zhaket logo

معرفی افزونه های چندزبانه کردن سایت و کار با آن ها

افزونه های وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

دنیای وب شامل میلیاردها انسان با زبان‌های مختلف است. هر کسب و کاری هم مختص مشتریانی با یک یا چند زبان است. می‌بینید که اکثر سایت‌های ایرانی فارسی‌زبان هستند. چون می‌خواهند مشتریان فارسی‌زبان را جذب کنند. اما برخی مواقع نیاز داریم سایت ما دوزبانه یا حتی چندزبانه باشد. اینجاست که افزونه چندزبانه وردپرس بدون نیاز به کدنویسی به کمک ما می‌آید.

ما در ادامه چند افزونه چندزبانه برای وردپرس به شما معرفی خواهیم کرد. این افزونه‌ها دو مدل کارکرد دارند:

  1. خودتان متنی که نوشته‌اید را ترجمه می‌کنید و افزونه تنها کار مدیریت ترجمه‌ها و ایجاد یک سوئیچ برای تغییر زبان را انجام می‌دهد.
  2. خود افزونه چندزبانه وردپرس صفحه شما را با استفاده از نرم‌افزارهای موجود مانند Google Translate و … ترجمه می‌کند.

با دانلود رایگان افزونه چند زبانه وردپرس با یکی از دو مکانیزم بالا می‌توانید سایتی چندزبانه داشته باشید. در انتها نحوه کار کردن با یکی از افزونه‌ها را هم به شما آموزش خواهیم داد.

افزونه چندزبانه وردپرس برای چه سایت‌هایی ضروری است؟

نوع فعالیتی که یک سایت یا بهتر بگوییم یک کسب و کار انجام می‌دهد تعیین می‌کند که آیا به سایت چند زبانه نیاز دارد یا نه. مثلا سایت چندزبانه برای این وبسایت‌ها یک مزیت بزرگ است:

  1. سایت‌های شرکتی که فعالیت بین‌المللی دارند و در چندین کشور مشغول به فعالیت هستند.
  2. سایت‌های گردشگری که برای آشنا کردن توریست‌ها با مکان‌های گردشگری به چند زبان فعالیت می‌کنند.
  3. سایت‌هایی که مشتریان غیر فارسی‌ زبان دارند.
  4. سایت‌های حوزه رسانه مانند بازی‌سازان، توسعه‌دهندگان وب و … که قصد معرفی خودشان به سایر کشورها را دارند.

سایت چندزبانه

البته سایت‌های دیگری هم هستند که با اهداف دیگر دوست دارند سایتی چندزبانه داشته باشند. حالا اگر شما دوست دارید روی وردپرس سایتی چندزبانه بسازید با افزونه چند زبانه وردپرس رایگان می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. در ادامه با چند افزونه چند زبانه برای وردپرس آشنا خواهید شد.

  1. افزونه چند زبانه کردن سایت WPML

افزونه WPML MultiLingual CMS نه فقط در ایران بلکه در سراسر جهان جرو پرکاربردترین افزونه‌هاست. این افزونه ترجمه ماشینی نیست. یعنی خود افزونه سایت را برای شما ترجمه نمی‌کند. چون ترجمه اتوماتیک معمولا پر از ایرادهای ساختاری است و برخی مواقع ترجمه خودکار کاملا تاثیری منفی روی عملکرد سایت شما و جذب مشتری دارد. البته در آپدیت اخیر امکان استفاده از مترجم ماشینی هم به آن اضافه شده است.

با استفاده از این ترجمه خودتان می‌توانید محتواها و المان‌های روی سایت را ترجمه کنید و WPML این صفحات را به صورت منظم و تنها یک کلیک به کاربران غیرفارسی‌زبان نمایش می‌دهد. یک سوئیچ گرافیکی برای تغییر زبان در بالای صفحات ترجمه شده قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند زبان موردنظرشان را به سادگی انتخاب کنند.

این افزونه با نسخه وردپرس 3 به بالا هماهنگ است و هیچ مشکلی با قالب ‌های مختلف ندارد. از نظر گرافیکی بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند و تا بیش از 10 زبان مختلف را هم می‌توانید به وسیله آن مدیریت کنید. کار کردن با این افزونه چندزبانه برای وردپرس بسیار راحت است.

روی هر صفحه‌ای که هستید می‌توانید روی پنل پیشخوان وردپرس که بالای صفحات نمایش داده می‌شود کلیک کنید و همان صفحه را ترجمه کنید. می‌توانید دسترسی مدیریت ترجمه را به نویسندگان سایت هم بدهید تا آن‌ها هم بتوانند کار ترجمه را انجام دهند. نکته مهم اینکه نیازی نیست برای تمام صفحات هدر، منوی کاربری، برچسب‌ها و یا فوتر و المان‌های ثابت را ترجمه کنید. اگر یک‌بار آن‌ها را ترجمه کنید برای تمام صفحات نمایش داده می‌شوند.

امکان ترجمه صفحات ووکامرس هم وجود دارد. این افزونه چندزبانه وردپرس رایگان نیست. چون هم مدام آپدیت می‌شود و امکانات جدیدی به آن اضافه می‌شود و هم تیم پشتیبانی به شما کمک می‌کند تا تمام ایرادات و مشکلات احتمالی را برطرف کنید و بدون مشکل به کارتان ادامه دهید. می توانید افزونه WPML را از سایت ژاکت تهیه کنید.

  1. افزونه چندزبانه TranslatePress

افزونه های چند زبانه

این پلاگین چندزبانه وردپرس هم از نوع Manual یا دستی است اما قابلیت استفاده از مترجم گوگل را هم دارد. تمام قسمت‌های سایت را می‌توانید ترجمه کنید و یکی از مزایای مهم این افزونه قابلیت ترجمه در فرانت‌اند است. یعنی یک رابط گرافیکی دارد که می‌توانید با کلیک روی هر المان به سادگی آن را ترجمه کنید. کار کردن با آن بسیار ساده است. پیش‌نمایش زنده دارد و می‌توانید هر لحظه که دوست دارید پیش‌نمایشی از کاری که انجام داده‌اید را ببینید. یک مزیت دیگر این پلاگین این است که می‌توانید تمام محتواها، بخش‌های مختلف قالب، افزونه‌ها و حتی متادیتا را بدون تغییر ظاهر ترجمه کنید.

این افزونه مطابق با قوانین سئو عمل می‌کند و هدینگ‌ها، عنوان‌ها و تمام مواردی که در سئو تاثیر دارند روی این افزونه امکان ترجمه دارند. می‌توانید Google Translate را روی این افزونه فعال کنید تا متن‌ها و محتوای شما به صورت خودکار ترجمه شوند. می‌توانید متن ترجمه شده توسط گوگل را هم ویرایش کنید تا کیفیت آن بالاتر برود.

  1. افزونه چندزبانه PolyLang

افزونه PolyLang یک پلاگین قدرتمند دیگر برای چندزبانه کردن سایت وردپرسی است. با دانلود رایگان افزونه چندزبانه وردپرس Polylang می‌توانید صفحات اصلی سایت و همچنین وبلاگ‌تان را ترجمه کنید. نسخه رایگان آن امکان ترجمه قالب و المان‌های اصلی را ندارد و برای ترجمه صفحات فروشگاه ووکامرسی هم نیاز به نسخه پولی دارید.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش افزونه WP Smush | بهینه سازی تصاویر وردپرس

اگر سایت شما تنها چند صفحه اصلی دارد و می‌خواهید آن‌ها را ترجمه کنید با دانلود رایگان افزونه چندزبانه وردپرس می‌توانید این کار را انجام دهید. برای امکانات بیشتر باید حتما نسخه غیررایگان آن را داشته باشید. می‌توانید یک دکمه تغییر زبان در قسمت سایدبار قرار دهید و کاربران تنها با یک کلیک می‌توانند به محتوای غیرفارسی شما دسترسی داشته باشند.

  1. افزونه چند زبانه MultilingualPress

این پلاگین رویکرد کاملا متفاوت‌تری دارد. چون لود شدن صفحات چندزبانه روی سرعت سایت تاثیر می‌گذارد. برای همین افزونه MultinlingualPress صفحات ترجمه شده را از طریق ساب‌دامین‌ها ایجاد می‌کند. احتمالا شما هم سایت‌های چندزبانه دیده‌اید که به این شکل نمایش داده می‌شوند:  en.domain.com یا fa.domain.com.

دامین اصلی شما ثابت می‌ماند و هر صفحه‌ای که ترجمه می‌کنید روی یک ساب‌دامین مخصوص به همان زبان ساخته می‌شود. به این قابلیت Multisite Network می‌گویند. این افزونه چندزبانه وردپرس رایگان یک پیشخوان بسیار ساده و کاربردی دارد و هرصفحه‌ای که می‌خواهید در سایت‌های غیرفارسی‌زبان نمایش داده شود را انتخاب می‌کنید. یا خودتان صفحه را ترجمه می‌کنید و یا از وبسایت‌های ترجمه ماشینی کمک می‌گیرید. نسخه غیررایگان آن امکانات بیشتری دارد. مثلا می‌توانید برای سایت‌های غیرفارسی‌تان یک دامین دیگر در نظر بگیرید و یا صفحات فروشگاه و … را هم ترجمه کنید.

چند افزونه مخصوص ترجمه ماشینی

در ادامه افزونه‌هایی که فقط کار ترجمه ماشینی انجام می‌دهند را به شما معرفی خواهیم کرد. در این افزونه‌ها هر صفحه‌ای که روی سایت شما ایجاد می‌شود خود به خود توسط گوگل ترنسلیت یا سایر ماشین‌های مترجم ترجمه می‌شود.

  1. Translate WordPress With GTranslate
  2. Tranposh WordPress Translation
  3. Google Website Translator

این افزونه‌ها از طریق API گوگل ترنسیلت کار می‌کند. یعنی دکمه ترجمه بالای سایت شما ظاهر می‌شود و کاربران با یک کلیک می‌توانند سایت را به هر زبانی که می‌خواهند بخوانند. امکان ترجمه به صورت غیرماشینی برای برخی صفحات اصلی هم وجود دارد.

ترجمه ماشینی بهتر است یا ترجمه دستی؟

قطعا ترجمه دستی بهتر از ترجمه ماشینی است. اما ترجمه کردن تمام صفحات کار بسیار زمان‌بر و هزینه‌بری است و بیشتر سایت‌ها نمی‌توانند از پس ترجمه دستی بربیایند. در نتیجه از ترجمه ماشینی استفاده می‌کنند. پیشنهاد ما این است که حتما صفحات مهم و اصلی سایت را به صورت دستی ترجمه کنید چون ممکن است به متن آسیب برسد. اما برخی صفحات و محتواهایی که از نظر شما کم اهمیت هستند می‌توانند توسط ماشین هم ترجمه شوند.

صفحاتی که به صورت دستی ترجمه می‌شوند از نظر سئو هم عملکرد بهتری دارند. چون وقتی شما از API گوگل ترنسلیت استفاده می‌کنید گوگل می‌داند که شما محتوا تولید نکرده‌اید و محتوا به صورت خودکار تولید شده است. در نتیجه چندان تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما نخواهد گذاشت.

نحوه کار با افزونه چندزبانه WPML

حالا با چند افزونه چندزبانه وردپرس رایگان و غیررایگان آشنا شدید. در ادامه کار کردن با WPML را به شما نشان خواهیم داد. کار کردن با سایر افزونه‌ها هم تقریبا مشابه است.

  • افزونه را نصب کنید. به محض نصب داخل پنل پیشخوان وردپرس یک گزینه جدید به نام افزونه چندزبانه ایجاد می‌شود. روی آن کلیک کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید.
  • زبان فعلی سایت را انتخاب کنید و زبان‌هایی که مایل هستید روی سایت‌تان داشته باشید را هم تعیین کنید. بعد یک دکمه برای سوئیچ کردن زبان‌ها هم انتخاب کنید تا کاربران با زدن این دکمه صفحه موردنظر را با همان زبان مشاهده کنند.
  • حالا باید محتوا را آماده کنید. برای آماده کردن محتوا کافیست روی برگه‌ها یا صفحات وبلاگ‌تان بروید روبروی هر محتوا دکمه‌های مربوط به ترجمه قرار داده شده‌اند. کافیست روی دکمه موردنظرتان کلیک کنید و ترجمه دستی را انجام دهید.

افزونه چندزبانه WPML

  • برای ترجمه کردن منوها و یا برچسب‌ها و … هم کافیست به صفحه مربوط به برچسب‌ها و یا فهرست‌ها بروید و می‌توانید دکمه‌های مربوط به ترجمه را مشاهده کنید و آن‌ها را ترجمه کنید.

با اجرای این مراحل ساده می‌توانید سایت‌تان را چندزبانه کنید. کافیست ابتدا با دانلود رایگان افزونه چند زبانه فارسی یک پلاگین قدرتمند برای این کار نصب کنید و تمام عملیات در ادامه به سادگی صورت می‌گیرند.

جمع‌بندی

چندزبانه کردن سایت برخی مواقع کاملا ضروری است. برخی سایت‌ها به جای استفاده از افزونه چند زبانه برای وردپرس سعی می‌کنند یک سایت جدید با یک زبان جدید راه‌اندازی کنند. این کار هم زمان‌بر است و هم هزینه زیادی نیاز دارد. اما با استفاده از افزونه می‌توانید به راحتی و بدون هرگونه مشکل صفحات‌تان را ترجمه کنید. این ابزارهای ساده اما قدرتمند به شما کمک می‌کنند به سادگی تمام صفحات، منوها، برچسب‌ها، دسته‌بندی‌ها، صفحات وبلاگ و یا صفحات فروشگاه‌تان را ترجمه کنید و برای کاربران غیرفارسی‌زبان آماده کنید.

می‌توانید همین الان با دانلود افزونه چند زبانه برای وردپرس و نصب آن کار ترجمه و چندزبانه کردن سایت‌تان را آغاز کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه صدور فاکتور آی فکت | پلاگین iFact

645,000 تومان

89.07%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

افزونه چند زبانه سایت WPML | پلاگین WPML Multilingual CMS

445,000 تومان

84.04%
نیما رحیمی

نیما رحیمی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

3

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

مقاله عالی بود ولی افزونه wpml رو خریدم پشیمونم چون هیچ کاری ازش بر نیومد و حتی ترجمه هم نکرد و پشتیبانی میگه تو نظرات باید میخوندین که این افزونه ترجمه نمیکنه دیگه و فقط صفحه ها رو جدا میکنه

سلام
بله همینطوره برای استفاده از افزونه های چندزبانه کردن باید ترنسلیت توسط خود شما انجام شود و این افزونه ها صرفا ساختار سایت شما رو برای چند زبانه شدن مهیا می کند.

ارسال دیدگاه