Retry
جستجوی سایت ژاکت در گوگل

امروزه برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، تمرکز بر روی جزئیات از مهم ترین اصول رسیدن به موفقیت است. دنیای دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال پیشرفت است و داشتن اطلاعات کافی و به روز شده در این حوزه برای هر فرد در هر سمتی از جمله مدیر بازاریابی، کارشناس تولید و بازریابی محتوا و غیره، بسیار ضروری است.

گوگل به عنوان بزرگ ترین پلتفرم تبلیغات و بازاریابی جهان، بهترین موتور جست و جو و منبع اطلاعات ما نیز محسوب می شود. در این میان اگر فردی هستید که در اینترنت و از طریق کسب و کار آنلاین فعالیت می کنید، اهمیت گوگل برای شما چند برابر می شود.

روزانه میلیون ها نفر در گوگل برای پیدا کردن پاسخ سوال هایشان جست و جو می کنند. اما گاهی اتفاق می افتد که به جای مطلب مورد نظرشان با صفحات نامربوط مواجه می شوند.

در این مقاله نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به مرتبط ترین نتایج جست و جو در کمترین زمان دسترسی پیدا کنید و با استفاده از جست و جوی پیشرفته گوگل، نتایج جست و جوهای گوگل را دقیق و محدود کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه حذف یک صفحه در نتایج جستجوی گوگل را مطالعه کنید.

اپراتورهای جستجوی گوگل

اپراتورهای جستجوی گوگل(Google Search Operators) در واقع علائم و دستوراتی هستند که با وارد کردن آن ها می توانید به نتایج بهتر و دقیق تری دسترسی پیدا کنید.

زمانی که در گوگل صرف می کنید، در واقع به دنبال دسترسی به تعداد کمی از لینک های مرتبط و فیلتر شده در نتایج جست و جوی خود هستید.

اگر از آن دسته افراد هستید که مطالعات خود را از طریق اینترنت انجام می دهید و یا زمان زیادی را صرف جست و جو در نتایج گوگل می کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که اکثر اپراتورها نتایج بهتر و دقیق تری به زبان انگلیسی ارائه می دهند، ولی تا حد قابل قبولی نیز روی محتوای فارسی نتیجه بخش هستند.

در ادامه ضمن شناخت روش جستجو در گوگل، می بینیم که چگونه اپراتورهای جست و جوی گوگل، جست و جوی حرفه ای را برای ما امکان پذیر می کنند.

اپراتورهای پرکاربرد جستجوی گوگل

اپراتور جستجوی Basic

به طور معمول برای پیدا کردن نتایج جستجو، کافی است کلمه یا عبارت موردنظر خودتان را در گوگل وارد کنید و پس از آن بر روی جستجو کلیک کنید. با این کار تمام مطالب مرتبط بر اساس رتبه بندی گوگل، برای شما به نمایش گذاشته می شوند.

اپراتور نقل قول

در این نوع جست و جو اگر هر عبارتی را داخل علامت نقل قول”” قرار دهید، در واقع شما به گوگل می گویید که تنها کلماتی که داخل علامت نقل قول هستند را جستجو کند. در صورتی که عبارت شما تک کلمه ای باشد، باعث حذف مترادف ها می شود.

برای مثال فرض کنید به دنبال جست و جوی گوشی آیفون در گوگل هستید.  عبارت گوشی آیفون ۶ را در گوگل جستجو می کنید:

جستجوی گوشی آیفون 6 در گوگل

با یک نگاه کلی متوجه می شوید که نتایج نشان داده شده شده لزوما با عبارتی که جست و جو کرده‌اید، مرتبط نیستند. برای مثال یکی از لینک ها گوشی آیفون ۶اس را نشان می دهد.

برای جست و جوی دقیق عبارت، از علامت نقل قول استفاده می کنیم. به این ترتیب نتیجه جستجو به این شکل خواهد بود:

جستجوی عبارت دقیق گوشی آیفون6 در گوگل

در نتیجه گوگل نتایج مرتبط با کلمه کلیدی “گوشی آیفون ۶” را به شما نشان می دهد.

حذف یک کلمه از نتایج گوگل (اپراتور منفی-)

با استفاده از این روش می توانید چندین کلمه را از نتایج جستجوی خود حذف کنید. در این اپراتور، زمانی که – در مقابل اصطلاحی قرار بگیرید، موجب حذف آن عبارت از نتایج جستجو می شود. برای مثل اگر در آستانه برگزاری مسابقات فوتبال جام آسیا باشیم و بخواهیم درباره ی قاره آسیا جستجو کنیم، با مطالبی مانند تصویر زیر در مورد فوتبال روبه رو می شویم. قاره آسیا هیچ ربطی به فوتبال ندارد، اما چون در آن زمان مورد توجه بسیاری از رسانه ها است، نتایج هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

جستجوی آسیا در گوگل

در ادامه برای این که فوتبال را از نتایج جستجوی خود حذف کنید، کافی است پس از وارد کردن کلمه آسیا یک فاصله قرار داده و سپس علامت- بگذارید و بدون فاصله کلمه فوتبال را تایپ کنید.

جستجوی قاره آسیا-فوتبال در گوگل

در این روش اگر بخواهید کلمات بیشتری را از نتایج جستجو حذف کنید، کافی است بعد از هر کلمه حذفی یک فاصله و – قرار دهید.

خارج کردن عبارت با ترکیب دو اپراتور (-) و (“”)

اگر با استفاده از روش های بالا باز هم به نتایج دلخواه خود نرسیدید، می توانید یک عبارت را عینا حذف کنید.

جستجوی marketing strategy در گوگل

برای این کار عبارت مورد نظر را در علامت نقل قول قرار دهید، تا گوگل عبارت موجود در علامت نقل قول را در تمامی نتایج جستجوی خود عینا حذف کند.

اپراتور OR

اپراتور OR برای برقراری ارتباط بین دو کلمه یا عبارت به کار می رود. در صورتیکه از گوگل می خواهید نتایج کلمه اول و یا دوم را به شما نشان دهد، می توانید از این اپراتور استفاده کنید.

برای مثال:

 

نحوه استفاده از or در سرچ کردن

بنابراین برای این کار کافی است بین دو کلمه کلیدی خود از دستور OR استفاده کنید. دقت کنید کلمه OR باید با حروف بزرگ وارد شود.

همچنین در این روش به جای استفاده از کلمه OR می توانید از علامت (|) نیز استفاده کنید. این اپراتور، Pipe نام دارد که مشابه OR عمل می کند و برای زمانی که کلید Caps-lock کیبورد خراب است، کارایی دارد.

اپراتور جستجوی Wildcard (*)

در این نوع از اپراتور جستجو، درصورتی که * بین دو عبارت قرار بگیرد، نتایج جستجوی گوگل شامل هر دو عبارت می شود. بنابراین با قرر دادن دستور* در کوئری جستجوی خود، دیگر متغیر های آن عبارت را نیز مشاهده خواهید کرد.

در مثال زیر، نتایج جستجو مرتبط با هر دو کلمه کلیدی خواهد بود.

جستجوی ستاره در سرچ گوگل

اپراتور جستجوی رشته اعداد (..)

گوگل قادر است نتایج جست و جو را بر اساس اعدادی که به آن می دهید، به شما نشان دهد. این جست و جو برای خرید محصولات و اعمال بازه قیمتی آن بسیار پرکاربرد است. زمانی که کارکتر .. بین دو عدد به کار می رود، درواقع به تمامی اعداد صحیح در آن محدوده اشاره می کند. به این ترتیب با در نظر گرفتن یک محدوده قیمتی برای محصول مورد نظر خود و جستجو در گوگل، می توانید به نتایج مرتبط با محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

 

اپراتور $

از اپراتور $ برای جستجوی قیمت ها استفاده می شود. همچنین برای جستجوی دقیق تر قیمت ها می توان از ترکیب این اپراتور همراه با نقطه (نقطه اعشار) به صورت ترکیبی استفاده کرد. برای مثال:  $16.5

این موارد برای اپراتور نیز صدق می کند.

اپراتورهای جستجوی پیشرفته گوگل

یافتن کلمات کلیدی با اپراتور intitle

یکی از اپراتورهای جستجو حرفه ای در گوگل، اپراتور intitle: است. اگر این اپراتور را قبل از کلمه مورد نظر برای سرچ کردن قرار دهیم، گوگل وب سایت هایی را نشان میدهد که کلمه مورد نظر را در عنوان صفحه خود به کار برده اند. برای مثال:

 

سرچ هوشمندانه با ترقند intitle

پیدا کردن کلمات کلیدی در عنوان صفحه با اپراتور allintitle:

این اپراتور، همانند اپراتور intitle عمل میکند با این تفاوت که به جای یک کلمه، یک عبارت را در عنوان جستجو می کند.

 

برای استفاده از این اپراتور، باید عبارت allintitle: را قبل از کلمه مورد نظرتان وارد کنید.

یافتن کلمات کلیدی در URL سایت با اپراتور inurl:

برای پیدا کردن کلمه ای در URL سایت ها، می توانید از اپراتور inurl: استفاده کنید. کد این اپراتور (inurl:) را قبل از کلمه مورد نظر برای جستجو قرار دهید. در این حالت نتایج گوگل، شامل تمامی مواردی است که کلمه مورد نظر در URL سایت آن ها به کار رفته است.

 

پیدا کردن عبارات کلیدی در URL سایت با اپراتور :allinurl

با کمک این اپراتور می توانید سایت هایی که عبارات(شامل چندین کلمه) مورد نظر شما را در URL سایت خود استفاده کرده اند، مشاهده کنید.

 

با ترفند allinurl کلمه کلیدی شما در تمام لینک های موجود در نتایج دیده میشود

پیدا کردن سایت های مرتبط با اپراتور related:

با استفاده از این اپراتور(related: ) می توانید به راحتی سایت های مرتبط با سایت مورد تظر خود را پیدا کنید. این اپراتور اغلب برای سایت های بزرگ و معروف مورد استفاده قرار می گیرد.

جستجوی سایت moz در گوگل

پیدا کردن عبارات در کنار هم (اپراتور AROUND X)

این اپراتور زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید مقاله یا محتوایی را پیدا کنید که دست کم دو یا سه کلمه از آن را به یاد دارید.(البته لازم است تا تعداد کلمات جا افتاده بین آن دو کلمه را نیز بدانید.) لازم به ذکر است که کلمه AROUND باید با حروف بزرگ تایپ شود و تعداد کلمات جا افتاده نیز داخل پرانتز نوشته شود.

جستجوی ویدئوی content marketing در گوگل

پیدا کردن کلمات کلیدی در انکر تکست ها با اپراتور inanchor

این اپراتور اغلب توسط متخصصان سئو مورد استفاده قرار می گیرد. کاربران به راحتی می توانند کلمه ای را در قالب انکرتکست توسط این اپراتور پیدا کنند.

*انکر کست کلمه یا عبارت هایی با قابلیت کلیک کردن در سایت ها هستند که اغلب با حالت آبی مشخص می شوند.

جستجوی تبلت در گوگل

در پایان

در انتها استفاده از این کدها در جستجوی روزمره، شما را به یک جستجوگر حرفه ای در گوگل تبدیل می کند و انتخاب بهترین روش جستجو در گوگل با توجه به هدف شما از سرچ کردن صورت می گیرد. همچنین از تمامی این اپراتورها می توانید به صورت زنجیره وار و یا ترکیبی استفاده کنید تا جستجویی کاملا شخصی سازه شده داشته باشید.

رایگان بودن تمامی این اپراتورهای جستجو گوگل، یکی از بهترین ویژگی آن ها محسوب می شود که اطلاعات بسیار زیادی را بدون هیچ هزینه ای در اختیار شما قرار می دهند.

در نهایت به کار بردن این کدها و دستورات به شما کمک می کند تا ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه های خود، به نتایجی دقیق دستیابی پیدا کنید.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *