هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس، کدام بهتر است؟

وب

7 دقیقه زمان مطالعه

اگر شما قصد دارید که یک وب سایت طراحی کنید، بعد از انتخاب دامنه نیاز دارید که یک میزبانی مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنید و هنگامی که عبارت خرید هاست را در گوگل جستجو می کنید با حجم زیادی از سایت ها رو به رو می شوید که انواع مختلفی از سرویس های میزبانی را با شرایط مختلف و پلن های قیمتی متفاوت ارائه می دهند. یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در هاست ها دیده می شود سیستم عامل آن ها است، که بر اساس نوع سیستم عامل به دو نوع ویندوزی و لینوکسی تقسیم بندی می شوند. حتما برایتان سوال شده است که باید هاست ویندوزی بخرم یا هاست لینوکسی؟ در این مقاله به بررسی هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس می پردازیم تا جواب این سوال را دریابید.

هاست ویندوزی

اگر هاستی که شما خریداری می کنید برای سیستم عامل آن ویندوز نصب باشد به آن هاست، هاست ویندوزی می گوییم. برای هاست های ویندوزی از ویندوز سرور استفاده می شود.

هاست لینوکس

اگر هاستی که شما خریداری می کنید برای سیستم عامل آن لینوکس نصب باشد به آن هاست، هاست لینوکسی می گوییم. برای هاست های لینوکس از توضیع های مختلف لینوکس نظیر ابونتو، کالی، کلود و … استفاده می شود.

این دو نوع سیستم عامل با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند ولی در نهایت میزبانی سایت شما را انجام می دهند. برای این که بتوانید تصمیم بگیرید هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس وب سایت شما مناسب است، نیاز دارید تا تفاوت های مهم این دو سیستم عامل را بدانید.

تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز

در ادامه این مقاله ما شما را با تفاوت های هاست های ویندوزی و لینوکسی و معایب و مزایای این دو نوع سیستم عامل آشنا می کنیم.

هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس

منابع سرور

در این مورد سیستم عامل لینکوس بهینه تر است زیرا از منابع سرور کمتری نسبت به ویندوز استفاده می کند که این یک مزیت بزرگ نسبت به سیستم عامل ویندوز است.

قیمت

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در انتخاب هاست توسط افراد در نظر گرفته می شود، قیمت هاست است که عوامل زیادی بر روی آن تاثیر می گذارند.

به عنوان مثال:

  • ارائه گواهی نامه ssl
  • ارائه بک آپ ها و نرم افزار های مختلف
  •  نوع سیستم عامل

سیستم عامل ویندوز نسبت به سیستم عامل لینوکس قیمت بیشتری دارد زیرا هزینه نصب، راه اندازی  و نگه داری نرم افزار های اندروید نسبت به لینوکس بسیار بیشتری است و دلیل آن این است که لینکوس تماما منبع باز بوده و اکثر نرم افزار های آن رایگان است ولی ویندوز برای نصب و فعال سازی نیاز به کد لایسنس دارد و مقداری قابل توجهی از نرم افزار های ویندوزی نیاز به لایسنس دارند.

ابزار های استفاده شده

یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع سیستم عامل در نرم افزارها و یا به اصطلاح هندلرهایی است که برای اجرای کار و دستور های مختلف استفاده می کنند.

سیستم عامل لینوکس از هندلر های آپاچی برای اجرا کار های مختلف استفاده می کند و ویندوز برای اجرای از هندلر های iis استفاده می کند.

لینوکس با توجه به توزیع های مختلفی که دارد نرم افزار های بیشتری نسبت ویندوز ارائه می دهد.

زبان های پشتیبانی شده

سیستم عامل لینوکس و ویندوز هر دو از زبان های Perl ،Python ،PHP و CGI و بانک اطلاعاتی My SQL پشتیبانی می کنند.

اما تفاوتی که سیستم عامل ویندوز با لینوکس دارد پشتیبانی از ASP/.NET و بانک اطلاعاتی MS-SQL Server است که اگر یک وب سایت با استفاده از زبان برنامه نویسی ASP/.NET نوشته شده باشد برای اجرا آن نیاز است هاست ویندوزی خریداری شود و نرم افزار های مورد نیاز آن نصب شود.

امنیت

با توجه به این نکته که سیستم لینوکس از کد های منبع باز استفاده می کند و هر مشکلی که در کد ها به وجود بیاید به سرعت برطرف می شود نسبت به ویندوز امنیت بیشتر دارد و افراد راحت تر به لینوکس اعتماد می کنند.

مورد دیگری که در امنیت این نوع هاست ها مورد توجه است این است که اکثر کاربران در حال حاضر از ویندوز استفاده می کنند و همین باعث شده تا اکثر ویروس ها، تروجان ها، بک در ها و سایر نفوذ های امنیتی بر روی سیستم عامل ویندوز صورت گیرد در نتیجه امنیت ویندوز نسبت به لینوکس کم تر است و همین مورد باعث می شود که امکان نفوذ به لینوکس کم تر شود.

سیستم ارائه دهنده دیتابیس

تمامی سایت ها جدا از فایل هایی که در داخل آن اپلود می شود یک سری فایل به نام دیتابیس دارند که اطلاعات مختلف نظیر نام کاربری ها، اطلاعات محصول و غیره در آن ها قرار می گیرند

سیستم های مختلفی برای مدیریت دیتابیس ها وجود دارد که مهم ترین آن ها MySQL و MicroSoft SQL Server است.

این مقاله را حتما بخوانید
10 نکته مفید برای حفظ و نگهداری وردپرس

MicroSoft SQL Server فقط بر روی سیستم عامل ویندوز قابل اجرا است اما MySQL هم بر روی ویندوز و هم بر روی لینوکس قابل اجرا است کارایی زبان php در MySQL بسیار بهتر است به همین دلیل اکثر طراحان سایت ترجیح می دهند که از هاست های لینکوسی استفاده کنند.

سرویس های ارائه دهنده ایمیل

تقریبا تمام سرویس های میزبانی از قابلیت ارسال ایمیل پشتیبانی می کنند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که سرویس وب ویل با نرم افزار ها و پلت فرم های مختلفی اجرا می شود. به عنوان مثال در سرویس های لینوکسی از SMTP ،IMAP و POP3 برای ارسال ایمیل ها استفاده می کنند از میل سرویس های ویندوزی می توان به SmarterMail، MailEnable و Kerio Connect اشاره کرد. نرم افزار هایی که در ویندوز نوشته میشود معمولا جامعیت بیشتری دارند و نیاز به نرم افزار های دیگر را کاهش می دهند.

کنترل پنل ها

هر کدام از سیستم عامل های ویندوز و لینوکس کنترل پنل های مخصوص خود را دارند به عنوان مثال لینوکس از کنترل پنل های  Cpanel، Plesk و DirectAdmin استفاده می کند

همچنین از کنترل های ویندوز می توان به Plesk، SolidCP و WebsitePanel اشاره کرد.

هاست ویندوز یا لینوکس

سوالاتی برای خرید هاست و هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس

برخی از سوالاتی که باید شما قبل از انتخاب هاست مناسب به آن ها دقت کنید در ادامه بیان شده است.

– در چه مواقعی باید از هاست ویندوز استفاده کرد؟

اگر وب سایت یا نرم افزاری دارید که با استفاده از زبان برنامه نویسی asp یا asp.net طراحی شده است و همچنین بانک اطلاعاتی که در ساخت وب سایت و یا نرم افزار استفاده کرده اید SQL Server می باشد، نیاز است که شما یک هاست ویندوز خریداری کنید.

– در چه مواقعی باید از هاست لینوکس استفاده کرد؟

اگر وب سایت یا نرم افزار شما دارای سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر PHP/MySQL مانند وردپرس، دروپال، جوملا، وی بولتن می باشد باید هاست لینوکس تهیه نمایید.

– هاست لینوکس با چه کنترل پنل هایی ارائه داده می شود؟

هاست لینوکس با کنترل پنل هایی مختلفی ارائه می شود که می توان به چند نوع معروف آن نظیر direct admin، cpanel، webmin و kloxo اشاره کرد که افراد آن ها را بیشتر می شناسند.

– هاست ویندوز با چه کنترل پنل هایی ارائه داده می شود؟

هاست ویندوز نیز نظیر هاست لینوکسب با کنترل پنل هایی مختلفی ارائه می شود که می توان به چند نوع معروف آن نظیر pelesk و websitepanel اشاره کرد که افراد آن ها را بیشتر می شناسند.

– سرعت کدام نوع هاست بیشتر است؟

لینوکس ابزار های بیشتری جهت بهینه سازی و افزایش سرعت برای کاربران خود ارائه می دهد و همین مورد باعث می شود که سرعت هاست های لینوکسی نسبت به هاست های ویندوزی بیشتر باشد و کار کرد آن ها بهینه تر باشد.

هاست لینوکس یا ویندوز

– هاست ویندوز یا لینوکس، کدام بهتراست؟

به صورت کلی نمی توان تصمیم گرفت که کدام نوع از هاست های لینوکس یا ویندوز بهتر است، هر کدام کاربرد ها و امکانات خاص خود را داشته و عمدتا باید بر اساس زبان برنامه نویسی وب سایت و یا نرم افزار خود، نوع سیستم عامل هاست را انتخاب نمایید.

نکته ای که برای انتخاب هاست مناسب وجود دارد این است که ابتدا نیاز های خود تشخیص دهید سپس با توجه به نیاز های خود و همچنین هزینه ای که می توانید خرج کنید هاست مناسب خود را انتخاب کنید.

این نیازها می تواند شامل زبان های برنامه نویسی نوع پایگاه داده نوع سیستم عامل مدیریت محتوا نظیر وردپرس جوملا و غیره باشد.

بعد از اینکه مشخص کردید به چه مواردی نیاز دارید میزان استفاده از منابع را هم باید پیشبینی کنید به عنوان مثال در یک روز چه حجم از cpu و یا رم را استفاده خواهید کرد که با توجه به نوع هاستی که خرید می کنید می تواند متفاوت باشد.

و مورد بعدی که باید به آن دقت کنید مدت زمانی است که آن را خرید می کنید که به صورت ماهانه سه ماهه و سالانه ارائه می شود.

و در نهایت مورد اخری که باید به آن توجه کنید خدماتی است که در کنار هاست برای شما ارائه می شود. به عنوان مثال می توان به گواهی نامه ssl، بک آپ های هفتگی و ماهانه فایروال و غیره اشاره کرد.

امیدواریم شما با مطالعه مقاله هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس با انواع هاست های موجود آشنا شده باشید و با توجه به تفاوت هاست ویندوزی و لینوکسی و نیاز های خود بتوانید برای وب سایت و یا نرم افزار خود یک هاست مناسب را انتخاب کنید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه تولید صفحات ووکامرس با المنتور | پلاگین WooCommerce Page Builder

345,000 تومان

50%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور المنت پک پرو | پلاگین Element Pack Pro

395,000 تومان

95.24%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور پاورپک | پلاگین PowerPack Elementor

395,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور جت المنت | پلاگین JetElements

395,000 تومان

90%

محصول پیشنهادی

افزونه جت انجین المنتور | پلاگین JetEngine

345,000 تومان

95%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت وو بیلدر | پلاگین JetWooBuilder

345,000 تومان

87.5%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت اسمارت | پلاگین JetSmartFilters

345,000 تومان

60%
9

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

4

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام وقت بخیر. برای استفاده از هاست لینوکس باید سیستم عامل رو از ویندوز به لینوکس تغییر بدم درسته؟

سلام
این مورد از سمت سرور و پشتیبانی سرور شما باید بررسی شود.

ارسال دیدگاه