استفاده درست از برچسب در وردپرس

وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

اگر وردپرسی باشید حتما می‌دانید که برچسب‌ ها در وردپرس چه نقشی دارند و با کمک آن‌ها چه کاری می‌توان انجام داد. در واقع برچسب یا تگ یک راهنما برای یافتن مطالب مرتبط است. اما یک اشتباه رایج بین کاربران است که می‌گوید هر چه از برچسب‌ها بیشتر استفاده کنید، بهتر است! آیا اینطور فکر می‌کنید؟ باید به شما بگویم که استفاده از برچسب‌های بیش از حد نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه باعث اثرات منفی بر روی سایت شما نیز می‌شود. چه جالب! بعضی از ما تا همین دیروز فکر می‌کردیم هر چقدر از برچسب‌ها استفاده کنیم، بهتر است.

برچسب در وردپرس نقش مهمی در بهینه‌سازی محتوای یک سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجوگر دارند. چگونگی استفاده مناسب و به‌جا  از برچسب‌ها  را همه‌ی طرحان وردپرس باید مد نظر قرار دهند. موضوع اصلی اینجاست که برچسب‌ها با کلمات کلیدی اشتباه گرفته می‌شوند. برچسب‌ها ابزاری برای دسته‌بندی و مرتب کردن مطالب مرتب است.

پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده مطلوب از تگ‌ها حتما مقاله امروزمان را مطالعه کنید.

برچسب در وردپرس

در قدم اول بهتر است در مورد برچسب‌ها اطلاعات کاملی بدست آوریم. برچسب یا تگ عاملی است که باعث مسیریابی می‌شود. یعنی چه؟ یعنی به کاربران امکان یافتن بهتر مطالب سایت را می‌دهد. این ارتباط هم مسلما باید بین مطالبی که در یک دسته جای دارند و مرتبط هستند برقرار شود. یعنی اگر روی یک برچسبی کلیک می‌کنید و در صفحه مورد نظر تنها یک پست مشاهده می‌کنید، یعنی برچسب اشتباهی را استفاده کرده‌اید زیرا در آن صفحه هیچ‌گونه مطلب مرتبطی یافت نمی‌شود. با یک مثال مسئله را واضح‌تر می‌کنیم…

فرض کنید مطلبی با عنوان “ساخت فرم تماس در وردپرس” داریم. حال می‌خواهیم برچسبی را برای آن انتخاب کنیم؛ مسلما اول باید ببینیم در مورد ساخت فرم تماس چه مقالاتی در سایت موجود است. طبق همان تگی را انتخاب می‌کنیم که به مقالات پیشین و هم‌موضوع داده بودیم. زمانی که روی تگ مربوطه کلیک می‌شود تمامی برچسب‌ ها در وردپرس که مرتبط بودند در یک صفحه مجزا با پست موردنظر نمایان می‌شوند.

انتخاب برچسب باید مرتبط با موضوع باشند

دسته مناسبی از برچسب‌های مرتبط را انتخاب کنید. برای تهیه برچسب‌ها در وردپرس برای هر مطلب، اندکی وقت بگذارید . سعی کنید بیشترین انطباق بین برچسب‌ها در وردپرس و متنی که نوشته‌اید، وجود داشته باشد. بنابراین از برچسب‌های غیر واقعی برای محتوای خود استفاده نکنید. کشاندن مخاطب به مطلبی که ارتباطی با او ندارد جز بالا بردن نرخ خروج، هیچ منفعتی برای وبسایت ندارد.

نوار منو و برچسب‌های زیبا و مرتب داشته باشید

برچسب‌ها و منوی کناری برچسب‌های خود را مرتب کنید.  اگر منوی برچسب‌ها پر از برچسب‌های وردپرس بدون استفاده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برچسب‌های خود را مرتب کنید. در این صورت کاربردپذیری برچسب‌ها در وردپرس را افزایش می‌دهید و در نتیجه نوار منوی برچسب‌ها مرتب و زیبا می‌گردد. برچسب‌های اضافی را حذف کنید و مجموعه آن‌ها را سبک نمایید.

با توجه به این تصویر شما می‌توانید نوار برچسب‌های خود را به این شکل تنظیم کنید. مثال زیر نمونه‌ای از نوار منو برچسب‌های تقریبا منظم و یکدست است. این تصویر می‌تواند الگوی مناسبی برای نوار برچسب‌های شما باشد.

برچسب در وردپرس

برچسب در وردپرس ، دسته‌بندی‌ها و نقشه سایت برای موتورهای جستجو

تصمیم بگیرید که دسته‌ها را می‌خواهید فهرست‌بندی کنید یا  برچسب‌ها را. تنها یکی از دسته‌ها یا برچسب‌ها باید فهرست‌بندی شوند نه هر دو . از تنظیمات نقشه سایت تیک خوردن گزینه‌های “No- index for Archives” ، “No-index for Categories” و همچنین تیک نخوردن گزینه “No-index for Posts” را تنظیم نمایید.

چه هنگام از برچسب‌ها و چه زمان از دسته‌بندی استفاده کنیم؟

اگر تعداد محدودی نوشته مثلا در حد ۲ یا ۳ پست در هفته منتشر می‌نمایید، باید از فهرست‌بندی برچسب‌ها در وردپرس استفاده کنید. اما اگر  کلا فقط ۱ تا ۴ پست در طی یک ماه منتشر می‌نمایید بهتر است از فهرست‌بندی دسته‌ها استفاده کنید. دقت کنید که تنها یک مورد را انتخاب کنید نه هر دو مورد را. اگر تصمیم گرفتید از برچسب‌ها در موتورهای جستجو استفاده کنید، گزیده‌ای از پست‌های خود را در صفحه آرشیو در حدود 400 کلمه قرار دهید. در اینصورت کارایی وبسایت را بالا می‌برید و از تکرار مطالب در نتایج جلوگیری می‌کنید.

استفاده از برچسب‌ها کمی پیچیده‌تر است. معمولا در دو حالت از برچسب‌ها استفاده می‌کنیم.

  1. حالت اول وقتی است که قرار است درباره یک موضوع، چندین مطلب بنویسید، ولی تکرار این مطالب آنقدر زیاد نیست که آنها را در یک دسته‌بندی قرار دهید.
  2. حالت دوم وقتی است که اصلا برچسبی که مد نظر دارید، به خودی خود، مناسب تبدیل به یک دسته بندی نیست. یعنی اگر 100 مطلب هم در آن برچسب ثبت کنید، باز هم نباید آن برچسب‌ در وردپرس تبدیل به یک دسته بندی شود.

برای استفاده از برچسب‌ها در وردپرس مثالی میزنیم.

مثال برچسب در وردپرس

فرض کنیم در وبسایت خود بخشی برای آموزش دارید. قصد شما این است که از هر موضوعی (عمومی، وردپرس، اندروید، بررسی اپلیکیشن و…) در این دسته‌بندی قرار دهید. همچنین قصد این را ندارید که صرفا روی یک نوع آموزش تمرکز داشته باشید. بنابراین مطالب انتخابی شما در دسته‌ی آموزش درج خواهد شد و تنها مطلبی که باقی می‌ماند این است که چگونه باید آن‌ها را مرتب کنیم؟
در اینجا مطالب شما تحت دسته‌بندی آموزشی منتشر خواهند شد ولی براساس نوع مطلب لازم است که برچسب‌هایی را به محتوای تولیدی خود بیافزایید که کاربران قادر باشند مطلب مورد نظر را بیابند. فرض کنیم یک محتوای آموزشی برای نحوه نصب وردپرس نوشته اید. بنابراین نوشته در دسته آموزشی و با برچسب “وردپرس” منتشر خواهد شد. با توجه به فعالیت وبسایت شما، اگر مطلب بعدی در مورد اندروید باشد، لازم است برچسب اندروید را اضافه کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش ساخت صفحه اصلی اختصاصی در وردپرس

حال اگر وبسایت شما به صورت تخصصی فقط روی وردپرس کار می‌کند، بنابراین بیشتر مطالب شما صرفا در رابطه با وردپرس نوشته می‌شوند. آنگاه صرف اینکه به برچسب ساده <وردپرس> اکتفا کنیم، کافی نیست. باید دسته‌های مشخصی را مثلا برای نصب، اخبار جدید، بروزرسانی‌ها، رفع اشکال و … ایجاد کنید تا کاربر بتواند با رجوع به سایت شما در سریع‌ترین حالت ممکن به مطلب مورد نظر دسترسی پیدا کند. این فرایند به موتورهای جستجوگر گوگل نیز این پیام را می‌دهد که سایت شما به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعال است و احتمال اینکه به مرور در رتبه‌های بالاتری از جستجو ظاهر شوید را افزایش می‌دهد.

و اما حالت دوم  استفاده از برچسب‌ها در وردپرس، به این‌صورت است که بعضی برچسب‌ها به صورت عمومی قابلیت تبدیل شدن به دسته‌بندی  را ندارند. اما منظور چیست؟
فرض کنیم شما در وبسایت درباره‌ی وردپرس می‌نویسید و افزونه‌های آن را برای فروش در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهید. می‌دانیم که افزونه های موجود ممکن است با برخی نسخه‌های وردپرس همخوانی نداشته باشند. حال باید برای همه نسخه‌های وردپرس دسته بندی بسازیم؟
پاسخ صد البته خیر است. برای این منظور نیازی به دسته‌بندی‌های جدید برای مقالات یا محصولات مربوط به یک نسخه‌ی خاص نیست. در اینجا کافی است برای کمک به کاربران صرفا از برچسب‌ وردپرس مناسب برای محصول یا محتوا استفاده کنید.

برچسب‌ها در سئوی سایت چه تاثیری دارند؟

حتما متوجه شده‌اید که برچسب‌ها صفحه‌ای مجزا را برای خود می‌سازند. هر صفحه در سایت برای موتور جستجو دارای اهمیت است و آن را می‌بیند. این مورد در نتایج گوگل به خوبی نمایش داده می‌شود پس باید با دقت برچسب‌های خود را انتخاب کنید که امتیازات گوگل شامل حالتان شود. پس در نتیجه استفاده از برچسب‌ ها در وردپرس تاثیر مثبتی بر سئوی سایت دارد.

استفاده از برچسب‌ها در وردپرس برای دیده شدن و همچنین شناسایی از طرف موتورهای جستجو‌گر ضروری است. هر چقدر متن و محتوای شما خوب باشد اما نتوانید آن را دسته‌بندی و یا برچسب‌گذاری مناسبی قرار دهید عملا مخاطب ممکن است آن را نبیند. یا گوگل آن را به عنوان نتیجه مطلوب نشان ندهد. پس لطفا اهمیت استفاده از برچسب‌ها در وردپرس را دست کم نگیرید.

برچسب‌ها در وردپرس، بیشتر از آنچه تصور کنید روی سئوی سایت تاثیرگذارند. بنابراین لازم است بدانید در کجا و با چه کیفیتی از آن‌ها استفاده کنید.

هنگامی که بازدیدکنندگان برای یافتن مطلب یا محصولی وارد وبسایت شما می‌شوند، برچسب‌ها می‌توانند نقش راهنما را برای کاربر بازی کنند. جدا از اینکه آن محصول یا مقاله چقدر مهم باشد، مهم این است که کاربر بدون پیچیدگی بتواند در کمترین زمان به مطلب مورد نظرش دسترسی پیدا کند. یک مجموعه برچسب مرتب و یک‌دست که در کنار منوی جانبی در وب سایت قرار گرفته باشد، این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که تا به سرعت بتواند مطالب مورد نیاز خود را بیابد و با یک کلیک ساده به دسته‌های موضوعی آن برچسب در وبسایت شما دسترسی داشته باشد.

موضوع مهم دیگر این است که هیچ‌گاه دسته‌های خالی را در جلو چشم بازدیدکننده و مخاطب وبسایت قرار ندهید. اینکه مخاطب شما به دسته‌های مختلفی که ساخته‌اید سر بزند و با جمله ی <هنوز هیچ مطلبی برای این دسته بندی ایجاد نشده است> روبرو شود، قطعا میزان بازدید از وبسایت شما را کاهش می‌دهد. وبسایت‌های زرد برای جلب بازدید و بالابردن مصنوعی رنک خود دست به چنین کارهایی می‌زنند. یعنی با برچسب‌گذاری صفحات با کلمات پرکاربرد عمومی می‌خواهند شما از صفحات آن‌ها بازدید کنید. این عمل بسیار غیرحرفه‌ای است و بازدیدکننده را آزار می‌دهد.

در ادامه به نکاتی اشاره میکنیم که در برچسب گذاری لازم است به آن‌ها دقت نمایید:

چرا استفاده بیش از حد از برچسب‌ها اشتباه است؟

واقعا چرا استفاده از برچسب‌‌های زیاد اشتباه است؟
ما در ایران یاد گرفتیم از تگ‌ها هم بیش از حد استفاده کنیم و هم با بی دقتی تمام آن‌ها را انتخاب کنیم؛ غافل از اینکه با این رفتارها ضرر به سایت خود وارد می‌کنیم. برای اینکه بتوانید بهینه کار کنید گزینه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • از برچسب‌های بی‌ربط و زیادی به کار کاربران نمی‌آید.
  • فقط صفحات بیش از حد و تکراری ایجاد می‌کنید.
  • از اعتبار محتوای اصلی کم می‌کنید.
  • برچسب نباید منحصرا برای یک صفحه خاص باشد.
  • با توجه به جستجوی بیشتر، تگ‌ها را انتخاب کنید.
  • کلمه کلیدی صرفا نمی‌تواند برچسب هم باشد.

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

12

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه