بروزرسانی اسپم March 2024 و سیاست های جدید گوگل

اخبار

4 دقیقه زمان مطالعه

سیاست های اسپم گوگل برای مقابله با اقداماتی ایجاد شده که می توانند بر کیفیت نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارند. از این رو سه خط مشی جدید به سند اسپم اضافه شده که اصطلاحا “اقدامات اسپم رایج” نامیده می شوند:

  1. سوءاستفاده از دامنه منقضیشده
  2. سوءاستفاده از محتوای تولید شده انبوه
  3. سوءاستفاده از شهرت سایت

 

گوگل همواره مدیران سایت ها و تولید کنندگان محتوا تشویق می کند تا ضمن بررسی دقیق خط مشی های اسپم، از احتمال احراز شرایط ذکر شده در سیاست های فوق اطمینان حاصل کنند. نقض سیاست های اسپم گوگل می تواند رتبه صفحات را کاهش داده و یا از نمایش آنها در نتایج جستجو جلوگیری کند.

لازم به ذکر است در صورتی که توسط سیستم اسپم جریمه – manual action شوید، ضمن اطلاع از طریق کنسول جستجو، قادر خواهید بود برای درخواست بازبینی و تجدید نظر اقدام کنید.

سوءاستفاده از دامنه منقضی شده

سوءاستفاده از دامنه منقضی شده روشی است که در آن افراد سودجو تلاش می کنند تا با انتشار محتوای بی کیفیت و تکیه بر اعتبار گذشته آن دامنه، نتایج خوبی را به دست آورند.

به عنوان مثال، ممکن است شخصی بخواهد دامنه ای را که سابقا توسط یک سایت پزشکی استفاده شده خریداری کرده و با سواستفاده از شهرت آن، رتبه خوبی را برای وبسایت کنونی که می تواند شرط بندی و قمار باشد بدست آورد.

توجه داشته باشید که شهرت یک دامنه تضمینی برای انتقال اعتبار و برای رتبه بندی کسب و کار جدید شما در این دامین نیست. به بیان دیگر شاخص شهرت به عوامل زیادی بستگی دارد که در این مورد بخصوص در صورتیکه شخص قصد داشته باشد از شهرت یک نام سواستفاده کند، موتور جستجو آن را تشخیص خواهد داد.

سوءاستفاده با تولید محتوای انبوه

سوءاستفاده به روش Scaled abuse زمانی اتفاق می افتد که در آن صفحات زیادی با هدف رتبه بندی در نتایج جستجو تولید می شود اما محتوای آنها فاقد هرگونه ارزش و کیفیت است.

این خط مشی بر روی حجم زیادی از محتوا متمرکز است که فاقد هرگونه اصالت بوده و فارق از نحوه ایجاد آن، ارزشی برای کاربران و مخاطبین هدف ندارد.

سیاست مبارزه با Scaled content abuse بر اساس خط مشی های قبلی اسپم درخصوص محتوای تولید شده به روش خودکار بنا شده و اطمینان حاصل می کند تا در صورت احراز سوءاستفاده به روش فوق، بدون در نظر گرفتن اینکه محتوا به چه روشی تولید شده، با آن مقابله کند.

آیا سیاست های Scaled abuse به معنی تغییر نگرش گوگل در تولید محتوا با هوش مصنوعی مولد است؟

گوگل می گوید: از گذشته تا کنون، خطمشی های ما بر این اصل استوار بوده که اگر استفاده از روش های خودکارسازی مانند هوش مصنوعی مولد صرفا با هدف رتبه بندی در نتایج جستجو باشد، اسپم محسوب می شود. بروزرسانی مارس 2024 گوگل برای شناسایی و مبارزه با روش های پیچیده بهبود یافته که در آن، تشخیص کیفیت در انواع روش های مختلف تولید محتوا ممکن نبود.

تفاوت خطمشی جدید “Scaled content abuse ” با خطمشی قدیمی “automatically-generated content” چیست؟

سیاست های جدید گوگل بر روی این ایده تمرکز دارد که اگر تولید محتوا در مقیاس بزرگ به منظور دستکاری در نتایج و رتبه بندی انجام شود، سوءاستفاده به حساب آمده و فارغ از اینکه نویسنده آنها هوش مصنوعی باشد یا انسان، اسپم طلقی می گردد.

سوءاستفاده از شهرت سایت

سوءاستفاده از شهرت سایت زمانی اتفاق می افتد که صفحات شخص ثالث با هدف سواستفاده از شهرت شخص اول منتشر می شوند. این خط مشی یکی از مهم ترین و پیچیده ترین سیاست هایی است که گوگل طی سال های گذشته درحال بهبود سیستم های خود به روش یادگیری ماشین بوده است.

برای درک بهتر، تصور کنید سایت دانشگاه هاروارد دارای ساب دامنه ای است که در آن وبسایت مستقلی با سواستفاده از نام هاروارد درحال فروش VPN باشد.

در مثالی دیگر اگر وبسایتی دارای صفحاتی باشد که با هدف دستکاری رتبه بندی و یا تغییر در نتایج به روش های اسپم باشد، حتی در صورتیکه شخص اول از این موضوع آگاه نباشد، اسپم در نظر گرفته شده و بر روی رتبه بندی کل وبسایت تاثیرگذار است.

این بروزرسانی زمانی عمیق تر می شود که در آن، اگر محتوایی با هدف سواستفاده از سیگنال های رتبه بندی وبسایت اصلی منتشر شود، در صورتیکه با نظارت یا مشارکت اندک یا بدون نظارت شخص اول باشد هم اسپم بوده و با آن مبارزه می شود.

صفحات شخص ثالث به صفحاتی گفته می شود که معمولاً مستقل از هدف اصلی سایت میزبان یا بدون نظارت یا مشارکت دقیق آن تولید شده و ارزش کافی برای مخاطبان ندارند.

البته خط مشی جدید گوگل به معنی این نیست که محتوای شخص ثالث بطور کل ناقض سیاست های اسپم است، بلکه فقط محتوایی را تحت تاثیر قرار می دهد که بدون نظارت دقیق منتشر و یا برای دستکاری رتبهبندی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، بسیاری از وبسایت ها، محتوای تبلیغاتی را منتشر میکنند که برای مخاطبین معمولی آنها در نظر گرفته شده و قصد دستکاری نتایج را ندارند.

این نوع محتوا که “تبلیغات بومی” یا “advertorial” نامیده میشود، مخاطبین عادی وبسایت را هنگام مشاهده آنها گیج نمیکند.

 

هرچندگوگل تلاش می کند تا از همپوشانی آپدیت ها اجتناب کند اما بروزرسانی هسته و اسپم 2024 برای بهبود کیفیت نتایج آماده شده بودند. سیاست های جدید اسپم و manual action های کنونی به معنی بروزرسانی الگوریتمی نیستند.

 


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه