افزایش قیمت بسته‌های اینترنت به بهانه افزایش کیفیت خدمات

اخبار

4 دقیقه زمان مطالعه

پیرو موافقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت همراه، ایرانسل و همراه اول با هدف شفاف‌سازی در خصوص این فرایند، اطلاعیه‌ هایی را منتشر کردن.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، آنطور که در متن این اطلاعیه آمده، پیرو درخواست اپراتورها برای اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت با توجه به عدم امکان سرمایه‌گذاری جدید به دلیل افزایش روزافزون هزینه‌ها، رگولاتوری به شرط سرمایه‌گذاری در بهبود شاخص‌های کیفی شبکه، با افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت همراه موافقت کرده است.

در این اطلاعیه همچنین آمده، فرایند اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت همراه، با اعمال افزایش قیمت ۳۴ درصدی روی تمام بسته‌ها، از شب گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است. این فرایند، برای برخی بسته‌ها کامل شده و برای برخی دیگر، همچنان ادامه دارد.

طی ۲۴ ساعت آینده، بسته‌های قبلی اینترنت همراه، با لحاظ افزایش قیمت ۳۴ درصدی و بدون تغییر در حجم یا مدت زمان، در کانال‌های مختلف مانند وب‌سایت، سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، کدهای دستوری و…، مجدداً در دسترس قرار خواهند گرفت.

ایرانسل همچنین اعلام کرده، با هدف پاسخ به نیاز مشترکان محترم و افزایش تنوع در فهرست بسته‌ها، بسته‌های پر حجم و بلند مدت جدیدی نیز به بسته‌های قبلی اضافه شده‌اند. ایرانسل این آمادگی را دارد تا در صورت وجود هر نوع ابهام یا سؤال در خصوص حذف یا افزایش بیش از ۳۴ درصدی قیمت بسته‌ها، پاسخگو باشد.

 

آیا ثابت‌ماندن تعرفه اینترنت امکان سرمایه‌گذاری را از اپراتورها گرفته است؟

مدیرعامل ایرانسل اعتقاد دارد که ثابت‌ماندن تعرفه از یک‌سو و افزایش هزینه‌های دلاری و ریالی از سوی دیگر، امکان سرمایه‌گذاری کافی را از اپراتورها گرفته است. به گفته او، این امر موجب شده که با توجه به رشد مصرف، تنها کیفیت شبکه حفظ شود

 

 ثابت‌ماندن تعرفه اینترنت امکان سرمایه‌گذاری را از اپراتورها گرفته است

 

«بیژن عباسی‌آرند»، مدیرعامل ایرانسل، در جریان نمایشگاه تلکام 2023، با اشاره به درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت گفت:

«تعرفه دیتا از سال 1396 به‌بعد افزایش پیدا نکرده؛ بنابراین با توجه به ثابت‌ماندن تعرفه‌ها، طبیعتاً رشد درآمد اپراتور صرفاً از طریق رشد مصرف بوده است. این درحالی است که حدود 65 تا 70 درصد هزینه‌های اپراتورهای موبایل ارزی است و در طول سالیان گذشته، نرخ ارز چندین برابر شده و در بخش ریالی نیز با تورم سالانه روبه‌رو بوده‌ایم که منجر به افزایش دستمزد و هزینه خدمات شده است.»

به گفته وی، شرکت‌های مختلفی با ایرانسل در بحث توسعه، نگهداری و ارتقای شبکه، تأمین تجهیزات و… همکاری می‌کنند که هزینه‌هایشان سال به سال افزایش پیدا می‌کند: «با وجود افزایش هزینه‌ها، رشد درآمد ما صرفاً متناسب با رشد مصرف بود که این عدم تناسب میان درآمد و هزینه، امکان سرمایه‌گذاری را از اپراتور گرفته است.»

عباسی‌آرند تأکید کرد که محدود‌شدن رشد تعرفه و ثابت‌ماندن آن عملاً توان سرمایه‌گذاری اپراتور را کم کرده است: «سال‌هایی بود که ما بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم؛ به‌طور مثال، زمانی که قصد توسعه نسل چهار را داشتیم. اما درحال‌حاضر سرمایه‌گذاری اپراتورهای موبایل حداکثر به 200 تا 300 میلیون دلار رسیده است که با توجه به رشد مصرف، تنها کیفیت شبکه حفظ خواهد شد.»

او با بیان اینکه توسعه نسل پنجم، زیرساخت فیبر نوری و… نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد، گفت ثابت‌ماندن تعرفه‌ها دست اپراتورها را بسته و محدودیت ایجاد کرده است. اما آیا از مسیرهای درآمدی دیگر همچون درآمدهای غیرعملیاتی امکان جبران هزینه‌ها وجود ندارد؟ مدیرعامل ایرانسل گفت:

«اپراتور ممکن است عدد درآمدی بالایی داشته باشد، اما جریان نقدی آن به‌حدی نیست که بتوان با سپرده‌گذاری در بانک یا سرمایه‌گذاری‌های مشابه، سود کرد. ما بخش عمده‌ای از منابع نقدی‌مان را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم؛ یکی هزینه‌های جاری است که به شرکت‌ها و پیمانکار اختصاص دارد و یک بخش آن هم توسعه‌ای است. ما برای ثبت سفارش تجهیزات جدید و تأمین آن‌ها، تسهیلات بزرگی را از بانک‌ها گرفته‌ایم.»

به گفته وی، آن‌ها حدود 35 درصد از درآمدشان را صرف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در سال 1399، ایرانسل ورود جدی به بحث تولید تلفن همراه بومی داشت، اما تاکنون هیچ خبری از آن نیست. از عباسی‌آرند جویا شدیم که آیا بازخورد منفی مردم موجب شده است که ایرانسل این پروژه را دنبال نکند؟

او گفت به‌دلیل مشکلاتی که در بحث ثبت سفارش و گمرک وجود داشت، به این نتیجه رسیدند که راه‌اندازی خط تولید تلفن همراه فرایند پیچیده‌ای دارد، اما در یکی‌دو سال اخیر شرایط تسهیل شده است.

به باور عباسی‌آرند، اندک‌اندک جذابیت در این حوزه ایجاد شده تا تولیدکنندگان داخلی نیز گوشی تولید کنند: «فضا در آن زمان آماده نبود، اما درحال‌حاضر شرایط تغییر کرده است و به‌نظر می‌رسد فرصتی در آینده وجود دارد که بتوانیم وارد حوزه تولید موبایل شویم.»

به نقل از روابط عمومی همراه اول، این شرکت اعلام کرد اصلاح قیمت با افزایش حداکثر 34 درصدی و با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است. افزایش نرخی که پس از دریافت تعهدات در خصوص سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت شاخص‌های ارتباطی انجام شده است.

همراه اول در این اطلاعیه تأکید کرده است که ثابت ماندن بیش از این قیمت بسته‌های اینترنت همراه، می‌توانست به رکود صنعت ارتباطات و افت قابل‌توجه کیفیت شبکه ارتباطی بینجامد: «علی‌رغم فشار قابل‌توجه بار تورمی ایجاده شده در چند سال‌ گذشته، همراه اول تمام توان و ظرفیت خود را برای نگهداری و ارتقاء شبکه ارتباطی به کار بسته است.»

بزرگترین اپراتور کشور، ساخت و تجهیز سایت‌های جدید، نگهداری و ارتقاء سایت‌های موجود و توسعه فناوری‌های جدید نظیر شبکه 5G را نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دانسته و خاطرنشان کرده است که بخشی از این سرمایه‌گذاری از محل فروش بسته‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه تامین می‌شود.

این اپراتور همچنین در اطلاعیه خود نوشت: «افزایش هزینه‌های اپراتورها در حالی است که صنعت ارتباطات کشور نه تنها هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کند، که با شرایط سخت موجود، بار توسعه شبکه و انتظارات توسعه‌ای در این بخش را نیز بر دوش می‌کشد.»

تغییرات بسته‌های اینترنت همراه اول

همراه اول به همراه اطلاعیه خود، جدولی از تغییرات بسته‌های اینترنت همراه نیز منتشر کرده، اقدامی که خواسته سازمان تنظیم مقررات بوده است. در ادامه می‌توانید جدول مقایسه‌ای قبل و بعد از اصلاح قیمت‌ها را مشاهده کنید:

 

تغییرات بسته‌های اینترنت همراه اول


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه