Retry
اسکریپت

 اسکریپت یک برنامه یا کد نوشته با استفاده از زبان برنامه نویسی برای یک سیستم در حال اجرا است که به طور خودکار کنترل انجام بعضی از کارها و یا نرم افزار ها را برعهده می گیرد. همچنین اسکریپت شامل کدی است که با زبان های برنامه نویسی متفاوت نوشته شده اند و گستردگی آن ها می تواند شامل چند خط و یا خطوط بسیاری باشد.

زبان اسکریپت معمولا به نحو خاص و بر طبق قواعد عمل می کند. علاوه بر این، زبان های اسکریپت نویسی اغلب برای اسکریپت های کوتاه استفاده می شوند و در برنامه های کامل رایانه ای کمتر به کار می روند. از نمونه های آن می توان به JavaScript،  Ruby و Python اشاره کرد.

امروزه در حوزه برنامه نویسی، بیش از ۷۰۰ زبان وجود دارد که تا به این لحظه توسعه داده شده اند. ضمنا می توان زبان های برنامه نویسی را در انواع مختلفی تنظیم کرد تا امکان ارائه سطوح مختلفی از عملکردها نیز فراهم شود.

زبان اسکریپت نویسی(Script) چیست؟

زبان های برنامه نویسی شامل حجم زیادی از کدها می شوند که علاوه بر کامپایل کردن کد ها، نیازمند به روزرسانی و ایجاد تغییراتی در برنامه نیز می شوند. در چنین شرایطی اگر کاربر یا برنامه نویس بتواند کمی راحت تر و بدون درگیر شدن با کد های پیچیده و کامپایل کردن، تغییراتی در برنامه ایجاد کند، امکان توسعه نرم افزارها با سرعت بیشتری فراهم می شود. بنابراین در اینجا ایده ی به وجودآمدن زبان های اسکریپتی شکل می گیرد. در مجموع زبان اسکریپت نویسی مجموعه ای از دستورات و کدها هستند که بدون نیاز به کامپایل کردن، قابلیت اجرا دارند.PHP ، Perl و Python نمونه های متداول زبان های اسکریپت نویسی هستند.

زبان های اسکریپت نویسی بیشتر برای استفاده های خاص و مختصر با تغییرات پیوسته مناسب هستند و یا برای استفاده به منظور کاربردهایی روی سیستم عامل های مختلف به کار می روند.

اسکریپت ها چطور نصب می شوند؟

اسکریپت ها روش های نصب متفاوتی دارند که توسط شرکت یا فرد سازنده ی آن، ویژگی های آن نیز تعیین می شود. با این وجود تمامی اسکریپت ها از یک روش کوتاه و ساده برای نصب پیروی می کنند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

به طور معمول اسکریپت ها به شکل یک فایل فشرده، در دسترس قرار می گیرند. فایل آماده اسکریپت معمولا در کنار خود یک راهنمای نصب دارد که می توانید به راحتی با استفاده از آن مراحل نصب را انجام دهید.

اسکریپت ها به طور کلی دو دسته هستند: یا نیاز به دیتا بیس دارند و یا ندارند.

برای این منظور شما باید فایل راهنما را مرور کنید و یا در فایل Connect و یا کانفیگ، به دنبال کد های مرتبط با دیتا بیس باشید. نمونه کدهای زیر را بررسی کنید:

</pre>
<?

ini_set("display_errors", 0);

mysql_connect("localhost","نام کاربری دیتابیس","پسورد دیتابیس") or die(mysql_error());

mysql_select_db("نام دیتابیس") or die(mysql_error());

?>
<pre>

در ادامه لازم است که شما این فایل فشرده را در پوشه اصلی(روت) هاست خود آپلود کنید و آن را از حالت فشرده خارج کنید. همچنین لازم است که تمامی فایل های داخل فایل فشرده را در پوشه ی هاست بدون اضافه کردن هیچ پوشه ی اضافه ای در دسترس قرار دهید (این به این دلیل است که سایت در همان آدرس و صفحه اصلی، در دسترس باشد.) پس از آن برای دسترسی به سایت خود، کافی است یک بار آدرس آن را در مرورگر وارد کنید تا سایت بالا بیاید.

در صورتی که script نیازمند انجام برخی تغییرات و یا تنظیمات باشد، فرآیند نصب اسکریپت نمایش داده خواهد شد که نصب وردپرس هم از جمله این موارد است. اما اگر اسکریپت نیازمند هیچ گونه تنظیماتی نباشد، مستقیما قابل مشاهده و استفاده خواهد بود. در تمامی موارد ذکر شده در بالا، اسکریپت سالم، بدون مشکل و یا خرابی شرط عبور از این مراحل محسوب می شود.

نکته:

در اسکریپت های تحت وب بدون نیاز به پایگاه داده، فایل script را در هاست آپلود کرده و آن را از حالت فشرده خارج سازید. پس از آن کافی است که آدرس وب سایت خود را وارد کرده و آن را جست و جو کنید.

اما در اسکریپت های تحت وب با نیاز به دیتا بیس لازم است در ابتدا یک دیتا بیس ایجاد کرده و پس از تنظیم نام کاربری و رمز عبور خود، از این اطلاعات برای نصب اسکریپت در مراحل مختلف استفاده کنید.

کد اسکریپت روی لپ تاپ

کاربرد زبان های اسکریپت نویسی

زبانهای اسکریپت نویسی با کاربرد های بسیار در داخل و خارج از وب استفاده می شوند. علاوه بر استفاده ی زبان اسکریپت نویسی در برنامه های سمت سرور و سمت کاربر، از این زبان ها می توان در مدیریت سیستم هم استفاده کرد. نمونه هایی از اسکریپت های مورد استفاده در سیستم مدیریت، Shell ، Perl و Python هستند.

همچنین زبان های اسکریپت نویسی در بسیاری از بازی ها هم بسیار پرکاربرد هستند. به عنوان مثال، اسکریپت مدیریت سرور Minecraft با استفاده از جاوا به کاربران امکان می دهد تا موارد دلخواه و مورد نیاز خود را در بازی ها اعمال کنند. علاوه بر این، Second Life، Trainz و Wesnoth  همگی از برنامه های افزودنی در بازی برای کاربران محسوب می شوند.

مشابه برنامه های افزودنی مورد استفاده در بازی ها، برخی از این برنامه ها در سایر پلتفرم ها همچون مرورگر Chrome Google هم مورد استفاده قرار می گیرند. در پایان تمامی برنامه های افزودنی توسط زبان اسکریپت اجرا می شوند.

تفاوت اسکریپت رایگان و پرمیوم

اسکریپت های رایگان بدون پرداخت هزینه قابل دانلود و استفاده هستند. در حالی که مسائلی مانند پشتیبانی، آپدیت ها و موارد امنیتی در آن ها ارائه نمی شود. پشتیبانی با ارائه خدمات در صورت بروز مشکلات و مشاهده خطا، امکان اصلاح آن را از طرف فردی متخصص برای شما فراهم می کند. توسعه محصولات توسط به روزرسانی ها هم در نسخه رایگان وجود ندارد. همچنین مسائل امنیتی از دیگر موارد حائز اهمیت در اسکریپت ها محسوب می شوند. این در  حالی است که بسیاری از نسخه های رایگان دارای بدافزارهایی هستند که سایت شما را در معرض هک شدن نیز قرار می دهند.

مزایا و معایب زبان اسکریپت نویسی

مزایا:

استفاده از زبان های اسکریپت نویسی نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی مزایای بسیاری دارد، که در این میان می توان به منبع باز بودن این زبان اشاره کرد. این مورد اجازه می دهد تا کاربران از سراسر جهان در روند بهبود و به روزرسانی آن، شرکت کنند. همچنین از مزایای دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون نیاز به کامپایل کردن.
  • انتقال آسان بین سیستم عامل ها.
  • ایجاد جذابیت بصری برای صفحات وب با استفاده از زبان اسکریپت نویسی
  • یادگیری و نوشتن راحت در اسکریپت نویسی.
  • اسکریپت ها با امکان استفاده به عنوان نمونه اولیه به جای پروژه های آزمایشی، موجب صرفه جویی در زمان می شوند.

معایب:

  • استفاده از زبان های اسکریپت نویسی معایب کمی را به دنبال دارند. اما در بعضی موارد، برخی از شرکت ها نمی خواهند اسکریپت ها توسط عموم کاربران خوانده شوند، بنابراین از اسکریپت های سرور استفاده می کنند تا از انتشار آنها برای عموم جلوگیری کنند.
  • همچنین اسکریپت ها باعث افزایش تقاضا برای سرور وب سایت می شوند. در این صورت وب سایت ها نیز با استفاده از برنامه های بزرگ و با ترافیک سنگین نیازمند استفاده از روش های هاستینگ قوی تر مانند سرور اختصاصی و یا وب هاست برای مقابله با تقاضا می شوند.
  • اسکریپت های سمت سرور نیازمند یک پایگاه داده به منظور ذخیره ی داده های پویا هستند. این در حالی است که پایگاه داده به طور منظم نیازمند پشتیبان گیری است و باید حفظ شود.
  • در پایان از معایب دیگر آن می توان به کند بودن اسکریپت ها نسبت به برنامه ها اشاره کرد که در بعضی مواقع باعث بروز مشکلاتی برای برنامه نویسان در حین استفاده از این زبان می شود.

نتیجه گیری

اسکریپت، فایل هایی از زبان های برنامه نویسی محسوب می شود که وظیفه انجام اموری در سایت یا سرور را بر عهده می گیرد، در حالی که به گستردگی cms نیست و برای انجام یک کاربرد مشخص و محدود استفاده می شود.

در پایان script فایلی با ساختاری متفاوت نبوده و در حالت کلی یک لفظ برای دسته بندی کردن فایل های برنامه نویسی است.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *