هوش مصنوعی تهدیدی علیه موجودیت بشر نیست اما باید کنترل شود

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

«برد اسمیت»، رئیس مایکروسافت، در مصاحبه‌ای تازه اعلام کرده است که باور ندارد هوش مصنوعی تهدیدی علیه موجودیت بشر باشد، اما باید کنترل شرایط را در دست بگیریم و قوانین لازم را برای این فناوری تدوین کنیم.

برد اسمیت در مصاحبه‌ای با یورونیوز در بروکسل گفت: «ما به ترمزهایی برای حفظ ایمنی نیاز داریم. این ترمزها باید اطمینان پیدا کنند که هوش مصنوعی تحت کنترل انسان‌ها باقی می‌ماند. ما قادر به انجام این کار هستیم و حالا زمان مناسبی است که کنار یکدیگر جمع شویم و راهی برای این مسئله پیدا کنیم.»

رئیس مایکروسافت باور دارد که ما باید در لایه‌های مختلفی به سراغ این مشکل برویم تا همواره این فناوری را تحت کنترل داشته باشیم. اسمیت می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر به‌درستی این کار را انجام دهیم، متوجه خواهیم شد که هوش مصنوعی یک ریسک وجودی نیست.»

مایکروسافت اقدامات اروپا برای کنترل هوش مصنوعی را تحسین می‌کند

به‌دنبال آغاز گفت‌وگوها میان مؤسسات اروپایی درباره قانون‌گذاری در این اتحادیه پیرامون هوش مصنوعی، اسمیت هم به این قاره سفر کرده است تا دراین‌باره صحبت کند. اسمیت می‌گوید اقدامات اتحادیه اروپا درزمینه قانون‌گذاری برای هوش مصنوعی از نظر مایکروسافت شایسته تحسین بوده است. بااین‌حال، در مقیاس جهانی همکاری‌های بیشتری باید شکل بگیرد تا این فناوری از کنترل خارج نشود.

رئیس مایکروسافت می‌گوید: «واقع‌گرایانه و درواقع ضروری است که به‌دنبال سطح گسترده‌ای از همکاری‌های بین‌المللی برای قانون‌گذاری درزمینه هوش مصنوعی باشیم. دولت‌ها باید گرد هم بیایند و فکر می‌کنم کلید این کار متمرکزشدن است. نباید سعی کنیم 100 کار مختلف را با هم انجام دهیم؛ باید 8 یا 10 کار را که مهم‌تر هستند، انجام دهیم، آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم، یک قالب الگویی بسازیم و بعد اقدامات لازم را بسط دهیم.»

برد اسمیت معتقد است که با این سازوکار، دولت‌ها می‌توانند متمرکز شوند و همکاری داشته باشند. آمریکا و اروپا در ماه مه از برنامه‌هایی برای تبعیت از یک مجموعه اصول رفتاری مشخص در حوزه هوش مصنوعی خبر دادند که می‌تواند گامی مهم در بحث همکاری‌های بین‌المللی باشد. اسمیت خواستار مشارکت دیگر کشورها در این همکاری‌ها شده است و باور دارد که در آینده این مشارکت‌ها احتمالاً اجباری خواهند شد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه