بروزرسانی اصلی نوامبر 2023 و تاثیر آن بر روی نتایج جستجو محلی

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

به نظر می رسد موتور جستجوی گوگل بعد از بروزرسانی اصلی نوامبر 2023، نتایج محلی را دستخوش تغییراتی کرده که اخیرا مورد توجه کسب و کارهای زیادی قرار گرفته است. این موضوع واکنش های زیادی را دربر داشته که در نهایت به معرفی یک عامل رتبه بندی و چند واژه رسمی منجر شد.

درخصوص نحوه رتبه بندی و نمایش کسب و کارهای محلی که در فیچرهای local pack و local search و نقشه نمایش داده می شوند، گوگل آن دسته از کسب و کارهایی که بصورت 24 ساعته فعال بوده اند را در ساعاتی که رقبای آنها وضعیت Closed داشته اند بیشتر نمایش داده است. هرچند این موضوع کمی منطقی به نظر میرسد ولی مساله جایی جالب می شود که همین کسب و کارهای 24 ساعته حتی در ریزالت های لوکال رتبه بالاتری کسب می کنند و نمایش بهتر و بیشتری در سرچ کوئری های مرتبط با حوزه تجارت شان بدست آورده اند.

به عنوان مثال یک دفتر وکالت در ساعات آغازین کاری خود رتبه محلی کمی دارد و هرچقدر از ساعات باز بودن آن می گذرد، رتبه محلی بهتر می شود، اما هرچقدر به سمت عصر یعنی ساعات پایانی نزدیک می شود، رتبه بندی لوکال این کسب و کار حقوقی کاهش پیدا می کند.

این رفتار مخصوصا پس از آپدیت نوامبر 2023 شدت زیادی یافته و باعث شده آن دسته از کسب و کارهایی که در نقشه گوگل و در نتایج محلی سرپ از جمله لوکال پک نمایش داده می شوند، ساعات کاری خود را 24 ساعته کنند که به نسبت رقبای خود حضور پررنگ تری در نحوه رتبه بندی این فیچرها داشته اند.

از طرف دیگر، گوگل هم به این موضوع واکنش نشان داد و آن را یک بروزرسانی محلی در سیستم local ranking دانسته و به نظر میرسد طی یک بازه زمانی هر کسب و کاری که در تنظیمات خود 24 ساعته بوده، از رقبای محلی اش رتبه بهتری بدست می آورده.

 

توضیحات گوگل در رابطه با آپدیت نوامبر

 

در ادامه این بحث، دنی سالیوان نکات مهمی را درباره سیستم رتبه بندی local ranking عنوان کرده که در نوع خود جالب توجه است:

1_ در رتبه بندی کسب و کارهای محلی، سرچ کوئری به نام non-navigational و navigate وجود دارد که گوگل آنها را اینگونه تعریف می کند: ( اگر مردم بطور بخصوص بدنبال نام یک کسب و کار محلی باشند، بطور خاص قصد دارند آن کسب و کار را پیدا کنند که navigate نامیده می شود و اگر بدنبال یک موضوع کلی باشند، به آن non-navigational گفته می شود.

2_ گوگل رسما تایید کرد که سیگنالی به نام “openness” یکی از فاکتورهای رتبه بندی نتایج محلی است. برای درک بهتر مفهوم “openness”، کلمه “openness” در انگلیسی به معنای “باز بودن” یا “شفافیت” است که میتواند در زمینههای مختلف معانی گوناگونی داشته باشد، از جمله در دسترس بودن، صادق بودن، یا آماده پذیرش ایدهها و نظرات جدید. سیگنال openness برای رتبه بندی سرچ کوئری های محلی non-navigational استفاده می شود، میتواند به معنای در دسترس بودن و قابلیت پیدا کردن آسان کسبوکارها در نتایج جستجوی گوگل باشد. با توجه به این تفاسیر، “openness” به در دسترس بودن گستردهتر و شفافیت بیشتر کسبوکارهای محلی شامل اطلاعاتی مانند ساعات کاری، خدمات ارائه شده، و پاسخگویی به بررسیها و نظرات مشتریان باشد.

 

 سیگنال رتبه بندی openness و سرچ کوئری های non-navigational

 

نکته دیگر اینکه اگر وضعیت کسب و کار شما در گوگل permanently closed بر روی رتبه بندی محلی شما در نتایج جستجوی لوکال و نقشه در فیچرهای محلی سرپ تثایر گذار بوده و رتبه بندی نمی شود.

در ادامه گوگل عنوان کرده که موضوع رتبه بندی بهتر با تنظیم 24 ساعته را رفع خواهد کرد که به نظر می رسد که باگ موقت باشد اما اشاره به نکات جدید و اشاره به یک سیگنال رتبه بندی مهم در جستجوهای محلی، دستاوردی بود در این پست به شما به اشتراک گذاشتم.

سرچ کوئری های محلی به 2 دسته تقسیم می شوند: کوئری های navigate که فرد به دنبال یک نام محلی بخصوص است و کوئری های non-navigational که فرد بدنبال جستجوهای عمومی است. در سرچ کوئری های non-navigational شاخص رتبه بندی به نام openness وجود دارد که یک سیگنال بسیار قوی در رتبه بندی سرچ کوئری های non-navigational به حساب می آید.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه