن مورد را با افزونه یا قالب بهتری جایگزین کنید.

4- اسکن امنیتی

انجام اسکن‌های امنیتی منظم، برای حفظ و نگهداری وردپرس بسیار ضروری است. می‌توانید از افزونه‌های متعددی که در این زمینه طراحی‌ شده‌اند کمک بگیرید. افزونه‌های WordFence و iThemes Security Pro نیز مواردی بسیار عالی برای اسکن امنیتی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اگر حین اسکن متوجه مورد غیر معمول شوید، ممکن است یک مشکل فنی نباشد… هکرها از منابع شما برای اجرای اسکریپت‌های خود استفاده می‌کنند، که می‌تواند عملکرد وبسایت شمارا تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین بسیار مهم است که در بازه‌های زمانی منظم، وبسایت خود را چکاب کنید.

5- بهینه‌سازی پایگاه داده

اصلاحیه‌های وردپرس بسیار عالی هستند… به‌ طوری ‌که یک نسخه از محتویات سایت شما را ذخیره می‏کند، تا اگر در طی مراحل کار با مشکلی مواجه شدید، بتوانید تغییرات را بازگردانی کنید. اما این اصلاحات و سایر اطلاعات، مانند نظرات اسپم، از فضای پایگاه داده شما استفاده می‌کنند، که هر بار موقع بازدید از صفحه به‌ طور کامل بارگذاری می‌شوند. بنابراین پاک کردن اطلاعات غیر ضروری مانند چنین اطلاعاتی می‌تواند راهی بسیار عالی برای بهبود عملکرد وبسایت شما باشد.

این مقاله را حتما بخوانید
6 تکنیک مفید برای وفاداری مشتریان به فروشگاه اینترنتی ووکامرس

6- لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته و خراب، موجب خستگی و آزار بازدید کنندگان می‌شوند. این لینک‌ها را قبل از کاربران و موتورهای جستجو پیدا کنید. نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کرده، یا اگر صفحات مرتبط با آن‌ها دیگر وجود نداشته باشند، آن‌ها را به یک صفحه جایگزین ریدایرکت کنید. باید به ‌طور مرتب لینک‌های شکسته را یافته و اصلاح کنید. این کار موجب کاربر پسند شدن وبسایت شما خواهد شد.

7- بررسی و توجه به دیدگاه‌ها

اگر بخش دیدگاه‌ها را برای وبسایت خود فعال کرده باشید، باید مرتباً آن‌ها را بررسی کنید. تائید، پاسخ دادن، حذف اسپم‌ها و… از جمله مواردی است که باید انجام دهید.

8- تجزیه و تحلیل ترافیک

برای بررسی وبسایت خود می‌توانید گوگل آنالیتیک را فعال کرده، که شما را قادر می‌سازد تا روند پیشرفت و ترافیک خود را به‌ طور کامل ارزیابی کنید. با شناسایی قسمت‌هایی که نیاز به بهبود دارند، می‌توانید تغییرات لازم را ایجاد کنید. برای ایجاد تغییرات، بخش‌ها را به‌ تدریج تست کنید و بهبود دهید و سپس عواملی که موجب بهبود شده‌اند را در قسمت‌های مختلف وبسایت خود تکرار کنید.

9- تست و ارزیابی

بسیار مهم است که گاهی عملکرد وبسایت خود را بررسی کنید و ببینید که صحیح کار می‌کنند یا خیر. بعضی از مواردی که باید بررسی شوند شامل موارد زیر هستند:

  • تست عملکرد وبسایت بر روی دستگاه‌های مختلف و مرورگرها
  • بررسی فرم‌های موجود و اطمینان از تحویل اطلاعات
  • بررسی ناوبری و اطمینان از صحت لینک‌ها
  • و…

10- سئو داخلی

مورد آخر یعنی توجه به رتبه‌بندی و جایگاه وبسایت، جزء مهم‌ترین موارد برای حفظ و نگهداری وردپرس و بقای وبسایت است. جهت بقای سایت باید برای داشتن جایگاهی مناسب تلاش کنید تا در نهایت مورد توجه موتورهای جستجو قرار گرفته و بازدید کنندگان خود را از دست ندهید.

به همین منظور می‌توانید از تکنیک‌های سئو کمک بگیرید… 75 درصد از امتیازات بهینه‌سازی، مربوط به سئوی داخلی وبسایت است.

برای صفحات خود از مِتا تگ‌ها کمک بگیرید. بهترین و مناسب‌ترین توضیحات را ارائه دهید تا کاربران با عملکرد شما بیشتر آشنا شوند. برخی از موارد بسیار مهم برای بهبود جایگاه وب‌سایت به شرح زیر است:

  • بهینه‌سازی تصاویر
  • افزودن خصوصیت alt به تصاویر
  • تهیه لینک‌های داخلی
  • قرار دادن کلمه کلیدی در پاراگراف اول محتوا
  • و…

حفظ و نگهداری وردپرس

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله از ژاکت به 10 ترفند برای بقای وبسایت اشاره کردیم:

  1. پشتیبان گیری
  2. بروزرسانی‌های وردپرس
  3. قالب و افزونه‌های منسوخ شده
  4. اسکن امنیتی
  5. بهینه‌سازی پایگاه داده
  6. لینک‌های شکسته
  7. بررسی و توجه به دیدگاه‌ها
  8. تجزیه ‌و تحلیل ترافیک
  9. تست و ارزیابی
  10. سئو داخلی

در نهایت توجه به موارد ذکر شده موجب حفظ و نگهداری وردپرس می‌شوند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین


نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه