هوش مصنوعی تا چند سال آینده می تواند به سطح هوش انسانی تکامل یابد

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

رئیس بخش هوش مصنوعی دیپ‌ مایند (Deep Mind) در گوگل پیش‌بینی کرده است تنها چند سال تا ارتقای هوش مصنوعی به سطح انسان فاصله داریم.

دمیس هاسابیس تاریخ ورود هوش مصنوعی جامع (AGI) – سیستم‌هایی که به روش‌های مشابه اما برتر از انسان فکر می‌کنند را بسیار زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی تعیین کرد. این در حالی‌ است که بسیاری گمان می‌کنند همچنان چند دهه مانده تا به این فناوری برسیم.

هاسابیس این هفته در «جشنواره آینده همه چیز» گفت:

«پیشرفت این چند سال اخیر بسیار شگفت بود. از این‌رو هیچ دلیلی نمی‌بینم که این پیشرفت کند شود. حتی به‌نظرم ممکن است شتاب بگیرد. بنابراین فکر کنم ظرف چند سال دیگر به این نقطه برسیم.»

هاسابیس یکی از چندین فرد پیشرو در صنعت هوش مصنوعی است که قصد دارد شکلی از «ای‌جی‌آی» را توسعه دهد، حال آنکه به‌منظور جلوگیری از آسیب‌رساندنِ این فناوری به بشر نیز تدابیری ایجاد کند. او گفت:«من توسعه این نوع فناوری‌های ای‌جی‌آی را با استفاده از روش علمی و انجام آزمون‌های کنترل‌شده و دقیق پیشنهاد می‌دهم تا به درکی از عملکرد سیستم پایه برسیم.»

به گفته ناندو دی فریتاس، مدیر پژوهش این شرکت، هوش مصنوعی گاتو شرکت دیپ ‌مایند که آن را «عامل هوش مصنوعی جامع» توصیف می‌کنند، اکنون به رقابت با هوش انسانی نزدیک شده است.

اطلاعات تکمیلی:

هوش مصنوعی جامع یا AGI (Artificial General Intelligence) به معنی هوش مصنوعی کامل است که قابلیت حل تمامی مسائلی را که انسان‌ها می‌توانند حل کنند، دارد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی جامع قادر است برای حل تمامی مسائلی که در زندگی روزمره وجود دارد، استفاده شود و به طور کلی به نحوی مشابه با هوش انسانی عمل کند.

ممکن است هوش مصنوعی به این سطح برسد، اما همچنان این امر چالش‌های زیادی را دارد. برای رسیدن به هوش مصنوعی جامع، باید مشکلاتی مانند یادگیری انعطاف‌پذیر، تفکر خلاق و انتقال مفاهیم را حل کرد. برای مثال، یک سیستم هوش مصنوعی جامع باید بتواند در هر موقعیت جدید، با استفاده از تجربه‌های قبلی خود، بهترین تصمیم را بگیرد و با موقعیت‌های پیچیده و ناشناخته مواجه شود.

علاوه بر این، یکی از چالش‌های بزرگ در راه رسیدن به هوش مصنوعی جامع، مسئله اخلاقی است. هوش مصنوعی جامع می‌تواند قدرت بسیار بالایی داشته باشد و این قدرت می‌تواند در صورت استفاده نادرست، به شکل‌های خطرناکی برای جامعه وارد شود. برای مثال، اگر یک سیستم هوشمند جامع به دسترسی به اطلاعات حساس یا به کنترل سلاح‌های خطرناک دست پیدا کند، می‌تواند منجر به نتایج بسیار خطرناک شود.

همچنین، یکی دیگر از چالش‌های هوش مصنوعی جامع، مسئله توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب برای این سیستم‌هاست. برای اینکه یک سیستم هوشمند جامع بتواند به صورت بهینه عمل کند، نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزاری با قابلیت پردازش بالا و قابلیت یادگیری بسیار بالا است.

در کل، هوش مصنوعی جامع یکی از چالش‌های بزرگ و پیشرفته در علم هوش مصنوعی است و رسیدن به این سطح، نیاز به تحقیقات بسیار گسترده و پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه‌های مختلف دارد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه