zhaket logo

ادوبی برای آموزش Firefly از تصاویر Midjourney استفاده کرده است

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

به نظر می رسد که شرکت Adobe، غول نرم‌افزاری حوزه گرافیک از محتوای تولیدشده توسط سایر ابزارهای هوش مصنوعی برای آموزش مدل زبان خود بهره گرفته است. براساس گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ، آموزش مدل هوش مصنوعی Firefly ادوبی با استفاده از تصاویر ابزار رقیب خود، یعنی Midjourney انجام شده که حواشی زیادی را نیز به همراه داشته است.

از زمان معرفی هوش مصنوعی Firefly توسط Adobe، ادعاهایی مبنی بر استفاده از صدها میلیون تصویر Adobe Stock برای آموزش آن ارائه شد. اما حالا با این گزارش، جنبه های بیشتری از این واقعه روشن شده که عملا استفاده از تصاویر تولیدشده توسط ابزارهای دیگر در فرایند آموزش مدل Firefly را برملا می سازد.

بلومبرگ در گزارش خود به تفصیل بیان کرده است که شرکت Midjourney، رقیب Adobe، هرگز منشأ داده‌های آموزشی مدل خود را اعلام نکرده اما برخی از خبرگزاری ها معتقدند این شرکت ممکن است برای آموزش مدل خود از تصاویر بدون مجوز اینترنت استفاده کرده باشد.

میشل هارهوف، نماینده ادوبی در این رابطه اظهار کرده است که تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی که در Adobe Stock منتشر می‌شوند، تنها یک بخش کوچک از داده‌های آموزشی Firefly هستند. او افزود: هر تصویری که در Adobe Stock ارسال می‌شود، فرایند تعدیل دقیقی را پشت‌سر می‌گذارد تا اطمینان حاصل شود که از لحاظ حقوقی مشکلی پیش نیاید.

 

تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی در Adobe Stock تنها بخش کوچکی از مجموعه داده آموزشی Firefly هستند

 

به‌طور کلی، Adobe در زمان معرفی اولیه Firefly به مشتریان سازمانی خود ادعا کرده بود که این ابزار در برابر مسائل مربوط به کپی رایت کاملا ایمن است و به‌عنوان یک جایگزین مطمئن برای ابزارهای شبیه آن از شرکت‌های رقیب می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه