آموزش نصب وردپرس روی پلسک یا کنترل پنل Plesk به صورت گام به گام

وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

پلسک (Plesk) یک کنترل پنل مبتنی بر وب است. بسیاری از شرکت های هاستینگ این پنل را برای مدیریت فایل های سایت به کاربران خود ارائه می دهند. به طوری که در حال حاضر پلسک دومین کنترل پنل محبوب در سرتاسر دنیاست و فقط cPanel از آن جلوتر است. به همین جهت نیز بسیاری از مدیران و طراحان سایت باید نحوه راه اندازی وردپرس روی این کنترل پنل را بدانند. به همین خاطر ما نیز در ژاکت تصمیم گرفتیم که آموزش نصب وردپرس روی پلسک را به صورت گام به گام به شما همراهان گرامی ارائه دهیم. پیش از این آموزش نصب وردپرس روی سی پنل و نصب وردپرس در دایرکت ادمین را ارائه داده ایم البته قبل از همه این آموزش ها به شما برای یادگیری بیشتر وردپرس مقاله آموزش وردپرس را پیشنهاد می کنیم  .

چرا پلسک یکی از محبوب ترین کنترل پنل های وردپرس است؟

دلایل زیادی دست به دست هم داده اند تا پلسک را به یک کنترل پنل محبوب تبدیل کنند. اما پیکربندی بسیار ساده آن را می توان یکی از مهم ترین این دلایل دانست. آخرین نسخه پلسک تا به الآن ” Plesk Onyx” است که ویژگی های آن کامل تر و کاربردی تر از همیشه است. در این نسخه پشتیبانی کامل از GitHub و Docker را دارید. بنابراین در صورت تمایل می توانید به راحت ترین وسریع ترین شکل ممکن، وب اَپ های خود را طراحی و مدیریت کنید.

 

آموزش وردپرس

 

علاوه بر این، وردپرس به تنهایی حدود دو سوم برنامه هایی که در سرتاسر دنیا روی این پنل نصب شده اند را تشکیل می دهد. نصب وردپرس روی این پنل نیز بسیار راحت است. اما جالب است بدانید که با وجود راحتی نصب وردپرس روی پلسک، این کنترل پنل مجموعه کاملی از قابلیت های ضروری برای مدیریت فایل های سایت را در دل خود گنجانده است. به همین جهت نیز مدیران سایت ها می توانند به راحتی همه کارهای مبتدی و پیشرفته را اعم از راه اندازی Mail box، ایجاد حساب FTP، افزودن دامنه، ایجاد MySQL و … را در آن انجام دهند.

لازم است اشاره کنیم که کنترل پنل پلسک، معمولاً به صورت رایگان در انواع برنامه های هاستینگ، ازجمله سرور مجازی (اشتراکی)، VPS و اختصاصی ارائه می شود.

اما در کنار راحت بودن فرآیند نصب وردپرس روی پلسک که در ادامه با هم می بینیم، ویژگی های دیگری نیز در این کنترل پنل به چشم می خورند. 6 مورد از مهم ترین آنها عبارت اند از:

رابط کاربری روان و راحت:

کار با محیط داخلی این کنترل پنل راحت است. بنابراین حتی افرادی که تجربه چندانی در کار با پنل های مدیریتی وردپرس را ندارند هم می توانند با این پنل کار کنند.

امنیت بالا:

Plesk از لحاظ امنیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد. چگونه؟ این پنل با یک سیستم امنیتی قدرتمند محافظت می شود که سرور را از هر گونه اسپم در امان نگه می دارد. به علاوه این پنل برای حذف کاربران مخرب و جلوگیری از حملات احتمالی، به طور مداوم سایت را توسط اسکنر “Fail2ban” اسکن می کند.

از دیگر قابلیت های امنیتی پلسک این است که در آن می توانید IPهای متعلق به هکرهای احتمالی را بلاک کنید. همچنین فایروال “ModSecurity” این امکان را فراهم می کند که بتوانید قوانین مختص خود را برای فایروال تنظیم کنید. ضمناً پلسک برای رمزگزاری های خود، از SSL ویژه خود استفاده می کند. به همین دلیل هم اگر URL این پنل را نگاه کنید، می بینید که HTTP است.

پشتیبانی از ویندوز و لینوکس:

پلسک با هر دو سیستم عامل های ویندوز و لینوکس سازگار است. بعضی از نسخه های لینوکس که این پنل با آنها سازگار است، عبارت اند از: Red Hat Enterprise Linux، Debian، Fedora، Ubuntu، CloudLinux و … . به دلیل همین سازگاری بالا نیز، پلسک یکی از بهترین پنل ها برای وب مسترهایی است که چندین سایت را در سیستم عامل های مختلف مدیریت می کنند.

کاملاً خودکار و قابل سفارشی سازی:

به روز رسانی بخش های مختلف پلسک کاملاً خودکار انجام می شود. علاوه بر این، در این پنل تعداد زیادی پوسته رایگان در اختیار دارید که می توانید آنها را برای ظاهر سایت انتخاب کنید. اما این امکان را هم دارید که پوسته ای که خودتان طراحی کرده اید، برای سفارشی سازی محیط ظاهری آن استفاده کنید.

وجود اکستنشن های متنوع برای آن:

در پلسک، علاوه بر همه امکانات داخلی این پنل، می توانید به کمک بیش از 100 اکستنشنی که برای آن طراحی شده، حجم وسیعی از کاربردهای متنوع دیگر را نیز داشته باشید. این اکستنشن ها برای اهداف مختلفی طراحی شده اند؛ از جمله: امنیتی، ظاهری، بک آپ گیری، سئو، کنترل و افزایش سرعت سایت و … .

مانیتورینگ موبایل:

و اما آخرین امتیاز برجسته Plesk که می خواهیم اشاره کنیم، یکی از جذاب ترین ویژگی های این پنل است. پلسک قابلیتی به نام مانیتورینگ تلفن همراه (Mobile Monitoring) دارد. به کمک این قابلیت می توانید وضعیت سرور خود را زمانی که مرکز سرورها نیستید، در گوشی خود بررسی کنید. با فعال کردن این قابلیت برای موبایل، هر زمان که مشکلی برای سرور رخ دهد، در گوشی خود هشدار دریافت خواهید کرد.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش کاربردی سئو صفحه محصول در سایت

آموزش نصب وردپرس روی پلسک

با مطالعه مطالب بالا، اکنون دیگر می دانید که چنانچه قصد نصب وردپرس روی پلسک را دارید، با مراحل ساده ای رو به رو هستید. در ادامه این مراحل را با هم بررسی می کنیم. در واقع این مراحل مربوط به زمانی هستند که شما به پنل Plesk دسترسی دارید و حالا می خواهید وردپرس خود را روی آن راه اندازی کنید.

مرحله 1:

وارد پنل Plesk خود شوید. اطلاعاتی که برای ورود نیاز دارید، احتمالاً قبلاً از طرف شرکت هاستینگی که انتخاب کرده اید، برایتان ارسال شده است.

مرحله 2:

وقتی وارد محیط پلسک می شوید، گزینه های متنوعی در اختیار دارید. اما برای نصب وردپرس روی پلسک به یکی از مسیرهای زیر بروید:

  1. Websites & Domains> WordPress> Install
  2. Applications> WordPress> Install
  3. Subscription> WordPress> Install

همانطور که ملاحظه می کنید، از طریق این 3 تب که در منوی اصلی هستند، می توانید به بخش نصب وردپرس دسترسی داشته باشید: Websites & Domains / Applications / Subscription.

مرحله 3:

حالا بسته به این که کدام یک از 3 گزینه بالا را انتخاب کرده اید، ادامه کار را به ترتیب زیر پیش بگیرید.

1. Websites & Domains

وقتی روی این تب کلیک می کنید، با چنین فضایی مواجه می شوید:

فضای وبسایت و دامنه در پلسک

روی آیکون وردپرس که بالا و راست صفحه است، کلیک کنید. همینطور می توانید روی آیکون وردپرس که در منوی Featured Applications (در قسمت پایین و سمت راست صفحه) است هم کلیک کنید.

قسمت وردپرس در کنسول پلسک

حالا برای نصب وردپرس روی پلسک، روی “Install” کلیک کنید.

دو نوع نصب وردپرس در پلسک

با این کار پیشرفت فرآیند نصب را مشاهده می کنید.

فرایند نصب وردپرس در پلسک

بعد از اتمام نصب وردپرس، صفحه ” MY CMS” ظاهر می شود. در این صفحه می توانید جزئیات دسترسی به وردپرس یا اطلاعات ورود به آن را دریافت کنید.

قسمت cms در پلسک

2. Applications

اگر از طریق تب Applications برای نصب وردپرس اقدام کرده اید، اول از همه با صفحه زیر مواجه خواهید شد:

قسمت اپلیکیشن ها در پلسک

روی گزینه “Install” کلیک کنید. سپس نسخه وردپرسی که می خواهید نصب کنید را انتخاب کنید. در این قسمت انتخاب های زیر را پیش رو دارید:

  1. Install: برای نصب سریع وردپرس این گزینه را انتخاب کنید. با این کار آخرین نسخه وردپرس نصب می شود.
  2. Install (Custom): اگر می خواهید کاربر ادمین سایت را تعیین کرده و دامنه ای را برای سایت انتخاب کنید، این گزینه را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه نیز آخرین نسخه وردپرس روی این دامنه نصب می شود.
  3. Install version: اگر می خواهید نسخه خاصی از وردپرس را نصب کنید، این گزینه را انتخاب کرده و نسخه مورد نظر را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، نسخه انتخاب شده به جای آخرین نسخه وردپرس نصب می شود.

در نهایت کادر تأیید قوانین را تیک زده و ” Next” را بزنید.

مجوز برای نصب وردپرس در پلسک

اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و روی گزینه “Install” کلیک کنید.

مرحله آخر نصب وردپرس در پلسک

حالا فرآیند نصب وردپرس روی پلسک شروع می شود. بعد از اتمام این فرآیند نیز وارد همان صفحه ” MY CMS” (که در روش اول هم دیدیم) می شوید.

نصب وردپرس در قسمت اپلیکیشن پلسک

نکته: تمام وردپرس هایی که از طریق گزینه Applications نصب شده اند، به طور خودکار در قسمت “WordPress Toolkit” ثبت می شوند. این بخش مثل یک جعبه ابزار است که در آن می توانید وردپرس های نصب شده را تغییر داده یا مدیریت کنید.

3. Subscription

اگر ادمین سایت هستید و می خواهید نسخه کپی و جدیدی از وردپرس را روی برنامه اشتراکی نصب کنید، بعد از انتخاب تب Subscription، به وردپرس بروید و روی ” Install” کلیک کنید.

تب Subscription در پلسک

کار تمام است و وردپرس شما روی Plesk نصب شده است.

جمع بندی

کنترل پنل Plesk در حال حاضر در بیش از 380.000 سرور استفاده می شود و به اجرای بیش از 11 میلیون وب سایت کمک می کند. این پلتفرم یک سیستم جامع است که همه امکانات فنی، امنیتی، اتوماسیون و … را در خود گنجانده است. علاوه بر این، برنامه هایی از شرکت های شخص ثالث نیز برای این سیستم طراحی شده اند که کارایی آن را دو چندان می کنند.

از طرفی اکثریت برنامه هایی که در این پنل نصب شده اند، وردپرس هستند. به همین جهت نیز در این آموزش نصب وردپرس روی پلسک را با هم دیدیم. پس حالا می توانید هر تعداد وردپرسی که می خواهید روی این پنل نصب کنید و آنها را مدیریت کنید.البته قبل از این به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش وردپرس ژاکت را برای درک بیشتر و استفاده بهتر از وردپرس مطالعه فرمایید .

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

1

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

من تمام مراحل رو انجام دادم اما زمانی که آدرس سایت رو وارد میکنم به صفحه‌ی نصب وردپرس هدایت نمیشم. کلا چیزی بالا نمیاد.

ارسال دیدگاه